Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (96587 totalt) |
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Vad är detta ?
http://www.blocket.se/goteborg/Opel_ Trodde du sko bilen med R-däck och köra med oss ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Oj, sorry jag missat att svara här!
Josen: Ska jag leka med er så säger jag som innan, då skall jag utgå från en något mer långmilad och inte fullt så fräsch bil så jag inte behöver oroa mig för stenskott Speedsterspeed: Ja det skulle de funka som, kanske dags för en kalender hemma i köket med bara bilder på Speedstern? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Sent omsido togs beslutet att ta Speedstern upp till Karlskoga och Gelleråsen. Länge såg väderrapporten vacklande ut och då funderade jag på att prova bruksbilen, Corsa OPC:n, istället... men samma morgon som jag åkte så var rapporten bättre så Speedster blev det!
...och tur var väl det! Förutom lite fukt i luften efter lunch som försvann efter 3 varv så var det torrt hela dagen fram tills att vi började packa ihop! In action på Gelleråsen! Hur var bilen på Gelleråsen den här gången? Förra året när OSC hade sin avslutningsträff där så var bilen helt original och jag beskrev det hela med: Måste säga att förutom däcken (och att bilen kränger) så är den otroligt underhållande, sett till tiderna så verkar jag redan nu köra lika snabbt/snabbare med Speedstern än vad jag gjorde med Corsan. Det märks att bilen är otroligt bra redan i grunden, så det gäller att öva mycket själv för att ha en chans att prestera lika bra som bilen! Nu är däcken bytta (fälgar med) och bilen kränger mindre. Var det lika kul? Gick det snabbare? Jajjemen! Vilken skillnad! Understyrning finns iofs fortfarande kvar i bilen, men på ett hanterbart och snabbt/tryggt sätt men framfarten var riktigt mycket bättre i år! In i Esset gick det nu att gå på riktigt hårt på trean (några som åkte med på instruktörsvarv var lite förvånade över hur odramatiskt men fort det gick där) och ut mot Ejes på väg mot hårnålen var bilen som förbytt. Däremot hade jag lite svårt att komma om en Kadett C med Volvomotor som jag var snabbare än i kurvorna men förlorade mot på rakorna, det kändes dock ganska förståeligt varför min lilla Speedster inte var så snabb när den Kadetten hade ett par hundra hästar mer än min I år har lite mer än 450 varv på olika banor avverkats, fortfarande på samma uppsättning däck som i början av säsongen och med samma uppsättning Greenstuff bromsbelägg som monterades i våras. Duracellkanin är en jämförelse man kan göra med en Speedster, sparbössa en annan. För vilken annan bil kan man hålla sånt tempo med med så litet underhållsbehov/slitage? Imponerande skapelse de här bilarna. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Dålig ursäkt att bilen är för fin för att användas tycker jag. Som en kille jag pratade med som inte ville köra sin Nissan GTR på bana för att den var för fin eller säga att man inte vill slita på sin flickvän för att hon ska vara i bra skick för nästa kille
Köp ett komplett kit med färdig stenskottsfolie från Tyskland, finns kit som täcker de känsliga delarna av nosen. _________________ Ivar Sveninge Vauxhall VX220 Turbo -03 |
||||||
Rädd för stenskott är jag verkligen inte, har väl så att säga testat lackens hållbarhet lite här och där i sommar... Det som gör att jag inte vill tävla med bilen är att den är i princip omodifierad (kan återställas på några timmar, byte av hjul/coilovers etc), lågmilad och lågnumrerad. Visst, det är ingen samlarbil i den bemärkelsen, men ska jag tävla kan jag likväl köpa en högerstyrd billigt Att en framlampa kostar 17kkr är det som skrämmer mest om man ska tävla. Så nog är jag inte rädd för att använda den, har den som bruksbil i centrala Göteborg under vår/sommar/höst med... någon stenskottsfolie blir det inte, lack är förbrukningsvara _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
En tanke runt dyra lampor; på banan spelar det ingen roll om lamporna kommer från en för vänstertrafik, så snåljåparna som hämtat sportvagn från ön kan vara en källa till lampor för körning med lite högre risk. |
||||||
Iofs är bilen engelsk och mycket är annorlunda, men om glasfibern rostar så blir även jag förvånad
Går att bygga om RHD-lampor till LHD med, men man får räkna med 5-6kkr/lampa begagnad tyvärr. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
2014 var ett år utan uppdateringar här, men körde gjorde jag desto flitigare
Nu skall jag ställa iordning bilen inför Vårruset på Falkenberg den 23e april med SVKG. Så nu blir det att meka lite igen! Bilen har varit påställd och använts varje dag till och från jobbet sedan 1a april, men nu skulle det ändå dra in regnväder i veckan så lika bra att ställa bilen i garaget. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Smutsar ner sig! (Eller är det så att han är smålänning och "kör ända in i kaklet"... ) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Garaget hemma är ju klart och mekbart, men som ni ser på bilderna så finns det inga verktyg där ännu...
...så om inte verktygen kommer hem, då åker jag till verktygen ... (och så kan jag fixa lite mer hemma i garaget för att förbereda för verktygen och alla prylar) Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Du har fått till en riktigt snygg speedster.. Lusläst tråden från början, och sett hur bilen framskrider..=)
Har själv just skaffat en av dessa månraketer, och letar med ljus och lykta efter en bra sammanställning för bandagar på våra räserbanor, men det verkar vara som gjort för att få en lätt och bra överblick över dagarna.... Har ni några bra tips, eller är det att gå igenom alla märkesklubbar samt banor för att hitta passande dagar? _________________ Fredrik Nordlander -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-. Speedster Turbo (VX 220) Mazda MX-5 NBFL Roadsport C #99 Mazda MX-5 NB Aka Moonrocket # 72 to be 99..=) |
||||||
En får tacka! Fälgarna gör verkligen halva bilen måste jag säga.
Körningar brukar jag blanda märkeskörningar (Opel Club Sweden) med märkesoberoende sportvagnsklubbar. Nu på fredag finns det även möjlighet för en privat heldag på Kinnekulle, men det kanske är lite väl snabbt på? Annars ges även möjlighet på söndag på Kinnekulle med nyss nämnda Opelklubb och i slutet av september (24e, en torsdag) så är SVKG (Sportvagnsklubben Göteborg) och kör kvällskörning på Falkenberg Vågar du vänta till lite senare kör även GRC på Knutstorp första veckan i oktober tror jag det är, lite närmre för dig Såg din tråd, det var en fin bil du har skaffat dig! Den stod jag och kikade på och även försökte gasa ikapp i våras på Falkenberg, men mot den motorn hade man inte en chans _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Bankalendern här på Rejsa är väl den som ger bästa överblicken? https://rejsa.nu/bankalender.asp _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Tjena igen,
jo det är en riktigt fin liten månraket.. Skjuter på bra och kurvorna kommer ibland lite väl snabbt för att vara hälsosamt.. Jo jag såg att OCS skulle köra Kinnekulle på Söndag, och jag skall försöka ta mig dit. Enda hindret just nu är frugan som typsikt nog bokat upp en totalt onödig söndagsmiddag med bekanta... . Att köra på Knutstorp med GRC var i dyraste laget tycker jag, men visst är det nära från Vejbystrand, så ngn körning med dem blir det nog under nästa år.. Är det så att du har någon bankörning inplanerad. Skulle vara trevligt (inte minst nyttigt) att träffa andra speedster ägare.. _________________ Fredrik Nordlander -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-. Speedster Turbo (VX 220) Mazda MX-5 NBFL Roadsport C #99 Mazda MX-5 NB Aka Moonrocket # 72 to be 99..=) |
||||||
Foto: Jimmy Gärling Då var Kinnekulle avklarat! Bilen hade dagen till ära fått nya bakdäck, likadana Nokian gatdäck i 235/40 17 som innan men de var lite färskare och mjukare i gummit än de tre år gamla ditona Loggade inte körningen utan körde för att det är kul, tror jag körde antingen med passagerare i bilen hela dagen så det blev inga egna pass för att optimera körningen. Hade även bilen utlånad under dagen till min kusin som provade på bankörning så om ni andra tyckte tempot varierade i bilen under dagen så stämmer det, hoppas det inte lurade någon i körningen att det inte var jag bakom ratten utan en mer oerfaren Annars går bilen som en klocka, sättningen på chassie är riktigt trevligt och kommunikativt, då bilen gick ca 95 varv under dagen gick däcken varma vid några tillfällen och ena gången blev det ett riktigt ordentligt uppställ i högern efter Mohlins, men det gick att häva med snabb reaktion på motstyrning och full gas Får se om det blir någon mer körning i år eller om det blir undanställning och tillsnyggning. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Ahh att jag inte kände igen dig..
Var själv uppe och körde, men blev bara två stintar då turbon la av... Tyckte jag tappade effekt hela tiden, och tillsist sa bilen stopp... Men men..nu är bilen fixad för vinterförvaring och åker upp på pallbockar i morgoneftermiddag.. Turbon och annat smått och gott, kommer att fixas till under halvåret som är kvar tills det kommer att brumma igen..=) Det är inte så att ni känner till en turbofixare av rang i södra skåne?? Hörs och ses, om inte annat på banan till sommar/våren 2016 // Fredrik _________________ Fredrik Nordlander -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-. Speedster Turbo (VX 220) Mazda MX-5 NBFL Roadsport C #99 Mazda MX-5 NB Aka Moonrocket # 72 to be 99..=) |
||||||
Det var jag
Fast det var inte jag som körde hela tiden... jag hade bilen utlånad halva dagen med, så du missar mig bara halvt om halvt kan man säga Tråkigt att turbon la av, men då har du vintern räddad med att få bilen ännu roligare! Det satt redan Astra OPC turbo på bilen gissar jag? Dåligt med koll på turbofixare i Skåne tyvärr då vi har flera firmor här i Göteborg, ska du renovera den du har eller byta till en annan? Vinterförberedelser var det ja... ...Nybes u.a.! 460 mil blev det i år, så en hel del nöjeskörning och kul-turer ändå Sedan får det nog bli lite firande med, för av en slump hittade jag detta: I trafik första gången i Sverige: 2005-09-21 Så i måndags fyllde Speedstern 10 år i Sverige! Eller så väntar jag ett halvår och firar att bilen är halvvägs till veteranare I trafik första gången (vanligen i utlandet): 2001-03-30 Svårt att tro att det är en 15 år gammal bil när man drar upp garageporten och ser den stå där och blänka _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (96587 totalt) |