Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
spårval kart vs formelbil vs sportbil vs standardbil?
8531 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Sitter och funderar på hur spårvalet och körtekniken skiljer sig beroende på biltyp (kart, formelbil, RWD sportbil, FWD standardbil). Någon som har lust att förklara med hjälp av skisser?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Den blir svår att svara kort på. Det handlar i stort om den begränsande faktorn.

* I kart är är frågan vilken typ vi pratar om. Hyrkarterna är acc och fart problemet så där vinner man ofta på kortaste vägvalet istället för största radien. Bakbromsat och odiffat bidrar till annan körstil.
* I formelbil sitter oftast begränsnngen i föraren. De har allt: balans, acc, fäste och bromsar.
* RWD sportbil handlar nog om det man kallar idealspår. Stora radier och rätt placerad inför nästa kurva.
* FWD standardbil begränsas av bromsar, kass viktbalans och understyrning. Sakta in och långsamt ut? (Om det inte är en GTI vagn som kan dra fördel av trailbraking. Då blir det fort in och fort ut.)

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag håller på att ju lägre vikt/effekt och mindre sidogrepp = desto mer rakt in -> rakt ur typ +600hk 4wd och gamla trimmade porschar som längst ut på skalan förutom dragster.

Åt andra hållet med högre vikt/effekt och mer sidogrepp (vingbilar ännu mer) -> långa kurvor och hög lägstafart med svaga formelbilar med vingar, hyrkart och renault cup junior som längst ut på skalan.

Håller inte med om gokart förutom två fall, 125cc med växellåda, och med hyrkart inomhus där det är kort mellan kurvorna kan man vinna på kort väg ibland.

Fram/bakhjulsdrift är inte så stor skillnad i dag.

Mina tankar.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Egna erfarenheter:

Inte så jättesnabb formelbil med vingar - Körs precis som en vanlig bil. Men betydligt snabbare i kurvorna, lattjo är att IMHO så känns downforcen ganska tydligt och är ganska lätt att utnyttja. Men brasklappen är stor: det var ingen jättesnabb formelbil Lite skillnad var väl att när downforcen ökade så minskade procentuellt påverkan av viktförskjutning. Men det var ju något som mer påverkade hur man hanterade bilen än någon större skillnad i spårval.

Sportvagn (Palmers LM-JP) - Exakt som ovan.

Radical - typ som ovan.




Framhjulsdriven karossbil - om det är svårt att få ner effekten i backen så blir det "muttrande" ut ur böjarna eller vänsterbromsfattigmansdiffbroms eller möjligtvis - hemska tanke - att inte gasa så mycket så tidigt.
Alla tre grejerna suger hårt IMHO


Bakhjulsdrivet - är ju faktiskt inte såstor skillnad mot FWD. Om man jobbar med balansen i bilen med viktförskjutning för mer turn in eller för att stabilisera fästet bak i en snabb sväng så är det normalt ingen skillnad mellan RWD och FWD. Men när man råkar gasa för mycket är den ena roligare


-----------


Spårvalet ( vida "ta-med-sig-farten-U", tajta "kortast-väg-U" eller "mycket-pulver-V" ) är som Björn skriver väl mest bestämt av hur mycket grepp man har i förhållande till hur mycket effekt man har.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
spårval kart vs formelbil vs sportbil vs standardbil?
8531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande