Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga egen tank..?
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (28727 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Dude skrev:
Fyll tanken med tankskum istället thumbs up


Ja, det är en idé, men jag har sån där tråkig tankgivare på pinne...

Tankskum är rätt billigt i staterna, så man kanske skulle bygga en lucka inför framtida "modifieringar"?
Hur är tankskum i övrigt - vid ett ev. hål på tanken - forsar det ut lika lätt som om det inte vore tankskum eller begränsar det lite iaf?




ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
...Jag vet att den teoretiska skadan är stor, men hur är den realistiska? Någon som har erfarenheter?...

Min förra tank var skumfylld, när jag bytte den mot en som inte var skumfylld; märkte jag ingen som helst skillnad.

Bra svar - det låter enkelt! thumbs up
Citera
LillENoK
Avesta
Här sen Jun 2004
Inlägg: 38



kom man fram till något vettigt i denna tråd?

Alu/rostfritt/plåt tank?

skvalpplåtar eller skum?

Ingen som hade nå bilder så man får inspiration från?

_________________
Fredrik Enoksson

Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil"
Peugeot 204 -68 "Sommarglidare"
Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil"
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



LillENOK skrev:
kom man fram till något vettigt i denna tråd?

Alu/rostfritt/plåt tank?

skvalpplåtar eller skum?

Ingen som hade nå bilder så man får inspiration från?


Jag har byggt en tank en gång i tiden...
Rostfritt med skvalpplåtar i ett kors.


_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Lyfter en gammal tråd.

Håller på och ska ordna med en "specialbygd" alutank i 2mm som kommmer att se ut som en rektangulär låda med måtten 40X50X20(25) alltså längd, bredd och djup 20 i grundaste 25 i hörnet vid pumpen.



om bilden fungerar så ska nummer 1 vara 20 cm.
2 ska vara 50 cm.
3 ska vara 25 cm. Dem andra två "kortsidorna" ska vara 23 cm.
4 är Påfyllningen.
5 tankgivare.
6 är inbygda förpumpen.
7 ska vara 10 cm.
8 ska vara 20 cm.

Hur bör jag få skvalpplåtar imonterade i tanken eller bör jag se till att skumfylla den???

Kom gärna med tips.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Johan944 skrev:
Lyfter en gammal tråd.
Hur bör jag få skvalpplåtar imonterade i tanken eller bör jag se till att skumfylla den???

Kom gärna med tips.


Antingen eller

Skummet har fördelen att det inte går sönder, skvalpplåtar i alutankar lossnar efter några års användning. Å andra sidan blir skummet också ledset med åren och börjar släppa småskräp, billigt dåligt skum släpper tidigare än bra skum.

_________________
Roland Johansson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Känns lättare med skum också eftersom man inte behöver fundera så mycket över hur skvalpplåtarna ska vara utformade

Bör man ha ett galler emmellan "huvudtanken" och den underligande catch tanken?

om man nu vill använda en tankgivare av den här typpen:
http://www.acewell.se/?step=2&section=2&prodid=31

Kan man då lämna ett hörn av tanken utan skum men ha nån avgränsning i gallerform runt den för att inte skummet ska flytta på sig?

Tipps på vart man kan köpa bra skum till bra pris?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Johan944 skrev:
Känns lättare med skum också eftersom man inte behöver fundera så mycket över hur skvalpplåtarna ska vara utformade

Bör man ha ett galler emmellan "huvudtanken" och den underligande catch tanken?

om man nu vill använda en tankgivare av den här typpen:
http://www.acewell.se/?step=2&section=2&prodid=31

Kan man då lämna ett hörn av tanken utan skum men ha nån avgränsning i gallerform runt den för att inte skummet ska flytta på sig?

Tipps på vart man kan köpa bra skum till bra pris?


Det är bra att ha en liten skumfri bubbla som pumpen kan suga i utan att få i sig skum... Och galler fungerar för att säkerställa tankgivare, men varför inte fynda runt lite på en skrot och skaffa givare som är som ett rör dvs kapslad. Kan inte säga vad för modeller men det finns.

ATL har bra skum, finns i England. Bra pris är mer tveksamt men billigt skum brukar bli dyrare >

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Rolle Scirocco skrev:

skvalpplåtar i alutankar lossnar efter några års användning.


Gör dom? Är det allmängiltigt eller bara för att man i allmänhet slarvar när man konstruerar/svetsar?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Rolle Scirocco skrev:
Johan944 skrev:
Känns lättare med skum också eftersom man inte behöver fundera så mycket över hur skvalpplåtarna ska vara utformade

Bör man ha ett galler emmellan "huvudtanken" och den underligande catch tanken?

om man nu vill använda en tankgivare av den här typpen:
http://www.acewell.se/?step=2&section=2&prodid=31

Kan man då lämna ett hörn av tanken utan skum men ha nån avgränsning i gallerform runt den för att inte skummet ska flytta på sig?

Tipps på vart man kan köpa bra skum till bra pris?


Det är bra att ha en liten skumfri bubbla som pumpen kan suga i utan att få i sig skum... Och galler fungerar för att säkerställa tankgivare, men varför inte fynda runt lite på en skrot och skaffa givare som är som ett rör dvs kapslad. Kan inte säga vad för modeller men det finns.

ATL har bra skum, finns i England. Bra pris är mer tveksamt men billigt skum brukar bli dyrare >


Tanken med tanken är att den ska se ut lite som super seven tankarna med en underligande bubbla som förpumpen ska sitta i.

Anledningen till den tankgivaren är att den fungerar med tankmätaren jag kommer att använda, samt att jag inte orkar hålla på och jaga runt efter en fungerande givare 1 gång till.

Atl ska letas reda på, ang till bra pris var mer menat som ifall man ska köpa ifrån England/usa eller om det finns någon firma i Sverige som säljer typ ATL:s skum till ett konkuranskraftigt pris.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



MaZ skrev:
Rolle Scirocco skrev:

skvalpplåtar i alutankar lossnar efter några års användning.


Gör dom? Är det allmängiltigt eller bara för att man i allmänhet slarvar när man konstruerar/svetsar?


Har sett även 'seriöst' byggda tankar, med 90 grader vinklade fästelement på skalpplåtar etc men efter några års bruk brukar dessa gå av. De har ju bra möjligheter att kunna flexa lite.

Svetsarna har suttit kvar på alla skvalpplåtar jag sett som lossnat, det är plåten som går av en bit bortanför.

Men du får gärna visa hur det ska byggas för att förebygga så kanske han som ska bygga får en bra tank.

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag var mer inne på att bygga

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag var mer inne på att bygga en själv och ville därför ha tips på hur man undviker.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



MaZ skrev:
Jag var mer inne på att bygga en själv och ville därför ha tips på hur man undviker.


Spontant skulle jag gissa att göra ett plåtveck mitt på plåten, gärna flera (kallas det falsar ? ) så det inte kan svikta lika mycket.

Skvalplåten skulle ju även kunna göras av två plåtar där de möts i ett 'L'

Men jag tror ändå de går sönder, inte efter ett eller två år men ~ 10 år. Beror ju på vad man har för planer. Skulle i möjligaste mån undvika alutank och skvalplåtar, skum istället.

Rostfritt är kul och inte speciellt mycket tyngre för en tank då man kan använda tunnare gods.

_________________
Roland Johansson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Rolle Scirocco skrev:


Rostfritt är kul och inte speciellt mycket tyngre för en tank då man kan använda tunnare gods.


Rostfri tank på 67L + 1,8L i catchtanken som rymmer dubbla pumpar:
skumfylld & skvalpplåtar


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Phranz
Tidaholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej! Gör en jättebump på en gammal tråd istället rör att starta en ny.

Har ett litet dilemma och skulle uppskatta några goda råd. Bilen i fråga är en Volvo 760 -88 som ska reggas som ombyggt fordon. Köpte mig denna tanken i aluminium på 60 liter. Vill helst ha tanken under hatthyllan för att spara utrymme under till catchtank, pumpar, batteri osv.

Problemet blir när man ska fylla tanken och måste ha tanklocket utanpå bilen. Ett alternativ (inte omptimalt) är att man skulle kunna svetsa på ett rör och ha ett tanklock som sitter plant och linjerar med bakluckan och ta upp ett hål i luckan så man sänker ner den över locket (svårt att förklara).

Alternativ 2 är att bygga en egen tank. Då skulle man kunna göra en bred och låg som borde vara bättre för viktfördelningen.
Då hade jag tänkt köra rostfritt stål med ungefärliga måtten 110 cm bred, 40 cm djup och 15 cm hög, det skulle resultera i 66 liter men skulle kunna minska lite.

Hur tjockt gods bör jag välja? Förstärkning via skvalpplåt?

Kom gärna med input och förslag. Skickar med en bild som kanske kan underlätta lite

//Frans

_________________
Frans Lindgren
Citera
OLLERIXON
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 178



Phranz skrev:
Hej! Gör en jättebump på en gammal tråd istället rör att starta en ny.

Har ett litet dilemma och skulle uppskatta några goda råd. Bilen i fråga är en Volvo 760 -88 som ska reggas som ombyggt fordon. Köpte mig denna tanken i aluminium på 60 liter. Vill helst ha tanken under hatthyllan för att spara utrymme under till catchtank, pumpar, batteri osv.

Problemet blir när man ska fylla tanken och måste ha tanklocket utanpå bilen. Ett alternativ (inte omptimalt) är att man skulle kunna svetsa på ett rör och ha ett tanklock som sitter plant och linjerar med bakluckan och ta upp ett hål i luckan så man sänker ner den över locket (svårt att förklara).

Alternativ 2 är att bygga en egen tank. Då skulle man kunna göra en bred och låg som borde vara bättre för viktfördelningen.
Då hade jag tänkt köra rostfritt stål med ungefärliga måtten 110 cm bred, 40 cm djup och 15 cm hög, det skulle resultera i 66 liter men skulle kunna minska lite.

Hur tjockt gods bör jag välja? Förstärkning via skvalpplåt?

Kom gärna med input och förslag. Skickar med en bild som kanske kan underlätta lite

//Frans



På t.ex rallybilar brukar man sätta tanklocket i C-stolpe med påfyllningsröret upp genom hatthyllan.
Det kanske kan vara en lösning?

_________________
Olle Erixon
Citera
Phranz
Tidaholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


OLLERIXoN skrev:
Phranz skrev:
Hej! Gör en jättebump på en gammal tråd istället rör att starta en ny.

Har ett litet dilemma och skulle uppskatta några goda råd. Bilen i fråga är en Volvo 760 -88 som ska reggas som ombyggt fordon. Köpte mig denna tanken i aluminium på 60 liter. Vill helst ha tanken under hatthyllan för att spara utrymme under till catchtank, pumpar, batteri osv.

Problemet blir när man ska fylla tanken och måste ha tanklocket utanpå bilen. Ett alternativ (inte omptimalt) är att man skulle kunna svetsa på ett rör och ha ett tanklock som sitter plant och linjerar med bakluckan och ta upp ett hål i luckan så man sänker ner den över locket (svårt att förklara).

Alternativ 2 är att bygga en egen tank. Då skulle man kunna göra en bred och låg som borde vara bättre för viktfördelningen.
Då hade jag tänkt köra rostfritt stål med ungefärliga måtten 110 cm bred, 40 cm djup och 15 cm hög, det skulle resultera i 66 liter men skulle kunna minska lite.

Hur tjockt gods bör jag välja? Förstärkning via skvalpplåt?

Kom gärna med input och förslag. Skickar med en bild som kanske kan underlätta lite

//Frans



På t.ex rallybilar brukar man sätta tanklocket i C-stolpe med påfyllningsröret upp genom hatthyllan.
Det kanske kan vara en lösning?


På 700 serien är inte c-stolpen särskilt bred.. Sen undviker jag helst att dra bränsle i kupén. Men jag får kika på det ikväll om det skulle kunna vara en möjlighet.

Tack för förslaget

_________________
Frans Lindgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga egen tank..?
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (28727 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande