Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Plangolv och vikt. Värt det? | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (72394 totalt) |
inte min bil, men en bra bild
http://iedei.files.wordpress.com/201 |
||||||||
Förbaskat spännade tråd. Jag är väldigt nyfiken på hur mycket ett "aeropaket" verkligen gör. Säg en bil med Gti prestanda på en normalsvensk 2km bana?
Hmm... 19 kg är vad jag får vikta om jag stoppar i en S motor för att hamna rätt i 8A.... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
en sak jag tänker på när jag läser detta är att om man har grovt avgasrör så blir det ju liite trångt!! sen måste man ju fixa kylning till växellådan och eventuellt till bakaxeln!! och hur blir det med bakbromsarna dom får ju ingen kylning alls!! bara en tanke!!
_________________ Niklas Ekholm Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar |
||||||||
Inte optimalt, men hittade denna där dom gjort plats för avgassystem och tagit upp ett scoop för att leda upp luft till diff. Eftermarknadsgolv s2000,
http://cache.gawker.com/assets/image Nissan GTR MY11, här finns en del luftintag för växellåda osv: http://www.litchfieldblog.co.uk/imag Här finns lite bilder, men framförallt en hel dröse artiklar från race car engineering ang fordonsaerodynamik. Har inte hunnit läsa igenom men jag gissar att det borde vara skapligt vettig info! http://www.rx7club.com/3rd-generatio _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Kyl och pump till växellådan(sitter på bakaxeln) måste ju så klart räknas in i viktökningen också. Luft till den samma kan tas in på sidan av bilen också.
Avgassystemet har jag funderat på hur man ska göra med. Tappar man väldigt mycket av vinsten med plangolv om man inte kapslar in avgaseriet? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Alfettachassiediskussion följer:
På min bil har jag skrapmärken och avslagna kylflänsar på hela växellådans undersida inklusive kopplingskåpan, hur skall du få plats med en diffusor där? Jag har tänkt bygga plant golv på min men man får begränsa sig lite tror jag, det får börja efter motorrum/hjulhus och ev. så blir det öppet under avgasröret men med en plåt mellan avgas och kardanen. Kylare till växellådan är givet och bromskylningen för bakbromsarna är egentligen nåt som behövs på alla Alfettabilar som körs på bana, det är för lite kylning även med en tvåliters förgasarmotor... Jag tänkte bygga scoop alla 155 V6 Ti och nåt som omsluter del av skiva och oket i andra änden, troligen ett "munstycke" som blåser på inre drivknuten också då kylningen via drivaxeln blir obefintlig om man bygger golv under. Trånga sektionen blir som vanligt där avgasröret skall förbi växellådsbalken, kan behövas lite fundering där. I övrigt tänkte jag låta "rambalkarna" vara lägsta punkten fortfarande, dom verkar fungera som medar ganska ofta på min bil och dom tål garanterat mer stryk än ett plangolv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Tror min bil står rätt högt över marken delvis pga 225/45/17. Det blir lite massage i hjulhus både fram och bak om det skall sänkas mer. Sen så är inte planen helt klar hur mycket golv det blir. Osäker på om det går att sätta det överallt som du skriver pga befintlig (o)höjd redan idag. Kylning till bakbromsar skall dit oavsett, ev även växellådskyl beroende på hur golvet skall se ut. Avgaset har jag som sagt redan "löst" genom att skicka ut det framför höger bakhjul. Får ta upp bilen på lyften, fota och mäta lite så man kan planera vinterns övningar. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Fungerar gör det. Om man kör den hårt och lågt, mycket lågt. Det blir väldigt varmt i bilen/stolen och jag har fått byta slutväxel en gång. Kanske beror det på att den blivit för varm men det kan jag inte garantera. Den hade kanske redan gjort sitt ändå? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
Jag har valt en annan filosofi.
Jag monterade plangolvet 40mm under det befintliga och låter en liten del luft passera mellan bil och golv. Mindre värme och problem _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Skapar inte det onödig turbulens och extra luftmotstånd? _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Släpper inte in någon luft i framkant, utan låter luften ta sig in från sidor och hjulhus. Skapar säkert nån sorts problem, men tjänar hellre på att slippa värmeproblem _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Vilken markfrigång har du på bilen? EDIT: när den står stilla alltså... |
||||||||
Runt 60mm om jag minns rätt. På vissa banor skulle man kunna åka lägre. Men på Kinnekulle och Knutstorp så skrapar det i backen på vissa ställen. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
Ser välbyggt ut 1,5-2 mm alu? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Ja, en blandning beroende på hur mycket styrka varje bit behöver. Dessutom X-bockad för extra styrka. Lätt men ganska ömtåligt i jämförelse med typ träskivor. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||
Uträknad _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Plangolv och vikt. Värt det? | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (72394 totalt) |