Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 3.8 - 1990
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (28793 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Har köpt ytterligare en av mina bilar på min lista över sådana som skall ägas innan det är dags att lämna jordelivet. Har sneglat på 964:or under många år och just den här i cirka 2 år.

Tidigare ägare har haft stora problem med motorn under hela sitt ägande, vilket slutligen ledde till att den byggdes om totalt till en 3.8 liters motor med nya cylindrar, kolvar, lager, osv osv. Kostade i slutändan lika mycket som bilens värde.....

Jag har köpt bilen som är i ett bruksskick behäftad med många småfel dock inte i motorn, vilket är klart mest kostsamt.

Bilen känns riktigt bra i drivlinan och växellådan är rejält tajt och fin. Motorn känns lite rå och drar dåligt under 4000 varv. Jag skulle tro att en rejäl mappning är på sin plats senare i höst innan det är dags att ställa av den.

Syftet med bilen är att varsamt uppgradera den både vad gäller chassi och motor.

Jag vill kunna använda den till slalom och klubbträffar men ändå inte dra mig för att åka på utflykter också. Det skall alltså bli en kompromiss jämfört med min 944:a som är en ren tävlingsbil (se annan tråd).

Det som är lite kul är att 964:an är av samma årsmodell och färg som min 944:a.

Jag tittar nu på coiloverlösningar med nya justerbara topplagringar med cirka 80 - 100 nm fram och 140 - 160 nm bak.

Vad kör ni andra med för konfigurationer? På tävlingsbilen kör jag KW clubsport och har varit nöjd med dessa. Dock sitter justeringarna av hårdhet åt helvete på dessa dämpare. Möjligt att de har fixat detta numera.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Grattis till ett förmodat bra köp
Har undrat varför denna bilen inte blev såld snabbare. Som du säger verkar det som att den "stora" utgiften är avklarad på denna bil.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Jo, annonsen har ju varit ute på blocket och på Porsche.nu i flera omgångar. Skicket är inte det bästa. Lite olika nyanser i lacken och många småfel med mätare som inte fungerar osv osv. Allt är dock billigt att åtgärda jämfört med motorproblem, många av dem har jag redan nu fixat. Kräver bara lite tid och eftertanke. Jag har räknat med 50 - 70 tkr för att få den i det skicket som jag vill. Jag köpte bilen med de argumenten och fick den nog ganska billigt, vilket gör att jag har en ganska stor börs kvar att handla delar för.

Samtliga bussningar kommer att bytas under hösten och även där önskas tips. Vad gäller med krängare, duger original eller skall man titta på eftermarknads krängare. På tävlingsbilen kör jag Tarrett med bra reslutat.

Igår rensade jag ut onödiga sladdar från diverse billjud byggen. Mycket spännande lösningar och cirka 30 meter kablar reducerade jag igår. Spännande när folk har byggt billjud med usla komponenter. Högtalare från Net on Net och Biltema är kanske inte top of the line.

Då kommer den att ha cirka 300 hk ett bra chassi samt en enhetlig lack

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Grattis till en trevlig bil!

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Kul och grattis. Roligt att förfina den i detaljerna i små steg.
Man kanske får se den på någon PCSR funkiskörning?

_________________
Anders Zimdahl
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Anders Zimdahl skrev:
Kul och grattis. Roligt att förfina den i detaljerna i små steg.
Man kanske får se den på någon PCSR funkiskörning?


Då måste jag ju sätta dragkrok på den. Har ju min 944 som farligare vapen...

Däremot kan jag tänka mig att jag kommer att köra lite PCS och kanske några andra träffar emellanåt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Du behöver inspiration, det hör jag ju lång väg...




Lacka den vit!

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Bilen är nybesiktigad utan anmärkning efter lite stressmekande kvällen innan. Sedan köpet har jag:

1. Justerat handbroms
2. Demonterat 30 meter kabel med tillhörande härvor
3. Bytt tankgivaren och så att man ser rätt mängd bränsle
4. Fixat signalhornet som var trasigt redan vid förra besiktningen
5. Exkluderat värmefläktsystemet i motorutrymmet och ersatt det med ett porrigt rör från DANSK.

Närmaste veckorna skall följande göras:

1. Oljebyte
2. Nya bromsbelägg bak och fram som tål lite mer aktiv körning
3. Ny bromsvätska
4. Ett coilover kit. Troligen KW Clubsport men sneglar lite på H&R också....
(om någon har värdefull input så vänligen informera)
5. Nya däck. Tidigare ägare har haft en spännande lösning med Kina däck i bak och ngt märke från UK som jag inte har hört talas om i fram. Ger mindre bra vägegenskaper.
6. Fylla på AC'n som kyler ganska dåligt.

På längre sikt så skall

1. Den lilla rost som finns ellimineras
2. Alla bussningar bytas
3. Ny hellack för att få den i ett roligare skick
4. Byta till 993 luftmassemätare och låta göra en mappning av motorn så att alla hästar får användas.
5. Nya motorkuddar av lite stöddigare slag

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Oljebyte var något utöver det vanliga med ett antal moment. Lyckades att sabba lite clips till sidokjolarna, vilket konstigt nog var bra för tusan vad fuktig jord ochvsmuts som samlats under kjolarna.

I oljan fanns lite vatten i början när jag tömde oljetanken. Nytt filter och närmare 8,5 liter Mobl 1 fick jag i innan det var rätt nivå på sticka och enligt oljemängds mätaren.

Blir att beställa nya clips nu

Tror jag skall gära rent tomgångs motorn också då motorn ibland vandrar lite på tomgång.

Börjar bli ordning på grejorna nu!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



JohnC skrev:
Oljebyte var något utöver det vanliga med ett antal moment. Lyckades att sabba lite clips till sidokjolarna, vilket konstigt nog var bra för tusan vad fuktig jord ochvsmuts som samlats under kjolarna.

I oljan fanns lite vatten i början när jag tömde oljetanken. Nytt filter och närmare 8,5 liter Mobl 1 fick jag i innan det var rätt nivå på sticka och enligt oljemängds mätaren.

Blir att beställa nya clips nu

Tror jag skall gära rent tomgångs motorn också då motorn ibland vandrar lite på tomgång.

Börjar bli ordning på grejorna nu!

Grattis till ett (antagligen) bra köp!

I och för sig är det ju bra att rensa ur lite onödig extravikt men inte behöver du lossa sidokjolen för att komma åt oljepluggen...
Om clipsen i själva kjolen gått sönder så kostar de inte många kronor att köpa, men de nya måste limmas på plats, och det går inte med vilket Karlssons Klister som helst. Biltema har dock ett tvåkomponent plastlim som funkar.

Sitter det ett RS-svänghjul på kan tomgången bli lite orolig och det är inte så mycket att göra åt den saken i så fall. Men den ska förstås inte vandra alltför mycket.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
jonthi skrev:
JohnC skrev:
Oljebyte var något utöver det vanliga med ett antal moment. Lyckades att sabba lite clips till sidokjolarna, vilket konstigt nog var bra för tusan vad fuktig jord ochvsmuts som samlats under kjolarna.

I oljan fanns lite vatten i början när jag tömde oljetanken. Nytt filter och närmare 8,5 liter Mobl 1 fick jag i innan det var rätt nivå på sticka och enligt oljemängds mätaren.

Blir att beställa nya clips nu

Tror jag skall gära rent tomgångs motorn också då motorn ibland vandrar lite på tomgång.

Börjar bli ordning på grejorna nu!

Grattis till ett (antagligen) bra köp!

I och för sig är det ju bra att rensa ur lite onödig extravikt men inte behöver du lossa sidokjolen för att komma åt oljepluggen...
Om clipsen i själva kjolen gått sönder så kostar de inte många kronor att köpa, men de nya måste limmas på plats, och det går inte med vilket Karlssons Klister som helst. Biltema har dock ett tvåkomponent plastlim som funkar.

Sitter det ett RS-svänghjul på kan tomgången bli lite orolig och det är inte så mycket att göra åt den saken i så fall. Men den ska förstås inte vandra alltför mycket.

MVH Jonas



Kan väl säga att det vårdsös hantering av domkraft som föranledde problemet med trasiga clips. "Learning by doing"

Är inget RS svänghjul. Blir någon gång i framtiden.

Om det var ett bra eller dåligt köp får tiden utvisa Har en ganska stor påse pengar kvar efter rejält prutande. Har dessutom byggt ett antal banräsers tidigare så jag vet att varje bilköp där bilen inte är banklar ger ett intressant avtryck i totalekonomin.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



JohnC skrev:


Tror jag skall gära rent tomgångs motorn också då motorn ibland vandrar lite på tomgång.



Ett vanligt problem på de luftkylda spisarna, en rengöring av tomgångsmotorn brukar göra underverk. thumbs up

Ska göra samma sak på min 993:a för det blir inte bättre, min tomgång svajar mellan 500 och 1500 innan den kommer upp i temp vilket är oerhört irriterande...

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
JonasO skrev:
JohnC skrev:


Tror jag skall gära rent tomgångs motorn också då motorn ibland vandrar lite på tomgång.



Ett vanligt problem på de luftkylda spisarna, en rengöring av tomgångsmotorn brukar göra underverk. thumbs up

Ska göra samma sak på min 993:a för det blir inte bättre, min tomgång svajar mellan 500 och 1500 innan den kommer upp i temp vilket är oerhört irriterande...



Det är just det symptomet jag har men bara ibland. Vad använder man för medel vid rengöringen.

Måste ta bort den förhatliga imobelizern också. 1 ggr av 50 så händer inget när jag vrider nyckeln. Ett reläklick och sedan inget. Sen får man ta ur och sätta i nyckeln otaliga ggr innan startmotorn behagar att hoppa igång.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



Den bilen har jag också haft koll på och undrat varför den inte blev såld. Med en nybyggd 3,8 så kan man ha överseende med övrigt mekaniskt mankemang (om det är på en rimlig nivå förstås). Det är sällan en färdig bil är till salu, troligtvis för att ägarna är så nöjda med bilen när den är färdigbyggd .
Du funderar på chassi uppdateringar ser jag. Jag monterade H&R clubsport coilovers och bytte bussningar på min och är hel nöjd, ta en titt i min biltråd. Vilken bil som helst med slitna chassi komponenter är väl tacksam för nya sådana men 964:an ger dig kärlek tillbaka vid sådan omtanke. Bara att gratulera till köpet, nu börjar resan in i modifieringsträsket

_________________
Jocke Rydell
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Jocke Rydell skrev:
Den bilen har jag också haft koll på och undrat varför den inte blev såld. Med en nybyggd 3,8 så kan man ha överseende med övrigt mekaniskt mankemang (om det är på en rimlig nivå förstås). Det är sällan en färdig bil är till salu, troligtvis för att ägarna är så nöjda med bilen när den är färdigbyggd .
Du funderar på chassi uppdateringar ser jag. Jag monterade H&R clubsport coilovers och bytte bussningar på min och är hel nöjd, ta en titt i min biltråd. Vilken bil som helst med slitna chassi komponenter är väl tacksam för nya sådana men 964:an ger dig kärlek tillbaka vid sådan omtanke. Bara att gratulera till köpet, nu börjar resan in i modifieringsträsket


Det var exakt min tanke. Bilen hade nästan ingen dokumentation, vilket gjorde att alla som läser biltidmimgar som säger att fullständig dokumentation är ett krav backar självklart omedelbart. Eftersom motorm är nybyggd av Stigs Garage som enligt vad jag hört har god renome med nya cylindrar, kolvar och lager så "sket" jag i historiken och koncentrerade mig på vad som gjorts i närtid. Dvs vad som byttes med tillhörande kvitton från renoveringen. Att renovera motor är dyrt har själv gjort det några ggr och då på betydligt mindre exklusiva bilar. Att fixa små fel som icke fungerande signalhorn och bränslemätare ur funktion är småpengar i sammanhanget.

Eftersom bilen ändå skall bli en kombination av banbil och äta glass bil så kommer jag ändå att byta alla komponenter som handlar om stötdämpare och bussningar.

Jag har förmodligen gift mig med bilen eftersom jag inte har historiken Alla framtida kvitton kommer dock att sparas för framtida ägare (men hållas på behörigt avstånd från min fru då soffan är hård).

Kan väl nämna att jag inte betalade i närheten av priset som var i annonsen, vilket gör att jag inte har några problem med att lägga ut ganska mkt pengar på att få den i ett bra skick. Motorn går kanon men behöver en mappning.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Har läst din tråd Jocke flera ggr fin bil med justa uppgringar. Kort fråga är H&r justerbart i hårdhet som KW clubsport?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Rengjord tomgångsmotor. Använde biltemas motortvätt på sprayflaska. Fick ut ganska mycket sot och gammal olja men det blev inget underverka. Den vandrar fortfarande på tomgång de första 2-3 minuterna. Efter det så lägger den sig på cirka 800 rpm och ligger kvar där. Tidigare har den dock kunnat börja vandra även när motorn varit varm. Skall bli intressant att se om det blir någon skillnad där. Att motorn vandrar lite när den är kall kan jag leva med men inte när den är fullvarm.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Grattis till bilen!

Nåt som kan vara värt att testa är att först bara bryta strömmen i 15 minuter för att nollställa DME-boxen. Det Nollställer alla inlärda parametrar till motorstyrningen. Nästa steg kan vara en "adaption" av DMEn med hjälp av ett diagnosverktyg som kallas för Hammare som fanns till 964. Jag har ett sånt men det är lite långt till Jönköping!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



En sak till att kolla är faktiskt att byta lambdasond om du inte vet att den är ny/färsk. Dom här bilarna är lite känsliga för att dom är 100%. Svajig tomgång, lite ryckigt etc är typiska fel för detta. Köp en riktig från Porsche eller utzon.se, inte Mekonomen etc för det är en skillnad som gör att de inte funkar lika bra.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
964 skrev:
En sak till att kolla är faktiskt att byta lambdasond om du inte vet att den är ny/färsk. Dom här bilarna är lite känsliga för att dom är 100%. Svajig tomgång, lite ryckigt etc är typiska fel för detta. Köp en riktig från Porsche eller utzon.se, inte Mekonomen etc för det är en skillnad som gör att de inte funkar lika bra.


Har ett relativt nybyggt system från Ferritta med en 200 cells kat. Borde vara ny lambda men man vet aldrig. Jag tar med mig bilen på någon 964 träff alt någon PCS träff så får du ge lite konstruktiva tips. Det här kommer förmodligen att spåra ur som vanligt men kanske lite långsammare än vad som brukar vara normalt i mitt fall

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



JohnC skrev:
Har läst din tråd Jocke flera ggr fin bil med justa uppgringar. Kort fråga är H&r justerbart i hårdhet som KW clubsport?


Nej det är inte ställbart. Jag tänkte inte ens tanken på ställbart, tror jag bara hade rört till det med massa olika inställningar. Men det är kanske smidigt att kunna skifta inställningar mellan olika banor eller mellan gata/bana.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 3.8 - 1990
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (28793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande