Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 219, 220, 221   >>
147 besök senaste veckan (1114429 totalt)
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



När vi bygger racerbilar gör vi så ( fram till att hela bilen är klar och kan vägas) att vi sätter in rör så den hamnar i rideheight. Har Du en firma i krokarna som säljer avgasrör( typ mekonomen lr biltema köper Du en stump 2,25 avgasrör och kapar i den höjd Du vill ha- Tips från coachen!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Fortsätter i lugn och ro..
Litet livstecken efter en ganska stressig tid.


Nu är det slut med senapsgula prylar till bilen. Slutmontering på G, och började med att lacka dedionen!



Lite närbilder. Kändes gött att äntligen få ta oskulden på Nylocmuttrarna och dra åt dem med korrekt moment. Firade med lite märkfärg thumbs up

Handbromswire är faktiskt original. Det mesta andra är det inte.



Drivaxelvinkeln blev rätt bra faktiskt. 3 grader ungefär när bilen står på backen.

Intag för bromskylning skymtar till vänster om damasken. Inte högsta prio på att få det klart, men bra att ha anslutningen på plats i alla fall.


Och vinnaren av the longest-panhard-bar-ever-contest is...
Justerbart med indexhål i dedionen. Steglöst i chassiet. Lite overkill infästning i chassiet, men någonstans ska man ju ha viktreduceringspotential i framtiden...


Coilsen tar lasten rakt från spindeln. Blir minimal belastning på dedionen (som ändå är rätt biffig för att inte få toe out vid acc). MR på 0.98:1 bak (och 1:1 fram! ) vilket känns riktigt nice!



svårt och få några bra översiktsbilder, så det får bli några från CADen istället.


Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Jag är fortsatt imponerad av tålamod och utförande!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Man kan ju inte sluta nu - det är ju bara några tusen timmar kvar.

(tack )
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



And ersJepp sson skrev:
... när bilen står på backen.



thumbs up thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Fantastiskt fina cad-bilder dessutom

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Jag citerar Gert Fylking: ÄNTLIGEN!

MUMS!

_________________
SO Johansson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Kan du inte göra något lite slarvigt och fult.

Känner mig otillräcklig.


Fantastiskt fint jobb du gör thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Nyfiken fråga, vad har du för dimension på skruvarna i de nedre, respektive övre, bärarmarna?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



Tjusigt! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Kul att det uppskattas!
Ska försöka uppdatera lite mer under hösten. thumbs up

Cassius skrev:
Nyfiken fråga, vad har du för dimension på skruvarna i de nedre, respektive övre, bärarmarna?

Skruvar till länkarmar i bakvagn; 5/8" UNF (fingängad M16, typ)
Panhard: M20x1.5
Nedre och övre länkarmar framvagn; M12x1.5

Så här med facit i hand kändes 5/8" som ganska mycket overkill, men bussningarna jag köpte fanns bara för 5/8" och 1" skruv.
I ett framtida liv kan man borra ur alla stora skruvar för att spara vikt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
And ersJepp sson skrev:
... när bilen står på backen.



thumbs up thumbs up


Du behöver inte oroa dig. Man kan simulera ride height utan att plocka ner bilen från pallbockarna.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Jävligt imponerade jobb från en störd människa. Alltid lika kul att se updates i denna tråd

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Shunt nice

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Jättefint Anders!

_________________
Calle Olsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



And ersJepp sson skrev:
Du behöver inte oroa dig. Man kan simulera ride height utan att plocka ner bilen från pallbockarna.
Bara att du använder begreppet "på backen" är ett tecken på att du är långt över krönet nu. thumbs up

Att måla färg är roligare än att skrapa färg.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4476



Åh va fint allt blir!
Vågar du använda när den blir klar? När tror du vi får se och höra den på fullvarv?

_________________
Jens Lanvin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Tack Jens!

Det krävs väl en avåkning för att man ska sänka ribban när det gäller puts...

De flesta har väl större skärm än 800x600 numera, så jag testar lite större bilder. Fotar man med stativ, är det ju lite slöseri med kvalitet att köra så små bilder.
Säg till om det är för stort, så tar jag ner dem till mindre.

Framvagn färdig:


Va fasen. Skadad damask ser jag
Det missade jag när det monterades...


Värmesköldar för spindelleder. Blankt så det förslår. Borde skydda från uttorkade damasker thumbs up


Urtag så man kommer åt muttern till nedre spindelleden (eftersom jag från början tänkte ett jättestort shakt som blåste kylluft på så många ställen som möjligt). Ganska trångt utrymme och en väldigt stor nyckel som skulle få plats. Utrymmet var faktiskt exakt så stort att man kunde dra muttern två hack (120 grader) och sen ta omtag. Jag måste tänkt på det när jag ritade grejerna, för det kan omöjligt ha varit slumpen. Hade varit lite snopet om man stått här nu och inte kunnat spänna diverse vitala skruvar och muttrar pga platsbrist.


Ja, Ranald Maclean, jag gjorde egna styrstoppar. Själv är bäste dräng.




Coil over infästning:






Ser ganska ball ut när man backar några steg:


Såja, teoretisk touch down uppnåd. Bilen får hänga kvar på bockarna lite till dock.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Har ingen vettig att komma med men, WOW!!! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Tack!

Får väl slänga in Martin Öbergs rendering också för att försöka få lite "slutspurtsboost".


Fast med guldfärgade centrum då, och ett par vita cirklar på motorhuv och dörrar för stukets skull... thumbs up
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Abbe o skrev:
Har ingen vettig att komma med men, WOW!!! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


^^
What he said!

Kompressor horn som sig bör på en raggarbil

Ser vad jag tror är röret till främre kränghämmare, hur är detta tänkt bli i färdigt utförande?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 219, 220, 221   >>
147 besök senaste veckan (1114429 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande