Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vmin vs gå på gasen tidigt? | 1 besök senaste veckan (14496 totalt) |
Om vi tänker oss en lång raka som är viktig för varvtiden. Och en väldigt långsam tajt sväng ut på rakan. Typ Mantorp.
Att ha hög lägsta fart genom chikanen är A och O. Att kunna gå på gas så tidigt som möjligt är A och O. Men jag klurar... om vi tar just Mantorp så känns det som det är viktigare att ha hög fart förbi apex snarare än att kunna gå på gas en billängd hit eller dit? Jag försöker ju att få till båda parametrarna förstås men jag satt och funderade på vilket som viktigast, kan jag förbättra den ena parametern en bit på den andras bekostnad, vilket ger då högst fart i slutet på rakan och därmed bättre varvtid? Säg att jag fokuserar på farten förbi apex i Mantorps chikan men då får vara lite försiktigare på gasen mellan apex och turn-out. I hårnålen, där rakan efter är ganska kort (och dessutom är allt annat än rak i början ) så känns det som tvärtom strategi kan vara bra? Fokus på tidigt på gasen så mycket det går snarare än hur fort det går förbi (det tidiga långsamma) apexet??? _________________ Magnus Thomé |
||||
Just Mantorp har jag haft en tendens att gå igenom böjarna på 3:ans växel och därmed haft lite högre fart in men haft fel växel ut. Min värsta konkurrent brukar gå in med 2:ans växel lägre fart men betydligt bättre acc ut ur kurvan. Jag skall testa hans metod i helgen och återkommer med hur jag upplever skillnaden i tid.
Har ju sett resultatet att den typen av körning ger någon eller några billängder i varje tvär böj men en betydligt mer oharmonisk körning som ställer högre krav på koncentration för att inte kliva för tidigt med effekten att man backar av banan istället. Svår balansgång men värt att pröva. Sensmoralen är att se till att ha rätt växel så att du har full effekt när du väl kliver på igen. (Personligen föredrar jag banor som istället har ett bättre flyt utan tvära inbromsningar utan en högre konstant fart där chassibalans är av yttersta vikt.) _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Har inte du köpt en DL1:a än?!?! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
[off topic]
Har ju driftboxen som logger men kan ju inte använda den på de flesta träffarna jag åker på Sitter och funderar allvarligt på hur jag ska göra nästa år. Ska jag verkligen harva vidare ett år till utan loggning och analyser och därmed svårare att "komma vidare".... hmmmm, tänkhatten är på. [/off topic] _________________ Magnus Thomé |
||||
Just i chikanen på Mantorp brukar jag vara sen på gasen. Jag har en video där jag kör en Radical och ligger bekom en annan Radical. Får spö varenda varv i chikanen och ut på rakan. Kör sedan ikapp på resten av varvet (korta banan).
När jag tittar på videon så kan jag bara dra slutsatsen att jag går på gasen för sent jämfört med de som spöar mig i chikanen. Så det är något jag jobbar på. Jag har fått några kast i chikanen och det kan ju göra att jag blivit lite för försiktig. Senast på ÖSKs bankväll så kom jag ut ur chikanen på tvären. Men, den gången berodde det på ett haveri som orsakat spilld Glykol. _________________ Hans-Olof Blom |
||||
Fast med Kebaben handlar det mer om att komma in i chikanen på sladd och sedan lyckas tajma retursladden så att man får en bra urgång... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Är väl extremt svårt att avgöra...
Det ska ju vara kompromiss, typ. Lagom fast in och rätt fast out. Rätt kompromiss är väl bilspecifikt. När jag tittar på mina loggar så är de varv som jag kört fortast de som varit lite tidigare på gasen. När jag haft högt v-min så har jag fått sämre utgång... (Har jämfort fler varv, man jag det blev så plottrigt med alla på en gång...) Blå är på trean... Då kan man håla högre fart, för att det blir lugnare på lägre varv. Rött är ett helt annat spår, tidigt på gasen. (Stöds av acc.-graf.) Gul är bara ladda som fan, typ. Tidigt på gasen. Svart är lite mer kontrollerat och senare på gasen... Under rakan är rött snabbast. Svart tvåa. Blå och gul fick ungefär samma tid. Blå marginellt långsammare. Så, finns det någon slutsats? Vet inte... Ut på långa rakor tror jag man ska vara tidig på gasen. Angående kebabkörning, så körde jag utan sladd i chikanen. _________________ |
||||
Skitintressant IMHO att kika på graferna Niklas! Som med allt så är det ju precis som du skriver en stor brasklapp av "det beror på". Men intressant att klura på!
Fråga på din graf specifikt: en klassiskt nybörjarmisstag är ju att gå med för hög fart förbi apex, typ lite tidigt apex och därmed för tajt kurva efter apex så man antingen får låta bli att gasa eller om man gör det ännu sämre till och med får slå av. Det klassiska nybörjarmistaget alltså. När du tittar på den blåa linjen, är det så att spåret blir lite lite lite åt det hållet eller är det något annat som gör att du inte kan gå på gasen? Dvs är spåret snarlikt de andra och isf vad hände efter apex? _________________ Magnus Thomé |
||||
Så det spåret och farten in i kurvan fast på tvåan skulle vara bättre än alla varven som vi ser i grafen då _________________ Magnus Thomé |
||||
På trean går det mycket lugnare. Har samma problem i torparn på sviestad. _________________ |
||||
Dvs "man får försöka lära sig köra" Lär man sig att bli lika mjuk på den lägre växeln som med den högre så att man - trots hårdare motorbroms och massivt känsligare på gasen - ändå kan ha samma höga fart in, inte få bilen orolig och kan squeeza på med gas, ja då går det fortare Sitter och klurar ändå på hur mycket förlorar man rent matematiskt på att gå på gas en billängd senare ur en långsam böj som på Mantorp? _________________ Magnus Thomé |
||||
En hög lägstahastighet säger en del om hur snabbt det går igenom kurvan men det som räknas är ju ändå hastigheten när kurvan är avslutad då det är den hastighetsskillnaden som kvarstår större delen av raksträckan och som ger en tidsvinst eller förlust på rakan. Den andra tiden är en tidsvinst eller förlust igenom kurvan. Är också fullt möjligt att ta ett kortare spår men i lägre hastighet eller ett något långsammare spår som ger rakare utgång ut på rakan. Bägge kan ge en tidsvinst totalt sätt samt påverka däcksslitage.
Hur man än vrider och vänder på det så är i princip enda sättet att veta är att skaffa sig en DL1:a eller liknande logger och givare till styrning, bromstryck och tps tillsammans med accelerometrar. Då kan man bilda sig en uppfattning om vad som funkar för en själv i sin egen bil. Verkar inte finnas några klara rekomendationer som fungerar i alla lägen utan det beror på hur banan ser ut framöver, bilens förhållande mellan grepp och acceleration samt hur bra föraren är på att maximera ett visst körsätt. Visst funkar det också att låna ut bilen till en erkänt duktig förare om man har en enklare logger men annars är det ju svårt att säga hur mycket tid man tjänar eller förlorar på att köra på ett visst sätt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Vmin vs gå på gasen tidigt? | 1 besök senaste veckan (14496 totalt) |