Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 219, 220, 221 >> 147 besök senaste veckan (1114429 totalt) |
När vi bygger racerbilar gör vi så ( fram till att hela bilen är klar och kan vägas) att vi sätter in rör så den hamnar i rideheight. Har Du en firma i krokarna som säljer avgasrör( typ mekonomen lr biltema köper Du en stump 2,25 avgasrör och kapar i den höjd Du vill ha- Tips från coachen!!
_________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Fortsätter i lugn och ro..
Litet livstecken efter en ganska stressig tid. Nu är det slut med senapsgula prylar till bilen. Slutmontering på G, och började med att lacka dedionen! Lite närbilder. Kändes gött att äntligen få ta oskulden på Nylocmuttrarna och dra åt dem med korrekt moment. Firade med lite märkfärg Handbromswire är faktiskt original. Det mesta andra är det inte. Drivaxelvinkeln blev rätt bra faktiskt. 3 grader ungefär när bilen står på backen. Intag för bromskylning skymtar till vänster om damasken. Inte högsta prio på att få det klart, men bra att ha anslutningen på plats i alla fall. Och vinnaren av the longest-panhard-bar-ever-contest is... Justerbart med indexhål i dedionen. Steglöst i chassiet. Lite overkill infästning i chassiet, men någonstans ska man ju ha viktreduceringspotential i framtiden... Coilsen tar lasten rakt från spindeln. Blir minimal belastning på dedionen (som ändå är rätt biffig för att inte få toe out vid acc). MR på 0.98:1 bak (och 1:1 fram! ) vilket känns riktigt nice! svårt och få några bra översiktsbilder, så det får bli några från CADen istället. |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Kan du inte göra något lite slarvigt och fult.
Känner mig otillräcklig. Fantastiskt fint jobb du gör |
||||
Nyfiken fråga, vad har du för dimension på skruvarna i de nedre, respektive övre, bärarmarna?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Kul att det uppskattas!
Ska försöka uppdatera lite mer under hösten.
Skruvar till länkarmar i bakvagn; 5/8" UNF (fingängad M16, typ) Panhard: M20x1.5 Nedre och övre länkarmar framvagn; M12x1.5 Så här med facit i hand kändes 5/8" som ganska mycket overkill, men bussningarna jag köpte fanns bara för 5/8" och 1" skruv. I ett framtida liv kan man borra ur alla stora skruvar för att spara vikt. |
||||
Du behöver inte oroa dig. Man kan simulera ride height utan att plocka ner bilen från pallbockarna. |
||||
Jävligt imponerade jobb från en störd människa. Alltid lika kul att se updates i denna tråd
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Att måla färg är roligare än att skrapa färg. |
||||
Tack Jens!
Det krävs väl en avåkning för att man ska sänka ribban när det gäller puts... De flesta har väl större skärm än 800x600 numera, så jag testar lite större bilder. Fotar man med stativ, är det ju lite slöseri med kvalitet att köra så små bilder. Säg till om det är för stort, så tar jag ner dem till mindre. Framvagn färdig: Va fasen. Skadad damask ser jag Det missade jag när det monterades... Värmesköldar för spindelleder. Blankt så det förslår. Borde skydda från uttorkade damasker Urtag så man kommer åt muttern till nedre spindelleden (eftersom jag från början tänkte ett jättestort shakt som blåste kylluft på så många ställen som möjligt). Ganska trångt utrymme och en väldigt stor nyckel som skulle få plats. Utrymmet var faktiskt exakt så stort att man kunde dra muttern två hack (120 grader) och sen ta omtag. Jag måste tänkt på det när jag ritade grejerna, för det kan omöjligt ha varit slumpen. Hade varit lite snopet om man stått här nu och inte kunnat spänna diverse vitala skruvar och muttrar pga platsbrist. Ja, Ranald Maclean, jag gjorde egna styrstoppar. Själv är bäste dräng. Coil over infästning: Ser ganska ball ut när man backar några steg: Såja, teoretisk touch down uppnåd. Bilen får hänga kvar på bockarna lite till dock. |
||||
Tack!
Får väl slänga in Martin Öbergs rendering också för att försöka få lite "slutspurtsboost". Fast med guldfärgade centrum då, och ett par vita cirklar på motorhuv och dörrar för stukets skull... |
||||
^^ What he said! Kompressor horn som sig bör på en raggarbil Ser vad jag tror är röret till främre kränghämmare, hur är detta tänkt bli i färdigt utförande? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 219, 220, 221 >> 147 besök senaste veckan (1114429 totalt) |