Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
demontera krängare bak= längre fjädringsväg?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4972 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Totalt okunnig på området men försöker reda ut det hela.

OM jag har för kort fjädringsväg och innerhjulet lämnar marken när det svänger vilket i sin tur gör att bilen ofta överstyr, vilka budgetåtgärder kan jag göra för att minska detta? Skulle det kunna påverka bilen i positiv bemärkelse att demontera krängaren bak eller det påverkar inte alls fjädringsvägen?

Bilen i fråga är en BMW e36 compact men jag tycker inte frågan är specifik egentligen

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Mja, det är ju inte direkt fjädringsvägen som påverkas, utan hårdheten i fjädringen, i detta fallet specifikt i roll-led. Krängningshämmaren är ju en extra fjäder som sitter mellan hjulen istället för mellan ett hjul och bilen.

När ett hjul lättar (vilket inte nödvändigtvis är fel i sig - finns många tävlingsbilar som går på tre hjul i kurvorna!) så betyder det egentligen bara att det tar stopp där; hade det inte gjort det så hade det ändå inte varit något nämnvärt tryck (och därmed grepp) kvar. (Såvida vi inte snackar om en variant jag observerat på en del Clubman-bilar på vissa banor; att man justerar stoppen i framvagnen så att man i stort sett inte har någon utfjädring utan bara infjädring. Digital krängningshämmare för att få driv utan diffbroms?)

Men iaf; du är definitivt på rätt spår! Det som händer är att krängningshämmaren gör bakvagnen styvare i roll-led - och ju styvare den blir i förhållande till framvagnen, desto mer grepp förlorar den i kurvorna, och därmed tenderar det åt överstyrning.

Sedan om det är lämpligt att plocka bort krängningshämmaren bak... Om bilen redan kränger mycket så blir ju den biten värre om man plockar bort ena krängningshämmaren - så då kan det vara bättre att byta den andra till en hårdare istället. Det är mycket som spelar in.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack för ditt svar det var alldeles perfekt nivå. Jag får helt enkelt testa mig fram, jag förstår att det inte ä en helt enkel vetenskap och att man bara löser det huxflux genoom att ta bort krängaren. Det är många parametrar som påverkar hur bilen beter sig. En grövre framkrängare känns dock mer avlägset då den är redigt grov och dessutom har jag i bakhuvudet att vissa kopplat bot bakre krängaren på E36 med gott resultat. I rent testsyfte räcker det väl att koppla loss krängaren i ena sidan och säkra upp den?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Om främre krängaren är "redigt grov" och den lyfter ett hjul bak vid sväng så är du antingen för styv bak eller för mjuk fram. Du skulle kunna sätta styvare fjädrar fram också, det ger också styvare framvagn i roll.
Koppla bort bakre krängare låter som att ge upp IMO, justeringsmässig återvändsgränd.

Vinge bak kanske?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Eftersom detta gäller en e36 Compakt....alltså egentligen en e30....så gäller inte dom gengse reglerna.

Utan att avslöja alla våra hemisar, bakvagnen är ganska speciell.

Vi har råkat ut för...och vi har sett på andra biler...att det är för litet slag på krängaren bak vid krängning.
Det slutar att fungera som krängfjäder och blir ett droppstopp i stället och då lyfter innerhjulet.
Detta tillsammans med mycket korta fjädrar blir inte kul.
Man vill INTE ha luftande bakhjul på e30.

Jag tror på hårdare fjädrar fram och/eller grövre krängare.
Bak får man se till att allt kan röra sig ordentligt och jag kan mycket väl tänka mej att åka utan krängare bak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Eftersom detta gäller en e36 Compakt....alltså egentligen en e30....så gäller inte dom gengse reglerna.

Utan att avslöja alla våra hemisar, bakvagnen är ganska speciell.

Vi har råkat ut för...och vi har sett på andra biler...att det är för litet slag på krängaren bak vid krängning.
Det slutar att fungera som krängfjäder och blir ett droppstopp i stället och då lyfter innerhjulet.
Detta tillsammans med mycket korta fjädrar blir inte kul.
Man vill INTE ha luftande bakhjul på e30.

Jag tror på hårdare fjädrar fram och/eller grövre krängare.
Bak får man se till att allt kan röra sig ordentligt och jag kan mycket väl tänka mej att åka utan krängare bak.


Tack för detta, det låter som ett intressant input! Jag körde med tuffare fjädrar fram både 2010 och 2011 och bilen betedde sig precis likadant då. Precis som du säger är fjädrarna bak mycket korta. Kränghämmaren fram är runt 27-28mm och ställd i hårdaste läget. Dem bakre är ju klenare men ändå biffig och ställd i mjukaste läget.

Som jag fått det förklarat för mig är det troligtvis så att hjulet inte stannar kvar på marken för att det har för kort fjädringsväg av någon anledning. Detta medför att jag tappar grepp och bilen liksom studsar fram i något slags mellanland mellan total överstyrning och lite grepp. Detta i sin tur kan då medföra att jag styr in för tidigt för att ha utrymme att rädda upp överstyrningen vilket i sin tur innebär att jag tappar fart osv..

Men ser fenomenet rätt tydligt på denna video ett parsekunder in i filmen http://youtu.be/bQJ_PM_oSLw?t=4m32s

Ha överseende om jag svamlar eller blandar ihop saker, jag erkänner att jag har dålig koll men det är just därför jag ber om er kompetens.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi kör helt utan krängare på Kebaben och det funkar rätt bra

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Johan Sjöström skrev:
...............Som jag fått det förklarat för mig är det troligtvis så att hjulet inte stannar kvar på marken för att det har för kort fjädringsväg av någon anledning. ............


Det man troligtvis pratar om är att det är för dålig utfjädring på fjädern.
Absolut ett fenomen jah känner igen.
Tyvärr hjälper det inte att ta bort krängaren för att avhjälpa detta, men endå värt att prova.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Johan Sjöström skrev:
...............Som jag fått det förklarat för mig är det troligtvis så att hjulet inte stannar kvar på marken för att det har för kort fjädringsväg av någon anledning. ............


Det man troligtvis pratar om är att det är för dålig utfjädring på fjädern.
Absolut ett fenomen jah känner igen.
Tyvärr hjälper det inte att ta bort krängaren för att avhjälpa detta, men endå värt att prova.


PRECIS det jag menar, får man lov att fråga vad herrn rek för åtgärd inom rimliga pengar?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Johan Sjöström skrev:
ButterflyRacing skrev:
Johan Sjöström skrev:
...............Som jag fått det förklarat för mig är det troligtvis så att hjulet inte stannar kvar på marken för att det har för kort fjädringsväg av någon anledning. ............


Det man troligtvis pratar om är att det är för dålig utfjädring på fjädern.
Absolut ett fenomen jah känner igen.
Tyvärr hjälper det inte att ta bort krängaren för att avhjälpa detta, men endå värt att prova.


PRECIS det jag menar, får man lov att fråga vad herrn rek för åtgärd inom rimliga pengar?


Det är ju nu vi börjar komma in på yrkeshemlisar.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Sjöström skrev:


PRECIS det jag menar, får man lov att fråga vad herrn rek för åtgärd inom rimliga pengar?


Det är nu du får köpa in dig på ett par timmars tävlingskörning och kolla på bilen
(dessutom är det roligt oxå)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ok då får andra som vill dela med sig av sin kunskap gärna komma med feedback!

Butterflyracing: tack för din hjälp fram hit det uppskattas!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det var inte så allvarligt. Jag har lite ideer...men vi har inte provat än.
En progresiv fjäder som hänger med i hela utfjädringen kan vara en idee.

Kolla först om krängaren hindrar utfjädringen när du hissar bilen....eller om den fjädrar ut ända tills dämparna tar stopp.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det var inte så allvarligt. Jag har lite ideer...men vi har inte provat än.
En progresiv fjäder som hänger med i hela utfjädringen kan vara en idee.

Kolla först om krängaren hindrar utfjädringen när du hissar bilen....eller om den fjädrar ut ända tills dämparna tar stopp.


jepp det skall testas!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
I väntan på att jag testar utan krängare vilket sker på fredag, ingen som har lite input i frågan?

Ett par stycken har pratat om grövre framkrängare men är det möjligt höll jag på att säga?


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



När jag åkte konbana med E30 var det krängare bort som gällde, annars stannade man nästan runt varje kona.

När jag skaffat diffbroms behövde jag inte koppla bort den.

Pratade med nån kille som åkte BMW cup med E30 318is, i klassen han åkte fick man inte ha diffbroms, så dom åkte utan krängare.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 670



Isåkare skrev:
När jag åkte konbana med E30 var det krängare bort som gällde, annars stannade man nästan runt varje kona.

När jag skaffat diffbroms behövde jag inte koppla bort den.

Pratade med nån kille som åkte BMW cup med E30 318is, i klassen han åkte fick man inte ha diffbroms, så dom åkte utan krängare.


Finns ingen klass i BMW cup där man inte får ha diffbroms, däremot vet jag att ssk hade nån klass där det inte var tiltåtet. Och då måste man göra bakvagnen mjukare så bakhjulen alltid rör vid marken...

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Hittade du någon lösning på överstyrningsproblemet sen Johan? Kände du om fjädern orkar trycka dämparen till ändläge? Eller blev det bättre utan krängare.

Jag mätte hur mycket utfjädring jag har på min E30, 50 mm var det sen var den linjära fjädern helt ospänd. Funderar på om jag inte skulle byta den väldigt klena hjälpfjädern mot en lite hårdare så att den verkligen orkar trycka dämparen till ändläge. (för att motverka det som Håkan skriver ovan) Det kommer väl att bli något form av "knä" i beteendet när huvudfjädern är helt ospänd och hjälpfjädern börjar överta fjädringsrörelsen iof.



_________________
Magnus Lidholm
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Jag har hjälpfjäder bak enligt bild men mina "koppar" är nog dubbelt så långa. Just för att kunna få rörligheten där. Tänk på att montera dropstops så fjädern inte kan trilla ur när du hoppar bara.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



ButterflyRacing skrev:
Utan att avslöja alla våra hemisar



Tycker nog detta är ett forum för att vara givmild med sina erfarenheter inte tvärtom
helst nu i juletid

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Svartlock skrev:
Jag har hjälpfjäder bak enligt bild men mina "koppar" är nog dubbelt så långa. Just för att kunna få rörligheten där. Tänk på att montera dropstops så fjädern inte kan trilla ur när du hoppar bara.


För min del så är det 15 mm (vid fjädern, ute vid hjulet blir det mer) som glappet är när huvudfjädern är helt utfjädrad (den klena hjälpfjädern håller huvudfjädern på plats). Tanken var att montera tex en hårdare hjälpfjäder på tex 40 N/mm, hittade en som är 40 mm lång och bara är 16 mm lång helt komprimerad för att förhindra att hjulet bara hänger i den klena hjälpfjädern vid lång utfjädring.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Skruva banåkabil
demontera krängare bak= längre fjädringsväg?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande