Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TTS "CS" -11
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (5828 totalt)
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Dags att lägga upp en liten tråd kanske, får väl försöka bidra och visa att inte alla som hänger här är übermekaniker och/eller fantomchaufförer

Verkar inte frekvent förekommet med Audi på forumet, kanske inte är något optimalt underlag för fortåka Men men, om man som jag gillar tvålkoppar och är frisör i själen så finns bara ett alternativ:



Precis, bilen i fråga är som synes en Audi TT, närmare bestämt en TTS, från 2011. Tanken var/är att göra smärre modifikationer allteftersom, och som titeln kanske antyder då lite åt Clubsport-hållet.
Eftersom jag bor mitt i stan och har centralgarage blir det inga avancerade övningar jag själv står för, det lämnas iväg till bättre lämpade personer.

Blev såklart inte inte den billigaste TTSen på Blocket till slut, jag är alldeles för bra på att köpa dyrt och sälja billigt för att gå på det. Men den hade bara gått ~7500 mil och kändes som ett bra objekt att utgå ifrån.

En del modifikationer är vid det här laget utförda då bilen införskaffades i oktober 2019. Kommer fylla på lite historik här efter hand.

Först ut monterades i alla fall en Clubsport-bur från Wiechers Sport. Den reggades även om med bur så jag slipper det tvivelaktiga nöjet att krångla med den i och ur. Visst, det är en skruvbur - men SÅ roligt är det inte...



Därefter inhandlades en uppsättning PROTRACK ONE (18x9) som skoddes med NS-2R (255/35)



Nya skivor/belägg samt lite mer luft till bromsarna. Modifierade luftscoop för Porsche 997 GT2 / GT3 (art.nr. 99734148392/99734148492)


_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Kul! Snart är det en rejsbil. Det är sen gammalt

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
AL skrev:
Kul! Snart är det en rejsbil. Det är sen gammalt

/AL


Som alla goda TV-kockar har jag såklart förberett lite...något bör ju till och med jag hunnit med sedan 2019

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Härligt att se bilen i egen tråd här nu!
Den har förgyllt Kul-turer och träffar i flera år nu thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Figgz skrev:
Härligt att se bilen i egen tråd här nu!
Den har förgyllt Kul-turer och träffar i flera år nu thumbs up


Jag tänkte det var dags att sluta smyga i det fördolda

Det får bli fler kul-turer och sprintar framöver också, banträffarna lyckas jag pricka in bättre

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Eftersom batteriet sitter bak och det är lite (mycket) svårt att fälla baksätet och krypa bak för att dra i nödöppnaren med bur monterad om man skulle behöva det, fick det bli ett "rear seat delete kit". Sparar även lite vikt såklart, vilket ju aldrig är fel.

Kitet inhandlades från Stern Performance Parts. Kanske inte det smidigaste köp jag gjort, men det ordnade sig i alla fall till slut...

Det är iaf typ en pulverlackad aluminiumstång (går att välja kolfiber också) med nät gjort av "säkerhetsbälte".



Till just TT 8J visade det sig dock inte finnas någon vettig montering (inte i mitt tycke iaf). Sterns mål är att allt skall vara plug-and-play utan åverkan, och för TT 8J innebär det att man bara klickar fast stången i fästet för hatthyllan. Som är gjort i plast. Mest för show alltså. Jag har dock inget emot smärre modifieringar, så jag fixade en egen skruvad variant på infästning.



Dessutom klädde jag nätet för att få bättre isolering, bilen skall vara tyst...eller ja, iaf lika "tyst" som den var innan jag började pilla...



Fixade även till en liten "mellanvägg" i nederkant mellan kupé och bagage för att kunna stänga till helt och ljudisolera någorlunda väl.




_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Personer med tränat TT-öga noterade kanske i inlägget innan att golvet i bagageutrymmet sitter lite högt? Korrekt! Det bor numera ett reservhjul där, känns bra att ha med ett om man skulle köra sönder ett däck/hjul.
Standardutrustning är kompressor och lagningskit vilket ju hjälper föga om däcket gett upp helt.


_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Nästa "uppgradering", eller i alla fall förändring, som skedde förra året var byte av fjädring då det visade sig att bakdämparna var slut. TTS är begåvad (well...) med Magnetic Ride, så köpa orginal är ganska dyrt.
Efter lite surfande visade det sig att det var kampanj på Bilstein/Eibach just då, så det fick duga med ett B12-kit istället. Kitet kostade ungefär vad en orginalbakdämpare kostar.



Eftersom Magnetic Ride är aktiv fjädring gillar dock inte bilen när man byter till andra alternativ, därmed fick cancelleringsmoduler inhandlas också.
Har letat runt på internet och inte hittat något entydigt svar på om/hur man kan koda bort eländet ordentligt, så får köra med dessa så länge.
Cancelleringsmodulerna funkar visserligen, men verkar ha begränsad livslängd (får nu upp "Active Suspension Warning" emellanåt, förra året funkade det utan problem)...och de är inte superbilliga...



B12-kitet sänker förstås bilen lite, dock mindre än angivet då TTS/Magnetic Ride är lägre än standard TT.


_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Sedär ja! Kul att du äntligen lägger upp en tråd Anders!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Kul val av bil! Finns mycket roligt att göra med både bil och motor. Om du råkar ut för några konstigheter med motorn är det bara slänga ett PM, sitter samma motor i min Leon som blivit totalt ombyggd.

_________________
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Kul bil! Det finns ju en kille här runt linköping som hade en riktigt snabbt TT för några år sedan kanske finns nån tråd här? Jag har haft en TT-RS ett tag som jag banpreppade en del. Körde för mig riktigt bra tider med denna. Det finns en tråd här på rejsa om den bilen. Den kändes riktigt snabb men det jag saknade var bättre känsla i ratten, jag tyckte den var så "över boostad" och lätt i styrningen.

Jag bytte sen till en CTR FK8 som hade mycket bättre känsla men mycket sämre accelerationsgrepp och rätt tråkig motor.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Sedär ja! Kul att du äntligen lägger upp en tråd Anders!


Det fick vara dags nu, lite stöd för minnet om inte annat nu när jag börjar bli till åren kommen


Snömannen skrev:
.... Om du råkar ut för några konstigheter med motorn är det bara slänga ett PM, sitter samma motor i min Leon som blivit totalt ombyggd.


Tackar! Förhoppningsvis slipper jag konstigheter, men det är bra att veta att det finns lite kunskapsbank att tillgå

iqbad skrev:
... Jag har haft en TT-RS ett tag som jag banpreppade en del. Körde för mig riktigt bra tider med denna. Det finns en tråd här på rejsa om den bilen. Den kändes riktigt snabb men det jag saknade var bättre känsla i ratten, jag tyckte den var så "över boostad" och lätt i styrningen...


Jodå, jag har varit i den tråden (också) och smygläst lite Hade inte haft något emot den motorn! Dock det är det väl c:a 10kg mer över framaxeln och lite annan framvagn/servo, kanske det gör att den är något mer "okänslig"? Upplever inte att min är överdrivet lätt i styrningen, men visst - det är ju inte direkt samma känsla som i min förra bil... (Miata NA)

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Säsongen 2022 inleddes med sedvanlig vårservice hos "chefsmekanikern", typ vanlig service enligt bok plus fräsch bromsvätska. I år blev det även kamremsbyte på rekommendation. Inte för att den är i närheten av Audis magiska miltal, men den är ändå 10 år gammal så materialet har varit med ett tag oavsett. Han vet ju hur/var den används, så det var en ganska tydlig rekommendation. Är trots allt "lite" billigare att ta den kostnaden nu än den kostnad som skulle uppstå om den ger upp... När den ändå var inne fick han även skruva på ett främre fjäderbensstag och en grövre krängare bak som klickats hem under vintern.

Den begåvades även med nya sulor inför första körningen. AR-1 in, NS-2R ut.

