Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 9 besök senaste veckan (96637 totalt) |
Det var kul förra säsongen, och inte enda gången du bjöd till!
För att backa tillbaka lite tänkte jag köra mer standard i år med originalchassie, visserligen original diffbroms, men smala icke-rdäck och full inredning... Ärligt så har jag ingen aning om hur den står sig tidsmässigt, men det blir nog skoj! Kommer du köra denna i år med? _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tack Eddie! Man får ju göra så gott man kan så det inte bara blir fotboll, innebandy och sånt
Definitivt Niklas!
En riktigt dålig sak på Speedstern är ABS:en, och tyvärr framförallt på min som är ett väldigt tidigt exemplar så är ABS:en av första utgåvan som är om möjligt ännu sämre... Så vad är dåligt med den? -Den är 2 kanals, så om den registrerar låsning säg höger fram så släpper den bromskraften på bägge framhjulen. (Så tänk vad som händer om man låser bägge högerhjulen...) -Den är inte dynamisk mot olika dimensioner på fram/bakhjul -Den råkar ofta ut för ice-mode Så av dessa anledningar så har jag sen jag köpte bilen kopplat bort ABS:en när jag kör bana/konbana. Det fungerar iofs oftast väldigt bra, men lätt att låsa upp om det är fuktigt samt väldigt svårt att göra helt precisa inbromsningar i konbanan då bromsbalansen inte är helt optimal när ABS:en är deaktiverad. Som tur är så släppte Lotus bilar med ABS efter att Speedstern var tillverkad och dessa är 4 kanaliga! Denna bild förklarar skillnaden Genom hjälp från England så hade plötsligt ett paket kommit, mot garaget! För bytet är enkelt Börja med att ta loss kontaktstycket och sedan skruva bort de 4 torx-skruvarna Ny ABS til vänster och gammal till höger. Min gamla var av första utgåvan (rev A) och den nya är av nytt art.nr och fjärde utgåvan (rev D) Utan ABS-enheten på hydralaggregatet ser det ut såhär Sedan bara att återmontera med nya tätningar och skruvar Så gjorde det någon skillnad? Äntligen vettig ABS! På torsdag bär det av till Falkenberg med SVKG, då skall det utvärderas rejält! Enda svåra med detta är att få tag på en ABS-enhet, hela förra säsongen var de restnoterade hos Lotus och när man köper en ny måste den aktiveras med Lotus diagnosverktyg, men sånt löste engelsmännen innan de skickade enheten till mig Bilder i högre upplösning finns som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/speedster/170422_lotus_abs/ Falkenberg nästa! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Men va f-n, Det där ser ju ut som mekande för vit skjorta
Jag trodde de varit så snåla att det va ett t-stycke fram och ett bak med endast två ledningar ut ur ABS-enheten. Nu slapp du dra bromsrör. |
||||||
Vit skjorta och ljusa kostymbyxor hade inte varit något problem alls att meka i när ABS-enheten byttes, lagom svårt Kunde även gjorts i torsdags efter Torsdagsträffen på Beefan! Ibland har man tur, denna gång innebar det att de inte snålade på mängden bromsrör iaf! Sista förberedelserna inför Falkenberg! Då det är nytt år så är det dags för service, finns inte så mycket man kan byta på en sån här bil som inte ens har något kupéfilter Lite nya filter och olja samt självklart Motul RBF600 för bromsarna så ska inbromsningen vid slutet av Falkenbergs målraka inte vara något problem Performanceboxen har även den hittat in i bilen igen, ska bli intressant att se om bromskraften blir något bättre nu med 4-kanals ABS:en än hederlig pedalkänsla i högerbenet. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Det där får du rapportera om 👍🏾
ABS orginal borde ju ha återkallats. I princip farligt att åka bana med systemet aktivt. Har tappat bromsarna i princip helt och hållet tillbaka under bron (kullen) Då fick jag ändå mitt system uppgraderat en gång på garantin. _________________ // TXbias BXrndtson |
||||||
Då var en körning med SVKG på Falkenberg i torsdags avklarad! Vädret bjöd i år på sol och torr bana, till skillnad mot förra årets snö och hagelstorm som kom 15 min innan körningen... Det var ingen jättevärme i asfalten och mängden fria varv var begränsade, men både känslan och loggen sa samma sak - det gick lite snabbare i år! Kände dock att jag var lite ringrostig i körningen så det borde finnas mer att hämta, både i hastighet och känsla Gatdäcken har ju dock inte blivit fräschare över vintern, men bettar fortfarande bra för att ha gått bana sen 2013! En varvtid på 53.59s känns ändå bra med tanke på gatdäck och 147hk. Banan är självklart väldigt tacksam för min lätta lilla bil, men nog hade andra däck gjort skillnad... men jag kör ju för att det är kul, så jag har kul som det är med att bilen är tydlig och man kan köra lite entusiastiskt (läs: överstyrt) ibland med Körningen i siffror!
Det här med loggningen är ju härligt nördigt roligt, men framförallt väldigt givande under körningen med direkt feedback om hur bra spårvalet är!
Uppenbarligen så var jag inte helt ute och cyklade, inga jätteskillnader på pappret, men känslan och glädjen var mycket bättre i år! Varven var även mer jämna nu när jag kunde lita på bromsarna. Med lite mer värme i asfalten och träning för köttklumpen mellan ratt och stol hade det nog kunnat bli lite snabbare varv - men det får vi se om det bättras en annan gång! På tal om bromsarna, hur var ABS:en? Jag skulle hävda att för en Speedster så är denna ABS det bästa som har hänt sen skivat bröd! Äntligen är bromsarna som på en modern bil där man kan kliva på bromsen närsom utan att oroa sig över att ABS:en har en egen agenda som inte jag är överrens om. Känslan är fortfarande riktigt bra, den går inte in för tidigt utan det går att bromsa hårt utan att ABS:en smattrar, men när den gör det så är det med bibehållen bromsverkan och tydlighet. Att uppgradera en Speedster med t.ex. rdäck innan man bytt ABS skulle jag säga är att börja i fel ände, byt ABS först och bilen kommer bli så otroligt mycket mer behaglig att köra på gränsen. Imorgon är det konbanekörning med SVKG, förra året led mina tider av att jag fick safe:a i inbromsningarna så jag hoppas på att kunna putsa lite tid nu med Tack SVGK för en bra träff som alltid och tack alla andra som var och körde samtidigt - ett glatt och gott gäng! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Om du vill slippa en massa skit som kommer in i kupen (eftersom den inte har nåt kupefilter), så kan jag rekommendera att stoppa in tankskum i luftintaget på crashboxen.
Bromsar inte flöde, men håller det värsta skiten borta 👍 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
jag har samma model på min Miata och det funkar kanon både till väg och bana /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Grattis! Hoppas det blir många goa mil framöver nu Jodå, de funkar ypperligt för brukskörning! Jag använder min bil till och från jobbet rätt ofta (förr nästan varje sommardag) så de har fått sina beskärda delar av gupp, spårvagnsspår mm. Skulle jag gissa så skriver de så för att slippa genomföra alla certifieringar och homologeringar som krävs annars, men vad vet jag _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Maila till Paul på: paul (snabel-a) christopherneil (punkt) co (punkt) uk Så ber du om en 4 kanals Exige ABS (A120J6004S ABS ECU) programmering & aktivering. Glöm inte det sista, för då behöver du åka förbi en Lotusverktstad... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Det har du rätt i, förlåt 😁 Jag kör lite bana och massa konbana, senaste två åren har jag och bilen vunnit Sportvagnsklubben Göteborgs konbanecup! Satsar på ett tredje år nu, får se hur det kan gå _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Kul! Jag kommer eventuellt ner och känner på underlaget på finalen! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
En epok tar slut
Då kom dagen som jag inte hade tänkt så mycket på, dagen när en epok tog slut... Nu i lördags såldes nämligen bilen till en kille vid namn Jonas som hade letat en riktigt fräsch Speedster med originaldrivlina ett längre tag. lite drygt 8 år och 2600 mil senare (i princip enbart nöjeskörning med mycket bana/konbana) så har den lämnat min ägo. 19 år gammal och 4997 mil hade bilen på sitt samvete när den åkte ifrån mig. Kommer jag sakna den? Säkert Kommer jag ångra mig? Kanske, men i så fall så tänker jag att det är dags att prova på något annat. Omväxling förnöjer Vad ska jag göra nu? Jag har ju en Westfield med så det går ingen nöd på mig 1a februari, 9 plus sa termometern. Klart att den nya ägaren körde sin sportbil hem då _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 9 besök senaste veckan (96637 totalt) |