Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
10 besök senaste veckan (96557 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det var kul förra säsongen, och inte enda gången du bjöd till!

För att backa tillbaka lite tänkte jag köra mer standard i år med originalchassie, visserligen original diffbroms, men smala icke-rdäck och full inredning...
Ärligt så har jag ingen aning om hur den står sig tidsmässigt, men det blir nog skoj!

Kommer du köra denna i år med?

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Grattis till faderskapet föredömligt att låta honom åka sportbil redan nu thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Grattis till faderskapet föredömligt att låta honom åka sportbil redan nu thumbs up

Tack Eddie! Man får ju göra så gott man kan så det inte bara blir fotboll, innebandy och sånt

Niklas Rosell skrev:

Kommer du köra denna i år med?

Definitivt Niklas! thumbs up

Figgz skrev:

Planer?
En 4 kanalig Lotus-ABS är beställd Så nu hoppas jag på att äntligen vinna bromsduellerna igen Om inte annat så kommer jag iaf kunna pressa på lite mer när det är fuktigt.
Sen skall det bli riktigt intressant att kolla loggarna när den är på plats, för Falkenberg skall definitivt besökas i år igen så jag kan få en bra jämförelse






En riktigt dålig sak på Speedstern är ABS:en, och tyvärr framförallt på min som är ett väldigt tidigt exemplar så är ABS:en av första utgåvan som är om möjligt ännu sämre...
Så vad är dåligt med den?
-Den är 2 kanals, så om den registrerar låsning säg höger fram så släpper den bromskraften på bägge framhjulen. (Så tänk vad som händer om man låser bägge högerhjulen...)
-Den är inte dynamisk mot olika dimensioner på fram/bakhjul
-Den råkar ofta ut för ice-mode

Så av dessa anledningar så har jag sen jag köpte bilen kopplat bort ABS:en när jag kör bana/konbana. Det fungerar iofs oftast väldigt bra, men lätt att låsa upp om det är fuktigt samt väldigt svårt att göra helt precisa inbromsningar i konbanan då bromsbalansen inte är helt optimal när ABS:en är deaktiverad.

Som tur är så släppte Lotus bilar med ABS efter att Speedstern var tillverkad och dessa är 4 kanaliga! Denna bild förklarar skillnaden



Genom hjälp från England så hade plötsligt ett paket kommit, mot garaget! För bytet är enkelt

Börja med att ta loss kontaktstycket och sedan skruva bort de 4 torx-skruvarna


Ny ABS til vänster och gammal till höger. Min gamla var av första utgåvan (rev A) och den nya är av nytt art.nr och fjärde utgåvan (rev D)

Utan ABS-enheten på hydralaggregatet ser det ut såhär


Sedan bara att återmontera med nya tätningar och skruvar



Så gjorde det någon skillnad?

Äntligen vettig ABS! På torsdag bär det av till Falkenberg med SVKG, då skall det utvärderas rejält!
Enda svåra med detta är att få tag på en ABS-enhet, hela förra säsongen var de restnoterade hos Lotus och när man köper en ny måste den aktiveras med Lotus diagnosverktyg, men sånt löste engelsmännen innan de skickade enheten till mig

Bilder i högre upplösning finns som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/speedster/170422_lotus_abs/

Falkenberg nästa!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Men va f-n, Det där ser ju ut som mekande för vit skjorta

Jag trodde de varit så snåla att det va ett t-stycke fram och ett bak med endast två ledningar ut ur ABS-enheten. Nu slapp du dra bromsrör. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Men va f-n, Det där ser ju ut som mekande för vit skjorta

Jag trodde de varit så snåla att det va ett t-stycke fram och ett bak med endast två ledningar ut ur ABS-enheten. Nu slapp du dra bromsrör. thumbs up


thumbs up
Vit skjorta och ljusa kostymbyxor hade inte varit något problem alls att meka i när ABS-enheten byttes, lagom svårt Kunde även gjorts i torsdags efter Torsdagsträffen på Beefan!

Ibland har man tur, denna gång innebar det att de inte snålade på mängden bromsrör iaf! thumbs up


Sista förberedelserna inför Falkenberg!



Då det är nytt år så är det dags för service, finns inte så mycket man kan byta på en sån här bil som inte ens har något kupéfilter
Lite nya filter och olja samt självklart Motul RBF600 för bromsarna så ska inbromsningen vid slutet av Falkenbergs målraka inte vara något problem
Performanceboxen har även den hittat in i bilen igen, ska bli intressant att se om bromskraften blir något bättre nu med 4-kanals ABS:en än hederlig pedalkänsla i högerbenet.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Snyggt jobbat, lär göra skillnad!

Ses på torsdag

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Ser finfint ut! Vi ses på torsdag!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



Det där får du rapportera om 👍🏾
ABS orginal borde ju ha återkallats.
I princip farligt att åka bana med systemet aktivt. Har tappat bromsarna i princip helt och hållet tillbaka under bron (kullen)
Då fick jag ändå mitt system uppgraderat en gång på garantin.

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Ska bli spännande att höra vad du tycker om skillnaden mellan ABS systemen.
Jag har själv köpt och installerat likadant ABS men ej provkört ännu. Jag får nog ut min lite senare
än dig med.

,Per

_________________
Per Axblom
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare

Då var en körning med SVKG på Falkenberg i torsdags avklarad! Vädret bjöd i år på sol och torr bana, till skillnad mot förra årets snö och hagelstorm som kom 15 min innan körningen...

Det var ingen jättevärme i asfalten och mängden fria varv var begränsade, men både känslan och loggen sa samma sak - det gick lite snabbare i år! Kände dock att jag var lite ringrostig i körningen så det borde finnas mer att hämta, både i hastighet och känsla
Gatdäcken har ju dock inte blivit fräschare över vintern, men bettar fortfarande bra för att ha gått bana sen 2013!
En varvtid på 53.59s känns ändå bra med tanke på gatdäck och 147hk. Banan är självklart väldigt tacksam för min lätta lilla bil, men nog hade andra däck gjort skillnad... men jag kör ju för att det är kul, så jag har kul som det är med att bilen är tydlig och man kan köra lite entusiastiskt (läs: överstyrt) ibland med

Körningen i siffror!

År          2017      2016
Varvtid     53.59s    53.90s
Vmax        175km/h   173km/h
Max Lat-G   1.37G     1.3G
Max Ret-G   1.1G      1.0G

Det här med loggningen är ju härligt nördigt roligt, men framförallt väldigt givande under körningen med direkt feedback om hur bra spårvalet är!

Figgz - efter Falkenberg i september 2016 skrev:

Med en användbar ABS skulle toppfarten nog skulle kunna bli ännu lite högre, men inte så dramatiskt mycket högre...men varvtiden hade nog mått bra av det, så det är något att klura på inför vintern.

Uppenbarligen så var jag inte helt ute och cyklade, inga jätteskillnader på pappret, men känslan och glädjen var mycket bättre i år! Varven var även mer jämna nu när jag kunde lita på bromsarna. Med lite mer värme i asfalten och träning för köttklumpen mellan ratt och stol hade det nog kunnat bli lite snabbare varv - men det får vi se om det bättras en annan gång!


På tal om bromsarna, hur var ABS:en?

Jag skulle hävda att för en Speedster så är denna ABS det bästa som har hänt sen skivat bröd! Äntligen är bromsarna som på en modern bil där man kan kliva på bromsen närsom utan att oroa sig över att ABS:en har en egen agenda som inte jag är överrens om.
Känslan är fortfarande riktigt bra, den går inte in för tidigt utan det går att bromsa hårt utan att ABS:en smattrar, men när den gör det så är det med bibehållen bromsverkan och tydlighet. Att uppgradera en Speedster med t.ex. rdäck innan man bytt ABS skulle jag säga är att börja i fel ände, byt ABS först och bilen kommer bli så otroligt mycket mer behaglig att köra på gränsen.

Imorgon är det konbanekörning med SVKG, förra året led mina tider av att jag fick safe:a i inbromsningarna så jag hoppas på att kunna putsa lite tid nu med

Tack SVGK för en bra träff som alltid och tack alla andra som var och körde samtidigt - ett glatt och gott gäng!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Om du vill slippa en massa skit som kommer in i kupen (eftersom den inte har nåt kupefilter), så kan jag rekommendera att stoppa in tankskum i luftintaget på crashboxen.
Bromsar inte flöde, men håller det värsta skiten borta 👍

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



Köpte en speedster idag och är sugen på att beställa sånna fälgar du har, funkar inte dem för brukskörning? Såg på vissa ställe att det står No highway use only track

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



RED44 skrev:
Köpte en speedster idag och är sugen på att beställa sånna fälgar du har, funkar inte dem för brukskörning? Såg på vissa ställe att det står No highway use only track


jag har samma model på min Miata och det funkar kanon både till väg och bana

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
RED44 skrev:
Köpte en speedster idag och är sugen på att beställa sånna fälgar du har, funkar inte dem för brukskörning? Såg på vissa ställe att det står No highway use only track

Grattis! Hoppas det blir många goa mil framöver nu thumbs up

Jodå, de funkar ypperligt för brukskörning! Jag använder min bil till och från jobbet rätt ofta (förr nästan varje sommardag) så de har fått sina beskärda delar av gupp, spårvagnsspår mm.
Skulle jag gissa så skriver de så för att slippa genomföra alla certifieringar och homologeringar som krävs annars, men vad vet jag

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



Låter bra då är dem beställda:)

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
VincentL
Göteborg
Här sen Jul 2016
Inlägg: 50



Tja! Var får man tag i 4 kanals ABSen? =)

_________________
M235i -15
VX220 Turbo "Dire straits"
Vincent Larsson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
VincentL skrev:
Tja! Var får man tag i 4 kanals ABSen? =)


Maila till Paul på:
paul (snabel-a) christopherneil (punkt) co (punkt) uk

Så ber du om en 4 kanals Exige ABS (A120J6004S ABS ECU) programmering & aktivering. Glöm inte det sista, för då behöver du åka förbi en Lotusverktstad...



_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Det behövs en update här.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Det behövs en update här.


Det har du rätt i, förlåt 😁

Jag kör lite bana och massa konbana, senaste två åren har jag och bilen vunnit Sportvagnsklubben Göteborgs konbanecup! Satsar på ett tredje år nu, får se hur det kan gå

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Figgz skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Det behövs en update här.


Det har du rätt i, förlåt 😁

Jag kör lite bana och massa konbana, senaste två åren har jag och bilen vunnit Sportvagnsklubben Göteborgs konbanecup! Satsar på ett tredje år nu, får se hur det kan gå

Kul! thumbs up Jag kommer eventuellt ner och känner på underlaget på finalen!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
En epok tar slut

Då kom dagen som jag inte hade tänkt så mycket på, dagen när en epok tog slut...
Nu i lördags såldes nämligen bilen till en kille vid namn Jonas som hade letat en riktigt fräsch Speedster med originaldrivlina ett längre tag.






lite drygt 8 år och 2600 mil senare (i princip enbart nöjeskörning med mycket bana/konbana) så har den lämnat min ägo.
19 år gammal och 4997 mil hade bilen på sitt samvete när den åkte ifrån mig.


Kommer jag sakna den? Säkert
Kommer jag ångra mig? Kanske, men i så fall så tänker jag att det är dags att prova på något annat. Omväxling förnöjer
Vad ska jag göra nu? Jag har ju en Westfield med så det går ingen nöd på mig


1a februari, 9 plus sa termometern. Klart att den nya ägaren körde sin sportbil hem då thumbs up





_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
10 besök senaste veckan (96557 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande