Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 BMW Cup
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (14042 totalt)
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
Äntligen som Gert hade sagt....

Forden såld, BMW inköpt! Rätt? Vet ej än Men grymt sugen på att få testa nästa säsong...

Alltså så här är det. Efter 3 säsonger med https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70674 så kände jag att de behövdes något mer..
Så kul, lite skruva, mycket köra och att åka så fort så "enkelt" som jag gjort med Focusen vet jag inte om jag kommer göra igen men det var ändå dax. Kände att jag ville prova racing på riktigt, med en bil som man vågar åka 100% i, både en lite "billigare" bil och med rätt säkerhetsutrustning i.

Nu till bilvalet.

E30 är ju snabba i cupen, men kändes lite gammal, å att de kräver ständigt underhåll.

E36 kunde ju funka men inga bra objekt fanns tillgängliga.

E46 kändes klart nyare än 30-36, lite tunga men de går ju jobba med. Finns ju även delar ute på begagnatmarknaden till dessa även om det är lite mindre än 30-36 å lite dyrare kanske.

Bilen har handlats här via Rejsa thumbs up från en kille som heter Mattias Nilsson, en skånepåg som byggt bilen förra året.
Det är långt ifrån en fullfjädrad rejsbil, än.. men känns som ett bra nybörjarobjekt som jag hoppas att ni inte sågar helt. Hoppas att det blir mycket åka å lite skruva den första säsongen, det jag behöver mest nu är förarträning, sen kan vi trimma och utveckla bilen.

Bilen är HELT standard i motor och drivlina, HR chassie/bussningar/krängare från Millway och gula pagid.
Buren är byggd av och resten har Mattias själv skruvat.
Kolla gärna saluannonsen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82554

Ja helt klart en spännande säsong på väg om man får koll på allt under vintern. Vagnsbok, personlig utrustning å upplägg för att prova BMW Cup...

Hoppas även att man får chans att prova någon form av långlopp. Kanske ett 3-4 timmars vore skoj å prova med kompisarna. Tror att bilen kan passa nästan bättre där med stor tank och förhoppningsvis bra driftsäkerhet. Lite tid i depån och mycket på banan.

Känns också som att BMW Cup är rätt racing att börja med, hoppas att man kan få hjälp med allt det nya å alla frågor som dyker upp hela tiden, både när det gäller racingbiten och när det gäller att åka BMW på bana, något jag aldrig provat än

Just nu är bilen hos en av alla kompisar som ställer upp å hjälper mig, det monteras huvlås och huvudström inför vagnsboksbesiktningen. Men lite bilder ska vi väl ordna när den kommer hem.
Sedan blir det primära allmän översyn, cornerweight och hjulinställning. Ratt och ett kulskydd till draget också så är jag nog i hamn

De var första rapporten på en förhoppningsvis lång å kul tid med BMWn

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
Första snabba bilfrågorna!!

1:Måste man ha bafflar i oljetråget på 328an om man åker R-däck eller klarar den oljetrycket ändå?
Hoppas slippa öppna motorn innan denna säsongen, mycket annat ändå så jag tänkte spara det till nästa år.

2:Oljekyl Motor/växellåda Ja eller nej? Kanske eller måste? Klarar man första säsongen utan?

3:Ratt/rattnav, gärna tips på något. Tror jag vill ha en "mellandjup" ca 50-60mm 2 eller 3 ekrad, men är det något man ska tänka på med rattnav? Tips å idéer tack.

4:16 eller 17" Ska väl åka modifierad, dvs 225 breda R-däck. Vad åker man billigast?, behöver både köpa fälg ock däck. Kom gärna med förslag.

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
R.ahlgren
Hjo
Här sen Okt 2011
Inlägg: 38



God kväll din gammle köttbulle-rullare. du va mig en våghallsig en å kliva rakt in i mod klassen. är det pga motor volymen som gör att du inte kan åka standard? du har mycket roligt framför dig. har ju vart med johan (34) i tre år å de är alltid trevligt å oftast go stämning på racen. johan har massor 16" däck\fälg med rätt bullt delning för dig. slå han en pling 0705373879\\ hällsa från mig.

_________________
Robin Ahlgren
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Välkommen

Det kommer säkert några BMW Cup-förare till undsättning inom kort som kan svara på dina frågor.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
R.ahlgren skrev:
God kväll din gammle köttbulle-rullare. du va mig en våghallsig en å kliva rakt in i mod klassen. är det pga motor volymen som gör att du inte kan åka standard? du har mycket roligt framför dig. har ju vart med johan (34) i tre år å de är alltid trevligt å oftast go stämning på racen. johan har massor 16" däck\fälg med rätt bullt delning för dig. slå han en pling 0705373879\\ hällsa från mig.


Tjenare, ja tyckte att Special verkade lite dyrt som instegsklass

Ja det är pga 2.8an som det handlar i modifierad. Men fint med hjul, jag slår han en pling så får vi se om han har något att erbjuda.
Bra att du har koll på cupen, då kan du ju vara med som pitcrew på första rejsen thumbs up

//P

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140



Vet ju inte exakt med dehär motorerna, men är det inte värt det att hänga i oljekyl? Jag hade gjort det, bara för att slippa stå där på race med en temperatur som skjuter i höjden.

Angående ratten så är jag så skulle jag rekomendera en GA.. Typ --> http://www.ga1.se/ratt-3ekrad-djup-90mm-p-227-c-177.aspx

_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205



Kul!!!!!!!

Då är vi 3 Lidköpingsbor som skall vara med 2013
Riktigt skoj!

/Stefan

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
baging skrev:
Kul!!!!!!!

Då är vi 3 Lidköpingsbor som skall vara med 2013
Riktigt skoj!

/Stefan


Jupp, mest BMW cup per capita?
Bara det omöjliga projektet att få Niklas till start i sin bil! Lättare å krama vatten ur gråsten men man kan ju alltid tjata under vintern, hans är ju startklar vinnarbil

Kul med både en lidköpingsbo i toppen och en i botten av modifierat, mitt mål med säsongen är att någon deltävling få en bil efter mig i resultatlistan(som inte brutit eller diskats) men dit känns det långt...

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205



Fast Ford skrev:
Kul med både en lidköpingsbo i toppen och en i botten av modifierat


Fast nu misstar du nog mej för någon annan.... precis som du tänker jag börja med att slåss för att inte komma sist Så det står väl mellan oss då antar jag
Kunde vi få med Najken blev vi ju 4 stycken. Jocke kör ju sedan länge och han däremot ligger längst fram och kör. Dock i en annan klass (Standard) som tur är

/Stefan

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Välkommen till BMW Cup! Kul med en E46 till i Modifierad!

Jag tror ingen av de med m52b28 i klassen kör med oljekylare. Själv brukar jag ligga runt 90 grader på kylvätskan och 110 grader i oljan. Detta utan oljekyl med en m52 i E30.
Jag har inte bafflat tråget, men har överfyllt oljan med ca 1 liter. Ett tips som jag fått av erfarna rävar som tävlat mycket med diverse m50/m52.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 651



när vi körde långlopp med en bmw 320 m52b20 så bytte vi till m3 3.2 oljetråg. innan dess hade vi problem med att den tappa oljetryck och då körde vi ändå med bafflar i tråget.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
baging skrev:

Fast nu misstar du nog mej för någon annan.... precis som du tänker jag börja med att slåss för att inte komma sist Så det står väl mellan oss då antar jag
/Stefan


Nä då, men jag ser ju att du köpt en "vinnare" och att du nog har mer erfarenhet av att köra bakhjulsdrivet, men du får gärna göra mig sällskap bak i fältet..

Två bra tips ang oljan, känns som att jag börjar första säsongen med lite överfyllning utan oljekyl, om man skjuter motorn så är dom ju helt ok prissatta på skroten... Om man sedan bygger en ny till säsong två vilket är planen fixar man ett M3 tråg eller något annat bra då.

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
Dubbel

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Fast Ford skrev:
Första snabba bilfrågorna!!

1:Måste man ha bafflar i oljetråget på 328an om man åker R-däck eller klarar den oljetrycket ändå?
Hoppas slippa öppna motorn innan denna säsongen, mycket annat ändå så jag tänkte spara det till nästa år.
Ja, inga problem utan bafflar. Gör som Johan sa och fyll på en liter extra. En oljepump som är i bra skick är dock att rekommendera.

2:Oljekyl Motor/växellåda Ja eller nej? Kanske eller måste? Klarar man första säsongen utan?
Växellåda inga problem men motorn är rekommenderat, men går utan. Köp en ny vattenkylare istället. De ser oftast fina ut på utsidan, men ser ut som f-n på insidan. + Ny vattenpump.

3:Ratt/rattnav, gärna tips på något. Tror jag vill ha en "mellandjup" ca 50-60mm 2 eller 3 ekrad, men är det något man ska tänka på med rattnav? Tips å idéer tack.
Nav från E36 eller E46 passar rakt på. Köp SnapOff och känn dig fram vad som känns bra. Rattstången går att skimsa ner i infästningen under insrumenteringen så du slipper busskänslan.

4:16 eller 17" Ska väl åka modifierad, dvs 225 breda R-däck. Vad åker man billigast?, behöver både köpa fälg ock däck. Kom gärna med förslag.
Båda funkar, försök hitta 9" breda fälgar till 225, ej under 8". BMW original fälgar är både hyfsat lätta (vissa modeller) samt väldigt starka. Köp inga billiga stylingfälgar för de håller inte. Jag har en uppsättning i princip nya Toyo R888 17/225 om du är sugen. Dock inga fälgar.

//Petter


Välkommen till BMW Cup och extra glad är jag att du valt en bil vars kaross inte föddes på 80 talet och att du kommer åka modifierat! Skall bli kul att åka i kapp med dig 2013 thumbs up

Även om inga större ändringar är planerade så vänta 1-2 månader till innan du bygger för mycket då det nya 3 års reglementet är på G.

Kan lite om E46 så tveka inte att fråga så hjälper jag gärna.
Svarar på dina frågor ovan i "rött" som jag ser på saken.

Sitter det original bakaxel på? Om ja så är det på sikt bra för varvtiderna om du uppgraderar till annan utväxling och en bromsad bakaxel.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Klart att du ska testa BMW Cup, ett tips är att inte bygga för mycket. Försök köra så många race och träningar du kan och få mycket vana av raca, det är där du kan göra mest på tiden. När du kört en hel säsong kommer du känna vad du kan förbättra rent matrialmässigt. Lägg första året på bra Bromsar, däck och TRÄNA. Titta på vår hemsida, bmwsc.com under BMW Cup. Välj där ett startnummer och kontakta angiven person. Sök även kontakt med de andra Cupförarna i din stad och få tips från dem!

_________________
olof Johansson
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Fast Ford skrev:
Första snabba bilfrågorna!!

1:Måste man ha bafflar i oljetråget på 328an om man åker R-däck eller klarar den oljetrycket ändå?
Hoppas slippa öppna motorn innan denna säsongen, mycket annat ändå så jag tänkte spara det till nästa år.
Ja, inga problem utan bafflar. Gör som Johan sa och fyll på en liter extra. En oljepump som är i bra skick är dock att rekommendera.Då hoppas vi att den är bra som sitter i och orkar med en säsong. Vilken olja kör ni?, jag är van att köra 20/50 mineral på sommaren när man åker bana men kräver BMW motorerna tunn olja? Kör man bara helsyntet?

2:Oljekyl Motor/växellåda Ja eller nej? Kanske eller måste? Klarar man första säsongen utan?
Växellåda inga problem men motorn är rekommenderat, men går utan. Köp en ny vattenkylare istället. De ser oftast fina ut på utsidan, men ser ut som f-n på insidan. + Ny vattenpump.Ok, ska se vad som finns i kassan...

3:Ratt/rattnav, gärna tips på något. Tror jag vill ha en "mellandjup" ca 50-60mm 2 eller 3 ekrad, men är det något man ska tänka på med rattnav? Tips å idéer tack.
Nav från E36 eller E46 passar rakt på. Köp SnapOff och känn dig fram vad som känns bra. Rattstången går att skimsa ner i infästningen under insrumenteringen så du slipper busskänslan.Toppen!

4:16 eller 17" Ska väl åka modifierad, dvs 225 breda R-däck. Vad åker man billigast?, behöver både köpa fälg ock däck. Kom gärna med förslag.
Båda funkar, försök hitta 9" breda fälgar till 225, ej under 8". BMW original fälgar är både hyfsat lätta (vissa modeller) samt väldigt starka. Köp inga billiga stylingfälgar för de håller inte. Jag har en uppsättning i princip nya Toyo R888 17/225 om du är sugen. Dock inga fälgar.Finns det orginalfälgar som är 8" i 16", 8.5" i 17", eller är det bara eftermarkand som gäller?

//Petter


Välkommen till BMW Cup och extra glad är jag att du valt en bil vars kaross inte föddes på 80 talet och att du kommer åka modifierat! Skall bli kul att åka i kapp med dig 2013 thumbs up Jag ska försöka se upp i backspegeln när du kommer ångande...

Även om inga större ändringar är planerade så vänta 1-2 månader till innan du bygger för mycket då det nya 3 års reglementet är på G. Ok, lite problem med huvudströmen för tillfället. Hade hoppats att det gått å bryta jorden som på gamla bilar, men det verkar som vi ska bryta på plusen, å då måste man väl bryta generator och styrbox också eller hur funkar det?, några tips?

Kan lite om E46 så tveka inte att fråga så hjälper jag gärna.
Svarar på dina frågor ovan i "rött" som jag ser på saken.

Sitter det original bakaxel på? Om ja så är det på sikt bra för varvtiderna om du uppgraderar till annan utväxling och en bromsad bakaxel. Jupp det sitter orginal, kommer att göra det hela första säsongen som det verkar. Vad är bäst, byta utväxling bak eller till en ZF-låda, dom har väl 1:1 på 5an. Vad vill man ha för toppfart i sverige, når man 200 på Anderstorp?, med bara 190hk

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173


Trådstartare
Vätterleden Racing skrev:
Klart att du ska testa BMW Cup, ett tips är att inte bygga för mycket. Försök köra så många race och träningar du kan och få mycket vana av raca, det är där du kan göra mest på tiden. När du kört en hel säsong kommer du känna vad du kan förbättra rent matrialmässigt. Lägg första året på bra Bromsar, däck och TRÄNA. Titta på vår hemsida, bmwsc.com under BMW Cup. Välj där ett startnummer och kontakta angiven person. Sök även kontakt med de andra Cupförarna i din stad och få tips från dem!


Tack för tipsen.
Precis det du säger är det jag känner inför nästa år. Mycket körtid är viktigaste, lära sig bilen och framför allt känna hur det är å köra med massa andra runt omkring sig som ger 100%.
Ska kolla ut ett startnummer, hur högt går dom? "666 the number of the beast"

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Fast Ford skrev:

Vilken olja kör ni?, jag är van att köra 20/50 mineral på sommaren när man åker bana men kräver BMW motorerna tunn olja? Kör man bara helsyntet?
Jag har provat massa olika men har de senaste åren kört på Castrol 10W60 TWS Motorsport. Köp den på en klubbdag hos en ÅF så brukar de gå för 40% rabatt.

Lite problem med huvudströmen för tillfället. Hade hoppats att det gått å bryta jorden som på gamla bilar, men det verkar som vi ska bryta på plusen, å då måste man väl bryta generator och styrbox också eller hur funkar det?, några tips?
Ja det är svårare desto nyare bil du har men du behöver absolut inte byta generator och styrbox. Det krävs ett stort huvudrelä som bryter (+) matningen samt ett mindre relä som du sen kopplar till två små vippströmbrytare, ett utanför bilen och en i cupen. Sen är det SBF godkänt. B(+) till generatorn skall du också bryta. Har kopplingsschema hemma, skicka ett PM.

Jupp det sitter orginal, kommer att göra det hela första säsongen som det verkar. Vad är bäst, byta utväxling bak eller till en ZF-låda, dom har väl 1:1 på 5an. Vad vill man ha för toppfart i sverige, når man 200 på Anderstorp?, med bara 190hk
Tyvärr räcker det inte att byta växellåda med 1:1 på 5:an då det är väldigt fel utväxling på bakaxeln. Men klokast är att åka med den som den är och inte skruva för mycket första säsongen innan du kommit in i allt. Många behåller original lådan och istället byter till 3:73 utväxling i bakaxeln vilken är en bra och generell utväxling till de flesta banor i Sverige i den klass du kör och den bil du har. Din bakaxel är också "odiffad" så på sikt kommer du troligen vilja bygga om den så innerhjulet slutar ryka


I rött!

_________________
Patrik Skoog
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205



Valet av utväxling i axeln styrs ju en del av ork och maxvarv på motorn.... Jag kör 4.10 och den fungerar perfekt på Gelleråsen, men lär inte räcka fram på Anderstorp eller Mantorp. På Gelleråsen varvar jag precis ur i slutet på rakan, dvs 7200... den är dock ganska kraftlös sista 100 metrarna... Med en motor som varvar 9000 hade den dock räckt överallt
Fördelen med en låda med 1:1 på 5an är ju att du får en tätare stegning. En låda med överväxlad 5a har ju 1:1 på 4an och ofta lite längre "hopp" mellan växlarna....
Som sagt, allting hänger ju ihop. Vridmoment, maxvarv, stegning i låda, diameter på hjulen osv....

Gillar du att sitta framför datorn ska du kika på Optimumlap, tråden finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82812
Intressant programvara där du kan ge olika förutsättningar för t.ex. utväxling och se vad det ger för varvtal, växlingspunkter, hastigheter osv på svenska banor.....

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Välkommen till cupen!

Som flera andra skrev innan, ett bra tips är att lägga pengarna på körning, i BMW Cup man får ganska mycket körtid så har man bara en driftsäker bil får man verkligen valuta för pengarna plus att det är ett trevligt gäng som reser runt på sveriges banor under säsongen

Med tanke på kylning så se till att kylaren verkligen få all den kylluft den kan, bygg ev. luftstyrningar i tunn alu.plåt eller liknande, det brukar räcka en bra bit

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Fast Ford skrev:
Jupp det sitter orginal, kommer att göra det hela första säsongen som det verkar. Vad är bäst, byta utväxling bak eller till en ZF-låda, dom har väl 1:1 på 5an. Vad vill man ha för toppfart i sverige, når man 200 på Anderstorp?, med bara 190hk


Du har redan en ZF låda med 1:1 på femman om drivlinan är original.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 BMW Cup
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (14042 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande