Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil demontera krängare bak= längre fjädringsväg? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4976 totalt) |
Totalt okunnig på området men försöker reda ut det hela.
OM jag har för kort fjädringsväg och innerhjulet lämnar marken när det svänger vilket i sin tur gör att bilen ofta överstyr, vilka budgetåtgärder kan jag göra för att minska detta? Skulle det kunna påverka bilen i positiv bemärkelse att demontera krängaren bak eller det påverkar inte alls fjädringsvägen? Bilen i fråga är en BMW e36 compact men jag tycker inte frågan är specifik egentligen _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Mja, det är ju inte direkt fjädringsvägen som påverkas, utan hårdheten i fjädringen, i detta fallet specifikt i roll-led. Krängningshämmaren är ju en extra fjäder som sitter mellan hjulen istället för mellan ett hjul och bilen.
När ett hjul lättar (vilket inte nödvändigtvis är fel i sig - finns många tävlingsbilar som går på tre hjul i kurvorna!) så betyder det egentligen bara att det tar stopp där; hade det inte gjort det så hade det ändå inte varit något nämnvärt tryck (och därmed grepp) kvar. (Såvida vi inte snackar om en variant jag observerat på en del Clubman-bilar på vissa banor; att man justerar stoppen i framvagnen så att man i stort sett inte har någon utfjädring utan bara infjädring. Digital krängningshämmare för att få driv utan diffbroms?) Men iaf; du är definitivt på rätt spår! Det som händer är att krängningshämmaren gör bakvagnen styvare i roll-led - och ju styvare den blir i förhållande till framvagnen, desto mer grepp förlorar den i kurvorna, och därmed tenderar det åt överstyrning. Sedan om det är lämpligt att plocka bort krängningshämmaren bak... Om bilen redan kränger mycket så blir ju den biten värre om man plockar bort ena krängningshämmaren - så då kan det vara bättre att byta den andra till en hårdare istället. Det är mycket som spelar in. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Tack för ditt svar det var alldeles perfekt nivå. Jag får helt enkelt testa mig fram, jag förstår att det inte ä en helt enkel vetenskap och att man bara löser det huxflux genoom att ta bort krängaren. Det är många parametrar som påverkar hur bilen beter sig. En grövre framkrängare känns dock mer avlägset då den är redigt grov och dessutom har jag i bakhuvudet att vissa kopplat bot bakre krängaren på E36 med gott resultat. I rent testsyfte räcker det väl att koppla loss krängaren i ena sidan och säkra upp den?
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Om främre krängaren är "redigt grov" och den lyfter ett hjul bak vid sväng så är du antingen för styv bak eller för mjuk fram. Du skulle kunna sätta styvare fjädrar fram också, det ger också styvare framvagn i roll.
Koppla bort bakre krängare låter som att ge upp IMO, justeringsmässig återvändsgränd. Vinge bak kanske? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Eftersom detta gäller en e36 Compakt....alltså egentligen en e30....så gäller inte dom gengse reglerna.
Utan att avslöja alla våra hemisar, bakvagnen är ganska speciell. Vi har råkat ut för...och vi har sett på andra biler...att det är för litet slag på krängaren bak vid krängning. Det slutar att fungera som krängfjäder och blir ett droppstopp i stället och då lyfter innerhjulet. Detta tillsammans med mycket korta fjädrar blir inte kul. Man vill INTE ha luftande bakhjul på e30. Jag tror på hårdare fjädrar fram och/eller grövre krängare. Bak får man se till att allt kan röra sig ordentligt och jag kan mycket väl tänka mej att åka utan krängare bak. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tack för detta, det låter som ett intressant input! Jag körde med tuffare fjädrar fram både 2010 och 2011 och bilen betedde sig precis likadant då. Precis som du säger är fjädrarna bak mycket korta. Kränghämmaren fram är runt 27-28mm och ställd i hårdaste läget. Dem bakre är ju klenare men ändå biffig och ställd i mjukaste läget. Som jag fått det förklarat för mig är det troligtvis så att hjulet inte stannar kvar på marken för att det har för kort fjädringsväg av någon anledning. Detta medför att jag tappar grepp och bilen liksom studsar fram i något slags mellanland mellan total överstyrning och lite grepp. Detta i sin tur kan då medföra att jag styr in för tidigt för att ha utrymme att rädda upp överstyrningen vilket i sin tur innebär att jag tappar fart osv.. Men ser fenomenet rätt tydligt på denna video ett parsekunder in i filmen http://youtu.be/bQJ_PM_oSLw?t=4m32s Ha överseende om jag svamlar eller blandar ihop saker, jag erkänner att jag har dålig koll men det är just därför jag ber om er kompetens. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Det man troligtvis pratar om är att det är för dålig utfjädring på fjädern. Absolut ett fenomen jah känner igen. Tyvärr hjälper det inte att ta bort krängaren för att avhjälpa detta, men endå värt att prova. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
PRECIS det jag menar, får man lov att fråga vad herrn rek för åtgärd inom rimliga pengar? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Det är ju nu vi börjar komma in på yrkeshemlisar..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det är nu du får köpa in dig på ett par timmars tävlingskörning och kolla på bilen (dessutom är det roligt oxå) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Det var inte så allvarligt. Jag har lite ideer...men vi har inte provat än.
En progresiv fjäder som hänger med i hela utfjädringen kan vara en idee. Kolla först om krängaren hindrar utfjädringen när du hissar bilen....eller om den fjädrar ut ända tills dämparna tar stopp. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
jepp det skall testas! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
I väntan på att jag testar utan krängare vilket sker på fredag, ingen som har lite input i frågan?
Ett par stycken har pratat om grövre framkrängare men är det möjligt höll jag på att säga? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
När jag åkte konbana med E30 var det krängare bort som gällde, annars stannade man nästan runt varje kona.
När jag skaffat diffbroms behövde jag inte koppla bort den. Pratade med nån kille som åkte BMW cup med E30 318is, i klassen han åkte fick man inte ha diffbroms, så dom åkte utan krängare. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
Finns ingen klass i BMW cup där man inte får ha diffbroms, däremot vet jag att ssk hade nån klass där det inte var tiltåtet. Och då måste man göra bakvagnen mjukare så bakhjulen alltid rör vid marken... _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||||
Hittade du någon lösning på överstyrningsproblemet sen Johan? Kände du om fjädern orkar trycka dämparen till ändläge? Eller blev det bättre utan krängare.
Jag mätte hur mycket utfjädring jag har på min E30, 50 mm var det sen var den linjära fjädern helt ospänd. Funderar på om jag inte skulle byta den väldigt klena hjälpfjädern mot en lite hårdare så att den verkligen orkar trycka dämparen till ändläge. (för att motverka det som Håkan skriver ovan) Det kommer väl att bli något form av "knä" i beteendet när huvudfjädern är helt ospänd och hjälpfjädern börjar överta fjädringsrörelsen iof. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Jag har hjälpfjäder bak enligt bild men mina "koppar" är nog dubbelt så långa. Just för att kunna få rörligheten där. Tänk på att montera dropstops så fjädern inte kan trilla ur när du hoppar bara.
_________________ Daniel Steiner |
||||||
För min del så är det 15 mm (vid fjädern, ute vid hjulet blir det mer) som glappet är när huvudfjädern är helt utfjädrad (den klena hjälpfjädern håller huvudfjädern på plats). Tanken var att montera tex en hårdare hjälpfjäder på tex 40 N/mm, hittade en som är 40 mm lång och bara är 16 mm lång helt komprimerad för att förhindra att hjulet bara hänger i den klena hjälpfjädern vid lång utfjädring. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Skruva banåkabil demontera krängare bak= längre fjädringsväg? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4976 totalt) |