Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Toyotastag vs SBF vs SBP...
1, 2   >>
26636 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Vet att det lite överallt diskuterats kring Toyotastagens vara eller icke vara i gatregade bilar som skall ha vagnbok för racing. Har forskat i detta och kommit fram till följande:

SBPs krav går före SBFs krav. Detta innebär att du "slipper" montera Toyotastag om SBP lämnar ett skriftligt intyg på att de inte kan godkänna dem av en eller annan anledning. Har kontaktat en besiktningsingenjör här i Malmö, och vi kommer att göra ett gemensamt studiebesök i garaget imorgon för att kunna göra en bedömning om de är OK eller inte att montera. Även "hjälmkrossarstagen" kommer vi att titta på.

Det intyg som sen SBP skriver tar man bara med till vagnsboksbesiktningen. Sen är det bara att

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Det är samma sak jag kommit fram till genom samma övning. Eller nästan.

Ska du ha bilen gatreggad så får du automatiskt dispens för hjälmkrossarstag och Toyotastag.

Sätter man bara huvudbågen tillräckligt långt bak så krossarn inte sitter i dörröppningen så säger SBP inget och SBF blir glada. Toytastaget kan man göra demonterbart, så blir dom ännu gladare!
Citera
Leibel
lidköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 36



vilket/vilka stag är det ni pratar om nu?

_________________
MVH
Stellan Leibel
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Leibel skrev:
vilket/vilka stag är det ni pratar om nu?




Toyotastag
Hjälmkrossarstag

_________________
/David Söderblom
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



David Söderblom skrev:
Leibel skrev:
vilket/vilka stag är det ni pratar om nu?




Toyotastag
Hjälmkrossarstag


pedagogiskt.. till och med jag förstod.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
[quote="Dan Hovang"]

Ska du ha bilen gatreggad så får du automatiskt dispens för hjälmkrossarstag och Toyotastag.

quote]

FEL!!

Det är just så det INTE är. Texten som säger att bilar som omfattas av vägtrafikförordningen slipper dessa stag är BORTTAGEN! Därför behövs detta intyg.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Rikard Carlsson skrev:
Dan Hovang skrev:


Ska du ha bilen gatreggad så får du automatiskt dispens för hjälmkrossarstag och Toyotastag.



FEL!!

Det är just så det INTE är. Texten som säger att bilar som omfattas av vägtrafikförordningen slipper dessa stag är BORTTAGEN! Därför behövs detta intyg.


Ajdå! Vi besiktigade rejsporschen utan dom stagen förra sommaren, då gick det fint. Enligt besiktningsmannen så gällde det fortfarande för nån vecka sen. Men han kanske inte har läst på?

Då är det demonterbart Toyotastag som gäller då altså.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Då har han inte läst på. Detta ändrades i somras...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Hur har det gott med det så kallade "Studiebesök"...? :shifty2:

Vad säger SBP..om stagen...?

_________________
Jonas Götesson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Studiebesöket gjordes igår på lunchen. Kommer dock att ta cirka en vecka innan de är klara med sin "utredning". Återkommer så fort jag vet mer!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Väntar ivrigt på det beslutet.....

_________________
Jonas Götesson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Har nu haft SBP i garaget, men de påstår att de inte kan skriva nåt intyg... Efter nya kontakter med SBF så är det nu nånting nytt som gäller. Faktum är att frågan tydligen är så komplex att INGEN verkar veta riktigt allt om hur detta fungerar.

Har fått reda på en hel del efter timmar med SBF, SBP, Besiktningsmän mm men inget riktigt konkret svar. T ex finns det regler som man missat att översätta och som därmed inte finns i GT, men som ändå gäller...

Jag orkar helt enkelt inte skriva allting här, men om någon är i samma sits som jag så går det bra att ringa mig på 0708-836930 så skall jag se vad jag kan hjälpa till med.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Har införkaffat en bil med "GrpH-bur" men där hjälmkrossarstaget inte inkräktar på dörrhålet, Toyota-staget går fritt från ratten med +10 cm och sidorören knappt går över sidostöden på stolen. Borde väl gå att få igenom SBP, eller?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Gällman
Skellefteå
Här sen Dec 2004
Inlägg: 9



[quote="Rikard Ahlin"]
Dan Hovang skrev:


Ska du ha bilen gatreggad så får du automatiskt dispens för hjälmkrossarstag och Toyotastag.

quote]

FEL!!

Det är just så det INTE är. Texten som säger att bilar som omfattas av vägtrafikförordningen slipper dessa stag är BORTTAGEN! Därför behövs detta intyg.

om jag ser på bilden blir jag lite kluven våran bur har blivit besiktad av en gubbe från sbf och han sa att toyota strävan inte får monteras så där. Den skall gå hela vägen till plattan på golvet. Vad gäller?

_________________
Daniel Gällman
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Hjälp!

Är det nån (rikard) som fått klarhet i vad som gäller vid montering av dessa stag?

Vore tacksam för ett givande inlägg då detta just nu är mitt största huvudbry

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ang hjälmkrossarstaget, så verkar inte många läst GT-reglementet ordentligt
det staget får monteras från huvudbåge och bakåt(till bakåtsträvorna) om så önskas thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
tvalkopp skrev:
Hjälp!

Är det nån (rikard) som fått klarhet i vad som gäller vid montering av dessa stag?

Vore tacksam för ett givande inlägg då detta just nu är mitt största huvudbry


Nope. thumbs down

Struntade i dem till sist då jag inte behövde dem för att få ut vagnbok. Detta då min bil är gatreggad men det står mig veterligen ingenstans i GT att så är fallet.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Rikard Ahlin skrev:
tvalkopp skrev:
Hjälp!

Är det nån (rikard) som fått klarhet i vad som gäller vid montering av dessa stag?

Vore tacksam för ett givande inlägg då detta just nu är mitt största huvudbry


Nope. thumbs down

Struntade i dem till sist då jag inte behövde dem för att få ut vagnbok. Detta då min bil är gatreggad men det står mig veterligen ingenstans i GT att så är fallet.
Lusläser man lite så verkar paragrafvrängare Bisting ha rätt. Kolla skiss 253-16.
Citat:
GT 5.8.2.2.5.3 Förstärkning av vinklar och böjar
Förstärkning av övre vinkeln mellan huvudbåge och längsgående rör till främre båge och/eller
bakåt
är tillåtet enligt skiss 253-10 och 253-16. Förstärkningsrörets ändar får inte sträcka sig
längre än halvvägs ner eller längs det rör till vilket det är monterat, förutom de som är anslutna
till främre bågen, dessa får sträcka sig till främre bågens anslutning mot dörrsträvan.
Det är tillåtet att montera en förstärkning enligt skiss 253-17B på varje sida av främre bågen
mellan övre hörnet av A-stolpen och nedre infästningen av bågen.
Kollar man minimikraven (tre skisser i GT) så är hjälmkrossarna och anslutning till främre hjulhus inte fullmarkerade vad det nu betyder.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



För mig spelar det ingen roll om det är tillåtet eller inte med toyotastag, jag vill inte ha nåt... Bilen ska ju gatreggas och detta rör försvårar för besiktningen då det intränger på in-och -utstigning och vad man hört så gäller det ju det att göra det så lätt som möjligt för "besiktningspersonalen".

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
GtiR oscar
Göteborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 135



om buren enbart är skruvad i karossen och inte fastsvetsad så skruva ut alla anslutningar så har inte SBP med och göra vad du fraktar i din bil ?

_________________
Oscar Lindengren

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

GtiR oscar skrev:
om buren enbart är skruvad i karossen och inte fastsvetsad så skruva ut alla anslutningar så har inte SBP med och göra vad du fraktar i din bil ?


Det är ju inte riktigt sant
dom har i allra högsta grad med det att göra, om det inte befinner sig i lastutrymmet och är surrat enl reglerna.

om det befinner sig i passagerar-utrymmet, så gäller andra regler.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Sparade trådar/FAQ
Toyotastag vs SBF vs SBP...
1, 2   >>
26636 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande