Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -98 BMW Cup | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (14042 totalt) |
Äntligen som Gert hade sagt....
Forden såld, BMW inköpt! Rätt? Vet ej än Men grymt sugen på att få testa nästa säsong... Alltså så här är det. Efter 3 säsonger med https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så kul, lite skruva, mycket köra och att åka så fort så "enkelt" som jag gjort med Focusen vet jag inte om jag kommer göra igen men det var ändå dax. Kände att jag ville prova racing på riktigt, med en bil som man vågar åka 100% i, både en lite "billigare" bil och med rätt säkerhetsutrustning i. Nu till bilvalet. E30 är ju snabba i cupen, men kändes lite gammal, å att de kräver ständigt underhåll. E36 kunde ju funka men inga bra objekt fanns tillgängliga. E46 kändes klart nyare än 30-36, lite tunga men de går ju jobba med. Finns ju även delar ute på begagnatmarknaden till dessa även om det är lite mindre än 30-36 å lite dyrare kanske. Bilen har handlats här via Rejsa från en kille som heter Mattias Nilsson, en skånepåg som byggt bilen förra året. Det är långt ifrån en fullfjädrad rejsbil, än.. men känns som ett bra nybörjarobjekt som jag hoppas att ni inte sågar helt. Hoppas att det blir mycket åka å lite skruva den första säsongen, det jag behöver mest nu är förarträning, sen kan vi trimma och utveckla bilen. Bilen är HELT standard i motor och drivlina, HR chassie/bussningar/krängare från Millway och gula pagid. Buren är byggd av och resten har Mattias själv skruvat. Kolla gärna saluannonsen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ja helt klart en spännande säsong på väg om man får koll på allt under vintern. Vagnsbok, personlig utrustning å upplägg för att prova BMW Cup... Hoppas även att man får chans att prova någon form av långlopp. Kanske ett 3-4 timmars vore skoj å prova med kompisarna. Tror att bilen kan passa nästan bättre där med stor tank och förhoppningsvis bra driftsäkerhet. Lite tid i depån och mycket på banan. Känns också som att BMW Cup är rätt racing att börja med, hoppas att man kan få hjälp med allt det nya å alla frågor som dyker upp hela tiden, både när det gäller racingbiten och när det gäller att åka BMW på bana, något jag aldrig provat än Just nu är bilen hos en av alla kompisar som ställer upp å hjälper mig, det monteras huvlås och huvudström inför vagnsboksbesiktningen. Men lite bilder ska vi väl ordna när den kommer hem. Sedan blir det primära allmän översyn, cornerweight och hjulinställning. Ratt och ett kulskydd till draget också så är jag nog i hamn De var första rapporten på en förhoppningsvis lång å kul tid med BMWn //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
Första snabba bilfrågorna!!
1:Måste man ha bafflar i oljetråget på 328an om man åker R-däck eller klarar den oljetrycket ändå? Hoppas slippa öppna motorn innan denna säsongen, mycket annat ändå så jag tänkte spara det till nästa år. 2:Oljekyl Motor/växellåda Ja eller nej? Kanske eller måste? Klarar man första säsongen utan? 3:Ratt/rattnav, gärna tips på något. Tror jag vill ha en "mellandjup" ca 50-60mm 2 eller 3 ekrad, men är det något man ska tänka på med rattnav? Tips å idéer tack. 4:16 eller 17" Ska väl åka modifierad, dvs 225 breda R-däck. Vad åker man billigast?, behöver både köpa fälg ock däck. Kom gärna med förslag. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
God kväll din gammle köttbulle-rullare. du va mig en våghallsig en å kliva rakt in i mod klassen. är det pga motor volymen som gör att du inte kan åka standard? du har mycket roligt framför dig. har ju vart med johan (34) i tre år å de är alltid trevligt å oftast go stämning på racen. johan har massor 16" däck\fälg med rätt bullt delning för dig. slå han en pling 0705373879\\ hällsa från mig.
_________________ Robin Ahlgren |
||||
Tjenare, ja tyckte att Special verkade lite dyrt som instegsklass Ja det är pga 2.8an som det handlar i modifierad. Men fint med hjul, jag slår han en pling så får vi se om han har något att erbjuda. Bra att du har koll på cupen, då kan du ju vara med som pitcrew på första rejsen //P _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
Vet ju inte exakt med dehär motorerna, men är det inte värt det att hänga i oljekyl? Jag hade gjort det, bara för att slippa stå där på race med en temperatur som skjuter i höjden.
Angående ratten så är jag så skulle jag rekomendera en GA.. Typ --> http://www.ga1.se/ratt-3ekrad-djup-9 _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||||
Jupp, mest BMW cup per capita? Bara det omöjliga projektet att få Niklas till start i sin bil! Lättare å krama vatten ur gråsten men man kan ju alltid tjata under vintern, hans är ju startklar vinnarbil Kul med både en lidköpingsbo i toppen och en i botten av modifierat, mitt mål med säsongen är att någon deltävling få en bil efter mig i resultatlistan(som inte brutit eller diskats) men dit känns det långt... //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
Fast nu misstar du nog mej för någon annan.... precis som du tänker jag börja med att slåss för att inte komma sist Så det står väl mellan oss då antar jag Kunde vi få med Najken blev vi ju 4 stycken. Jocke kör ju sedan länge och han däremot ligger längst fram och kör. Dock i en annan klass (Standard) som tur är /Stefan _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... |
||||
Välkommen till BMW Cup! Kul med en E46 till i Modifierad!
Jag tror ingen av de med m52b28 i klassen kör med oljekylare. Själv brukar jag ligga runt 90 grader på kylvätskan och 110 grader i oljan. Detta utan oljekyl med en m52 i E30. Jag har inte bafflat tråget, men har överfyllt oljan med ca 1 liter. Ett tips som jag fått av erfarna rävar som tävlat mycket med diverse m50/m52. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
när vi körde långlopp med en bmw 320 m52b20 så bytte vi till m3 3.2 oljetråg. innan dess hade vi problem med att den tappa oljetryck och då körde vi ändå med bafflar i tråget.
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Nä då, men jag ser ju att du köpt en "vinnare" och att du nog har mer erfarenhet av att köra bakhjulsdrivet, men du får gärna göra mig sällskap bak i fältet.. Två bra tips ang oljan, känns som att jag börjar första säsongen med lite överfyllning utan oljekyl, om man skjuter motorn så är dom ju helt ok prissatta på skroten... Om man sedan bygger en ny till säsong två vilket är planen fixar man ett M3 tråg eller något annat bra då. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
Välkommen till BMW Cup och extra glad är jag att du valt en bil vars kaross inte föddes på 80 talet och att du kommer åka modifierat! Skall bli kul att åka i kapp med dig 2013 Även om inga större ändringar är planerade så vänta 1-2 månader till innan du bygger för mycket då det nya 3 års reglementet är på G. Kan lite om E46 så tveka inte att fråga så hjälper jag gärna. Svarar på dina frågor ovan i "rött" som jag ser på saken. Sitter det original bakaxel på? Om ja så är det på sikt bra för varvtiderna om du uppgraderar till annan utväxling och en bromsad bakaxel. _________________ Patrik Skoog |
||||
Klart att du ska testa BMW Cup, ett tips är att inte bygga för mycket. Försök köra så många race och träningar du kan och få mycket vana av raca, det är där du kan göra mest på tiden. När du kört en hel säsong kommer du känna vad du kan förbättra rent matrialmässigt. Lägg första året på bra Bromsar, däck och TRÄNA. Titta på vår hemsida, bmwsc.com under BMW Cup. Välj där ett startnummer och kontakta angiven person. Sök även kontakt med de andra Cupförarna i din stad och få tips från dem!
_________________ olof Johansson |
||||
_________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
Tack för tipsen. Precis det du säger är det jag känner inför nästa år. Mycket körtid är viktigaste, lära sig bilen och framför allt känna hur det är å köra med massa andra runt omkring sig som ger 100%. Ska kolla ut ett startnummer, hur högt går dom? "666 the number of the beast" //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
I rött! _________________ Patrik Skoog |
||||
Valet av utväxling i axeln styrs ju en del av ork och maxvarv på motorn.... Jag kör 4.10 och den fungerar perfekt på Gelleråsen, men lär inte räcka fram på Anderstorp eller Mantorp. På Gelleråsen varvar jag precis ur i slutet på rakan, dvs 7200... den är dock ganska kraftlös sista 100 metrarna... Med en motor som varvar 9000 hade den dock räckt överallt
Fördelen med en låda med 1:1 på 5an är ju att du får en tätare stegning. En låda med överväxlad 5a har ju 1:1 på 4an och ofta lite längre "hopp" mellan växlarna.... Som sagt, allting hänger ju ihop. Vridmoment, maxvarv, stegning i låda, diameter på hjulen osv.... Gillar du att sitta framför datorn ska du kika på Optimumlap, tråden finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Intressant programvara där du kan ge olika förutsättningar för t.ex. utväxling och se vad det ger för varvtal, växlingspunkter, hastigheter osv på svenska banor..... _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... |
||||
Välkommen till cupen!
Som flera andra skrev innan, ett bra tips är att lägga pengarna på körning, i BMW Cup man får ganska mycket körtid så har man bara en driftsäker bil får man verkligen valuta för pengarna plus att det är ett trevligt gäng som reser runt på sveriges banor under säsongen Med tanke på kylning så se till att kylaren verkligen få all den kylluft den kan, bygg ev. luftstyrningar i tunn alu.plåt eller liknande, det brukar räcka en bra bit _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||
Du har redan en ZF låda med 1:1 på femman om drivlinan är original. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -98 BMW Cup | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (14042 totalt) |