Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 138, 139, 140 ... 219, 220, 221 >> 12 besök idag (1114440 totalt) |
:shifty: |
||||
Det är ju tur att alla har olika intressen, Lennart.
Roar mig med att renovera lite gammal, samtidigt som jag bygger nytt. Torrsumpspumpen led av inkontinens. Ganska kraftig sådan, så jag beställde hem lite nya packningar I molekyler: Nya packningar, lager och tryckfjäder Och ihop igen... Vilken känsla, riktigt tight och fin när man snurrar på hjulet. Känns som att kluckandet från luften som flyttas inuti pumpen är mycket mer påtagligt än tidigare. Hoppas nu bara den håller tätt också. |
||||
Smågrus (leca :host:) och gummikorv letar sig in på de konstigaste ställen.
Att du tar bort ytterskalet och gör rent varje vinter förväntar vi oss |
||||
Den ska stå på pallbockar minst 5 månader/år. Man får inte bryta en gammal tradition hur som helst.
|
||||
Styrstopp klara. Monterade dem och insåg att man borde gjort en framvagnsinställning först.
Aja. Det blir bra, den står med toe out idag så bromsoken kommer inte ta i senare och utslaget känns fullt tillräckligt för att navigera i en småbåtshamn. Styrningen blev ganska snabb. 1.8 rattvarv mellan fulla utslag, totalt 60 grader utslag. Känns spontant bra. Det går att sänka och höja utväxlingen genom att byta hål på styrarmen Meckar lite med oljesystemet och delade min oljefälla som sitter på slangen till insuget. Den kändes spontant ganska tom. Borde sitta något här tycker jag? Typ labyrint/skiljevägg eller skum som fångar oljedimman... Googlade lite men tycker inte de som dök upp känns särskilt over engineerade. Tips på utformning mottages tacksamt. Edit: det är alltså undersidan som är borttagen... |
||||
I ärlighetens namn tänkte jag skiljevägg och tankskum...
Men den där ser ju smidig ut. Har nog till och med lite plåt liggandes som hade varit perfekt för ändamålet. Antar att luften tvingas genom gallren innan den går ut igen? |
||||
På min 635a monterade jag min sådan tank dikt an mot kylaren, och isolerade yttersidorna med skumplast.
Genom att ha tanken varm slipper man allt gukk och snor i tanken. Om du ska Överkonstruera den, bör du göra den vattenmantlad. Så håller oljan och snoret sig flytande även när du kör Isracing. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Nä, det var elakt. ;-) De senaste kvällarna har jag faktiskt suttit och läst om och om några sidor i tråden för att lära mig, och se hur jag bör göra. Perfekt utbildningsmaterial detta! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Första kvällen på semestern! Stressig vår på jobb avklarad och förhoppningsvis hittar man lite garagetid några kvällar i alla fall.
Windows 95 ringde och ville ha tillbaka sitt användarinterface Ni andra med DTA - va fan? Ska det se ut så här? Risiga radbrytningar, knapparna ser man inte vad det står på och jag har problem med att mata in info i kolumnerna. Det verkar som att inte siffrorna syns, trots att de står där - får tex felkod på att det är för många cylindrar och misstänker att där stått något och att jag sen matat in 8 efter föregående siffra. Kvittar hur mycket jag raderar... |
||||
så där ser Mylaps tidtagningsprogram ut... om jag inte kör med skärm med jävligt stor upplösning....
kan det lösa problemet i det där programmet som tydligen designades på 90talet? |
||||
|
||||
det är det inte här heller så kör 3840x2140 har jag för mig... men då är den både snygg och fungerande |
||||
DTA Swin är väl fräscht och modernt?
Jag fick ändra upplösning när jag bytte till en laptop med Windows 10, om jag klarade av det så lär det inte vara några problem för dig Anders! Det är tydligen på gång med en rejäl ansiktslyftning av PC-programvaran, men DTA-teamet är typ bara tre personer så det lär dröja ett tag innan det är färdigt... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Ah, de kanske är framme på Win98 vid nästa uppdatering?
Kan ju vara värt att vänta på - jag har ändå inte så bråttom. Du har ju också DTA. Jag kan inte mata i något i Ultimate RPM, Normal RPM, Gear Change eller number of cylinders. De redan ifyllda värdena längre ner kan jag dock ändra. Du har inte samma problem i ditt program antar jag? |
||||
Så här ser det ut i mina General Engine Settings.
Det går att ändra alla värden precis som jag vill, din bild ovan ser ut ungefär som min gjorde innan jag ändrade bildskärmens upplösning för programmet. Sen är det alltid bra att ladda ner senaste programvaran till både datorn och ECUn, det ser ut som om du har en lite äldre version av Swin? http://www.dtafast.co.uk/downloads/ _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Lyckades lösa det där med upplösningen. Ändrade textstorleken till 125% på skärmen, så fick allt plats och syntes i rutorna.
Håller som bäst på att försöka veva igång kärnkraftverket. Hittills har det bara varit lite småproblem - någon felkopplad kabel till givare, ett par givare som behövt kalibreras om etc. Verkar dock ha problem med att få gnista till spolarna. Sprutet har testfunktion, så det har inte med någon annan funktion än själva spolen att göra. LS2 spolar, DTA S80 sprut, sekventiell tändning. Kopplingsschema för LS2-spolen. Eftersom DTAet styr på jordsignalen, snarare än 12V signalen, så är det kopplat så här; D: 12V med 30A säkring för fyra spolar C: 12V matning till spolen B: styrning till sprutet A: Jord på motorblocket Så här vill DTA styra spolar: Det gnistrar till i stiftet när jag slår på tändningen, men i övrigt är det dött. Upptäckte dock att om jag under testsekvensen rycker ut kontakten ur spolen och sätter tillbaka den så att den precis nuddar blecken så hoppar spolen igång och stiftet tänder så som det ska. Det funkar perfekt tills att jag trycker i kontakten helt igen, då dör spolen. Testade med 530 och 1044 ohm mellan B och C utan framgång också. Någon som har lite erfarenhet i ämnet? |
||||
Har du provat att ta bort 12v från anslutning C och i stället ansluta styrningen från sprutet där. Sen tror jag att man kan bygla ihop anslutningarna A-B båda skall ju till jord. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 138, 139, 140 ... 219, 220, 221 >> 12 besök idag (1114440 totalt) |