Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Funderingar kring Pagidbelägg och uppgradering av bromsar | 1, 2 >> 6591 besök totalt |
Hej forumet! Klurar lite på hur jag ska få bättre bromsprestanda... Någon som kan bistå med erfarenheter/tips?:
- Tänkte uppgradera succesivt, dvs köpa RS19 (Gul) till frambromsarna nu samt senare i vår även RS19 belägg bak. Någon som har erfarenhet av att bilen skulle bli konstig/annorlunda att hantera om man kör på originalbelägg bak? - Var köper man Pagid ? Är det Forza som gäller, eller går det att hitta billigare via tex Tyska postorder siter på nätet? - Kommer att byta bromsvätskan till Castrol SRF, samt byta ut de sex gummislangarna mot stålomspunna dito (NBM Hydralics). Har även införskaffat nya standard M3E36 skivor fram och bak. Har slitsat de främre skivorna hos http://www.rolleslitz.se/. Finns det något mer man kan göra för att få bättre bromsprestanda på en M3'a 1997?. Jag är original fetichist, så original 17 tummarna kommer ej att bytas ut! Därmed är troligen större bromsok knepigt... _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Ang. pagid-belägg. (blå)
Köpa dem kan du göra på khmotorsport.se (tror jag). De funkar perfekt när de e nya. Livslängden verkar vara oändlig, och jag har aldrig fått dem att bli överhettade. På så sätt är de ju väldigt ekonomiska jämfört med andra belägg. MEN prestandan försämras hela tiden, vilket kan vara väldigt svårt att känna. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Nyfiken! Hur menar du att prestandan försämras? Under ett banpass eller över ett år typ? och vilken prestanda tänker du på? Friktion per pedaltryck, max friktion, tålighet mot värme eller nåt annat? _________________ Magnus Thomé |
||||
Fyller på med ytterligare en fråga:
- Har just fått hem nya (original) bromsskivor till bakbromsarna. Finns det någon anledning till att slitsa skivorna även bak? Eller är det bara larv? Magnus, du har väl kört med både PF97 och gula Pagid RS19. Har du hunnit skapa dig en uppfattning om för/nackdelar med respektive belägg? Priserna verkar vara snarlika: Pagid RS19: 2995/2395 PF97: 2470/2370 _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Det finns en klar nackdel om friktionskoefficienten skiljer sig mycket mellan fram och bakaxel pga att man bara bytat på ena axeln. Racebelägg som tål bra med temperatur har ofta bättre friktionskoefficient som varma än kalla. När dom är varma är dom ungefär som gatbelägg när dessa är kalla och tvärtom. I fallet med racebelägg fram och orginal bak kan man generellt säga: När du kör på gata och beläggen är kalla, typ häftig inbromsning vid normal landsvägskörnig för att väja för ett hinder. Då finns risken att bakbromsarna låser för tidigt i förhållande till frambromsarna. På moderna bilar med ABS och reduceringventil till bakbromsarna är detta säkert inget problem alls. På bana med varma belägg runtom blir effekten tvärtom. Vid maximal bromsning så att frambromsarna nästan låser rullar bakhjulen med utan att utnyttja den tillgängliga friktionen mellan underlag och däck optimalt. Därför tycker jag att det är rätt bra att ha likvärdig friktionskoefficient (över olika temperaturer) fram som bak. Det är inget livsnödvändigt, men det är ju kul om grejorna funkar som dom ska. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Ja menar inte under själva passet. Och man märker ingen direkt skillnad från pass till pass. Knappt från (i mitt fall) tävling till tävling. I fyndbörsen cup behövde man byta efter ungefär 3-4 tävlingar, men man skulle lätt kunna åka flera säsonger sätt till slitaget. Jag menar enbart max friktion. Eller vad man ska säga... hög prestanda=kort bromssträcka Pedaltryck får man ju alltid variera beroende på hastighet, fäste m.m. Tåligheten mot värme har ALDRIG vart ngt problem. OBS! Jag har aldrig gillat att vänsterbromsa. Tror mer på trailbraking. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Så du menar att max friktion försämras under beläggets livstid. Intressant! Jag vet ju att när beläggen slits ner och blir tunnare så kan temperaturpåverkan av olika slag ändra sig men det här var nytt för mig. Man lär sig något varje dag
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jag är inte säker på att det verkligen ger något i rå bromsprestanda, men du vinner i vikt och Känsla om du monterar 4-kolvs bromsok. De enda som jag på rak arm tror passar är Porsche 996 Carrera 2 framok (samma som Boxster S bromsoken för övrigt). Dock kan det hända att du måste köra med spacers för att bromoken inte skall ta i fälgarnas ekrar. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Tack för alla tips!
Har nu handlat ett par gula Pagid RS19 till frambromsarna. Ska bli intressant om det blir någon skillnad. Bakbromsarna får vänta på uppgraderingen tills man är mera stadd i kassan Blev lite fundersam kring ett stycke som stod i inkörnigsbeskrivningen från Forza: "Kanterna på beläggen skall fasas av 45 grader runtom för att belägget skall få en absolut plan anliggning mot skivan" Hur mycket då?! Kollade med Forza (som är ytterst hjälpsamma och trevliga), de bukade inte fasa kanterna innan montering. -Någon här på forumet som vet? _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Nu är du ute och cyklar tror jag. Maximal friktion har inget att göra med kort bromssträcka, i alla fall inte förran bromsar börjar fejda. Även dom sunkigaste bromsar kan framkalla tillräckligt med friktion för att totalt låsa hjulen...i alla fall en gång. Det är när man gör det fler gånger som man får problem. Att bromsar skulle får lite mindre "max friktion" med tiden borde inte spela någon roll egentligen, i alla fall så länge dom inte fejdar...det är bara att trycka lite hårdare, men inte tillräckligt hårt för att låsa hjulen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Samma instruktion för PF. Jag tog fram filen och drog av nån mm av "hörnen" på beläggets "leading" och "trailing edge" (kom inte på några bra svenska termer) _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Jag brukar sk..a i att fasa kanterna, och jag har då aldrig märkt några problem (om det nu skulle vara viktigt att fasa kanterna, varför är det då inte gjort från fabrik?). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hej Niklas! Apropå Magnus tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Tjena! Hittade inte inlägget du refererade till... Jag pyntade 2995.- för dem. Beställde dem genom NBGummi så slapp jag frakten. http://www.orionracing.se säljer dem för 2700.- inkl moms dock utan frakt. Har du något nytt objekt på gång eller!? Har för mig att du sålt 328'an sedan vi sågs vid Ringen i höstas? _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Har hittat ett par Pagidklossar (RS19) som går att modifiera så dom passar. Har måttat och provat och kommit fram till att bromsytan passar ganska perfekt till M3 skivorna men har man större skivor passar det mindre bra. Det enda man behöver göra på klossarna är att svetsa på en liten förlängningsögla till monteringspinnarna. En nackdel dock med 750 oken är att dom är ganska tunga. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
oken till 840 Ci är Brembo 4-kolv och aluminium. Billigare (och lättare) än 750 E32 (M5 E34, 850 CSi o.s.v.) ok om man köper nytt. Jag har det till M6:an med 840 Ci 324x30 mm skivor. Tänk på att kolvarna har olika storlek så oken ska monteras framför axeln. Annars får man modifiera lite...
///Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||||
Skruva banåkabil Funderingar kring Pagidbelägg och uppgradering av bromsar | 1, 2 >> 6591 besök totalt |