Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996: Tysken är såld
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 66, 67, 68   >>
107 besök senaste veckan (730232 totalt)
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159



krull19 skrev:
Då var det dags för de omtalade fälgarna då!





Hmm, vilka rena fälgar! Undra vem som har tvättat dem...

...just det! Det var ju jag!

(bilden var suddig dock, så den kan jag inte vara upphovsman till!)

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
jema skrev:
krull19 skrev:
Då var det dags för de omtalade fälgarna då!





Hmm, vilka rena fälgar! Undra vem som har tvättat dem...

...just det! Det var ju jag!

(bilden var suddig dock, så den kan jag inte vara upphovsman till!)


Ja du har hjälpt till lite du med!
Hämtade fälgarna gjorde du ju också!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Fälgarna ska ju fyllas med någonting också så jag får väl dela med mig av det innehållet.

Pga av det "låga" priset och för enkelhetens skull vid tillverkningen så valde jag att ha likadana bromsar runt om.

Valet föll på Porsches 996 Cup-bromsar, allså 6-kolvsoken. Till det serveras 350x34mm Performance Friction-skivor med lösa bellhouse (varför kallas de så?). Kryddat med PFC's Carbon Metallic 01 bromsklossar så var hela familjen Broms samlad.


Lite bilder:













Fyller ut fälgarna gör det väl ganska hyfsat tycker jag!







Det var endel mätande och testande med olika "passbitar" för att få fram vid vilket ET(?) på bellhouse som gick att använda. Fram bygger bellhouse 14mm ut från bromsskivan och detta mått utgjordes av de exellenta passbitarna; en liten kokbok och en wellpappskiva.
Man tager vad man haver!
Bak blev bellhouse helt plan, dvs 8mm tjock.


När alla beräkningar och ritningar till bellhouse var gjorda så kunde jag gå vidare till adaptern mellan oket och uprights/spindlar.

När inte Brembo ville dela med sig med de mått jag behövde så fick jag ta saken i egna händer.

Med dessa enkla medel + mätmaskinen på förra jobbet och AutoCAD så fick jag fram de mått jag behövde för att rita upp adaptrarna.





_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
xl15
Staffanstorp
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



Grymt bygge måste jag säga. Får du på transportfälgarna över bromsarna?

_________________
Rikard Larsson
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
xl15 skrev:
Grymt bygge måste jag säga. Får du på transportfälgarna över bromsarna?



Tackar!

Ja skivorna ska iaf rymmas i transportfälgarna, får se hur det blir med oken. Får skruva loss i värsta fall.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313



Stenhårt bygge! Tummen upp!

_________________
Freddy Larsson
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
figgebollen skrev:
Stenhårt bygge! Tummen upp!



Tack och bock!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Nice bygge

I med en riktig motor nu ... LS7 borde vara riktigt nice å lite uppkäftigt

_________________
Jan Ekehage
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Nice bygge

I med en riktig motor nu ... LS7 borde vara riktigt nice å lite uppkäftigt



Tack

Valet av motor utgjordes av följande faktorer:

¤ Vikt/Effektförhållande, eftersom jag ska regga bilen för gata så får man ju bara ha 15-20kW/100kg tjänstevikt. 15-20kW/100kg tjänstevikt beroende på bromssträcka, med mina bromsar har jag räknat fram att bilen gott och väl klarar kravet för att ha 20kW/100kg tjänstevikt. Med ABY'ns org 230hk så får bilen då väga ca 860kg tjänstevikt.

¤ Eftersom det är ett tyskbygge och Audi är tyskt så säger det ju sig självt.

¤ Hållbarhet, Audis 5or är ju välkända att tåla stryk.

¤ Lätt att få tag på uppgraderingsdelar/reservdelar.

¤ SÅNGEN i Audis 5or är ju bara helt wunderbar!!

¤ Storlek, som du ser på bilderna så är utrymmet ganska begränsat.


Jag är ingen fantast av jänk i allmänhet så amerikanska prylar går tyvärr bort för mig..

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Hjulspindlar/Lagerhus/Uprights, kärt barn har många namn...


I och med att man vill kombinera låg ofjädrad vikt och hållbarhet så räknade jag och jämförde vikt mellan att tillverka billet aluhjulspindlar/uprights och att använda plåtdelar och svetsa ihop. Fördel plåt så valet föll på plåtdelar.
Många timmars CAD'ande senare lades en order på laserskärning av 4mm plåt av Domex 650MCD. Kanske är overkill men eftersom jag ej kan hållf.beräkna så tog jag till i plåttjocklek och materialval. Enligt de som jobbade på plåtfirman så motsvarande 4mm Domex 650MCD ca 12mm "bonnjärn"/svartplåt.
Trots detta så hamnade den beräknade vikten på 2,5kg jämfört med alu som fick 4,5kg.
Det kanske är tungt men som förstabygge tycker jag att det är viktigast att det håller. Ska man optimera framöver så kan man ju antingen lätta eller göra nya med tunnare plåt.

Som de flesta vet så vid svetsning så "drar sig" alltid konstruktionen åt ett eller flera håll i och med att svetsgodset krymper när det stelnar. Därför behövs en rejäl fixtur för att minimera detta så gott det går.
Ritade upp en i CAD och lät tillverka.


Här ser ni fixturen tillsammans med alla plåt-/ämnesrörsdelar som kommer att monteras ihop och svetsas.

Ämnesrörbitarna är lagerhusdelen. De längre är till främre uprights (hjulspindlar) och de kortare är till uprights bak. Varför de bakre är kortare kommer jag till sen.



Lite finjusteringar krävdes för att det skulle passa men när det väl var gjort så passade allt så fint i fixturen.






Trots god passform så krävs ändå fixering av plåtarna i fixturen, detta löstes med svetstänger.



Som ni ser började jag med uprights'en bak som har en, som jag skrev tidigare att jag skulle komma till, annan form än de främre. Urtaget är till för att medbringaren ska gå in en bit i upright'en.



Här har jag svetsat den första så gott jag kom åt när den satt i fixturen.





Sen helsömmades allt och jämnades till, ni vet väl att ju större radie desto bättre hållbarhet i kraftövergångar på svetsar!? Till exempel vid en kälfog så har en konkav fog högre hållbarhet än en konvex fog.
Slutsats: jämn övergång
thumbs up








Sen lämnades de iväg för bearbetning.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Vilken Porsche modell sitter G50-lådan i original och vad går en sån på ungefär?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Elasisitetsmodulen för stål är ca lika för alla stålsorter.
Aluminium ligger på ca 1/3 av stål vad gäller elasisitetsmodulen
Så det en aluminuim detalj behöver vara ca 3ggr så styvhet för att få samma flex.

Gå på höghållfaststål i bärarmar o spindlar är till ingen nytta.
Detta pga har man så stora spänningar så är flexet så stort så grejorna
är underdimensionerade.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
fuling skrev:
Elasisitetsmodulen för stål är ca lika för alla stålsorter.
Aluminium ligger på ca 1/3 av stål vad gäller elasisitetsmodulen
Så det en aluminuim detalj behöver vara ca 3ggr så styvhet för att få samma flex.

Gå på höghållfaststål i bärarmar o spindlar är till ingen nytta.
Detta pga har man så stora spänningar så är flexet så stort så grejorna
är underdimensionerade.



Förstår jag ditt inlägg rätt om jag tror att du bekräftar min teori om att mitt materialval är overkill?
Nu var fallet så att jag kände killen som ordnade med materialet till spindlarna så priset blev väldigt fördelaktigt.
Som jag sagt tidigare är jag bara en glad amatör så jag visste inte vad som krävdes av materialet så jag tänkte att när jag ändå får det så billigt kunde jag lika gärna slå på stort.

Bärarmarna är tillverkade i ST52, men det kommer jag till längre fram.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
ZVR skrev:
Vilken Porsche modell sitter G50-lådan i original och vad går en sån på ungefär?



Det finns många olika varianter av Porsches G50.
http://www.californiamotorsports.net/G50%205%20speed.htm

Priset varierar beroende på skick, innehåll och om den är preppad för mittmotor.
Ligger väl mellan 35-55000kr...

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Sjukt bygge så det står härliga till.
Sånt här gillas.

_________________
// Jani Hast
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Förstår jag ditt inlägg rätt om jag tror att du bekräftar min teori om att mitt materialval är overkill?

Ja, du förstår mig rätt.
Dimontionering är lurigt, gäller att göra det på rätt parametrar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



krull19 skrev:

¤ Vikt/Effektförhållande, eftersom jag ska regga bilen för gata så får man ju bara ha 15-20kW/100kg tjänstevikt. 15-20kW/100kg tjänstevikt beroende på bromssträcka, med mina bromsar har jag räknat fram att bilen gott och väl klarar kravet för att ha 20kW/100kg tjänstevikt. Med ABY'ns org 230hk så får bilen då väga ca 860kg tjänstevikt.


Coolt bygge! Ös på med bilder det uppskattas

Har 20kW/100kg förslaget gått igenom? Trodde att det var 15kW som maxgräns fortfarande, då regeländringarna som var tänkta att träda i kraft under 2009 har blivit "förhalade" en aning.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Butchermardin
Båstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 53



Helt fantastiskt bygge. Så galet men ändå så rätt thumbs up

_________________
Martin Söderlind
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



krull19 skrev:
Hjulspindlar/Lagerhus/Uprights, kärt barn har många namn...
Det kanske är tungt men som förstabygge tycker jag att det är viktigast att det håller.
Ska man optimera framöver så kan man ju antingen lätta eller göra nya med tunnare plåt.

av någon anledning tycker jag om att studera folks olika konstruktioner på dessa, alla gör olika nästan..
det är alltid viktigast att det håller, tråkigt som fan när aldrig hjulen vill sitta där dom ska..
istället för att skala vikt från dom så är det ju roligare att "optimera" resten av bilen tills dom inte känns lika överdimensionerade längre

här kan du hålla koll efter lådor när folk tröttnar på sina projekt:
GT40 forum
dom flesta har visserligen audilådor men porschelådor förekommer oxå..

sen parar du ihop den med rätt motor för din bil thumbs up
rätt motor

krull19 skrev:
Till exempel vid en kälfog så har en konkav fog högre hållbarhet än en konvex fog.

hur kommer detta sig? har hört det förut..
enligt denna bild: svets, så har dom ritat en 45°-linje som optimalt och en klumpig svets för att inte tvinga 45°-linjen längre ner..

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Coolt projekt.

Ang. Svets, jämna övergångar ger mindre brottsanvisning.

Förskjutet a mått ger försämrad inträngning i materialen.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:


Har 20kW/100kg förslaget gått igenom? Trodde att det var 15kW som maxgräns fortfarande, då regeländringarna som var tänkta att träda i kraft under 2009 har blivit "förhalade" en aning.



Ja det måste de gjort redan 2009 eftersom jag köpte SFRO's nya bygghandbok på hösten 2009 och i den står det som följer:




_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996: Tysken är såld
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 66, 67, 68   >>
107 besök senaste veckan (730232 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande