Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 GTR 92a, Time Attack Pro 2014 | 1 besök senaste veckan (7077 totalt) |
Bilen köptes vintern 2009 och med stor glädje började den rulla våren 2010. Planerna var att rusta upp interiören som inte var i det bästa skicket och bygga en raceinspirerad bilstereoinstallation. Första banmötet vi skulle på var på Sviestad och för att göra en lång historia kort så small motorn. När vi kom hem och tog ur motorn så visade det sig att hela motorn var skrot, avgasystem, grenrör och mycket annat var bara skit och inget som vi vill ha i bygget. Så vi rensade motorutrymmet och interiören och beställde en begagnad 20b motor från USA. 20b motorn är en 3 rotorig wankel istället för den 2 rotoriga som sitter original. Motorn landade i garaget i December 2010. Bilen är nu rensad och bara bakaxel och framvagn sitter kvar. Nu 2011 har planerna ändrats och Badassparts.se har gått in och sponsrat oss. 20B motorn är nu såld och ny motor är på väg. Vi har några uppsatta mål men först och främst är det att bygga en bil som ska vara med och tävla i Time Attack. Målet är att vi ska försöka få bilen gå stabilt 2013 så allt lirar som det ska. Även Elmia är intressant för oss 2013. 2jz GTE från Supra: Mycket diskussioner om motorvalet har ägt rum och finns många fina motorer där ut. Då Martin på BAP redan hade 3st 2jz motorer på gång så valde vi köpa en av dom. Tror den motorn kommer passa perfekt till Rx7an. Troligtvis lite framtung men det kommer vi råda bot på. Den har stor trimpotential och finns många fina byggen av dom redan i sverige. I början blir det originalturbo och ca 400hk. Men kommer bli betydligt mera i framtiden men nu ska vi göra en storservice av motorn och se att allt lirar. Även för att kunna regga motorn med bilen så måste originalturbona finnas kvar. Soppasystem: Nytt soppasystem inkl tank, catchtank, pumpar och allt annat man kan behöva. Chassimässigt så kommer det finnas massor att göra. Vi kommer bygga upp bilen från grunden så ni kan ju räkna med att allt kommer bytas. Även att man har rätt saker på bilen måste man lära sig ställa in det. Vi kommer ta hjälp av människor som verkligen kan detta med racing och kommer göra en bra grundinställning. Mera chassiuppdateringar kommer senare med specifika delar vi kommer ha. Bromsar: Bromsar kommer vi köra 99spec bromsar som är både större och fetare än dom tidigare Rx7orna. Vi hoppas dom oken ska räcka men med nya belägg, lättviktsskivor och bra luftkylning från fronten. Kjolpaket: Chargespeed Widebody Kit. Fälgar: Rota Pf45 18" 9.5" att börja med men kommer bli bredare sedan bak. Gärna 10.5-11" Vinge: Givetvis en BAS ASS vinge stor som en flygplansvinge ska på. Även en ny lack och dekor kommer givetvis på. Kommer köra väldigt rensat på grund av vikten, allt för att den ska vara så lätt som möjligt. En fullbur ska installeras för våran säkerhet. Tycker det är en enorm billig livförsäkring Givetvis FIA-godkända sportstolar inkl 4punktsbälte så man ska sitta kvar för det kommer behövas. Det som kommer finnas kvar är: Instrumentbräda, ombyggd för dashbord m.m. Mittkonsol, för att ha alla knappar på m.m. Golvmatta, den väger lite men något vi vill ha kvar, dock endast under stolarna och framåt. _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
Det kommer komma några riktigt snabba framöver så kommer ha rejält motstånd närmaste åren Men det är bara bra tycker jag hehe _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Tror jag hamnar på Pro Modified i år. Men tills nästa år vet man ju inte hur det ser ut. _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
Ja det är så sjukt mycket kvar men har nästan 6veckor i juli- aug semester och då ska det hända grejor hehe Men målet är som sagt att kunna vara med i TA nästa år och börja testköra _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
Kul att du behåller bilen och gör nå't med till nästa år!!
Ska bli kul att se den i sin nya skepnad. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Roligt att du inte är lika hatisk som resten av gänget hehe _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
Det händer inte allt för mycket rent maskinellt men vi ritar och planerar som tusan.
En RB26a från R34 GTR har landat som vi ska börja bygga på. Blev inte en 2jz som planerat tyvärr Ny hemsida är på G och mycket annat så får önska Gott Nytt år sålänge och ni kan räkna att 2013 kommer det hända grejor _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
En Rx7:a på banan är bättre än ingen rx7:a på banan. Jag gillar alla lösningar som ger resultat ägaren är nöjd med. Keep up the good work. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
RB26 är fina motorer, speciellt i andra bilar än Nissan
Jag har ju en del erfarenhet från banåka med RB26. Feel free to ask! En grej som jag initialt vill säga är: Bygg torrsump!! Visst går det att köra gamla klassikern med N1 pump och restriktor och bafflar, men RB26 ÄR känslig som f-n. Jag byggde torrsump på min direkt när jag började, för jag visste att jag skulle misshandla motorn rejält. Nu har den gått 2 säsonger. Först med 404whp och sen en säsong med 442whp. Nu är den nerplockad för översyn. Den har gått med original botten oöppnad och lagren är som nya. Det kan jag nog tacka Autoverdi för. Nissans vevlager går ju ner redan med originaleffelt när man kör bana annars. Ska bli kul att se den klar. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Hej Har läst igenom det mesta av din tråd IGEN hehe och så mycket läsvärt. Kommer ha många frågor till dig. Ja torrsump med Verdipump och elektrisk vattenpump är planerat. Verkar vara den ända vägen att gå tyvärr. Men man får ju även så mycket andra fördelar. Men blir singelturbo och 400hk i motorn första säsongen. Vad kör du med för styrsystem? _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jag kan inte svara alls om Haltech, men jag vet det mesta om MaxxECU.
En anledning är att det finns som PNP till din motor och kan hantera din original CAS givare. En annan är alla bra säkerhetsfunktioner. Jag har provat LINK, Vi-PEC, Nira i3 och MaxxECU. Maxx är helt klart bäst. Bra upplösning och lätt att jobba med. LINK gillade jag med, men det har inte alla roliga extra funktioner som MaxxECU har. Priset är rätt och det är mycket lätt använt. Jag förespråkar MaxxECU hela tiden till mer eller mindre alla, men kika lite själv så kan du ta egna beslut. www.maxxecu.se Om du vill kan jag kladda ner tråden med mer ingående info om MaxxECU men just nu nöjer jag mig med detta. edit: Ett exempel på hur säkerhets funktionen kan fungera: Jag ligger på Mantorp och kör. Jag har en varning på oljetrycket. Man hinner ju inte riktigt titta på mätarna när man kör. Oljetrycket går under det jag satt som gräns i parisern. Nu tänds en gul lampa. Det går under nästa nivå som jag har satt. Nu tänds en ilsken stor röd lampa. Om jag nu släpper gasen till under 50% ( eller vad jag har satt som gräns ) och tar ner varvet till under 3000. Då händer inget mer. Nu har jag uppmärksammat problemet och rullar ur kurvan med kontroll på både bil och oljetryck. Om jag i detta fall ligger och pressar och inte ser röda lampan, så har jag programmerat att om 5sek så stänger MaxxECU av min motor. ( om jag ligger på mer än 3000rpm och mer än 50% gasspjäll ) Man kan sätta att den stängs av helt direkt, eller inte alls. Beroende på hur man vill göra. Du bestämmer helst själv. Du kan även blanda in vilken växel det ska reagera på eller laddtryck eller vilke parametrar som helst. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Nu är grunden till hemsidan klar och ligger upp på
[url]Badassattackteam.se [/url] Mera information om Bilarna och sponsorerna kommer under veckan men gå gärna in och skriv vad ni tycker om designen och om det är något mera ni skulle vilja se. Men som sagt den är under uppbyggnad. _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
Nu kommer anledningen till att det varit så tyst senaste månaderna.
Den 19 Januari starta vi en firma och denna vecka blev WrapMe DekorTekink registrerat. Våran verksamhet kommer innehålla. Bildekor för Racing och företagsbilar. Reklam på skyltfönster Dekor för heminredning t.ex väggar. Klädtryck för dom flesta applikationer som Företagsreklam, eventkläder och privatpersoner som vill ha något speciellt i liten upplaga. Webshop kommer upp och lanseras den 28e Mars med mycket trevliga erbjudande. Denna tråd kommer inte blir någon reklamtråd för det företaget men vi ville ändå skriva varför vi har lagt våra egna bilar åt sidan som senaste månaderna och veckorna framåt. Vi kommer givetvis wrappa våra egna bilar som kommer användas starkt i år. Hoppas verkligen kunna göra något speciellt! _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
Tråkiga nyheter.
Har nu kontaktat flertal företag om hjälp med bilen med bl.a grenrör bränslesystem m.m. saker som jag inte kan eller har tid med. Men ingen är intresserad fast jag skulle handla delar och arbete för 150-200tkr Så nu blir det att sälja av projektet istället och köpa en Time Attack Club bil istället till nästa år. Både motor och chassi till salu och kommer ut på annonsavdelningen. _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 GTR 92a, Time Attack Pro 2014 | 1 besök senaste veckan (7077 totalt) |