Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Massa nybörjar frågor!
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14794 totalt)
heller
Göteborg
Här sen Jun 2012
Inlägg: 8


Trådstartare
Hej, länge velat testa detta här med bankörning, vill testa på både körning på trackday men även testa på att köra nått typ av lång lopp,

men altså hur går man tillväga, vem vänder man sig till? hur ligger det till med licenser, för det läser man om över allt? kört lite raktfram innan EDPS, då köpte man någon endagars, men aldrig kört på bana utöver lite gocart.

gillar volvo och alltid kört volvo, så mitt första hands val av bil faller för volvo, men vad behöver man tänka på? vad är måsten och vad är valrfritt? förstår att bromsvätska e viktigt men vad gäller sen med bromsbelägg, stol, bur, mm mm. måste bilen vara besiktigad? påställd? har tänkt mig att börja lite budget för att se om man ens tycker att det är kul, så typ en 740 16valve eller en 940 LTT. för att inte lägga ut allt förmycket pengar. sen läser man ju om ljud nivåer, klarar en standard bil sig? altså med standard avgas eller bör man bygga om men den extra burk.

sen förstår jag ju att man ska ha heltäckande kläder, handskar och hjälm.

hur är det med, bränsle? får man köra på ex E85 om man vill?
får man köra trimmat?

vad gäller om man har en bil man byggt själv? och som inte är besiktigad eller liknande?

jag bor i gbg, så närmaste banorna är väl Kinnekulle och Falkenberg?

vilka körningar lämpas bäst för en nybörjare?

vill ju inte ta mig till någon bana och behöva packa ihop och vända för nån lite grej man inte tänkt på eller glömt.

mycket frågor, jag vet, men ni kanske kan hjälpa mig att besvara några.

MVH Mathias

_________________
Mathias Heller
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



För att prova.

Du kan åka första gången med en helt orginal bil.
Du behöver en hjälm, en vanlig enkelt öppen hjälm duger om den är i gott skick eller bättre, hanskar och heltäckande bomullskläder tex jeans och någon form av långärmad bomullströja och handskar av något slag.

Bilen: friska bromsklossar och ny vätska och övrigt i bilen i gott skick. På trackdays brukar det vara krav på besiktigad och påställd bil. Har du orginal avgassytem och orginal motor har du inga problem med ljudet.

Det finns två som försäkrar trackdays och det är SBF och SMA. Båda har endagarlicens på samma sätt som när du åkte rakt fram. SBF tillåter bara en körning om året på provapålicens eller endagars som du kallade det sen måste du ha riktig licens och vara medlem i en klubb som är med i SBF. SMA kan du åka på endagars så många ggr du vill.

Enkel summering. Sen kan arrangören ha lite olika krav.

Hemmabygge kräver antingen besiktning av bilprovning eller vagnbok som utfärdas av SBF och då kan du åka SBFs träningar för tävlingsbilar och om du hittar någon tävlingsklass som passar kan du åka tävling.
Citera
heller
Göteborg
Här sen Jun 2012
Inlägg: 8


Trådstartare
Björn skrev:
För att prova.

Du kan åka första gången med en helt orginal bil.
Du behöver en hjälm, en vanlig enkelt öppen hjälm duger om den är i gott skick eller bättre, hanskar och heltäckande bomullskläder tex jeans och någon form av långärmad bomullströja och handskar av något slag.

Bilen: friska bromsklossar och ny vätska och övrigt i bilen i gott skick. På trackdays brukar det vara krav på besiktigad och påställd bil. Har du orginal avgassytem och orginal motor har du inga problem med ljudet.

Det finns två som försäkrar trackdays och det är SBF och SMA. Båda har endagarlicens på samma sätt som när du åkte rakt fram. SBF tillåter bara en körning om året på provapålicens eller endagars som du kallade det sen måste du ha riktig licens och vara medlem i en klubb som är med i SBF. SMA kan du åka på endagars så många ggr du vill.

Enkel summering. Sen kan arrangören ha lite olika krav.

Hemmabygge kräver antingen besiktning av bilprovning eller vagnbok som utfärdas av SBF och då kan du åka SBFs träningar för tävlingsbilar och om du hittar någon tävlingsklass som passar kan du åka tävling.


Okej, detta redde ut en hel del frågetecken, några kvarstår dock, och några nya,

När man läser om olika klubbars krav så skriver ju en del ut Skattad och besiktigad men andra skriver besiktigad och godkänd enligt klubbens krav. Är det samma innebörd eller inte?

Det största frågetecknet är det här med bilarna, vad räknas som hemma bygge och inte? dvs exempel då,
1 Standard bil som man svetsat i en bur och satt i sportstol och ej gjort en bes hos sbp efter det.
2 en standard bil där körförbud råder men bilen är i gott skick och den är trimmad och med lite andra bromsar och så,
3 rörramschassie med herrejösses motor mm..

Faller alla dessa 3 in under "Hemmabygge" Isf vad är en vagnsbok? Gäller / Behövs det på både SMA och SBF?

Anledningen att jag undrar är att jag hållt på och byggt lite olika bilar innan men aldrig som sagt kört med dom på bana, och man vill ju inte bygga nått man inte får använda sen.

Detta med licenserna då, förstått att det bästa att börja med är en trackday med SMA licens och en standad bil i gott skick.

Men om man vill köra någon tävling, går det att göra på endagars licens av SMA också då?

_________________
Mathias Heller
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tracday = Besiktigad bil.
Racebil (obesiktigad) = Vagnbok från SBF eller eventellt ok vid något arrangemang av SMA där arrangören bjuder in till det, det sista är ovanligt.
Citera
heller
Göteborg
Här sen Jun 2012
Inlägg: 8


Trådstartare
Björn skrev:
Tracday = Besiktigad bil.
Racebil (obesiktigad) = Vagnbok från SBF eller eventellt ok vid något arrangemang av SMA där arrangören bjuder in till det, det sista är ovanligt.


Okej då känns det som att jag har koll. tack för svaren!

MVH Mathias

_________________
Mathias Heller
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



heller skrev:
När man läser om olika klubbars krav så skriver ju en del ut Skattad och besiktigad men andra skriver besiktigad och godkänd enligt klubbens krav. Är det samma innebörd eller inte?


Inte samma innebörd...
Jag tror det finns minst en klubb som inte tillåter körningar om tex bilen ifråga har en motor från ett annat märke (för att förtydliga, det är inte Påffe-klubben), och det finns de som kollar att motorn är den som står i regbeviset (dvs turbokonverterade får inte åka). Så kolla verkligen upp med de du väljer att köra med och vad de har för regler.


För att ge ett exempel på en klubb jag tycker är bra (jag är inte partisk, lovar på heder och samvete ) så är det OSC, de har dessutom en körning på Kinnekulle 30'e juni och det fanns platser kvar för Rejsa-folk. Där hamnar du isåfall i gruppen som enbart får köra om på rakan om du inte har liscens, det brukar inte hindra från att man kan köra så fort man vill ändå när det svänger och som nybörjare sliper man hålla koll på om någon är på väg om i kurvorna. Det brukar(???) finnas folk som är instruktörer som kan ge lite tips på spår mm.
För det behöver du en skattad, påställd, och besiktigad bil. Innan körning görs en besiktning där man kollar att det inte ligger något löst i bilen samt mäter vattenhalten i bromsvätskan (den jävla skitmätaren är elak, så se till att ha bytt innan för annars får du göra det på plats eller inte köra alls ). Sen är det bara att köra...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
heller
Göteborg
Här sen Jun 2012
Inlägg: 8


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
heller skrev:
När man läser om olika klubbars krav så skriver ju en del ut Skattad och besiktigad men andra skriver besiktigad och godkänd enligt klubbens krav. Är det samma innebörd eller inte?


Inte samma innebörd...
Jag tror det finns minst en klubb som inte tillåter körningar om tex bilen ifråga har en motor från ett annat märke (för att förtydliga, det är inte Påffe-klubben), och det finns de som kollar att motorn är den som står i regbeviset (dvs turbokonverterade får inte åka). Så kolla verkligen upp med de du väljer att köra med och vad de har för regler.


För att ge ett exempel på en klubb jag tycker är bra (jag är inte opartisk, lovar på heder och samvete ) så är det OSC, de har dessutom en körning på Kinnekulle 30'e juni och det fanns platser kvar för Rejsa-folk. Där hamnar du isåfall i gruppen som enbart får köra om på rakan om du inte har liscens, det brukar inte hindra från att man kan köra så fort man vill ändå när det svänger och som nybörjare sliper man hålla koll på om någon är på väg om i kurvorna. Det brukar(???) finnas folk som är instruktörer som kan ge lite tips på spår mm.
För det behöver du en skattad, påställd, och besiktigad bil. Innan körning görs en besiktning där man kollar att det inte ligger något löst i bilen samt mäter vattenhalten i bromsvätskan (den jävla skitmätaren är elak, så se till att ha bytt innan för annars får du göra det på plats eller inte köra alls ). Sen är det bara att köra...


Okej, ja det har jag förståt, är väl bäst fråga om det är nått som är otydligt än att komma och inte få köra.
ja det hade varit kul,

Känner att jag har fått bra respons och svar på mina frågor, ska bara hitta en bra bil att köra med,

MVH Mathias

_________________
Mathias Heller
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Marcus Gustafsson skrev:
...Det brukar(???) finnas folk som är instruktörer som kan ge lite tips på spår mm.

Jag kommer som på Sviestadsträffen med OSC/GTI-klubben

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

heller skrev:
...testa på att köra nått typ av lång lopp


Fråga Fredrik Skoghag här på forumet om han vet något långloppsteam som söker "pay and drive" förare. Man kan ju kasta sig in i långlopp utan att ha kört bana förr men de team som släpper in folk i sina bilar uppskattar nog att man kan visa upp någon sorts har-kört-bana-erfarenhet där gatbilskörning absolut är ett plus i meriterna istället för ingen vana alls.

heller skrev:
vilka körningar lämpas bäst för en nybörjare?


Bilmärkesklubbarnas bankörningar brukar vara väldigt prisvärda och de klubbar jag känner till har bra uppstyrda träffar och instruktörer på plats. Ibland kan man här via Rejsa få komma med på träffar med "fel" bilmärke men det är olika från klubb till klubb om de bjussar in några med extra "rejsa-platser" här.

Sen finns kommersiella arrangörer, de kostar lite mer och det är inte ovanligt att det är lite fler redan ganska snabba gatbilsåkare även om det brukar finnas från nybörjare och uppåt. Riktigt bra med instruktörer hos en del.

Sen finns banornas egna öppna-för-alla-träffar. Prisvärda men ofta bara kvällsträffar (man hinner åka väääldigt mycket mellan 17-20 så det är egentligen inget problem). Inte alla som har instruktörer där tyvärr.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



Magnus Thomé skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
...Det brukar(???) finnas folk som är instruktörer som kan ge lite tips på spår mm.

Jag kommer som på Sviestadsträffen med OSC/GTI-klubben


Jag gillar inte Sviestad, eller så gillar inte den mig...
Då vet jag vem jag vill ha lite tips av på den träffen!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Marcus Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
...Det brukar(???) finnas folk som är instruktörer som kan ge lite tips på spår mm.

Jag kommer som på Sviestadsträffen med OSC/GTI-klubben


Jag gillar inte Sviestad, eller så gillar inte den mig...
Då vet jag vem jag vill ha lite tips av på den träffen!

Ok, I'm on a mission! Få Marcus att gilla Sviestad

_________________
Magnus Thomé
Citera
heller
Göteborg
Här sen Jun 2012
Inlägg: 8


Trådstartare
okej, ja kanske idé att saffa sig lite erfarenhet innan man hoppar in i ett långlopp, sen är instruktör nog inte dumt om man vill lära sig.

tänkte på en annan sak, hur brukar ni göra med transport till och från banorna? kör ni bilen ni ska köra? hyr ni biltransport bil eller har de flesta BE kort? försökt leta runt på lösningar, blir ju lite problem och nått havererar 20 -30 mil hemifrån..

_________________
Mathias Heller
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag har ordning på bilen och kör till/från vilket det stora flertalet gör om man inte tävlar.
Citera
heller
Göteborg
Här sen Jun 2012
Inlägg: 8


Trådstartare
Björn skrev:
Jag har ordning på bilen och kör till/från vilket det stora flertalet gör om man inte tävlar.


Okej, ja man får väl ta med sig det vanligaste verkstygen och kanske en annan uppsättning däck att åka hem på. men vad brukar ni köra på för broms belägg? så man inte kör sönder dom det första man gör samt är det värt att lägga en peng på R däck? nu såhär i början tänker jag då.. visst att man sen vill uppgradera efter som, men tips på dom vanliga nitarna hade varit trevligt =)

_________________
Mathias Heller
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vad du behöver för bromsbelägg är ju extremt beroende på bil. Lätta bilar med lite pulver kan klara sig med originalbelägg, tyngre bilar med mer pulver behöver extremt värmetåliga grejer och även kylslangar. Och allt däremellan liksom. Så klura på vad för bil det blir och återkom thumbs up

Första gångerna på banträff kan du köra med gatdäck, typ de som satt på bilen när du köpte den om de är friska, sen när du upptäckt att det är oerhört beroendeframkallande att köra bana så köper du rdäck

_________________
Magnus Thomé
Citera
heller
Göteborg
Här sen Jun 2012
Inlägg: 8


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad du behöver för bromsbelägg är ju extremt beroende på bil. Lätta bilar med lite pulver kan klara sig med originalbelägg, tyngre bilar med mer pulver behöver extremt värmetåliga grejer och även kylslangar. Och allt däremellan liksom. Så klura på vad för bil det blir och återkom thumbs up

Första gångerna på banträff kan du köra med gatdäck, typ de som satt på bilen när du köpte den om de är friska, sen när du upptäckt att det är oerhört beroendeframkallande att köra bana så köper du rdäck


Okej, börja basic med andra ord. Ja det får bli en volvo, så blir väl 740 / 940 turbo / LTT, ett par bra belägg, ny bromsvätska sen är det dags att testa, ska se vad jag hittar för objekt

_________________
Mathias Heller
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Har en vagnboksfråga. Finns en del träffar, tävlingar osv där det är krav på vagnbok, men inte i nån speciellt klass. Om man har en bil som inte passar in i nån speciell klass, men vill köra på sådana saker. Kan man få en vagnbok på nåt sätt?

_________________
Per Ferm
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Per F skrev:
Har en vagnboksfråga. Finns en del träffar, tävlingar osv där det är krav på vagnbok, men inte i nån speciellt klass. Om man har en bil som inte passar in i nån speciell klass, men vill köra på sådana saker. Kan man få en vagnbok på nåt sätt?


Nej, vagnsboksbesiktning sker alltid mot ett reglemente, dvs mot en speciell klass.
Men vad är det för träffar som kräver vagnsbok?
Det enda jag kan komma på är träningar för racingbilar men detta är ju precis vad det låter, dvs inte en normal banträff.
Tävlingar kräver däremot alltid vagnsbok efter den klass man ska köra.

Men om bilen uppfyller SBF:s tekniska reglemente (en förutsättning för vagnsbok) så går det oftast att hitta någon klass som den passar in i, möjligen med undantag för vikt/effekt?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



TPR skrev:
Per F skrev:
Har en vagnboksfråga. Finns en del träffar, tävlingar osv där det är krav på vagnbok, men inte i nån speciellt klass. Om man har en bil som inte passar in i nån speciell klass, men vill köra på sådana saker. Kan man få en vagnbok på nåt sätt?


Nej, vagnsboksbesiktning sker alltid mot ett reglemente, dvs mot en speciell klass.
Men vad är det för träffar som kräver vagnsbok?
Det enda jag kan komma på är träningar för racingbilar men detta är ju precis vad det låter, dvs inte en normal banträff.
Tävlingar kräver däremot alltid vagnsbok efter den klass man ska köra.

Men om bilen uppfyller SBF:s tekniska reglemente (en förutsättning för vagnsbok) så går det oftast att hitta någon klass som den passar in i, möjligen med undantag för vikt/effekt?


En del klubbtävlingar, backtävlingar osv, har krav på vagnbok, men väldigt öppna regler i övrigt och inget speciellt reglemente.

Jag tycker allt som har med SBF att göra är extremt rörigt och otydligt och användandet av internet är på en fullkomligt hopplös nivå. Reglementena är inte direkt tydliga. Skicka gärna en länk till Tekniska reglemnetet

_________________
Per Ferm
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Per F skrev:
Jag tycker allt som har med SBF att göra är extremt rörigt och otydligt och användandet av internet är på en fullkomligt hopplös nivå. Reglementena är inte direkt tydliga. Skicka gärna en länk till Tekniska reglemnetet
SBF.se, Racing, Regler
http://www.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/ (men just nu verkar siten vara nere)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Per F skrev:
En del klubbtävlingar, backtävlingar osv, har krav på vagnbok, men väldigt öppna regler i övrigt och inget speciellt reglemente.

Jag tycker allt som har med SBF att göra är extremt rörigt och otydligt och användandet av internet är på en fullkomligt hopplös nivå. Reglementena är inte direkt tydliga. Skicka gärna en länk till Tekniska reglemnetet


Jag tror att även bilarna i dessa klubbserier har tagit ut vagnsbok baserat på reglementet i någon klass.
Däremot kanske det blandas klasser i klubbtävlingarna, dvs det mesta med vagnsbok får köra.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Massa nybörjar frågor!
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (14794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande