Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Anderstorp - hur är bästa spår i de olika velodromkurvorna?
12851 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har kört väldigt få ggr på Anderstorp. Vore kul att höra lite om olika varianter att ta Start- och Opelkurvan främst. Även lite åsikter om Karusellen och Södra kurvan vore intressant att höra.



I Start-, Opel- och Södra kurvan körde jag i kurvans första del ut till kurvans ytterkant - inte exakt i början av kurvan utan en bit in i kurvan (lite tidigare i Södra kurvan än de andra) - och sen sakta ner mot ett sent apex och sen driva ut till ytterkant efter kurvan.

I Opelkruvan en anings mer V-format vilket kändes som det funka mycket tack vare lutningen, i Startkurvan körde jag mer ett mjukare U. Är de här två kurvorna olika i sin bankning? Taskigt minne men jag har för mig att Startkurvan har lite flackare bankning än Opelkurvan speciellt i innerkant?

I Karusellen provade jag att antingen gå in i kurvan lite mitt i banan och sen sakta gå ner mot högerkant där jag följer högerkant en bit hela vägen till kurvans slut. Jag testade med att ligga lite mitt i banan olika länge i kurvan men fick väl inte fram något som kändes solklart bättre än någon annan variant.

Om någon har lite ritprograms-skills så rita gärna och posta!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



I karusellen med svag bil och gatdäck funkade det bäst för mig att slicka innern, kortast väg och lättast att få till depåkurvan.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tord skrev:
I karusellen med svag bil och gatdäck funkade det bäst för mig att slicka innern, kortast väg och lättast att få till depåkurvan.

Hur gjorde du i de andra långkurvorna? Det verkar som just karusellen går att köra tajt på ett sätt som de andra inte går, gissar att det är pga att man inte alls ska maxa utgångsfarten ur karusellen och dessutom ligga till höger ut ur den som gör den annorlunda.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Magnus Thomé skrev:
Tord skrev:
I karusellen med svag bil och gatdäck funkade det bäst för mig att slicka innern, kortast väg och lättast att få till depåkurvan.

Hur gjorde du i de andra långkurvorna? Det verkar som just karusellen går att köra tajt på ett sätt som de andra inte går, gissar att det är pga att man inte alls ska maxa utgångsfarten ur karusellen och dessutom ligga till höger ut ur den som gör den annorlunda.


Startkurvan så trailbrakade jag in från yttern och gick sen tight igenom och gled ut i utgången. Opel kurvanär jag fortfarande tveksam på hur man bäst ska ta.


ett hyggligt varv fångades här 2.00.7 enligt Trackaddict på telefonen och 2.00.87 enligt transponder:


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Magnus Thomé skrev:
Jag har kört väldigt få ggr på Anderstorp. Vore kul att höra lite om olika varianter att ta Start- och Opelkurvan främst. Även lite åsikter om Karusellen och Södra kurvan vore intressant att höra.


Du borde kontakta Peggen Andersson! Jag har sett honom köra spår runt Scandinavian Raceway som ingen annan i vått och torrt på den tiden STCC var riktig racing med Super Touring bilar. Vet att Fredrik Ekblom kliade sig i huvudet och undrade hur Peggen bar sig åt (främst i regn).

Personligen har jag bara en kommentar till kurvorna på Anderstorp (en bana som föresten är riktigt rolig om man har lite effekt) - utgången ur Opelkurvan och att få så mycket fart med sig som möjligt är, föga förvånande, viktigt. Själv har jag oftast kört en ganska vid ingång i Opelkurvan för att dyka ner i den mer bankade inre delen strax före apex och använda lutningen som stöd för att få till en bra utgång.
Men jag har sett Peggen och Flash åka innerspår stor del av kurvan så det finns nog alternativ...

Har riktigt fina minnen från SLC långlopp på Anderstorp när jag åkte 240 T5 - träffade man rätt i Opelkurvan blev det nästan som en katapulteffekt där bilen flöt ut helt perfekt i utgången med lätt fyrhjulsdrift.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det finns jättemånga spår som fungerar 97%igt, men det 100%iga är helt beroende på bil, förare och omständigheter.

Det man blir förvånad över varje gång är hur enormt fort det går att köra in i kurvorna. Det finns ju ingen direkt broms->turn-in i Startkurvan , Opelkurvan och Karusellen, det är bara att stå på och sänka farten kontinuerligt (trailbrake eller bara scrubba) till det läge/spår man vill ha för att ladda järnet förbi sent apex och flyga ut på nästa raka.

Just Karusellen får man ju naturligtvis se till att hamna i innerkant på slutet, annars snurrar man i tvärvänstern ut på start-mål.

När det är blött och slutat regna så torkar ytterkanterna extremt mycket fortare än allt annat (så då kan det löna sig att skippa inre halvan, iaf i Opelkurvan, som är den mest bankade).

Angående speed in i kurvorna så tampades jag med Henriksson i många varv för några år sen, han laddade enormt in i kurvorna och jag siktade mer på "perfekt" utgång. Jag tappade fyra billängder in i kurvan men hade tagit tillbaka det inför nästa kurva... Kombination av de bägge approacherna hade nog gått lite snabbare

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
...Opelkurvan, som är den mest bankade).

Ah! Så jag minns rätt, det var länge sen jag var på Anderstorp så jag var osäker på om Start- och Opelkurvan var olika hårt bankade. Vad jag minns var att kring det sena apexet i Opel var det tokbankat och man kunde gå benhårt förbi apex.

Vete tusan när det kan ha hänt men har för mig att jag hört Peggen beskriva hur han i Opel nästan gör en kamikazeraka inne i kurvan från en bit från ytterkanten förbi apex och ut på rakan. Och att jag minns att man fick fart som en kanonkula, först nerförsbacke tack vare bankningen, sen supergrepp nere i vänsterkant tack var bankningen och sen låta bilen löpa ut på rakan. Som jag minns det alltså. Men det är väl lite som fiskehistorier, minnet är inte alltid 100% med verkligheten överensstämmande

Däremot så minns jag (lite svagt) att i Startkurvan var det lätt hänt att bilen inte ville ta sig in till apex lika lätt som i Opelkurvan och att det dessutom var lätt hänt att bilen drev ut längre än vad jag ville ut ur kurvan. Vilket tyder på mindre bankning. Eller lite överoptimiskt hög fart. Eller taskigt minne igen då hahaha.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Thomé skrev:
Men det är väl lite som fiskehistorier, minnet är inte alltid 100% med verkligheten överensstämmande
Det är en historieberättares skyldighet att förbättra historien för varje gång den berättas...

Magnus Thomé skrev:
Däremot så minns jag (lite svagt) att i Startkurvan var det lätt hänt att bilen inte ville ta sig in till apex lika lätt och att det dessutom var lätt hänt att bilen drev ut längre än vad jag ville ut ur kurvan. Vilket tyder på mindre bankning. Eller lite överoptimiskt hög fart. Eller taskigt minne igen då hahaha.
Det är en halvmeter asfalt på utsidan yttercurbsen i utgången på Startkurvan, gissa varför

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men det är väl lite som fiskehistorier, minnet är inte alltid 100% med verkligheten överensstämmande
Det är en historieberättares skyldighet att förbättra historien för varje gång den berättas...

Magnus Thomé skrev:
Däremot så minns jag (lite svagt) att i Startkurvan var det lätt hänt att bilen inte ville ta sig in till apex lika lätt och att det dessutom var lätt hänt att bilen drev ut längre än vad jag ville ut ur kurvan. Vilket tyder på mindre bankning. Eller lite överoptimiskt hög fart. Eller taskigt minne igen då hahaha.
Det är en halvmeter asfalt på utsidan yttercurbsen i utgången på Startkurvan, gissa varför

Det var det inte när jag var där. Gissa hur jag minns det tydligt... Jag var ju därute och petade i sanden - mer eller mindre - varje varv För inte kan man slå av i kurvan och ha lägre tempo UT ur en kurva, eller hur?

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Jag har testat att kör in högt upp i velodromerna och sedan halvvägs eller strax därefter/före gradvis svänga ner och göra andra halvan av kurvan till ett rakare parti med sikte på utgångscurbsen.
I Opelkurvan har jag nästan aldrig bekymmer med utgången, i Startkurvan har jag nästan alltid bekymmer med utgången. Det blir läskigt lite asfalt kvar (om någon asfalt alls?) på utgången. Skönt att höra att det då lagts ny utanför curbsen - känns som det ställe där jag kommer sätta vänsterfoten.

Hur fungerar det med curbsen, kan man köra över den och ut på asfalten utan att slå sönder bilen?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



BTG skrev:
Startkurvan

Hur fungerar det med curbsen, kan man köra över den och ut på asfalten utan att slå sönder bilen?



"Rykten" säger att det fungerar alldeles förträffligt med Kebaben (BMW E30).

Som sagt, rykten och inget jag erkänner att jag vet något om...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



BTG skrev:
Det blir läskigt lite asfalt kvar (om någon asfalt alls?) på utgången. Skönt att höra att det då lagts ny utanför curbsen - känns som det ställe där jag kommer sätta vänsterfoten.

Hur fungerar det med curbsen, kan man köra över den och ut på asfalten utan att slå sönder bilen?
Nu har jag bara mina minnesbilder att gå på, men det går nog att hitta nån film.
Jag har hamnat på utsidan där många gånger sen 2007 och det har alltid funnits lite svart att använda efter att man skakats sig över curbsen (som inte är enormt höga, men visst kan de ta ett oljetråg om man måste vara väldigt låg). Men det svarta där ute fortsätter inte så långt så efter det så är det ju grus/gräs/kaninhålor etc.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Ahhh...ok. Då har jag nog kört där i nuvarande skick. Jag trodde de lagt asfalt utanför curbsen, men det ni menar är att det i curbsens förlängning ligger extra asfalt?
(Den har jag begagnat mig av)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



BTG skrev:
Ahhh...ok. Då har jag nog kört där i nuvarande skick. Jag trodde de lagt asfalt utanför curbsen, men det ni menar är att det i curbsens förlängning ligger extra asfalt?
(Den har jag begagnat mig av)
Tvärt om, det är lite svart utanför, men inte i förlängningen.
2007 (med lågupplöst kamera) 1:30, 3:35, 5:35, 7:35
Min minnesbild säger att det räcker för ett hjul men inte mer. Förmodligen har de inte gjort nåt mer sen 2007, banan (asfalten alltså) är ju i det närmaste K-märkt

Det viktigaste är ju att du inte har 2dm dike på baksidan curbsen, då ryker det bärarmar och oljetråg.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Curbsen/grässträngen i utgången på flygrakan har man ju flugit över några gånger.
Där är det ju en nivåskillnad som kanske inte är så stor men den känns.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



TPR skrev:
Curbsen/grässträngen i utgången på flygrakan har man ju flugit över några gånger.
Där är det ju en nivåskillnad som kanske inte är så stor men den känns.


Den syns också. Fångade Göransson när han gled ut lite för långt där.



Spårval genom velodromerna var något som diskuterades flitigt mellan TTA-förarna när testet kördes. Jag noterade som åskådare att det varierade en hel del mellan förarna. Ska bli intressant att se vad som blir vinnande nu när det är dags för race till helgen.

_________________
Martin Öberg
Citera
Lukas.
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 50



TPR skrev:
Curbsen/grässträngen i utgången på flygrakan har man ju flugit över några gånger.
Där är det ju en nivåskillnad som kanske inte är så stor men den känns.


Ja där har brorsan high-side-at i utgången och landat på flygrakan, där resulterade höjdskillnaden i bruten axel. Visst känns det som att man laddar på lite för tidigt när man vet att rakan kommer?

Vi ses där 8:e juli! Jag har kört många helger där med MC, dock aldrig med bil. Hoppas på att ta licensen innan och köra då!

Mvh

_________________
Mvh Lukas Wiklund

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Anderstorp - hur är bästa spår i de olika velodromkurvorna?
12851 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande