Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Hur snabba är regndäck? | 1, 2 >> 11983 besök totalt |
I vilken (varvtids)ordning ska listan sorteras när det gäller "riktiga" regndäck?
- slicks i torrt - regndäck i blött - rdäck i torrt - highendgatdäck i torrt - highendgatdäck i blött - rdäck i blött - slicks i blött eller är regndäck i blött långsammare än rdäck i torrt? (blött = redigt blött alltså) _________________ Magnus Thomé |
||||
Utan att ha någon som helst koll på läget skulle jag nog gissa: - slicks i torrt - rdäck i torrt - highendgatdäck i torrt - regndäck i blött - highendgatdäck i blött - rdäck i blött - slicks i blött _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Det är min uppfattning det me! Men bara om det gäller ett varv på en kortare bana. (dvs inte tex ringen. ) _________________ Christian Lange 458 |
||||
Jag anser att slicks och r-däck är snabbare än gatdäck i blött så länge det inte står massa vatten på banan, gatdäckets fördelar är bara att det är skuret mer och därför klarar att dränera mer vatten.
|
||||
Ingen som har lite tider på slicks vs regndäck på några svenska banor?
Jag verkar ha haft viss övertro på regndäcks fenomenala förmåga Så det låter som med lite höftningar och gissningar so far att det ska se ut såhär kanske: - slicks i torrt - rdäck i torrt - highendgatdäck i torrt - regndäck i blött - rdäck i blött - highendgatdäck i blött - slicks i blött Men som sagt lite konkreta varvtidsexempel slicks vs regndäck vore intressant _________________ Magnus Thomé |
||||
Du förutsätter att man lyckas få temp i slicksen i blötan, annars kan det väl inte stämma? Så om det är torrt och man kör slicks och det börjar regna så är de snabba ett bra tag, så långt är jag med. Men om du startar i regn på slicks så lär du väl knappt ta dig runt banan väl? _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag är helt inne på att gummit i slicks och r-däck greppar bättre i väta än gatdäck, endast mycket vatten på banan som kan ändra på det. Vet många som testat gatdäck i Roadsport och det funkar bara om det är väldigt mycket vatten på banan.
Mina tider på Falkenberg är ≈45 sek i torrt på slicks, ≈51 sek på regndäck i regn och ≈55 sek på blöt bana med slicks. Gotland Ring 1,22 min. på slicks i torrt och 1,32 min. på regndäck i regn. Så ca 13% långsammare i regn.. |
||||
Äsch, du har ju så toklåga varvtider så man blir alldelles förvirrad, går ju inte att jämföra med något vettigt _________________ Magnus Thomé |
||||
|
||||
Nu är jag mattematiskt handikappad så kan inte såna avancerade uträkningar men i min bil körde jag 25 sec långsammare på Mantorp i regnet mot när det är torrt på mina Kumho ecsta xs (trackday gatdäck)
Visst hade det kunnat gå lite fortare men skulle gärna testat regndäck den dagen . _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Skillnaden i varvtider mellan torrt och (mycket) väta beror väl inte bara på däcken... Man tenderar väl att (undermedvetet?) hålla sig lite längre från gränserna när det är djupt med vatten på banan, jämfört med torrt och optimala förhållanden?
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Pölar, sjöar, floder, målad asfalt och annat knas måste man naturligtvis hålla sig ifrån. Vad som är gränsen varierar iofs väldigt mycket i blött mellan förare och bilar, setup och däck. |
||||
Påstående:
Kör man mycket i blött samma dag så kommer man närmare gränsen. Om man sedan forsätter och kör medan det torkar upp så kommer man närmare gränsen i torrt väglag än vad man hade gjort om det varit torrt hela dagen. Någon (2fast4u?) berättade det här för mig i depån på sviestad en regnig dag för några år sedan. Nu kanske jag inbillar mig men jag tyckte det kändes som om jag körde bättre än någonsin tidigare när det torkat upp den dagen? Edit: On topic: När det regnar så är det stor skillnad på r-däck och r-däck. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Min känmsla är att regndäck går fortare på blöt bana än gatdäck på tort men det är bara en känsla.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Här sade du något som självklart har enorm betydelse! Om vi tar tex MPSC och V70A och jämför i regn (inte duggregn men inte monsun heller, lagom, som alltid i Sverige) med tex Pirelli Pzero Nero eller Continental ContiSportContact 5 så vinner de två senare. Men om vi tar Dunlop Direzza 02G eller DZ03G eller Bridgestone RE540S och jämför med Hankook Ventus V12 Evo K110 Toyo T1R i samma regn och däcken var varma så skulle jag nog säga att R-däcken är snabbare. Förutsatt att däcken inte är slitna då såklart. Eller vad säger ni? Eller frågan kanske är: Vilka däck hade Magnus tänkt sig? mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Har kört toyo R888 i rejält med regn och den farten kommer man inte ens nära med gatdäck!
har även provat slicks och Pirelli trofeo i lite mindre regn och då blir ju givetvis farten ännu snabbare. Så man kan väl säga att ja är helt inne på Kimmens linje... Däremot va de någon som sa att de va lättare att hålla sig på gränsen med r-däck i väta å där tycker jag tvärtom! När dom släpper så blir de ganska våldsamma kast men om man kör så de inte släpper går de riktigt fort. Hoppas ni förstår hur ja menar... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
Så upplever jag det också. R-däck i blött är snabbare än gatdäck i blött. Däremot är skillnaden mellan torrt och blött mycket större på R-däck vilket kanske gör att de känns väldigt långsamma. När jag kört Superstage i blött har det varit betydligt svårare att känna gränsen än i torrt men det kanske var ett setupproblem med Porschen snarare än däcken. Jag upplevde precis som du ganska tvära kast som var svåra att hinna med att parera och sen kom baken med snurrning som följd. _________________ Martin Öberg |
||||
Minns när vi var nere på Sviesta en höst med några plussgrader, blött och körde 5pappräsern. Helt nya Nokian V gatdäck som var fullständigt okörbara. Sedan satte vi på en omgång slitna Hankook R-däck och körde flera sekunder fortare med en lätthanterlig bil.
Nu har jag nog aldrig åkt gatdäck som varit så dåliga i blött men ändå.. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Nånstans mellan 1:40 och 2:30 kanske |
||||
Däck för banåka Hur snabba är regndäck? | 1, 2 >> 11983 besök totalt |