Sammantaget är det då ungefär detta som gäller nu:

- Halvbur (Clupsport från Wiechers Sport)
- MTEC bromsskivor (MTEC Brakes)
- Dixcel belägg (Performance Brakes, Golf 6R bak: Z135-3914, Golf 6R fram: Z131-3913)
- Bromsvätska (ATE Typ 200)
- Bromskylning, luftscoop för Porsche 997 GT2 / GT3 (99734148392/99734148492)
- Fälgar (ProTrack ONE) med NS2-R först, nu AR-1
- B12 Pro-Kit, Eibach sänkfjädrar + Bilstein B8 dämpare (E90-15-009-05-22)
- Eibach Pro-Tronic (EDS/MagneticRide cancellation kit, AM65-15-007-01-22)
- Grövre krängare bak (Whiteline)
- Främre övre fjäderbensstag (UltraRacing)
- Rear seat delete kit (Stern Performance Parts)

Beställt:

- Wheel housing liner till TTRS, har naca/luftkanal för lite extra svalka in till hjulhus/bromsar. Ska passa med smärre modifiering.

Planerat (förr eller senare, troligen, kanske):

- Haldex Performance Controller, ska ge 60/40 bak/fram i "race mode" istället för standard ~30/70
- Steg 1 tuning
- Mer välljud
- TTRS-vinge
- Grövre krängare fram

I samband med att buren och kitet från Stern monterades adderade jag lite extra ljuddämpning i sidopanelerna bak, samt plockade bort lite onödig vikt när jag ändå var där.

Ryggstöd bak: -12,8kg
Bälten, högt mm bak - 3,3kg
Stereo, sladdar - 2,3kg
Högt fram - 1,8kg
Mindre (standard)batteri - 9,8kg (orginal väger 22.2kg...)
Lättare fälgar - 3kg (per hjul)

Tillkommer gör väl ungefär 13kg bur samt 4kg eller så diverse relaterat till "rear seat delete kit" mm.

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Är något gjort åt den i dagsläget för effekten?
Har du förresten bytt "koppen" till högtryckspumpen?

_________________
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Snömannen skrev:
Är något gjort åt den i dagsläget för effekten?
Har du förresten bytt "koppen" till högtryckspumpen?


Nej och nej Det senare kanske är något jag bör se över?

Börjat med bromsar, chassi och sneglar nu lite på drivlinan (Haldex-fix). Mer effekt är också önskvärt såklart, men bilen är fortfarande snabbare än mig, så det har lägre prio

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



AndersBergkvist skrev:
Snömannen skrev:
Är något gjort åt den i dagsläget för effekten?
Har du förresten bytt "koppen" till högtryckspumpen?


Nej och nej Det senare kanske är något jag bör se över?

Börjat med bromsar, chassi och sneglar nu lite på drivlinan (Haldex-fix). Mer effekt är också önskvärt såklart, men bilen är fortfarande snabbare än mig, så det har lägre prio


Helt rätt och kan rekommenderas, speciellt om du kör bana.
Om inte en VAG-originaldel är svindyr så skulle jag rekommendera att du köper en sån.
Jag köpte en från Autodoc från Febi, tror jag det var och den vart utsliten till nivån att det var ett hål i den på ca 800mil och typ 5-7bandagar. Så det rekommenderas absolut att byta den vid typ vartannat oljebyte eller liknande.
Väljer du att uppgradera till en eftermarknads högtryckspump typ Autotech/VIS så bör du nog byta ännu oftare.. Går den sönder är risken stor att du åker på att byta insugskammen.

Har du några planer på körningar framöver?
Hade varit kul att se den på bana och se hur en TT med fyrhjulsdrift och dsg beter sig

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Snömannen skrev:
AndersBergkvist skrev:
Snömannen skrev:
Är något gjort åt den i dagsläget för effekten?
Har du förresten bytt "koppen" till högtryckspumpen?


Nej och nej Det senare kanske är något jag bör se över?

Börjat med bromsar, chassi och sneglar nu lite på drivlinan (Haldex-fix). Mer effekt är också önskvärt såklart, men bilen är fortfarande snabbare än mig, så det har lägre prio


Helt rätt och kan rekommenderas, speciellt om du kör bana.
Om inte en VAG-originaldel är svindyr så skulle jag rekommendera att du köper en sån.
Jag köpte en från Autodoc från Febi, tror jag det var och den vart utsliten till nivån att det var ett hål i den på ca 800mil och typ 5-7bandagar. Så det rekommenderas absolut att byta den vid typ vartannat oljebyte eller liknande.
Väljer du att uppgradera till en eftermarknads högtryckspump typ Autotech/VIS så bör du nog byta ännu oftare.. Går den sönder är risken stor att du åker på att byta insugskammen.


Nu var de ett tag sen jag höll på med dessa,men har inte denna ea888motorn? Å dom har väl rulle pp followern?
Bara en fråga,jag kan minnas helt fel

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Mange K skrev:
Snömannen skrev:
AndersBergkvist skrev:
Snömannen skrev:
Är något gjort åt den i dagsläget för effekten?
Har du förresten bytt "koppen" till högtryckspumpen?


Nej och nej Det senare kanske är något jag bör se över?

Börjat med bromsar, chassi och sneglar nu lite på drivlinan (Haldex-fix). Mer effekt är också önskvärt såklart, men bilen är fortfarande snabbare än mig, så det har lägre prio


Helt rätt och kan rekommenderas, speciellt om du kör bana.
Om inte en VAG-originaldel är svindyr så skulle jag rekommendera att du köper en sån.
Jag köpte en från Autodoc från Febi, tror jag det var och den vart utsliten till nivån att det var ett hål i den på ca 800mil och typ 5-7bandagar. Så det rekommenderas absolut att byta den vid typ vartannat oljebyte eller liknande.
Väljer du att uppgradera till en eftermarknads högtryckspump typ Autotech/VIS så bör du nog byta ännu oftare.. Går den sönder är risken stor att du åker på att byta insugskammen.


Nu var de ett tag sen jag höll på med dessa,men har inte denna ea888motorn? Å dom har väl rulle pp followern?
Bara en fråga,jag kan minnas helt fel


TT ja, TTS nej.
TTS'en blir motsvarande dåtidens Golf MK6 R/Leon Cupra dvs EA113 så BYD/CDL.
Lätt rörigt då både TT och Golf GTI mk6 då istället har EA888 som du säger.

Som en bekräftelse på ovanstående så skrev Anders också i inlägget "30 Jul 2022 13:27" att man bytte kamremmen. Endast EA113 har kamremm

_________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Aha, ja en smula lätt rörigt, har lagt upp 3d modell för rollermodifiering pp grabcad,så e proböemet löst,funkade perfa på min

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Snömannen skrev:
... Så det rekommenderas absolut att byta den vid typ vartannat oljebyte eller liknande... Väljer du att uppgradera till en eftermarknads högtryckspump typ Autotech/VIS så bör du nog byta ännu oftare. Går den sönder är risken stor att du åker på att byta insugskammen.


Jag är inte riktigt med på vilken del du menar, men det låter helt klart som att jag borde veta (ta reda) på det! Har du möjligen koll på reservdelskoden?

Snömannen skrev:

Har du några planer på körningar framöver?
Hade varit kul att se den på bana och se hur en TT med fyrhjulsdrift och dsg beter sig


Jodå, det finns. Planen är Knutstorp med SVKG (22:a aug), Kinnekulle med Tracklife (24:e sept) och avslutningsvis Falkenberg med SVKG (28:e sept). Kanske om det finns någon passande körning på Anderstorp också, jag har inte riktigt koll på hur det ser ut där.

Mange K skrev:
... Nu var de ett tag sen jag höll på med dessa,men har inte denna ea888motorn? Å dom har väl rulle pp followern?
Bara en fråga,jag kan minnas helt fel


Som Emil skriver, EA113 (CDLB) på TTS:en. VAG, de har ju "några" mer eller mindre snarlika modeller att välja på...den ena med mer intressanta sjukdomar än den andra...

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97


Trådstartare
Det är ju kul om man kan se någorlunda tydligt att/om fix och trix gör något för varvtiderna, men diffen i år lär väl till största del kunna tillskrivas däcken...
Med reservation för tiderna i sig, Harry's på telefonens GPS kan ha genat lite på sina ställen.

Falkenberg
55.30 (2020)
54.38 (2021)
51.71 (2022)

Kinnekulle
1.06.26 (2020)
1.04.73 (2021)
1.02.15 (2022)

Gelleråsen
1.19.74 (2020)
1.18.30 (2022)


[Foto: Daniel Strigård, Gelleråsen med SVKG 20220720]

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TTS "CS" -11
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (5828 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande