Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 219, 220, 221 >> 102 besök senaste veckan (1114494 totalt) |
Sjukt fint som vanligt Anders, tycker mig se en trend i att gamla rejsianer börjar slutföra sina byggen lagom till dom är för gamla och bekväma för att orka med så mycket bankörning längre...
(jag kastar sten i glashus jag vet... ) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
+1 Länge sedan man gav sin uppskattning Fortsätt så _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Så klart! Här dock med italiensk frekvens och inte någon spelande trudelutt. Bara för att markera att detta minsann är en sminkad gris, och inte vilken kioskräser som helst.
Det där är en ganska intressant reflektion, men som allt annat härstammar den från livets triangel (tid/pengar/ork = ung; ont om pengar, massor av tid och ork, medelålder; ont om tid och ork, massor av pengar, gammal; ont om pengar och ork, massor av tid) Man skulle helt enkelt börjat bygga bil när man var tolv år. Banåka ska det allt bli. Den ska till ringen, förr eller senare (antagligen senare). Först skall den bli utsorterad och driftsäker och sen ska det nog nötas en och annan banåkamil. Men visst, fokuset justeras något till det komfortablare hållet med åren. Som att man skulle sparat lite bagageutrymme till att kunna lägga barnvagnen i. |
||||
Problem solved _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Vilket jäkla detaljjobb du gör =)
Såg en sak på den här bilden. Kan du nyttja nedre hålet på propellern till stötdämparen i kombo med nedre hålet baktill i fästet mot torpeden? Tänkte att bärarmen rör sig uppåt vid infjädring och det kan bli nära. Men det kan vara parallax fel också för ögat närman bara ser det på en bild. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Skarp iaktagelse
Vet inte om det slår över faktiskt, men det finns en inbyggd säkerhet genom att fästet för övre länkarmen helt enkelt tar i fjädern så att coil overn inte går att montera så lågt. Det var meningen att det skulle bli så. EDIT: Fjädringsvägen är +-50mm. Max utslag på bilden och när vippan står rakt upp är rideheight. Dvs kompression blir typ lika stor vinkel sett från rideheight fast åt andra hållet.
När bilen är klar och allt är utsorterat, och jag roar mig med att vaxa lacken och byta bromsbelägg på vintrarna, ska jag bygga mig ett sånt här: Seriöst alltså. bagageutrymmet är ju inte mycket just nu och krysset i buren begränsar effektivt det mesta som är större än en iPad, så vill man ha med sig något till banan så är det nog bästa sättet. |
||||
Centralsmörjningssystem?
Försöker du göra narr av mina smörjnipplar på bussningarna?
Så här: Krängningshämmare monterad innanför rambenen. Det är trångt och jävligt på andra sidan vid torrsumpspumpen, men CADen säger att det ska gå så då går det ju. Orange är röret mellan de två bussningarna i ramen. Gul arm i ena änden och antagligen kniv i andra änden. Rosa stag upp till vipparmen, där infästningen blir på samma hål (eller valfritt annat) som coil overn. Då får man samma utväxling på grejerna som coilen och det blir lätt att räkna. (Fuling ) ska bara räkna lite på vikter osv innan röret till krängningshämmaren blir dimensionerat, så det är därför det inte är klart än. |
||||
Mitt dyraste toalettsurf hittills...
En uppsättning Intercomp vågar. Nu är det upp till bevis om projektet har lyckats bantas något! Fetare bromsar, större hjul, bur osv... Svårt att se på bilden, men det ligger åtta vågar i lådan. Fick med fyra bonusvågar och en väska på köpet. |
||||
Fick backning på ett amerikanskt forum att jag inte hade slangar ut till oken pga risken för flex. Mitt argumenterande med att där var väl tilltagen längd på röret, samt att jag till och med bedömde camberjusteringen som försumbar rörelse (spindeln vrider sig runt centrumpunkten av röret/skruven) och att flex förekommer längs hela dedionröret, dock gissningsvis mer i punkten på bilden visserligen bemöttes... tja.. på ett amerikanskt ödmjukt sätt. (Typ; man ska minsann inte skämta om bromsar! De kan faktiskt gå sönder i 250 km/h och då vill du ha slang där! Du kan ju köra ihjäl någons barn!!! inte ordagrannt men på ett ungefär..) Jag kan verkligen inte se något problem med det här, men rejsametallurgerna får gärna yttra sig i frågan. Skulle det vara risk för någon utmattning pga mikrovibrationer eller liknande? Jag valde medvetet bort slang, bara för att minska andelen saker som kan gå sönder/läcka... |
||||
Jag skulle med lekmannakunskaper i metallurgi (?) vara mer orolig för vibrationer än litet flex (som jag anser vara vibration med låg frekvens).
Hade röret varit stumbultat i ett designfräst delrinblock och inte upphängt i en simpel och ändamålsenlig gummiklämma så hade det varit värre. Men slang har en annan fördel, det går att flytta undan oket för skivbyte utan att läcka bromsvätska |
||||
Byta skivor? Det lär inte ske på 20år? _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Känns ju inte som det borde vara nåt problem när det är hela axeln som rör sig. På bilden ser det lite tight ut mellan röret och hörnet på den volvogrå delen men det kanske bara är kameravinkeln som ljuger?
Min bil har rör-slang-rör original. rör på karossen, slang över till bakre sving-arm och sedan rör längs med armen och in i oket. Det är ju samma sak här bara att ditt sista rör är längre än mitt. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Om axeln flexar så pass mycket att bromsröret drabbas av utmattning skulle jag vara betydligt mer oroad av den utmattning du får i en så vek axel ... men det är jag det.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Snyggt!
Hur skulle det bli toe out? Får inte till det i min lilla hjärna. Momentet från hjulen tas väl rimligen upp av diffklumpen. Reaktionslasten från drivningen skulle väl möjligen kunna ge toe in om axeln flexar, men reaktionsstagen verkar sitta så nära hjulen att hävarmen blir kort. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
inbromsning menade jag, såklart.
Rätt att kraften går i diffklumpen vid acc, som dessutom sitter monterad i buren. Blir skön sång i rören. Ove; Axelflexet opponerade de sig inte mot, snarare flex i oken osv som blir när man bromsar. Jag tyckte det var långsökt, men ibland kan man vara hemmablind och inte se det uppenbara när man stirrat för länge. Mats; Bromsröret är bockat från kameran, precis där lackade delen av dedionen slutar. Man blir lite lurad av kameravinkeln. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 219, 220, 221 >> 102 besök senaste veckan (1114494 totalt) |