| |
|
chrillej82
Järfälla/Stockholm

Här sedan: 04 Apr 2011
|
19 Jun 2012 20:42
bra och lätt material till dörrsida? ej kolfiber!
|
|
|
Hej!
Undrar om det finns något lätt och bra material istället för kolfiber till att montera som dörrsidor?
mvh// |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Svante
Åstorp

Här sedan: 02 Jul 2004
|
19 Jun 2012 20:44
|
|
|
| Oljehärdad Masonit eller aluminium _________________ Svante Hoberg
No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sedan: 17 Apr 2010
|
19 Jun 2012 21:46
|
|
|
Glasfiber platta gjuten på en glasskiva. Då får du en spegelblank yta direkt  _________________ Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se ) |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Davve
Åby, Växjö

Här sedan: 05 Mar 2005
|
19 Jun 2012 21:51
Re:
|
|
|
| Svante skrev: | | Oljehärdad Masonit | Heter det så eller finns det något annat namn för det?
Edit: Tittade på Byggmax hemsida nu och där kallas det oljehärdad board. Inte så farligt dyrt, en skiva på 1220x2440mm går på 95kr.  |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sedan: 03 Maj 2003
|
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp

Här sedan: 19 Jan 2003
|
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
E21 Racing
Gävle

Här sedan: 05 Jan 2004
|
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Svante
Åstorp

Här sedan: 02 Jul 2004
|
20 Jun 2012 09:27
|
|
|
| Citat: | | Jag har 0,5mm alu. varken kostar eller väger någe alls typ |
Lite tunnt väl, men är det mest för att skydda det som är bakom så funkar det nog. Annars öka till 1mm.
| Citat: | | Utan att veta säkert men..... Oljehärd. Masonit, har inte det en förmåga att kunna antändas/brinna ?? |
Kanske, jag tänkte bara tunnt och billigt...
Som någon skriver ovan 2 lager glasfiber på en glasskiva är nog både lättast och enklast. _________________ Svante Hoberg
No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp

Här sedan: 19 Jan 2003
|
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Eric Josefsson
Skänninge

Här sedan: 20 Maj 2003
|
20 Jun 2012 11:33
Re:
|
|
|
| Kristian Hesselmark skrev: | 1mm e ju dubbelt så tungt för tungt  |
0,5mm alu 1,35kg/m2
1mm alu 2,7kg/m2
3,2mm Oljehärdad masonit 3,2kg/m2
3mm Hårdboard 2,9kg/m2 (53kr för 3m2 på cheaoy)
Hur stor är en dörrsida, 80x40?
=0,32m2 ger i samma ordning per dörrsida
432g
864g
1024g
928g
För glasfiber så har polyester enligt biltemas instruktion har en åtgång enligt citat:
"Blanda lämplig mängd polyester med härdare, 1-2 %, åtgång ca 1kg/m² 300g matta."
Så går det åt det dubbla mängden polyester för dubbla lager matta? Då är det ju 2,6kg/m2 när det är klart _________________ Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Davve
Åby, Växjö

Här sedan: 05 Mar 2005
|
20 Jun 2012 11:43
Re:
|
|
|
| E21 Racing skrev: | Utan att veta säkert men..... Oljehärd. Masonit, har inte det en förmåga att kunna antändas/brinna ??
Skulle välja alu. skiva hur som helst, "oförstörbar", kan ej antändas, Lätt, enkel att forma o montera mm..  | Hmm, bra tanke där med ev. brandrisk. Det finns ju förvisso mycket annat som tar sig i en bil vid en brand men man behöver ju inte öka risken. Då får det nog bli alu den dagen det är dags vilket jag hoppas blir snart. Är trött på originalen nu som bara hoppar ur i ovankant så fort man stänger dörren... |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
steffe
Spånga

Moderator
Här sedan: 28 Feb 2003
|
20 Jun 2012 11:48
Re:
|
|
|
| Davve skrev: | | Är trött på originalen nu som bara hoppar ur i ovankant så fort man stänger dörren... |
Lösning: Skruva dit dörrsidan med plåtskruv = problemet löst  _________________ /mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge
F1-bärgare
Startnr #Fo SLC light
kolla in www.maltochhumle.se sällan uppdaterad |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sedan: 17 Apr 2010
|
20 Jun 2012 14:18
Re:
|
|
|
| Eric Josefsson skrev: |
För glasfiber så har polyester enligt biltemas instruktion har en åtgång enligt citat:
"Blanda lämplig mängd polyester med härdare, 1-2 %, åtgång ca 1kg/m² 300g matta."
Så går det åt det dubbla mängden polyester för dubbla lager matta? Då är det ju 2,6kg/m2 när det är klart |
Sen måste du räkna bort avdunstningen också. Dom dörrsidor jag gjort i glasfiber har vägt runt kilot (då har jag gjort dom med 3x300gr). _________________ Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se ) |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Nillet
Eslöv, Skåne

Här sedan: 15 Okt 2004
|
20 Jun 2012 14:45
|
|
|
Måste man ha en dörr-insida för besiktning (skillnader gatbil/racebil)?
Har funderat på en dörrsida av tyg (av ex. bomull)... _________________ Niklas "Nillet" Olsson
Opel Speedster |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Eric Josefsson
Skänninge

|
20 Jun 2012 14:52
Re:
|
|
|
| Henke_HJCC skrev: | | Eric Josefsson skrev: |
Så går det åt det dubbla mängden polyester för dubbla lager matta? Då är det ju 2,6kg/m2 när det är klart |
Sen måste du räkna bort avdunstningen också. Dom dörrsidor jag gjort i glasfiber har vägt runt kilot (då har jag gjort dom med 3x300gr). |
Jag har inte plastat så mycket i mina dar, men polyester brukar ju härda skapligt fort (runt en halvtimme), efter härdning avdunstar väl inte polyestern?
Men åas, om min teori om 80x40 stämmer, och din viktuppgift på ca 1kg klar, så har du 288g bara på glasfibern, har ni sen 712g polyester till detta så motsvarar det 741g polyester/m2/lager. Inte jättelångt bort från biltemas uppgift. _________________ Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09 |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
Eric Josefsson
Skänninge

|
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sedan: 03 Maj 2003
|
20 Jun 2012 15:04
|
|
|
biltema har ju tejp som ser ut som chrome.. då blir det bling..
(den är dessutom jävligt bra för att "renovera" sunkiga mindre viktiga reflektorer i t.ex. blinkers osv..) _________________ //Johan Karlsson |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
E21 Racing
Gävle

Här sedan: 05 Jan 2004
|
20 Jun 2012 16:00
Re:
|
|
|
| Davve skrev: | | E21 Racing skrev: | Utan att veta säkert men..... Oljehärd. Masonit, har inte det en förmåga att kunna antändas/brinna ??
Skulle välja alu. skiva hur som helst, "oförstörbar", kan ej antändas, Lätt, enkel att forma o montera mm..  | Hmm, bra tanke där med ev. brandrisk. Det finns ju förvisso mycket annat som tar sig i en bil vid en brand men man behöver ju inte öka risken. Då får det nog bli alu den dagen det är dags vilket jag hoppas blir snart. Är trött på originalen nu som bara hoppar ur i ovankant så fort man stänger dörren... |
Nä, det finns ju såklart mkt som kan brinna i en bil, men bygger man för bankörning brukar det allra mesta sådant tas ur bilen, man vill ju inte bli sittande i ett brinnande inferno som man skapat själv.
Kör själv med alu. runt 0,8mm i racebilen och det funkar klockrent, dessutom billigt o lätt samt hållbart!! _________________ ///Magnus Emanuelson SC#9
BMW E21 2.5 -79 BMW Cup
BMW 3,0s -72 2,4 tds
BMW 320i touring -95
LR Discovery TDI -94
Agados 2.5ton Boggi -08 |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
S Agartsson
Örebro
Här sedan: 06 Maj 2011
|
20 Jun 2012 18:58
|
|
|
| När vi ändå är inne på ämnet, vart köper ni aluplåt? _________________ Stefan Agartsson
BMW e39 528 -97
BMW e36 316 -92 |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
chrillej82
Järfälla/Stockholm

Här sedan: 04 Apr 2011
|
20 Jun 2012 20:24
|
|
|
| plexiglas. hur ligger det till viktmässigt? |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
S Agartsson
Örebro
Här sedan: 06 Maj 2011
|
20 Jun 2012 20:27
Re:
|
|
|
| chrillej82 skrev: | | plexiglas. hur ligger det till viktmässigt? |
Vet tyvärr inte vikt men plexi kan väl bli vasst vid en kollision? _________________ Stefan Agartsson
BMW e39 528 -97
BMW e36 316 -92 |
|
Skruva banåkabil
Meny
Tillbaka
|
|
|