Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däckstryck Porsche med Yokohama 048? | 7164 besök totalt |
Porsche 930 turbo ca 1350 kg med förare och bensin
Yokohama 048R 225/35-18" & 285/30-18" Jag fick höra att däckshandlaren rekomenderat 2.0 - 2.1 kg varmtryck till de här. Kan det verkligen stämma? Jag tycker det låter lite lite jmfrt med vad jag brukar se när det gäller Pirellis och Bridgestones r-däck (iof säger ju Bridgestone 2.3 max varmtryck om RE540). Men jag har aldrig kört Yokissarna så jag vet ju inte. Någon som har lite info eller erfarenhet? _________________ Magnus Thomé |
||||
Låter ju konstigt att man ska ha samma tryck runt om på en porsche.
Jag kör med 1.9fram och 2.3bak med michelinarna. |
||||
En del Porsche har faktiskt inte bilens tyngsta komponent vid bakre kofångaren..... _________________ Pär Hylander |
||||
På 911 kändes det mysko så vi testade givetvis även efter egna huvuden, men vi fick aldrig samma prestanda och känsla som i MPSC Trycken du anger är korrekta enligt Michelins rekomendationer. _________________ Erik Woode |
||||
Vilket var bäst på 911 om inte Yokohamas spec var att föredra? Det är jag som bett Magnus ställa frågan här för jag tyckte att svaret 2.1 varmt var fel. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Vi fick inte A048 att gå riktigt bra även om vi ändrade trycken. Det som hade krävts var helt annan setup på testbilarna, men det hade Yokohama inte tid med. Deras rekomendation är nog ändå en bra utgångspunkt.
Vi testade inte P Zero C utan Yokohama A048, Dunlop Super Sport Race, Pirelli P Zero Corsa och Michelin PSC. Vi kör på enhetsdäck (märke och typ) i vår serie och P Zero C har ju (tyvärr) ersatts av Corsa i dom större dimensionerna så mixen gjorde att P Zero C gick bort. _________________ Erik Woode |
||||
Erik Woode:
Så 2.0 - 2.1 varmt tror du på, och lika mycket fram som bak med 048R på en 911a? Får jag fråga vem som kan hjälpa till att göra en set up för ett specifikt däck som Yokohamas 048R? Jag hade tänkt be Jaan Tolli rent allmänt ställa och väga in bilen inför året. Har du några andra förslag för jag vill att det ska bli så 100% som möjligt är ? Ska du på Scuderia i april? _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Jocke:
Jag tror att Yokohamas rekomendation på 2,3 bar runt om kan stämma hyfsat för gemene man, men en 911 med mycket mos och setup för neutral till lätt överstyrning kanske ska ligga närmare 1,9-2,1 fram och 2,2-2,3 bak. Jag har inte riktig koll på vilka som gör bra inställningar ute i landet, men i mälardalen är nog Jocke Karlsson på K3 svårslagen. Jag tror dock inte att han vet speciellt mycket om A048 specifikt, men du kan ju alltid fråga. Jag åker inte ner i april utan lämnar prisbordet öppet för Ulf, Anders och dig för du ska väl ner och försvara dig _________________ Erik Woode |
||||
Inför säsongen 2003 beslutade PCS Racing att vi skulle göra en riktig marknadsundersökning och test. För att passa våra krav på dimensioner begränsades allt till dom fyra ledande R-däcken Yokohama A048 (som flögs in från Japan enkom för vår test ), Michelin PSC, Pirelli P Zero Corsa och Dunlop Super Sport Race. Testet gick av stapeln en solig dag i augusti 2002 på Mantorp. Dom yttre omständigheterna var kanon,
Vi körde med tre st 993 RS, en GT3 och en 964 RS, alla hade "normal" racesetup. Vi testade kontinuerligt i tre pass om åtta varv vardera. Leverantörerna hade lämnat följande rekomendationer: Kalla däck:
Dunlop 1,8 runt om Pirelli 1,8 fram 1,7 bak (GT3 2,0 fram 1,9 bak) Michelin 1,8 runt om Varma däck:
Dunlop 2,0 fram 2,2 bak Pirelli 2,2-2,3 fram 2,2-2,4 bak (GT3 2,3-2,4 fram 2,4-2,6 bak) Michelin 1,9 fram 2,3 bak Mätningar av däcktemperaturer och tryck gjordes kontinuerligt av Thomas Lindström från TL Racing. Vi hade mycket hjälp från leverantörerna och har kommit överens med dom att vi inte ska publicera våra testresultat. Tidningen SportAuto redovisade en R-däckstest på samma däckfabrikat som vi testat senare under 2002 och deras slutsatser låg mycket nära våra. Som dom flesta också vet kör vi sedan 2003 på Michelin Pilot Sport Cup _________________ Erik Woode |
||||
Erik,
vad anser du, som PCSR däckansvarig och ovanstående rekomendationer, om intruktionsbokens 2,5 bar fram resp 3,0 bak (kalla), för autobahn körning ner till Scuderian. Däcken är Pirelli P Zero Corsa och bilen 911 RS-92. Tack på förhand. _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Tack Erik!! "Skönt" med både din och Anders förhoppning!! PS. Helt off-topic, vad är det för släp du har, såg det på Knutstorp en gång och superbt ut! Har du fixat Porsche loggan själv? _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Däck för banåka Däckstryck Porsche med Yokohama 048? | 7164 besök totalt |