Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur snabba är regndäck?
<<   1, 2
11983 besök totalt
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Senast när vi tävlade i Finland så valde ett ekipage i kvalet att köra Michelin pilot sport 4 medan vi andra körde Michelin Cup 2 (som skall vara ett bra regndäck jämfört med Cup1).

Vederbörande var 8 sekunder snabbare än oss andra i kvalet på en bana som i torrt tar cirka 1:28.

Det var inte stående vatten utan bara rejält blött och hyffsat kallt i luften. Gjorde att jag fick min gamla devis på skam att R-däck alltid är snabbare utom i stående vatten.

Under race blev det dock upptorkande och då är gatdäck värdelösa och därför körde vi ikapp och ifrån.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



JohnC skrev:
Senast när vi tävlade i Finland så valde ett ekipage i kvalet att köra Michelin pilot sport 4 medan vi andra körde Michelin Cup 2 (som skall vara ett bra regndäck jämfört med Cup1).

Vederbörande var 8 sekunder snabbare än oss andra i kvalet på en bana som i torrt tar cirka 1:28.

Det var inte stående vatten utan bara rejält blött och hyffsat kallt i luften. Gjorde att jag fick min gamla devis på skam att R-däck alltid är snabbare utom i stående vatten.

Under race blev det dock upptorkande och då är gatdäck värdelösa och därför körde vi ikapp och ifrån.


Ligger nog endel i det du säger, om det är kallt i banan och i luften i kombination med regn får inte r-däcken upp temperaturen. Framförallt på vår och höst. Då kan gatdäck vara snabbare även om det inte är stående vatten. Regnar det på sommaren är i allmänhet r-däck snabbare tills de börjar vattenplana.

Men får man upp hyffsad temp i r-däcken även fast det är blött så är de snabbare än gatdäck i allt utom störtregn med stora pölar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik M3
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 10



Niklas Falk skrev:
Fredrik M3 skrev:
Finns inga tider på blött nånstans?
Nyfiken på gatbilar på Mantorp..
tider kan variera 10 sek mellan "blött" och "blött" så det är rätt meningslöst med jämförelser (om det inte är mellan bilar vid samma tillfälle för tidskval).

Nånstans mellan 1:40 och 2:30 kanske


Sant, jag fick till en 1:51,1 tid i måndags med 245breda MPS3or i varje hörn.
Då hade det duggat/regnat hela dagen 💪💪

_________________
Fredrik Andersson
@FredrikM3
@DMGM3
#DMGM3
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Starta upp en gammal telefon med racechrono på och hittade en tid på 1:59.31 som är på Mantorp i ganska kraftigt regn, nästa logg vid nästa körning samma år visar 1:35.67 .

Kommer dock ihåg att jag låg bakom en bil på två av mina pass den dagen, första bakom en Mustang som fick mig att hålla igen (men våga inte köra om) och i andra en Porsche 996 4s som jag höll jämnt med.

Nissan RWD ~1250 - 1300kg , 285 - 300hk , F 225/45-17 B 245/40-17

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Mantorp i torrt 245/40-17 Kumho V70A K61 medium, med 235hk och 1220kg bil med förare 1:30.7xx
Mantorp i kraftigt regn, stående vatten slutet på rakan/början Mjölby 1:43.9xx med Kumho V70A K22 soft (o skurna) 225/45-17, vart alldeles överrumplad av fästet i blött på dom däcken första gången i blött på dom också och jag fick verkligen växa in i kläderna, övertygad om att det går att kapa ytterligare tid i blött på dom och om jag får gissa Villt nu, så tror jag cirkus 2sek till av på den tiden, om man litar helt på greppet som faktist finns thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Går att åka grymt fort på regn om man får upp värmen på däcken.

Åkte med smala R-däck för ett gäng år sedan på Kinnekulle med en nästan orginal alfa 156. Jämförde med varvtiderna Alfa Corse hade passet innan och skulle haft 3e tid bland racebilarna då de åkte på sina vanliga R-däck som passade på tort.

Allt handlar om att få upp arbetstemperatur på däcken.
Citera
Reino
Karlstad
Här sen Jul 2010
Inlägg: 19



JohnC skrev:
Senast när vi tävlade i Finland så valde ett ekipage i kvalet att köra Michelin pilot sport 4 medan vi andra körde Michelin Cup 2 (som skall vara ett bra regndäck jämfört med Cup1).

Vederbörande var 8 sekunder snabbare än oss andra i kvalet på en bana som i torrt tar cirka 1:28.

Det var inte stående vatten utan bara rejält blött och hyffsat kallt i luften. Gjorde att jag fick min gamla devis på skam att R-däck alltid är snabbare utom i stående vatten.

Under race blev det dock upptorkande och då är gatdäck värdelösa och därför körde vi ikapp och ifrån.


Vi är några som använder Michelin 4S som regndäck på GT3or istället för våra vanliga Michelin cup2/Trofeo R
Snabbare både i kall/varm temperatur men överlägset bättre i stående vatten men även snabbare så länge banan är helblöt.
OBS! Michelin 4 och 4S är inte riktigt samma däck om jag förstår rätt, 4S är närmare Cup2
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-Sport-Auto-UHP-and-Track-Day . . . .
http://www.michelin.se/dack/bildack#type=type_1&selectedFilter=sum . . . .

_________________
Reino Savolainen
Citera
Däck för banåka
Hur snabba är regndäck?
<<   1, 2
11983 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande