Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 219, 220, 221   >>
185 besök senaste veckan (1114385 totalt)
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Det ser ut som om det ska vara +12V på styr signalen till spolarna, får de det från ECU:n?

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Är det inbyggd tändförstärkare i spolarna så måste "External Coil Amps" vara inställt i General Engine Settings.

Med vanliga "dumma" tändspolar så jordas spolens primärlindning genom ECUn, som en gammaldags brytartändning men utan brytarspetsarna.

Schemat för spolen verkar antyda att pin C ska ha nån sorts spänning från ECUn, brukar vara antingen 12 eller 5 volt.

Det där du skriver om kontakten verkar iofs lite misstänkt? Det verkar som om nåt hamnar snett när du trycker in kontakten helt?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Ohm mät mellan A o B på spolarna har du kontakt mellan dessa måste du ha +12v på pin C från sprutet för att styra spolen.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Tack för snabba svar!


Ohmmätning:
D-C 19Mohm

Testat att byta B och C utan framgång

External Coil Amps var ikryssat redan, tyvärr.

Super7: nej, sprutet jordar som signal verkar det som. På de bilderna jag hittar på nätet står det 12V signal. Funderar på om detta kan vara boven, men testade nu att jorda C mot blocket och 'dutta' lite 12V på B utan framgång. Tycker det borde blixtrat lite när jag gjorde det.

DTA var inne på att någon form av pull up resistor kunde behövas, men tyckte mig prova det med motstånden som jag skrev tidigare.
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Efter lite Goggling ser det ut som om spolarna ska ha +5V på styrsignalen från sprutet.


The LS2 coil has 4 connections (as well as the high tension terminal for the spark plug wire, of course):
A = Coil Primary Ground
B = Ignition low noise ground from ECU (ground)
C = Ignition digital signal from ECU (+5V)
D = +12V Supply to Coil Primary

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Hmm, var hittade du det egentligen?
Har jag stekt alla mina spolar nu med att mata dem med 12v?

EDIT: är det denna du tänker på?
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



A och B ska ha jord(jag har jordat båda på samma ställe på toppen på min och det funkar). A ska ABSOLUT jordas på toppen/motorn och ABSOLUT INTE till signaljord och B kan väl kopplas till signaljord, men funkar som sagt att jorda på samma ställe
C ska ha styrning från en tändutgång(logisk) utan tändsteg(5v) Funkar som dom klassiska VAG-spolarna
D ska ha 12v

Ger dom gnista än så har du nog inte bränt dom

_________________
S Örnberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Efter lite pillande blev det så här;
D: 12V
C: ECU signal (som enligt kopplingsschemat är jordsignal)
B: Jordad direkt i ECUn
A: Jordad på motorn

Nu gnistrar det mer i garaget än på Tinder.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580



super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:

Kopplingsschema för LS2-spolen.


Eftersom DTAet styr på jordsignalen, snarare än 12V signalen, så är det kopplat så här;
D: 12V med 30A säkring för fyra spolar
C: 12V matning till spolen
B: styrning till sprutet
A: Jord på motorblocket

Har du provat att ta bort 12v från anslutning C och i stället ansluta
styrningen från sprutet där.
Sen tror jag att man kan bygla ihop anslutningarna A-B båda skall ju till jord.


//Nisse

And ersJepp sson skrev:
Efter lite pillande blev det så här;
D: 12V
C: ECU signal (som enligt kopplingsschemat är jordsignal)
B: Jordad direkt i ECUn
A: Jordad på motorn

Nu gnistrar det mer i garaget än på Tinder.

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
super7 skrev:
...vad var det jag sa?


Jaja, vrid om kniven bara.
Glöm inte att när man pratar med inkompetenta personer så m å s t e . . m a n . .v a r a . . e x t r a . . t y y y d l i g .

Tack för hjälpen alla!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580



And ersJepp sson skrev:
super7 skrev:
...vad var det jag sa?


Jaja, vrid om kniven bara.
Glöm inte att när man pratar med inkompetenta personer så m å s t e . . m a n . .v a r a . . e x t r a . . t y y y d l i g .

Tack för hjälpen alla!

thumbs up

Vi vill ju att bilen skall falla ner från pallbockarna nån gång...


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Någon som har 2,25"-fjädrar som är 70N/mm eller mer (det går bra med 200N/mm också...) i Lundatrakten att låna ut? Längd och sånt är inte på pjoskigt, men de som sitter där nu är lite klena för att orka hålla framvagnen uppe.

Bjuder på stämningsbild när jag ändå postar...



Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



O det vankas provkörning. Dags för avpallbockning?

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580



And ersJepp sson skrev:
Någon som har 2,25"-fjädrar som är 70N/mm eller mer (det går bra med 200N/mm

Jag har 2 st Eibach 200-70-100 (200mm höga, 70mm id, 100 Nm/mm hårda)
som är till salu

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
De är nog lite korta och för mjuka egentligen. Vet inte vad den väger än och hade nog behövt typ 250mm om jag skulle köpa ett par... men jag ska ha det i åtanke thumbs up

Micke K skrev:
O det vankas provkörning. Dags för avpallbockning?


Innan 2021, det lovar jag!
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Hittar du inte fjädrar finns det billiga här att köpa.
http://rallyshop.se/produkt/225-Fjader-57mm


_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Jag har nog liggandes, kan kolla. Är i Lund nästan dagligen!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18580



And ersJepp sson skrev:
Efter lite pillande blev det så här;
D: 12V
C: ECU signal (som enligt kopplingsschemat är jordsignal)
B: Jordad direkt i ECUn
A: Jordad på motorn

Nu gnistrar det mer i garaget än på Tinder.


Inte för att vara sån men "signal" på tändning brukar vara att den jordas...
Samma på spridarna om jag inte missminner mig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



MaZ skrev:
And ersJepp sson skrev:
Efter lite pillande blev det så här;
D: 12V
C: ECU signal (som enligt kopplingsschemat är jordsignal)
B: Jordad direkt i ECUn
A: Jordad på motorn

Nu gnistrar det mer i garaget än på Tinder.


Inte för att vara sån men "signal" på tändning brukar vara att den jordas...
Samma på spridarna om jag inte missminner mig.


Ja, på spolar utan inbyggda tändsteg är det så men dom med inbyggda t.ex. VAG och LS-spolar styrs av en 5v-signal

_________________
S Örnberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851


Trådstartare
Som sagt, spolarna är lösta. Finfin gnista thumbs up
Elschemat från DTA visade vanliga spolar, så det var det som var lite lurigt i sammanhanget...

And ersJepp sson skrev:
Efter lite pillande blev det så här;
D: 12V
C: ECU signal (som enligt kopplingsschemat är jordsignal)
B: Jordad direkt i ECUn
A: Jordad på motorn

Nu gnistrar det mer i garaget än på Tinder.




Lagnelov skrev:
Jag har nog liggandes, kan kolla. Är i Lund nästan dagligen!

Åh, grymt! Hittade du några?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5547



And ersJepp sson skrev:
Som sagt, spolarna är lösta. Finfin gnista thumbs up

Nä, är det löst. Är det ok om vi fortsätter att spekulera kring möjliga fel ändå?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 219, 220, 221   >>
185 besök senaste veckan (1114385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande