Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur snabba är regndäck?
1, 2   >>
11983 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I vilken (varvtids)ordning ska listan sorteras när det gäller "riktiga" regndäck?

- slicks i torrt
- regndäck i blött
- rdäck i torrt
- highendgatdäck i torrt
- highendgatdäck i blött
- rdäck i blött
- slicks i blött

eller är regndäck i blött långsammare än rdäck i torrt?


(blött = redigt blött alltså)

_________________
Magnus Thomé
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Magnus Thomé skrev:
I vilken (varvtids)ordning ska listan sorteras när det gäller "riktiga" regndäck?

- slicks i torrt
- regndäck i blött
- rdäck i torrt
- highendgatdäck i torrt
- highendgatdäck i blött
- rdäck i blött
- slicks i blött

eller är regndäck i blött långsammare än rdäck i torrt?


(blött = redigt blött alltså)

Utan att ha någon som helst koll på läget skulle jag nog gissa:

- slicks i torrt
- rdäck i torrt
- highendgatdäck i torrt
- regndäck i blött
- highendgatdäck i blött
- rdäck i blött
- slicks i blött

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



david-o skrev:
Magnus Thomé skrev:
I vilken (varvtids)ordning ska listan sorteras när det gäller "riktiga" regndäck?

- slicks i torrt
- regndäck i blött
- rdäck i torrt
- highendgatdäck i torrt
- highendgatdäck i blött
- rdäck i blött
- slicks i blött

eller är regndäck i blött långsammare än rdäck i torrt?


(blött = redigt blött alltså)

Utan att ha någon som helst koll på läget skulle jag nog gissa:

- slicks i torrt
- rdäck i torrt
- highendgatdäck i torrt
- regndäck i blött
- highendgatdäck i blött
- rdäck i blött
- slicks i blött


Det är min uppfattning det me! Men bara om det gäller ett varv på en kortare bana. (dvs inte tex ringen. )

_________________
Christian Lange
458
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Jag anser att slicks och r-däck är snabbare än gatdäck i blött så länge det inte står massa vatten på banan, gatdäckets fördelar är bara att det är skuret mer och därför klarar att dränera mer vatten.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingen som har lite tider på slicks vs regndäck på några svenska banor?


Jag verkar ha haft viss övertro på regndäcks fenomenala förmåga Så det låter som med lite höftningar och gissningar so far att det ska se ut såhär kanske:

- slicks i torrt
- rdäck i torrt
- highendgatdäck i torrt
- regndäck i blött
- rdäck i blött
- highendgatdäck i blött
- slicks i blött


Men som sagt lite konkreta varvtidsexempel slicks vs regndäck vore intressant thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kimmen skrev:
Jag anser att slicks och r-däck är snabbare än gatdäck i blött så länge det inte står massa vatten på banan, gatdäckets fördelar är bara att det är skuret mer och därför klarar att dränera mer vatten.


Du förutsätter att man lyckas få temp i slicksen i blötan, annars kan det väl inte stämma?

Så om det är torrt och man kör slicks och det börjar regna så är de snabba ett bra tag, så långt är jag med. Men om du startar i regn på slicks så lär du väl knappt ta dig runt banan väl?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Jag är helt inne på att gummit i slicks och r-däck greppar bättre i väta än gatdäck, endast mycket vatten på banan som kan ändra på det. Vet många som testat gatdäck i Roadsport och det funkar bara om det är väldigt mycket vatten på banan.

Mina tider på Falkenberg är ≈45 sek i torrt på slicks, ≈51 sek på regndäck i regn och ≈55 sek på blöt bana med slicks.
Gotland Ring 1,22 min. på slicks i torrt och 1,32 min. på regndäck i regn.
Så ca 13% långsammare i regn..

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kimmen skrev:
Jag är helt inne på att gummit i slicks och r-däck greppar bättre i väta än gatdäck, endast mycket vatten på banan som kan ändra på det. Vet många som testat gatdäck i Roadsport och det funkar bara om det är väldigt mycket vatten på banan.

Mina tider på Falkenberg är ≈45 sek i torrt på slicks, ≈51 sek på regndäck i regn och ≈55 sek på blöt bana med slicks.
Gotland Ring 1,22 min. på slicks i torrt och 1,32 min. på regndäck i regn.
Så ca 13% långsammare i regn..

Äsch, du har ju så toklåga varvtider så man blir alldelles förvirrad, går ju inte att jämföra med något vettigt













thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Det är i % man får jämföra.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Nu är jag mattematiskt handikappad så kan inte såna avancerade uträkningar men i min bil körde jag 25 sec långsammare på Mantorp i regnet mot när det är torrt på mina Kumho ecsta xs (trackday gatdäck)

Visst hade det kunnat gå lite fortare men skulle gärna testat regndäck den dagen .

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Skillnaden i varvtider mellan torrt och (mycket) väta beror väl inte bara på däcken... Man tenderar väl att (undermedvetet?) hålla sig lite längre från gränserna när det är djupt med vatten på banan, jämfört med torrt och optimala förhållanden?

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Top Notch skrev:
Skillnaden i varvtider mellan torrt och (mycket) väta beror väl inte bara på däcken... Man tenderar väl att (undermedvetet?) hålla sig lite längre från gränserna när det är djupt med vatten på banan, jämfört med torrt och optimala förhållanden?
Det är mycket enklare att ligga på gränsen i blött än torrt, den lägre hastigheten gör att du hinner med mycket mer innan asfalten tar slut.

Pölar, sjöar, floder, målad asfalt och annat knas måste man naturligtvis hålla sig ifrån.

Vad som är gränsen varierar iofs väldigt mycket i blött mellan förare och bilar, setup och däck.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Påstående:
Kör man mycket i blött samma dag så kommer man närmare gränsen. Om man sedan forsätter och kör medan det torkar upp så kommer man närmare gränsen i torrt väglag än vad man hade gjort om det varit torrt hela dagen.

Någon (2fast4u?) berättade det här för mig i depån på sviestad en regnig dag för några år sedan. Nu kanske jag inbillar mig men jag tyckte det kändes som om jag körde bättre än någonsin tidigare när det torkat upp den dagen?

Edit: On topic: När det regnar så är det stor skillnad på r-däck och r-däck.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Min känmsla är att regndäck går fortare på blöt bana än gatdäck på tort men det är bara en känsla.
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



BoFH skrev:


Edit: On topic: När det regnar så är det stor skillnad på r-däck och r-däck.


Här sade du något som självklart har enorm betydelse!

Om vi tar tex MPSC och V70A och jämför i regn (inte duggregn men inte monsun heller, lagom, som alltid i Sverige) med tex Pirelli Pzero Nero eller Continental ContiSportContact 5 så vinner de två senare.

Men om vi tar Dunlop Direzza 02G eller DZ03G eller Bridgestone RE540S och jämför med Hankook Ventus V12 Evo K110 Toyo T1R i samma regn och däcken var varma så skulle jag nog säga att R-däcken är snabbare. Förutsatt att däcken inte är slitna då såklart.

Eller vad säger ni?

Eller frågan kanske är: Vilka däck hade Magnus tänkt sig?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Har kört toyo R888 i rejält med regn och den farten kommer man inte ens nära med gatdäck!
har även provat slicks och Pirelli trofeo i lite mindre regn och då blir ju givetvis farten ännu snabbare.
Så man kan väl säga att ja är helt inne på Kimmens linje... Däremot va de någon som sa att de va lättare att hålla sig på gränsen med r-däck i väta å där tycker jag tvärtom! När dom släpper så blir de ganska våldsamma kast men om man kör så de inte släpper går de riktigt fort.

Hoppas ni förstår hur ja menar...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Chefen skrev:
Har kört toyo R888 i rejält med regn och den farten kommer man inte ens nära med gatdäck!


Så upplever jag det också. R-däck i blött är snabbare än gatdäck i blött. Däremot är skillnaden mellan torrt och blött mycket större på R-däck vilket kanske gör att de känns väldigt långsamma.

När jag kört Superstage i blött har det varit betydligt svårare att känna gränsen än i torrt men det kanske var ett setupproblem med Porschen snarare än däcken. Jag upplevde precis som du ganska tvära kast som var svåra att hinna med att parera och sen kom baken med snurrning som följd.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tycker det ni skriver låter rätt och rimligt thumbs up

Jag har kört MPSC de senaste åren och de kan möjligtvis vara undantaget som bekräftar regeln precis som C också skriver

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Minns när vi var nere på Sviesta en höst med några plussgrader, blött och körde 5pappräsern. Helt nya Nokian V gatdäck som var fullständigt okörbara. Sedan satte vi på en omgång slitna Hankook R-däck och körde flera sekunder fortare med en lätthanterlig bil.

Nu har jag nog aldrig åkt gatdäck som varit så dåliga i blött men ändå..
Citera
Fredrik M3
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 10



Finns inga tider på blött nånstans?
Nyfiken på gatbilar på Mantorp..

_________________
Fredrik Andersson
@FredrikM3
@DMGM3
#DMGM3
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Fredrik M3 skrev:
Finns inga tider på blött nånstans?
Nyfiken på gatbilar på Mantorp..
tider kan variera 10 sek mellan "blött" och "blött" så det är rätt meningslöst med jämförelser (om det inte är mellan bilar vid samma tillfälle för tidskval).

Nånstans mellan 1:40 och 2:30 kanske

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Däck för banåka
Hur snabba är regndäck?
1, 2   >>
11983 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande