Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 219, 220, 221 >> 113 besök idag (1114789 totalt) |
Det ser ut som om det ska vara +12V på styr signalen till spolarna, får de det från ECU:n?
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||
Är det inbyggd tändförstärkare i spolarna så måste "External Coil Amps" vara inställt i General Engine Settings.
Med vanliga "dumma" tändspolar så jordas spolens primärlindning genom ECUn, som en gammaldags brytartändning men utan brytarspetsarna. Schemat för spolen verkar antyda att pin C ska ha nån sorts spänning från ECUn, brukar vara antingen 12 eller 5 volt. Det där du skriver om kontakten verkar iofs lite misstänkt? Det verkar som om nåt hamnar snett när du trycker in kontakten helt? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Ohm mät mellan A o B på spolarna har du kontakt mellan dessa måste du ha +12v på pin C från sprutet för att styra spolen.
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||
Tack för snabba svar!
Ohmmätning: D-C 19Mohm Testat att byta B och C utan framgång External Coil Amps var ikryssat redan, tyvärr. Super7: nej, sprutet jordar som signal verkar det som. På de bilderna jag hittar på nätet står det 12V signal. Funderar på om detta kan vara boven, men testade nu att jorda C mot blocket och 'dutta' lite 12V på B utan framgång. Tycker det borde blixtrat lite när jag gjorde det. DTA var inne på att någon form av pull up resistor kunde behövas, men tyckte mig prova det med motstånden som jag skrev tidigare. |
||||||
Efter lite Goggling ser det ut som om spolarna ska ha +5V på styrsignalen från sprutet.
The LS2 coil has 4 connections (as well as the high tension terminal for the spark plug wire, of course): A = Coil Primary Ground B = Ignition low noise ground from ECU (ground) C = Ignition digital signal from ECU (+5V) D = +12V Supply to Coil Primary _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||
Hmm, var hittade du det egentligen?
Har jag stekt alla mina spolar nu med att mata dem med 12v? EDIT: är det denna du tänker på? |
||||||
A och B ska ha jord(jag har jordat båda på samma ställe på toppen på min och det funkar). A ska ABSOLUT jordas på toppen/motorn och ABSOLUT INTE till signaljord och B kan väl kopplas till signaljord, men funkar som sagt att jorda på samma ställe
C ska ha styrning från en tändutgång(logisk) utan tändsteg(5v) Funkar som dom klassiska VAG-spolarna D ska ha 12v Ger dom gnista än så har du nog inte bränt dom _________________ S Örnberg |
||||||
Efter lite pillande blev det så här;
D: 12V C: ECU signal (som enligt kopplingsschemat är jordsignal) B: Jordad direkt i ECUn A: Jordad på motorn Nu gnistrar det mer i garaget än på Tinder. |
||||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jaja, vrid om kniven bara. Glöm inte att när man pratar med inkompetenta personer så m å s t e . . m a n . .v a r a . . e x t r a . . t y y y d l i g . Tack för hjälpen alla! |
||||||
Vi vill ju att bilen skall falla ner från pallbockarna nån gång... //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Någon som har 2,25"-fjädrar som är 70N/mm eller mer (det går bra med 200N/mm också...) i Lundatrakten att låna ut? Längd och sånt är inte på pjoskigt, men de som sitter där nu är lite klena för att orka hålla framvagnen uppe.
Bjuder på stämningsbild när jag ändå postar... |
||||||
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||
De är nog lite korta och för mjuka egentligen. Vet inte vad den väger än och hade nog behövt typ 250mm om jag skulle köpa ett par... men jag ska ha det i åtanke
Innan 2021, det lovar jag! |
||||||
_________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||||
Inte för att vara sån men "signal" på tändning brukar vara att den jordas... Samma på spridarna om jag inte missminner mig. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ja, på spolar utan inbyggda tändsteg är det så men dom med inbyggda t.ex. VAG och LS-spolar styrs av en 5v-signal _________________ S Örnberg |
||||||
Som sagt, spolarna är lösta. Finfin gnista
Elschemat från DTA visade vanliga spolar, så det var det som var lite lurigt i sammanhanget...
Åh, grymt! Hittade du några? |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 219, 220, 221 >> 113 besök idag (1114789 totalt) |