Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Önskar hyra: Bilsläp Göteborg/Borås med omnejd
3 besök senaste veckan (4608 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Söker ett bilsläp för att hyra en dag. Släpet bör inte ha en tjänstevikt på över 550 kilo, men totalvikten kan vara hur hög som helst. Skall lasta en bil på 1100 kilo på släpet, och skall bara köra ca 5 mil, så det är inga vansinneslaster det handlar om.

Även tips på var man kan hyra liknande tas tacksamt emot!



0705-849136, skriva här i tråden eller i PM fungerar fint!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Claes Haglund skrev:
Söker ett bilsläp för att hyra en dag. Släpet bör inte ha en tjänstevikt på över 550 kilo, men totalvikten kan vara hur hög som helst. Skall lasta en bil på 1100 kilo på släpet, och skall bara köra ca 5 mil, så det är inga vansinneslaster det handlar om.

Även tips på var man kan hyra liknande tas tacksamt emot!



0705-849136, skriva här i tråden eller i PM fungerar fint!


Hej Claes,

Mitt släp finns tillgängligt i Gbg. Tjänstevikt på 480kg. Reggat för 1300kg men klarar lasta betydligt mer.

Trailergruppen BC1300


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Claes Haglund skrev:
Söker ett bilsläp för att hyra en dag. Släpet bör inte ha en tjänstevikt på över 550 kilo, men totalvikten kan vara hur hög som helst. Skall lasta en bil på 1100 kilo på släpet, och skall bara köra ca 5 mil, så det är inga vansinneslaster det handlar om.

Även tips på var man kan hyra liknande tas tacksamt emot!



0705-849136, skriva här i tråden eller i PM fungerar fint!


Hej Claes,

Mitt släp finns tillgängligt i Gbg. Tjänstevikt på 480kg. Reggat för 1300kg men klarar lasta betydligt mer.

Trailergruppen BC1300



Hej Henrik!

Tack så mycket för erbjudandet! Jag antar att 1300 är totalvikten och inte lastvikten?

I så fall måste jag tyvärr avböja då jag avser att använda släpet för uppkörning för BE och som du då säkert förstår betyder det att alla siffror måste stämma perfekt.

Tack än en gång! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Claes Haglund skrev:

Hej Henrik!

Tack så mycket för erbjudandet! Jag antar att 1300 är totalvikten och inte lastvikten?

I så fall måste jag tyvärr avböja då jag avser att använda släpet för uppkörning för BE och som du då säkert förstår betyder det att alla siffror måste stämma perfekt.

Tack än en gång! thumbs up


Oki, då förstår jag. Då måste du nog ha ett mycket större/tyngre släp? Dessutom ska det väl vara täckt om jag fattat det hela rätt?

Säg gärna till om du hittar en lämplig biltrailer då jag går i samma funderingar.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Claes Haglund skrev:

Hej Henrik!

Tack så mycket för erbjudandet! Jag antar att 1300 är totalvikten och inte lastvikten?

I så fall måste jag tyvärr avböja då jag avser att använda släpet för uppkörning för BE och som du då säkert förstår betyder det att alla siffror måste stämma perfekt.

Tack än en gång! thumbs up


Oki, då förstår jag. Då måste du nog ha ett mycket större/tyngre släp? Dessutom ska det väl vara täckt om jag fattat det hela rätt?

Säg gärna till om du hittar en lämplig biltrailer då jag går i samma funderingar.


Ja, jag behöver ett släp med en totalvikt på minst 1500. Problemet jag har är att jag kommer köra upp med en bil som får dra max 1600 kilo och jag har tillgång till en bil att ställa på släpet som har en tjänstevikt på 1170 (med andra ord strax under 1100 utan förare). Det gör att jag behöver ett släp som har en tjänstevikt på max 550 eller så (går väl att lätta bilen på släpet några kilon).

Det finns gott om bilsläp som har tjänstevikt på 600 och totalvikt på 2000-2500 som man kan hyra på var och varannan mack. Det skulle väl kanske gå också med lite tänjning av regler och kreativt lättande av bilen på släpet, men om man kan lösa det på ett snyggt sätt är det naturligtvis att föredra.

I frågan huruvida släpet måste vara täckt eller inte så ringde jag faktiskt Trafikverkets lokala del i Borås som har hand om uppkörningarna och enligt dem så går det fint med ett vanligt bilsläp med en bil på. Att släpet skall vara täckt syftar enbart till att man inte skall kunna använda innerbackspegeln, vilket inte går med en bil på ett bilsläp, varför de tyckte att vanligt bilsläp med bil på var utmärkt att använda sig av vid uppkörning. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Vi har en biltransportkärra utanför Kungsbacka, Totalvikt 1500 kg, Tjänstevikt 390 kg.
Om det är intressant kan jag höra med kompisen som den står hos.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Rosell skrev:
Vi har en biltransportkärra utanför Kungsbacka, Totalvikt 1500 kg, Tjänstevikt 390 kg.
Om det är intressant kan jag höra med kompisen som den står hos.


Det låter ju toppintressant! Om du vill så får du gärna höra dig för med kompisen. Vi kan säkert komma på någon lämplig ersättning!

Finns även spännband och klossar?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
GoTA
GÖTA
Här sen Sep 2009
Inlägg: 345



Jag tror att du lugnt kan hyra ett släp med tjänstevikt på 600kg. Vägverket har mig veterligen inga vågar på plats för att väga om du överskrider totalvikten med 40-50 kg.

_________________
Per Trönnberg
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
GoTA skrev:
Jag tror att du lugnt kan hyra ett släp med tjänstevikt på 600kg. Vägverket har mig veterligen inga vågar på plats för att väga om du överskrider totalvikten med 40-50 kg.


Det har du helt säkert rätt i. Kruxet är ju dock att jag skall ha med reg.beviset på både dragbilen och släpet. Frågan om de tänker fråga efter reg.beviset på bilen som står på släpet också. Om de vill ha det så kan det ju bli lite knivigt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Claes Haglund skrev:
GoTA skrev:
Jag tror att du lugnt kan hyra ett släp med tjänstevikt på 600kg. Vägverket har mig veterligen inga vågar på plats för att väga om du överskrider totalvikten med 40-50 kg.


Det har du helt säkert rätt i. Kruxet är ju dock att jag skall ha med reg.beviset på både dragbilen och släpet. Frågan om de tänker fråga efter reg.beviset på bilen som står på släpet också. Om de vill ha det så kan det ju bli lite knivigt.

Det ska de göra, för du skall visa att ditt ekipage uppfyller kraven för uppkörning. Men tänk på att tjänstevikten på fordonet som står på släpet är inkl förare och (nästan?) full tank. Så bruttovikten kan bli 75-125kg lägre beroende på mängd bensin.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Claes Haglund skrev:
Niklas Rosell skrev:
Vi har en biltransportkärra utanför Kungsbacka, Totalvikt 1500 kg, Tjänstevikt 390 kg.
Om det är intressant kan jag höra med kompisen som den står hos.


Det låter ju toppintressant! Om du vill så får du gärna höra dig för med kompisen. Vi kan säkert komma på någon lämplig ersättning!

Finns även spännband och klossar?


Jag kikar, vi har inte skaffat klossar utan "fuskar" och använder reglar. Mina spännband är 10(!) meter långa och lite opraktiska om man skall surra så det ser hyfsat vettigt ut.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Önskar hyra: Bilsläp Göteborg/Borås med omnejd
3 besök senaste veckan (4608 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande