Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 219, 220, 221   >>
124 besök senaste veckan (1114456 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Sjukt fint som vanligt Anders, tycker mig se en trend i att gamla rejsianer börjar slutföra sina byggen lagom till dom är för gamla och bekväma för att orka med så mycket bankörning längre...

(jag kastar sten i glashus jag vet... )
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Wärhner skrev:
Abbe o skrev:
Har ingen vettig att komma med men, WOW!!! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


^^
What he said!



+1
Länge sedan man gav sin uppskattning
Fortsätt så thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Wärhner skrev:
Kompressor horn som sig bör på en raggarbil

Så klart! Här dock med italiensk frekvens och inte någon spelande trudelutt. Bara för att markera att detta minsann är en sminkad gris, och inte vilken kioskräser som helst.

Mats Karlsson skrev:
tycker mig se en trend i att gamla rejsianer börjar slutföra sina byggen lagom till dom är för gamla och bekväma för att orka med så mycket bankörning längre...

Det där är en ganska intressant reflektion, men som allt annat härstammar den från livets triangel (tid/pengar/ork = ung; ont om pengar, massor av tid och ork, medelålder; ont om tid och ork, massor av pengar, gammal; ont om pengar och ork, massor av tid)
Man skulle helt enkelt börjat bygga bil när man var tolv år.

Banåka ska det allt bli. Den ska till ringen, förr eller senare (antagligen senare). Först skall den bli utsorterad och driftsäker och sen ska det nog nötas en och annan banåkamil.

Men visst, fokuset justeras något till det komfortablare hållet med åren. Som att man skulle sparat lite bagageutrymme till att kunna lägga barnvagnen i.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



And ersJepp sson skrev:


Men visst, fokuset justeras något till det komfortablare hållet med åren. Som att man skulle sparat lite bagageutrymme till att kunna lägga barnvagnen i.


Problem solved


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Vilket jäkla detaljjobb du gör =)

Såg en sak på den här bilden.
Kan du nyttja nedre hålet på propellern till stötdämparen i kombo med nedre hålet baktill i fästet mot torpeden?

Tänkte att bärarmen rör sig uppåt vid infjädring och det kan bli nära.
Men det kan vara parallax fel också för ögat närman bara ser det på en bild.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Skarp iaktagelse thumbs up

Vet inte om det slår över faktiskt, men det finns en inbyggd säkerhet genom att fästet för övre länkarmen helt enkelt tar i fjädern så att coil overn inte går att montera så lågt.
Det var meningen att det skulle bli så.

EDIT: Fjädringsvägen är +-50mm. Max utslag på bilden och när vippan står rakt upp är rideheight. Dvs kompression blir typ lika stor vinkel sett från rideheight fast åt andra hållet.

Wärhner skrev:
And ersJepp sson skrev:


Men visst, fokuset justeras något till det komfortablare hållet med åren. Som att man skulle sparat lite bagageutrymme till att kunna lägga barnvagnen i.


Problem solved


När bilen är klar och allt är utsorterat, och jag roar mig med att vaxa lacken och byta bromsbelägg på vintrarna, ska jag bygga mig ett sånt här:


Seriöst alltså.

bagageutrymmet är ju inte mycket just nu och krysset i buren begränsar effektivt det mesta som är större än en iPad, så vill man ha med sig något till banan så är det nog bästa sättet.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



saknar en sån här. =) hehe.

Tummen upp i övrigt.

mvh Eric


_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Centralsmörjningssystem?
Försöker du göra narr av mina smörjnipplar på bussningarna?

Wärhner skrev:
Ser vad jag tror är röret till främre kränghämmare, hur är detta tänkt bli i färdigt utförande?


Så här:

Krängningshämmare monterad innanför rambenen. Det är trångt och jävligt på andra sidan vid torrsumpspumpen, men CADen säger att det ska gå så då går det ju.

Orange är röret mellan de två bussningarna i ramen. Gul arm i ena änden och antagligen kniv i andra änden.
Rosa stag upp till vipparmen, där infästningen blir på samma hål (eller valfritt annat) som coil overn. Då får man samma utväxling på grejerna som coilen och det blir lätt att räkna.

(Fuling ) ska bara räkna lite på vikter osv innan röret till krängningshämmaren blir dimensionerat, så det är därför det inte är klart än.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



På jobbet säger våra konstruktörer..när det blir fel... men det passade ju i modellen...
sen gör vi på golvet om grejerna så dom fungerar och dom ritar av.....

Men detta blir ju bara så bra!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Jag ber att få citera en annan stor idol: YNF!
(Ni som är över 50 fattar)

_________________
SO Johansson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6050



NBC2 skrev:
Jag ber att få citera en annan stor idol: YNF!
(Ni som är över 50 fattar)


James holm. thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



James fjong... Isch...

_________________
Michael Thulesius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Ni fattar! thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
Mitt dyraste toalettsurf hittills...





En uppsättning Intercomp vågar. Nu är det upp till bevis om projektet har lyckats bantas något!
Fetare bromsar, större hjul, bur osv...

Svårt att se på bilden, men det ligger åtta vågar i lådan. Fick med fyra bonusvågar och en väska på köpet. thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:

Fick backning på ett amerikanskt forum att jag inte hade slangar ut till oken pga risken för flex.
Mitt argumenterande med att där var väl tilltagen längd på röret, samt att jag till och med bedömde camberjusteringen som försumbar rörelse (spindeln vrider sig runt centrumpunkten av röret/skruven) och att flex förekommer längs hela dedionröret, dock gissningsvis mer i punkten på bilden visserligen bemöttes... tja.. på ett amerikanskt ödmjukt sätt. (Typ; man ska minsann inte skämta om bromsar! De kan faktiskt gå sönder i 250 km/h och då vill du ha slang där! Du kan ju köra ihjäl någons barn!!!
inte ordagrannt men på ett ungefär..)


Jag kan verkligen inte se något problem med det här, men rejsametallurgerna får gärna yttra sig i frågan.
Skulle det vara risk för någon utmattning pga mikrovibrationer eller liknande?
Jag valde medvetet bort slang, bara för att minska andelen saker som kan gå sönder/läcka...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jag skulle med lekmannakunskaper i metallurgi (?) vara mer orolig för vibrationer än litet flex (som jag anser vara vibration med låg frekvens).
Hade röret varit stumbultat i ett designfräst delrinblock och inte upphängt i en simpel och ändamålsenlig gummiklämma så hade det varit värre.

Men slang har en annan fördel, det går att flytta undan oket för skivbyte utan att läcka bromsvätska

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Niklas Falk skrev:

Men slang har en annan fördel, det går att flytta undan oket för skivbyte utan att läcka bromsvätska


Byta skivor? Det lär inte ske på 20år?

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Känns ju inte som det borde vara nåt problem när det är hela axeln som rör sig. På bilden ser det lite tight ut mellan röret och hörnet på den volvogrå delen men det kanske bara är kameravinkeln som ljuger?

Min bil har rör-slang-rör original. rör på karossen, slang över till bakre sving-arm och sedan rör längs med armen och in i oket. Det är ju samma sak här bara att ditt sista rör är längre än mitt.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Om axeln flexar så pass mycket att bromsröret drabbas av utmattning skulle jag vara betydligt mer oroad av den utmattning du får i en så vek axel ... men det är jag det.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10625



Snyggt! thumbs up

And ersJepp sson skrev:

Coilsen tar lasten rakt från spindeln. Blir minimal belastning på dedionen (som ändå är rätt biffig för att inte få toe out vid acc).


Hur skulle det bli toe out?
Får inte till det i min lilla hjärna.
Momentet från hjulen tas väl rimligen upp av diffklumpen. Reaktionslasten från drivningen skulle väl möjligen kunna ge toe in om axeln flexar, men reaktionsstagen verkar sitta så nära hjulen att hävarmen blir kort.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857


Trådstartare
inbromsning menade jag, såklart.
Rätt att kraften går i diffklumpen vid acc, som dessutom sitter monterad i buren. Blir skön sång i rören.

Ove; Axelflexet opponerade de sig inte mot, snarare flex i oken osv som blir när man bromsar.
Jag tyckte det var långsökt, men ibland kan man vara hemmablind och inte se det uppenbara när man stirrat för länge.

Mats; Bromsröret är bockat från kameran, precis där lackade delen av dedionen slutar. Man blir lite lurad av kameravinkeln. thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 219, 220, 221   >>
124 besök senaste veckan (1114456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande