Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -89
3595 besök totalt
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329


Trådstartare
Inhandlad i nådens år 2002 av en inte helt okänd Pär Hylander...

Egentligen letade jag från början efter en 944 S2 med M030, för hör och häpna, turbo är inte min grej.
Det visade sig svårt (omöjligt) att hitta en. Kraven var höga på finish, dessutom skulle den vara svensksåld och/eller ha MYCKET god dokumentation.
Efter att letat halvseriöst ett år lades manken till hösten -01 och planerna började ta form.
Jag började leta efter en turbo för att komma åt chassit eftersom siktet var inställt på banåka och slalom.

Efter att missat köp av en fin och önskepreppad 911 SC med minsta marginal, så yppades tillfälle om en fin 951:a. Via mail skulle den vara fin och dokumenterad. Jojo, det hade jag ju hört förr...
Efter lite dribblande fram och tillbaks skulle jag åka och titta i alla fall.

Väl på plats föll jag som ett ton tegel. Bilen var precis som beskrivningen och ägaren verkade ungefär lika knäpp som mig... (bilmässigt alltså)

En kul grej var att efter provturen när de obligatoriska artigheterna skulle avhandlas visade det sig att damerna redan gått igenom "skvallret" så vi fick sitta tysta och lyssna...

Sedermera blev det som ni alla vet affär. Så finurligt utformad att Pär skall erbjudas köp vid en eventuell försäljning.

Över till det tekniska:

Bilen är ganska original med ett fåtal modifieringar som ganska lätt kan återställas om man nu vill ha originalskick igen.

Det som avviker är (få se så jag minns rätt nu) :

Bilstein clubsport stötdämpare runt om. Original Koni finns kvar och skall så småningom renoveras och kalibreras om. Något lägre är den oxo.
Blå Pagid bromsbelägg, stålomspunna slangar, Castrol SRF vätska.

omchippad, hybridturbo KKK 26/27, progressiv bränsletrycksregulator, KN filter. Effekt okänd men räcker för mig tills vidare.

Försedd med OMP moccaratt, OMP extra racestol, Sabelt centrallåsbälte 4p, justerbart växelreglage.
I skrivande stund har Heigoburen kommit, men p.g.a hets på jobbet har det inte hunnits med.
Bilder och text om detta kommer.

Till "vardags" åker jag på de original smidda 16" fälgarna med Yokohama AVS som jag är mycket nöjd med.
Till bana, slalom och när jag är för lat för att ta av dem åker jag på 17" Cupfälgar och Kumho MX.

Mer fakta och bilder kommer som sagt att tillkomma som för alla er andra, för bilen ändras ju på ibland.

En del bilder finns här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7598

_________________
/Mathias
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Härlig bil Mathias! :woot:

Hoppas vi ses i sommar!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fin bil thumbs up !
Jag har en S2;a med cup/club dämpare. Vi kanske kan göra ett byte ...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fredrik C skrev:
Fin bil thumbs up !
Jag har en S2;a med cup/club dämpare. Vi kanske kan göra ett byte ...


Det tillåter som tur är inte Mathias avtal med mig

Japp, jag saknar NPX....

_________________
Pär Hylander
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329


Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Det tillåter som tur är inte Mathias avtal med mig


Dessutom har vi börjat komma överens t.o.m i slalom , så ett bilbyte sitter långt inne.
Troligtvis blir det en 964 RS nästa gång. (vilket nog dröjer för jag är helnöjd med 951:an)

_________________
/Mathias
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hehe, du glömde säga att Polisen hade en av sina helikoptrar uppe efter att du påbörjat provkörningen

_________________
Pär Hylander
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329


Trådstartare
Såå, det var länge sedan jag gjorde något förutom att tvätta och kolla olja.
En sund bil behöver inte repareras.

Nu har jag i alla fall bytt till 968CS M030 justerbar kränghämmare bak, tack Anders Larsson för art.nr!

Jag inbillar mig att det är bra att kunna ställa om mellan bana och slalom, vi får väl se hur det funkar.
Det är ju en billig och enkel uppgradering.

_________________
/Mathias
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -89
3595 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande