Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckstryck Porsche med Yokohama 048?
7164 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Porsche 930 turbo ca 1350 kg med förare och bensin
Yokohama 048R 225/35-18" & 285/30-18"

Jag fick höra att däckshandlaren rekomenderat 2.0 - 2.1 kg varmtryck till de här. Kan det verkligen stämma? Jag tycker det låter lite lite jmfrt med vad jag brukar se när det gäller Pirellis och Bridgestones r-däck (iof säger ju Bridgestone 2.3 max varmtryck om RE540). Men jag har aldrig kört Yokissarna så jag vet ju inte.

Någon som har lite info eller erfarenhet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



När vi i PCS Racing testade R-däck rekomenderade Yokohama 2,3 bar varmt runt om i A048 för liknande vikt och bil.
Kalla tryck vid utgång 1,8 bar fram och 1,6 bar bak.

_________________
Erik Woode
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Låter ju konstigt att man ska ha samma tryck runt om på en porsche.
Jag kör med 1.9fram och 2.3bak med michelinarna.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lotus Samuel skrev:
Låter ju konstigt att man ska ha samma tryck runt om på en porsche.
Jag kör med 1.9fram och 2.3bak med michelinarna.


En del Porsche har faktiskt inte bilens tyngsta komponent vid bakre kofångaren.....








_________________
Pär Hylander
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



Lotus Samuel skrev:
Låter ju konstigt att man ska ha samma tryck runt om på en porsche.
Jag kör med 1.9fram och 2.3bak med michelinarna.

På 911 kändes det mysko så vi testade givetvis även efter egna huvuden, men vi fick aldrig samma prestanda och känsla som i MPSC
Trycken du anger är korrekta enligt Michelins rekomendationer.

_________________
Erik Woode
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant! Vad för varmtryck har funkat bäst med PZero C under samma förutsättningar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Erik Woode skrev:
Lotus Samuel skrev:
Låter ju konstigt att man ska ha samma tryck runt om på en porsche.
Jag kör med 1.9fram och 2.3bak med michelinarna.

På 911 kändes det mysko så vi testade givetvis även efter egna huvuden, men vi fick aldrig samma prestanda och känsla som i MPSC
Trycken du anger är korrekta enligt Michelins rekomendationer.


Vilket var bäst på 911 om inte Yokohamas spec var att föredra? Det är jag som bett Magnus ställa frågan här för jag tyckte att svaret 2.1 varmt var fel.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



Qvarnis skrev:
Vilket var bäst på 911 om inte Yokohamas spec var att föredra?

Vi fick inte A048 att gå riktigt bra även om vi ändrade trycken. Det som hade krävts var helt annan setup på testbilarna, men det hade Yokohama inte tid med. Deras rekomendation är nog ändå en bra utgångspunkt.

Magnus Thomé skrev:
Vad för varmtryck har funkat bäst med PZero C under samma förutsättningar?

Vi testade inte P Zero C utan Yokohama A048, Dunlop Super Sport Race, Pirelli P Zero Corsa och Michelin PSC. Vi kör på enhetsdäck (märke och typ) i vår serie och P Zero C har ju (tyvärr) ersatts av Corsa i dom större dimensionerna så mixen gjorde att P Zero C gick bort.

_________________
Erik Woode
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Erik> Vore kanon och höra vilka tryck ni körde på med de olika däcken som ni testade och gärna lite vad ni fick för testresultat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Erik Woode:

Så 2.0 - 2.1 varmt tror du på, och lika mycket fram som bak med 048R på en 911a?

Får jag fråga vem som kan hjälpa till att göra en set up för ett specifikt däck som Yokohamas 048R? Jag hade tänkt be Jaan Tolli rent allmänt ställa och väga in bilen inför året. Har du några andra förslag för jag vill att det ska bli så 100% som möjligt är ?

Ska du på Scuderia i april?

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



Jocke:
Jag tror att Yokohamas rekomendation på 2,3 bar runt om kan stämma hyfsat för gemene man, men en 911 med mycket mos och setup för neutral till lätt överstyrning kanske ska ligga närmare 1,9-2,1 fram och 2,2-2,3 bak.
Jag har inte riktig koll på vilka som gör bra inställningar ute i landet, men i mälardalen är nog Jocke Karlsson på K3 svårslagen. Jag tror dock inte att han vet speciellt mycket om A048 specifikt, men du kan ju alltid fråga.
Jag åker inte ner i april utan lämnar prisbordet öppet för Ulf, Anders och dig
för du ska väl ner och försvara dig thumbs up

_________________
Erik Woode
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



Magnus Thomé skrev:
Erik> Vore kanon och höra vilka tryck ni körde på med de olika däcken som ni testade och gärna lite vad ni fick för testresultat

Inför säsongen 2003 beslutade PCS Racing att vi skulle göra en riktig marknadsundersökning och test. För att passa våra krav på dimensioner begränsades allt till dom fyra ledande R-däcken Yokohama A048 (som flögs in från Japan enkom för vår test thumbs up ), Michelin PSC, Pirelli P Zero Corsa och Dunlop Super Sport Race. Testet gick av stapeln en solig dag i augusti 2002 på Mantorp. Dom yttre omständigheterna var kanon,
    asfalttemp: 10.00 - 32 grader, 12.00 - 40 grader, 14.00 - 41 grader
    lufttemp: 10.00 - 23 grader, 12.00 - 26 grader, 14.00 - 27 grader


Vi körde med tre st 993 RS, en GT3 och en 964 RS, alla hade "normal" racesetup. Vi testade kontinuerligt i tre pass om åtta varv vardera.
Leverantörerna hade lämnat följande rekomendationer:

Kalla däck:
    Yokohama 1,8 fram 1,6 bak
    Dunlop 1,8 runt om
    Pirelli 1,8 fram 1,7 bak (GT3 2,0 fram 1,9 bak)
    Michelin 1,8 runt om

Varma däck:
    Yokohama 2,3 runt om
    Dunlop 2,0 fram 2,2 bak
    Pirelli 2,2-2,3 fram 2,2-2,4 bak (GT3 2,3-2,4 fram 2,4-2,6 bak)
    Michelin 1,9 fram 2,3 bak


Mätningar av däcktemperaturer och tryck gjordes kontinuerligt av Thomas Lindström från TL Racing.
Vi hade mycket hjälp från leverantörerna och har kommit överens med dom att vi inte ska publicera våra testresultat.
Tidningen SportAuto redovisade en R-däckstest på samma däckfabrikat som vi testat senare under 2002 och deras slutsatser låg mycket nära våra.
Som dom flesta också vet kör vi sedan 2003 på Michelin Pilot Sport Cup

_________________
Erik Woode
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Erik,

vad anser du, som PCSR däckansvarig och ovanstående rekomendationer, om intruktionsbokens 2,5 bar fram resp 3,0 bak (kalla), för autobahn körning ner till Scuderian.
Däcken är Pirelli P Zero Corsa och bilen 911 RS-92.

Tack på förhand.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



Patrik,

håll dig till instruktionsbokens kalltryck. Den värmen du bygger på Autobahn är knappt märkbar i däcken.
Sikta på podiet

_________________
Erik Woode
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Erik Woode skrev:
Patrik,

håll dig till instruktionsbokens kalltryck. Den värmen du bygger på Autobahn är knappt märkbar i däcken.
Sikta på podiet


Tack Erik!!

"Skönt" med både din och Anders förhoppning!!

PS. Helt off-topic, vad är det för släp du har, såg det på Knutstorp en gång och superbt ut!
Har du fixat Porsche loggan själv?

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



Släpet är ett aluminium Lööve LS 1600. Stabilt som ett boggisläp och väger bara 260 kg thumbs up
Porscheloggan kommer från en händig kamrat.

_________________
Erik Woode
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



2.1 - 2.2 varma runt om funkade ua för kännedom. På en 911a.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Däck för banåka
Däckstryck Porsche med Yokohama 048?
7164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande