Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Mk III -2014
tråden läst  
333458 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... , 28, 29, 30  Nästa>>
 
   
Wärhner
Huddinge





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 2752
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jun 2014 20:20     Re: Citera

per_cooper skrev:
Wärhner skrev:
Hur gick bankörningen på Mittsverige?

Har du bytt fjädrar sedan sista gången då jag vill minnas att du tyckte den var för mjuk.


På det stor hela gick det bra, dock så känns det som man saknar en växel mellan 2:an och 3:an varvstoppet på 2:an ligger straxt över 100 medans 3:an först har fullt laddtryck vid 100. Så i kurvor som man åker en bit under 100 så känns det lite brutalt att slänga i tvåan men blir lite klen på trean. Lösningen på problemet får nog vänta tills i vinter då det förmodligen blir en ny topp från en sugmotor med andra kammar, och ny turbo med twin entery så ska förhoppningsvis effekten och laddtrycket komma längre ner i registret.
Upptäckte även framåt slutet av kvällen att batteriet skvimpade ut syra så det blev till att åka hem tidigare än tänkt och sanera, nu sitter det ett gel-batteri på plats så nu ska det problemet vara borta.
Tiden blev 1,12,7 som bäst på de varv jag mätte, sista vändan jag körde hade tidtagaren slagit av sig så då blev det inte några tider. Var även en extra chikan av koner på E4:a-rakan för att det skulle vara tillåtet att köra med gatreggade bilar. Finns nog en hel del tid att kapa när jag vant mig mer med bilen och fått göra lite justeringar.
Vad det gäller fjädrarna så var det inte det som var felet, hade snetänkt när jag ritade rockerna till i bak så fjädringen blev omvänt progressiv, hjulkonstanten blev alltså mindre ju längre in den fjädrade men det fixades med nya rockers.


Ok, surt med laddtrycket VS utväxlingen.

Vid vilket varvtal har du fullt laddtryck då?


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13706
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jun 2014 20:21     Citera

En ny drevsats till växellådan kan väl inte vara nån större utmaning?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
per_cooper
Sundsvall





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 587
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jun 2014 20:46     Citera

Fullt laddtryck är vid ca 4200 rpm så att sänka 1000 rpm bör inte vara så svårt.

En annan lösning är ju helt enkelt att åka fortare i kurvorna.

Finns även slutväxlar med annan utväxling att tillgå, jag har 4,0 i slutväxel nu, finns 4,45.

Min heter M56H
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Big Al
Skellefteå





Här sedan: 28 Jan 2004
Inlägg: 467
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2014 01:01     Citera

Vad körs det med för turbo idag? 4200rpm för fullt ladd lät väldigt segt ...


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ajden
Sundsvall





Här sedan: 14 Sep 2004
Inlägg: 2203
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2014 11:18     Citera

En T3/T4, skulle egentligen haft en 19T men de var slut så då köpte vi T3/T4, men den blev lite för stor för den här motorn.
Vad heter turbonarna som sitter org på nyare evo bilarna? de borde väl funka ganska bra på en så här motor och har pullsplitt.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Big Al
Skellefteå





Här sedan: 28 Jan 2004
Inlägg: 467
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2014 11:36     Citera

Brukar vara lite olika varianter av TD05-16G
bland annat motsolsroterande, titan-legerad turbin osv


_________________
Alexander Stenvall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.





Här sedan: 20 Dec 2003
Inlägg: 2095
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2014 12:02     Citera

Evo turbo's https://www.lancerregister.com/showthread.php?t=370549

Evo IX turbon (de med 10,5 hus) räcker ju för drygt 400hk. X är jag osäker på. De med 9,8 räcker väl till 370 eller nått.
Jag har som exempel orginal kammar etc och 380hk. Fullt ladd 1,5-1,8Bar vid 3000rpm, dalar till 1,2 vid 7500.


_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Subaru BRZ, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden





Här sedan: 02 Nov 2004
Inlägg: 1814
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2014 16:33     Citera

Är det samma lådor som sitter i Volvo 850? Tror jag har en låda från en GLT som vi ändå ska skicka på tippen nån gång. Kan ju kolla utväxlingen i den isåfall...


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
per_cooper
Sundsvall





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 587
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2014 13:11     Re: Citera

Tegheim skrev:
Är det samma lådor som sitter i Volvo 850? Tror jag har en låda från en GLT som vi ändå ska skicka på tippen nån gång. Kan ju kolla utväxlingen i den isåfall...

Kan vara samma låda dock så har väl 850 mekanisk koppling. Tror dock inte att jag ska byta utväxling än. Kommer att börja med ny turbo och topp.

Blev ett 50-tal varv på mittsverigebanan igår kväll. Kom ner på 1.11.05 som bäst, bilen känns bra bara jag hade haft lite bättre bottendrag.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Christian Hedblom
Borås





Här sedan: 20 Sep 2005
Inlägg: 1607
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2014 18:16     Citera

Borde väl vara billigare att ändra utväxlingen på lådan? Gör stor skillnad på bottendraget med en annan utväxling skulle jag tippa!


_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo Cars Hällered Test Track
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
per_cooper
Sundsvall





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 587
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2014 19:18     Re: Citera

krull19 skrev:
Borde väl vara billigare att ändra utväxlingen på lådan? Gör stor skillnad på bottendraget med en annan utväxling skulle jag tippa!


Billigare blir det garanterat, har en låda med 4.25 slutväxel liggandes.
Men vill ändå att den ska börja ladda tidigare, så ny turbo och topp kommer det bli även ifall jag skulle välja att byta utväxling.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Christian Hedblom
Borås





Här sedan: 20 Sep 2005
Inlägg: 1607
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2014 19:25     Citera

Okej

Hade en TD05-16G från EVO6 i min Nissan 200sx som jag byggde för 7-8år sen. Den turbon laddar tidigt
Inga monstereffekter men 333hk på hjulen iaf vid 1,5bar.


_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo Cars Hällered Test Track
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Prozac
Tierp





Här sedan: 16 Okt 2006
Inlägg: 81
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2014 13:36     A Citera

Srfo2 avklarad!

Uppladdad med Rejsas Android-app.


_________________
Claes Åström.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
per_cooper
Sundsvall





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 587
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jul 2014 14:40     Citera

En tätning i turbon gav sig under bankörning i onsdags. Så det blev ett tidigare turbobyte än vad jag tänkt mig blev dock inte en evo-turbo utan slängde dit en t3:a som brossan hade fått över när han bytte på spriten. Fullt ladd kommer nu ca 7-800 rpm tidigare än förut. Får se vad detta ger på varvtidena på mittsverigebanan på onsdag, känns som det borde kunna ge några tiondelar på ett varv.
Kommer nog ändå bli turbobyte under vintern så kanske jag kan få ner ett par hundra varv till.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
per_cooper
Sundsvall





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 587
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2014 14:29     Citera

Ett varv kring Mittsverigebanan.


Se videon på Youtube i HD >
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RealElwood
Trollhättan





Här sedan: 17 Dec 2007
Inlägg: 16
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Sep 2014 12:00     Citera

Ser ganska odramatisk och balanserad ut, tumme upp!!!

Är den på pallbockar inför vinteruppgradering än?


_________________
Mathias Petersson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
per_cooper
Sundsvall





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 587
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2014 12:18     Citera

Har lite uppdateringar som ska göras i vinter, har börjat med att bygga nya övre bärarmar för att få mer caster kommer att öka från ca 4,5 till 7. Nu ska den förhoppningsvis styra tillbaka bättre än vad den gjorde förut.
Kommer även att fixa ny intercooler, turbo och byta kammar.



Bjuder på en bild från i somras.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
scaryeyes
hässleholm





Här sedan: 28 Okt 2008
Inlägg: 287
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jan 2015 21:01     Citera

Varför inte bygga en till?

https://www.youtube.com/watch?v=Piy-uDrT0-Q

Fast vet inte om den är så kul.....


_________________
Magnus nilsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
per_cooper
Sundsvall





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 587
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Maj 2015 19:59     Citera

Har blivit ett par små uppdateringar inför säsongen.

*Bytt soppatrycksregulator, blev stabilare tryck nu.
*Bytt till en ny turbo, en TD04-19T när jag ändå skulle byta fläns på grenröret passade jag på att flytta upp den ett par cm så det blev mer fall på oljereturen.

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
TURBO-Fredde
Lövestad





Här sedan: 15 Maj 2005
Inlägg: 154
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2015 23:23     Citera

Det veckade röret du gjort oljereturen av vart hittar man sådant rör?


_________________
Fredrik Sunnemalm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
per_cooper
Sundsvall





Här sedan: 22 Sep 2005
Inlägg: 587
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2015 07:50     Re: Citera

TURBO-Fredde skrev:
Det veckade röret du gjort oljereturen av vart hittar man sådant rör?

den kommer från en oljeretur till en evo turbo som jag hade liggande.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Mk III -2014
tråden läst  
333458 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 28, 29, 30  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.333 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec