Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
OptimumLap: förenklad fordonssimulering. Nu släppt!
<<   1, 2, 3   >>
86337 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Har testat lite på Gotland Ring, karnske inte den mest ideala banan att kalibrera modell pga höjdskillnaderna och den korta rakan. Tycker mig se att accelerationen stämmer sämre när det är uppför eller nedförsbacke på rakorna.

Har justerat in min modell så nu börjar det likna något. Är data på bilen samt motorefffekt ifrån en bromsning.


Det jag har justerat är däcksgreppet och luftmotståndet, resten är rekomenderade värden i programmet eller data på bilen.

Provade även att byta motor till Honda K20:n som jag håller på att montera och det kapar en sekund. Vilket är mindre än vad jag har trott. Provade även JDM växellådan som har annan utväxling på 4:an 5:an och 6:an men den gör ingen direkt skillnad


Iofs kommer nog motorn med lite småfix att lämna klart mer än 200hk i motorn men iaf. Kombinerar man den med en diffbroms och lite justeringar på chassiet så att jag klarar mer än ungefär 1.05g så blir det nog bra

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Är tyvärr lite ovanför mitt huvud det här men skulle vart kul att se vad det skulle göra för skillnad med 3.91 bakaxel istället för original på CSL'en

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Magnus Thomé skrev:
Är tyvärr lite ovanför mitt huvud det här men skulle vart kul att se vad det skulle göra för skillnad med 3.91 bakaxel istället för original på CSL'en


Är väldigt lätt att testa en sådan sak i programmet, det är faktiskt väldigt lättanvänt och allt som programmet behöver hittar man lätt på internet till de flesta bilar. Finns en M3:a i programmet som går att bygga om till CSL med en effektkurva ifrån motorn, utväxling, frontarea, vikt mm. Sen behövs det troligen justeras lite friktionskoefficient för däcken och pilla lite på drive efficiency dvs förlusterna i växellådan för att matcha en loggfil. När du har din bil klar i programmet behöver du bara kopiera den, ändra bakaxelutväxlingen till 3.91 och köra simuleringen. Då får du en jämförelse mot din aktuella bil.

Går att exportera simulerings resultaten som en csv som går att öppna i excel tillsammans med en exporterad logg ifrån Performance tools för att göra justeringar på modellen.

Finns ett antal Svenska banor vilket gör programmet användbart till att välja utväxling, uppskatta varvtidsförbättring med ökad motoreffekt och med en lättare bil t.ex.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Finns de någon sammanställning på nätet över alla värden som skall knappas in? En hel del som jag inte har en aning om tyvärr.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67



Johan Sjöström skrev:
Finns de någon sammanställning på nätet över alla värden som skall knappas in? En hel del som jag inte har en aning om tyvärr.


Om du håller över rutan, finns det i flera av dom en tips popup som visar rekomenderat värde, dock inte på alla. Jag utgick mestadels ifrån dom och lyckades få in allt, sen får man väl börja forska mer i vad som är "rätt" för ens egen bil. Vilka värden är det du inte vet?

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Lovande program!

En parameter för växlingstid skulle öka träffsäkerheten jämfört med verkligheten bättre. (om man tex kan lägga in att växlingarna tar 0,5 sek).

Tog en snabb titt på den Porschen som var inlagd i programmet och simulerade på Mantorp och det verkade gå lite väl fort både i acceleration och varvtid.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



coyn skrev:
Johan Sjöström skrev:
Finns de någon sammanställning på nätet över alla värden som skall knappas in? En hel del som jag inte har en aning om tyvärr.


Om du håller över rutan, finns det i flera av dom en tips popup som visar rekomenderat värde, dock inte på alla. Jag utgick mestadels ifrån dom och lyckades få in allt, sen får man väl börja forska mer i vad som är "rätt" för ens egen bil. Vilka värden är det du inte vet?


Det finns som sagt för de flesta bilar. Du kan även använda nån av exempelbilarna för att hitta rimliga värden på det du saknar. Finns även rekomendationer i pdf filen som följer med programmet.

Men som sagt en växlingstid för manuell låda vore inte dumt, skulle göra det lättare att få bra överensstämmelse på rakorna. Har föreslagit det till de som utvecklar programmet.

Jag byggde min bil ifrån 0 men det är nog enklare att ta en annan liknande bil och bara ändra de värden som man vet är annorlunda, dvs vikt, luftmotstånd, viktfördelning, växellåda, däcksradie mm

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Det som är riktigt intressant tycker jag är att göra "batch runs" där man ändrar en parameter med säg -10% till +10% och ser effekten på varvtiden. Då får man ett mått på vilken parameter som ger bäst utväxling. Tydligt är att det som påverkar sidogreppet, typ friktionskoefficient och Lift/Drag-förhållande, ger starkast effekt på varvtiderna (det finns väl en anledning till att Jonas Jarlmark tjatar om att det viktigaste är däcken, däcken och däcken... )
Sen kan ju olika parametrar vara olika svåra/dyra att förändra procentuellt sett, men det är intressamt info

_________________
Johan Lekås
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Jag har också byggt bilen från noll, och fått det att stämma bra mot det vi har loggat med performance-boxen.
Men jag tycker det blir väldigt liten tidsskillnad om man bantar bort 200kg på en 1100kg bil, ca 0,5s mindre på Mantorp.
Samma sak om jag ökar effekten med 50Nm över hela registret, 215hp max till 264hp, så ger det bara -0,6s.

Tycker inte det verkar rimligt.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Jag kan inte lägga in banor, då krashar den direkt. Har tryckt på ok att skicka krashdata så jag hoppas det löser sig:)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Jonas W skrev:
Jag har också byggt bilen från noll, och fått det att stämma bra mot det vi har loggat med performance-boxen.
Men jag tycker det blir väldigt liten tidsskillnad om man bantar bort 200kg på en 1100kg bil, ca 0,5s mindre på Mantorp.
Samma sak om jag ökar effekten med 50Nm över hela registret, 215hp max till 264hp, så ger det bara -0,6s.

Tycker inte det verkar rimligt.


Just sänka fordonsvikten kommer väl inte att slå på kurvhastigheten iom att friktionskoefficienten är fast på t.ex. 1-1.2g för r-däck. Så effekten du ser är enbart bättre acceleration på rakorna pga lägre vikt medans inbromsning och kurvhastighet kommer att vara oförändrad. Dvs du missar en del av effekten av en lättare bil pga en förenklad modell då den verkliga bilen kommer att kunna bromsa kraftigare och ta kurvorna i högre hastighet.

Hur mycket av en effektökning du kan utnyttja beror också på vad du har angett för däcksgrepp i den riktningen då du annars kan vara greppbegränsad ut ur många kurvor.

Man ska nog ha i åtanke att det är en vädlig förenklad modell som är en punktmassa vilket har sina begränsningar men den är å andra sidan lätt att använda och är en inkörsport till mer avancerade beräkningar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



När kommer det släppas? tyvärr var invitesen slut, vore kul att se vad man kan göra inom ett reglemente/klass.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



t16 skrev:
När kommer det släppas? tyvärr var invitesen slut, vore kul att se vad man kan göra inom ett reglemente/klass.

mvh

Inviten fungerade för mig nu.

Det här ska blir kul att testa!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Kul med all feedback, ska försöka svara på några av frågorna här:

Andreas,
Kul med resultaten och mycket riktigt är den enkla modellen delvis orsaken till många av skillnaderna mellan din data och simuleringen. En annan skillnad är att banmodellen är baserad på den linje som en mer motorstark bil/RWD bil tar, vilket kan ses i en del av kurvorna. Vi kommer i nästa vecka rulla ut ett verktyg som konverterar din loggade data till en banfil for OptimumLap. På så sätt blir körlinjen mer representativ för din bil.

Johan,
Då OptimumLap fortfarande är i betaversion så saknas hjälpfiler/tutorials. Dessa kommer i nästa vecka och ska förhoppningsvis hjälpa till att förstå vilka värden som ska matas in.

Gustaf,
Växlingstid är något vi har planer att inkludera i framtida versioner. Dels så hjälper det till att matcha varvtiderna bättre mot riktiga resultat. Dels så blir utväxlingar/däcksstorlekar som kräver fler växlingar inte lika snabba, då fler växlingar negativt på verkar varvtiden.

Johan,
Utan tvekan är (däcks)grepp viktigt! Jag måste erkänna att få folk att inse det var en av anledningar till att vi valde att släppa programmet gratis. Man ska komma ihåg att i OptimumLaps förenklade modell, så inkluderar "friktionkoefficienten" allt från däck till hjulhängningsgeometri till dämpare till krängare osv osv. Med andra ord kan man öka "greppet" genom att förbättra alla dessa parametrar.

Jonas,
Något som inte modelleras i OptimumLap är vad som kallas "tire load sensitivity", vilket innebär hur friktionskoefficienten förändras när normalkraften på däcken ändras. Som du säkert vet, så går friktionskoefficienten upp när man har en lägre normalkraft på däcket. Det gör att en viktminskning inte bara hjälper till i acceleration/bromsning utan också till att ge en bättre kurvhastighet. Som Andreas nämner så är kurvhastigheten konstant när du ändrar vikten - vilket inte riktigt speglar verkligheten. Problemet är att veta hur mycket friktionskoefficienten förändras för varje kilogram som normalkraften förändras. För att veta det måste man ha däcksdata, något som i princip bara däckstillverkare, fordonstillverkare och raceteam har tillgång till (för alla Seven åkare, så har Avon publicerat däcksdata på sin site för ACB10, som jag tror klassas som ett R-däck). Om du nu skulle veta det värdet för dina däck, så kan du i Options menyn välja att använda en mer avancerad däcksmodell som tar hänsyn till tire load sensitivity. Vid stora viktförändingar (som 200 kg på 1100 kg bil), så blir resultaten mer exakta med tire load sensitivity värden.

Cedric,
Vi har tittat på ditt problem och en lösning är under utveckling.

För alla andra,
Vi räknar med en full release i nästa vecka!

_________________
Henning Olsson
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Enligt programmet så finns det 32 förkonfigurerade bilar.
Jag hittar inte ens fem. Var gömmer sej dom andra?

Har "testkört" Mantorp med rollans värden och det är för låga tider, vill gärna kolla på de andra bilarnas parametrar.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Fullversionen är nu släppt och kan laddas ner här: http://www.optimumg.com/software/optimumlap/

Vi har också rullat ut en databas för bilar och banor, denna databas kommer att växa allt eftersom. Det kommer finnas möjlighet att ladda upp era egna bilar samt att skapa banor från loggdata. Ni hittar dessa här:
Bandatabas: http://share.optimumg.com/tracks/
Fordonsdatabas: http://share.optimumg.com/vehicles/




_________________
Henning Olsson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Kul att leka lite med...
Mer effekt skulle vara nice. Utväxling gör inte alls så mycket på min bil, tydligen...
En sekund kan jag tydligen kapa, optimalt. thumbs up

Jag skulle vilja ha Sviestad utan chikan. Byggde ihop en, men hur bra det blev, det vet jag inte.

Gissade friskt på friktionskoefficienter...

Jämförde lite med min loggar från verkligheten:

Stal Cd och A från internet. Vet inte hur de stämmer mot verkligheten.





Jag kan tydligen inte bromsa lika hårt.


Den är duktig på att växla...
(Vet inte om mina nedväxlingar stämmer exakt. Men typ.)

Funkar riktigt bra!

Fast, kanske inte perfekt.

Lättar man 100 respektive 700 kg så borde ju kurvhastigheten öka lite...

_________________
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Var kul att leka med.
Testade lite på Kullen... Jag tror jag håller andra spår.


Fast, det jag gör med den är väl inte riktigt syftet...

_________________
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



NiklasFalk skrev:
Lättar man 100 respektive 700 kg så borde ju kurvhastigheten öka lite...

Bara om man har en lastberoende däcksmodell. Utan lastberoende däcksmodell så kommer den att överskatta betydelsen av downforce åxå. Bosch Lapsim har en bättre däcksmodell vilket jag nog tycker är värt en hel del. Gissar att Optimumnissarna har det på sin "att göra"-lista

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



2fast4u skrev:
NiklasFalk skrev:
Lättar man 100 respektive 700 kg så borde ju kurvhastigheten öka lite...

Bara om man har en lastberoende däcksmodell. Utan lastberoende däcksmodell så kommer den att överskatta betydelsen av downforce åxå. Bosch Lapsim har en bättre däcksmodell vilket jag nog tycker är värt en hel del. Gissar att Optimumnissarna har det på sin "att göra"-lista

Jo, det är ju en självklarhet... Är ju inte helt enkelt det här med att simulera däck. Jämför man med våra gokart-simuleringar i MATLAB i skolan, så har de ju kommit en bit på vägen.

Keep up the good work.

_________________
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



NiklasFalk skrev:
2fast4u skrev:
NiklasFalk skrev:
Lättar man 100 respektive 700 kg så borde ju kurvhastigheten öka lite...

Bara om man har en lastberoende däcksmodell. Utan lastberoende däcksmodell så kommer den att överskatta betydelsen av downforce åxå. Bosch Lapsim har en bättre däcksmodell vilket jag nog tycker är värt en hel del. Gissar att Optimumnissarna har det på sin "att göra"-lista

Jo, det är ju en självklarhet... Är ju inte helt enkelt det här med att simulera däck. Jämför man med våra gokart-simuleringar i MATLAB i skolan, så har de ju kommit en bit på vägen.

Keep up the good work.

Man kan välja en enkel lastberoende däcksmodell. Under Options (kugghjulet upp i högra hörnet), Advanced, välj Use advanced tires input
Då kan man ange en koefficient som talar om hur mycker friktionskoefficienten minskar för varje kilo av ökad last

_________________
Johan Lekås
Citera
Racetech
OptimumLap: förenklad fordonssimulering. Nu släppt!
<<   1, 2, 3   >>
86337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande