Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303-73 "Elda"
1596 besök totalt
Rimfrost
Essvik
Här sen Aug 2012
Inlägg: 10


Trådstartare
Okej hej på er alla!!

Dags att pröva lägga upp en tråd om mitt banåka projekt.

Bilen är en 1303-73:a som var till salu på blocket. För ful för mig tänkte jag då. Istället blev det ett par bröder som köpte den som första bil med hjälp av pappsen. Dem bestämde att dem skulle köra hem bilen, trots avrådan från förra ägaren, dem ca 3-4mil det var frågan om. Tyvärr kom dem bara 3/4 av resan. Bilen började att gå dåligt. När en smäll hördes och rök började att tränga in i kupen var det bara att svänga in vid kanten och hoppa ut.




Det var så här jag fann henne invid vägkanten. Totalt utbränd, inga säten, matta, tak, ratt, instrumentbräda eller rutor. Försäkringsbolaget vägrade betala ut pengar då dem ansåg att det bara fanns trafikförsäkring.
Ny försäkring hade tecknats samma dag via telefon innan avfärd. Tyvärr med en försäljare som jobbade hemifrån och därmed var inte uppgifterna bekräftade enligt bolaget thumbs down

Efter några samtal med pappan så fick jag överta bilen på plats och den drogs hem till mig. Vi utbytte pappersmatrial (symbolisk summa) Och nu vidtog urstädning av bilen. Mycket skit har hivats ut och dammsugits på glassplitter.

Varför väljer man då en utbränd bil?? I det här fallet så har bottenplattan klarat sig bra och jag vet efter tidigare titt på bilen att den är rostfri. En blästring och försegling med rostskydd och Epoxyfärg år närmast på tur.

På grund av bostadsbyte står Elda idag uppe i min stuga. Har bestämt mig för att samla in så mycket delar jag kan innan svets och kaptrissa kommer fram. Bla har det kommit en 944:a upphängning med skivor och Fyrkolvsok. Denna ska renoveras med nya lager och bussningar + en lack som skydd.

Två stycken typ4 motorer ska göras iordning. En mild och en ren race.

Budgeten är tajt så det är inget klart till 2013 projekt.

_________________
Per Rimnell
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Läskigt med bilar det har brunnit i. Använd rejäla handskar när du jobbar med den, det bildas flourvätesyra när gammalt gummi brinner och det skadar nervsystemet. Väldigt otäcka saker.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Rimfrost
Essvik
Här sen Aug 2012
Inlägg: 10


Trådstartare
Tackar för upplysningen.

Ja jag hade handskar på mig när hon städades ur. Är dessutom renspolad invändigt. Bara blästring och en skyddande lack som väntar. Tyvärr ligger en del bilder på min andra dator som har havererat.

Men mer bilder kommer.

_________________
Per Rimnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303-73 "Elda"
1596 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande