Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga egen tank..?
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (28750 totalt)
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Lillen skrev:
Ahaupplevelse där!

Citat:
Japp, en tankmätare som ser ut som ett 50mm diameter rör som är ca 400 mm långt.
Ingen svängande flottör som tar i bafflingar.
Göran Malmberg

Var hittar man dessa tingestar måntro????


En sån tankgivare sitter det orginal i min bil (Saab 900 T8 -89,), det är ett aluminiumrör med en spiral inuti och ett "flöte" i botten. Såna hittar man på vilken skrot som helst för ca: 300kr.
de finns i två olika modeller, de nyare passar nog bättre för er då de bara har en elkontakt på toppen, till skillnad mot de äldre som även har en bränsleslang.

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369


Trådstartare
skrev:
Vad har du tänkt använda bilen till?


Jag har tänkt att använda bilen till diverse banträffar..Kanske man även blir sugen på att börja köra i BMW-cuppen...

_________________
Jonas Götesson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Citat:
"de finns i två olika modeller, de nyare passar nog bättre för er då de bara har en elkontakt på toppen, till skillnad mot de äldre som även har en bränsleslang. "


ok , men hur monterar man dessa då?
Vad sticker upp ur tanken??
Bara kontakten elle?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369


Trådstartare
Helt otroligt..har snart frågat runt i i varenda forum på nätet. :shifty2:

INTE någon som har kunnat direkt förklara hur man ska bygga...Utan bara en massa påstående...Typ: Vad du än gör så glöm inte att skvalpplåtar osv...Men ingen kan förklara hur de ska se ut eller om man skall bygga tanken i alu eller rostfritt....MEN de säger sig ha byggt en tank..

Är det verkligen ingen som kan berätta å visa hur man kan göra en tank...?

_________________
Jonas Götesson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Götesson skrev:
skrev:
Vad har du tänkt använda bilen till?


Jag har tänkt att använda bilen till diverse banträffar..Kanske man även blir sugen på att börja köra i BMW-cuppen...


Vad säger reglementet då?
Fia godkänd tank?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369


Trådstartare
Har inte kikat så lång ännu...Men anledningen till att jag vill bygga en egen tank är för att jag vill plocka bort orginaltanken å lägga tanken mitt i mellan stötdämpartornen bak..för bättre viktfördelning..samt att orginaltanken går för sista versen...!

Visst går ju att lägga några tusenlappar på typ fuelcell...Men när jag kan göra en själv för några hundringar...samt att slippa det där med datumstämpling osv...OM man skulle börja köra i någon klass.

_________________
Jonas Götesson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Götesson skrev:
Visst går ju att lägga några tusenlappar på typ fuelcell...Men när jag kan göra en själv för några hundringar...samt att slippa det där med datumstämpling osv...OM man skulle börja köra i någon klass.


Det är bara "gummiblåsa"-tankar som är datummärkta.........så en enkel plasttank ska vara ok.

Att beskriva ett tankbygge är inte så lätt att klä i ord........Bocka plåt, svetsa in några skijleväggar med avklipta hörn så soppan kan rinna frit.....men inte så fort, svetsa ihop.
Har du möjlighet att svetsa aluminium....tex 2 mm.....så är det att föradra viktmässigt.

Men detta är ju själklarheter....Vad är det du vill vete..???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369


Trådstartare
skrev:
Men detta är ju själklarheter....Vad är det du vill vete..???


Typ det du skrev om plåtarna..hur de skall vara utformade..mm


Vad det gäller plasttankar å reg.bes som ombyggt fordon så gäller dessa regler:

10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.
1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgö-ras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.

Detta ska du också kunna bevisa...


I många klasser så gäller följande:

Bränsletank bör vara av typ FIA/FT3-FT5. Placering av tanken är fri, dock ej i sittplatsutrymme eller
motorrum. Om tanken rymmer 30 liter eller mindre får tank av egen konstruktion monteras. I sådant
fall ska tanken vara monterad inom bilens bärande chassikonstruktion. Original tank godkänt om den
skyddas av original chassi/kaross.
Se respektive klassreglemente för avvikelser.

En lite klurig grej som är kanske värt att ta reda på är om man kan ha 2st 20-30liters tankar ihopkopplade......

_________________
Jonas Götesson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vad jag vet så finns det massor av bilar som är besiktade med de plasttankar som används i street/dragracing, så det bör finnas ett intyg med dessa.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Götesson skrev:
skrev:
Men detta är ju själklarheter....Vad är det du vill vete..???


Typ det du skrev om plåtarna..hur de skall vara utformade..mm


Vad det gäller plasttankar å reg.bes som ombyggt fordon så gäller dessa regler:

10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.
1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgö-ras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring.

Detta ska du också kunna bevisa...


I många klasser så gäller följande:

Bränsletank bör vara av typ FIA/FT3-FT5. Placering av tanken är fri, dock ej i sittplatsutrymme eller
motorrum. Om tanken rymmer 30 liter eller mindre får tank av egen konstruktion monteras. I sådant
fall ska tanken vara monterad inom bilens bärande chassikonstruktion. Original tank godkänt om den
skyddas av original chassi/kaross.
Se respektive klassreglemente för avvikelser.

En lite klurig grej som är kanske värt att ta reda på är om man kan ha 2st 20-30liters tankar ihopkopplade......


Jonas, ska du köra i cupen så gäller orginaltank på originalplats eller godkänd säkerhetstank..

_________________
Pelle Persson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853



Götesson skrev:
INTE någon som har kunnat direkt förklara hur man ska bygga...Utan bara en massa påstående...Typ: Vad du än gör så glöm inte att skvalpplåtar osv...Men ingen kan förklara hur de ska se ut eller om man skall bygga tanken i alu eller rostfritt....MEN de säger sig ha byggt en tank..

Är det verkligen ingen som kan berätta å visa hur man kan göra en tank...?


Bilderna på dessa länkar borde kunna ge dig en idé?
Anders Jeppsson skrev:
inte svar på någon direkt fråga... men så här hade ju tanken kunnat byggas...

http://pub186.ezboard.com/fprotouringgmachinesfrm20.showMessage?topicI . . . .
http://pub186.ezboard.com/fprotouringgmachinesfrm20.showMessage?topicI . . . .
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Lillen skrev:
Citat:
"de finns i två olika modeller, de nyare passar nog bättre för er då de bara har en elkontakt på toppen, till skillnad mot de äldre som även har en bränsleslang. "


1. Ok , men hur monterar man dessa då?
2. Vad sticker upp ur tanken??
Bara kontakten elle?




1. Så här ser den ut. Den monteras genom att borra ett hål i tanken, ca:40-50mm, sedan sänks den ner i tanken. "Tallriken" på toppen vilar mot plåten så inte givaren trillar ner i tanken och skruvas fast med en plast mutter som på bild 1, så här sitter den orginal. Men om det är jobbigt att göra en gänga till muttern så kan man göra som på bild 2. Limma fast givaren i en plåt som sedan skruvas fast i tanken.

2. Det är bara elkontakten som sticker upp.

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369


Trådstartare
Andres skrev:
skrev:
Bilderna på dessa länkar borde kunna ge dig en idé?

Har kikat på de bilderna..å det gav ju lite ideer... Får tacka för det...

Pelle!
Min bil kommer att vara för mycket ombyggd för att kunna köras i BMW-cup standard..

Vet ju inte om jag kommer framöver att köra i någon klass..men jag tycker att när jag ändå bygger bilen så kan man ju bygga den så att den går att regga in i någon klass..

_________________
Jonas Götesson
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369


Trådstartare
Kom å tänka på en sak ang. tankmätare...Typ Saabs.
Går det att använda typ VDos mätare sen eller är det bara deras egna tankmätare som passar ihop.
Någon som har erfarenhet av detta...?

_________________
Jonas Götesson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Tackar Nino.K.

Bra bild och tips!
Värt att lägga på minnet till det skall byggas.
Verkar ju vara perfekt till hemmabygge nästan

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Götesson skrev:
tankmätare...Typ Saabs.
Går det att använda typ VDos mätare sen eller är det bara deras egna tankmätare som passar ihop.


Alla mätare och givare passar inte ihop. Merca och Jaguar passar inte.....så enda chansen är nog att prova.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



ButterflyRacing skrev:
Götesson skrev:
tankmätare...Typ Saabs.
Går det att använda typ VDos mätare sen eller är det bara deras egna tankmätare som passar ihop.


Alla mätare och givare passar inte ihop. Merca och Jaguar passar inte.....så enda chansen är nog att prova.


Saabs mätare är från VDo, så en extern mätare från VDo kan kanske passa.

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Götesson skrev:
Andres skrev:
skrev:
Bilderna på dessa länkar borde kunna ge dig en idé?

Har kikat på de bilderna..å det gav ju lite ideer... Får tacka för det...

Pelle!
Min bil kommer att vara för mycket ombyggd för att kunna köras i BMW-cup standard..

Vet ju inte om jag kommer framöver att köra i någon klass..men jag tycker att när jag ändå bygger bilen så kan man ju bygga den så att den går att regga in i någon klass..

_________________
Pelle Persson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853



Lyfter en gammal tråd...

hur viktigt är egentligen det där med baffling av en bensintank?

Min tank rymmer ca 80 liter och bilen väger ca 750 kg över bakaxeln (om det nu spelar någon roll? ). Full tank skvalpar ju inget och skvalpet från tex tre kvarts tank borde vara oväsentligt...

Halv tank betyder 40 liter dvs ungefär 30 kg som flaxar omkring i tanken.

Hur stor skada gör det?
Jag vet att den teoretiska skadan är stor, men hur är den realistiska? Någon som har erfarenheter?

Min tank är ungefär 30 cm hög (20 cm på ena sidan och 30 cm på andra) och dryga metern bred.
om man brutit upp tanken i tre sektioner istället - får man något ut av det? (blåa strecken markerar lämpliga ställen eftersom uppfästningsbanden i så fall skymmer svetsarna och då får SBP mindre att klia sig i huvudet över )
Till skillnad från undertecknad har aldrig denna tanken varit full ( ) vilket gör det rätt smidigt att passa på att göra dessa modifieringar innan man tankar den...
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fyll tanken med tankskum istället thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Anders Jeppsson skrev:
...Jag vet att den teoretiska skadan är stor, men hur är den realistiska? Någon som har erfarenheter?...

Min förra tank var skumfylld, när jag bytte den mot en som inte var skumfylld; märkte jag ingen som helst skillnad.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga egen tank..?
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (28750 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande