Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E91 335i -09
1, 2, 3   >>
282 besök senaste veckan (6319 totalt)
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
Hallå! Ger ett försök på detta med projekttråd med risk för att jag antingen blir helt besatt på att uppdatera eller glömmer helt och hållet bort...

Hur som helst, bilen i fråga är en LCI E91 335i med N54 motorn parad ihop med den 6växlade manuella lådan. Letade rätt länge efter rätt bil och har nog sett de flesta e91 335i till salu på blocket, slog tillslut till på denna. Sökandet blev inte heller enklare med tanke på att det enbart finns ett halvt dussin av dessa i Sverige.

Såhär såg bilen ut efter jag hämtat den! Tanken var att inte göra allt för många modifikationer men så blev inte fallet...



Det som satt monterat när jag köpte bilen var följande:
BC coilovers
Aluminium tryckrör med Turbosmart dump
M3 diff, drivaxlar och kardan.

Min plan var att köpa ett par billiga ebay 17T turbos, downpipes, intercooler och köra på 98oktan eller e40-e60 mix men sedan dök det upp ett "billigt" singelturbo kit som jag kände såklart var ett "måste ha"... men det köpet blev inte alls som tänkt, mer om det kommer att skrivas senare i tråden.

Första ändringen var nya fälgar! Ett par JR SL-01 i matt bronze, 18x8.5 et20 fram och 18x9.5 et38 bak.



Därefter byggde jag om lyktorna med ett par "3/4 DTM angel eyes" från Bavgruppe samt nya lyktglas. Färgade allt som inte var svart till just det, svart! Dessa går även att kopplas mot blinkers så att de lyser i gult när man blinkar.





Dessa var ett h*lve*e att göra, lyktglasen är limmade fast till huset och man får använda sig utav värmepistol eller ugn för att få limmet att mjukna så man kan slita loss glaset. Tog mig nog 10 timmar om inte mer att få loss bara glasen. Sa även att jag aldrig skulle göra om detta men är lite sugen på att göra ett par nya med vanliga runda ringar... tar gärna lite input på det.

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
Som nämnt ovan så råkade jag snubbla över ett "billigt" singelturbokit och kommer gå in mer i detalj om det senare men för att få ut det mesta av kittet så köpte jag såklart massa andra delar också, jag var ju bara tvungen Hade lite flax och hittade en koppling från Xtreme begagnad men i väldigt bra skick, det vart en dubbelskivig keramisk och ett spakställ från Coolerworx samtidigt.



Det mycket efterlängtade turbokittet! Initialt var jag inte övertygad men efter mycket om och men så slog jag till på det men köpet blev raka motsatsen från det som var tänkt att bara installera... Fick hem sakerna från Danmark mitt under det där jäkla viruset och då upptäcker jag lite saker som inte vart beskrivet vid försäljning.

Intercoolern var tillstött, downpipe och tryckrör var "masserat för att passa" (läs bankat med hammare) m.m... Grädden på moset var att turbon rasade vid första gaspådraget när man hade fått dit allt. Fanns inte supermycket på kontot kvar då efter alla inköp så blev att snabbt beställa hem en turbo från eBay bara för att få rull på bilen.

Syns även på bild att i detta läge så har det nya avgassystemet kommit på, 3" hela vägen med en ljuddämpare samt en resonator i mitten (något som ska göras om förmodligen).



Därefter så gick bilen äntligen! Men sen kom nästa problem...

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
Som vanligt så kommer nästa problem, förvisso självförvållat denna gång. Skulle bränna lite gummi och var nog lite väl ivrig, skruven för en av diffens fästen gick av på mitten och andra var böjd som en banan... Bussningarna mådde inte heller så bra så det blev ett par lila från Powerflex som ersättare.

Men bra däckspår vart det!




När detta var fixat så var bilen åter en gång på vägarna och man var glad som bara den men plötsligt lät något konstigt igen och efter en stund så upptäckte vi att bromsen bak hade kärvat, typiskt e9x.




Var lagom trött på bilen vid detta läge men måste erkänna att detta är något jag borde upptäckt tidigare. Nu hade jag väl i alla fall en ursäkt att uppgradera så köpte ett par F8X M ok med 380mm skivan fram och en 345mm skiva bak



Minns inte hur detta upptäcktes men det visade sig att de personen jag köpt oken av hade "lämnat iväg" de för pulverlackering, något som orsakade rätt mycket huvudvärk... Geniet som pulverlackerade oken hade varken tagit ut kolvarna, packningarna eller maskerat något ö.h.t...



Som tur var så kom det mesta ut rätt enkelt och blästrade med sodabläster för att ta bort allt sk*t. Passade även på att sätta dit nya packningar/o-ringar, kanske även borde installerat värre kolvar

De främre oken passar rätt på med 370mm skivorna från F3X M-perf bromsar men det var inte nog, så jag köpte ett par excentrisk "fästen" som förflyttar oket 5mm så man får plats med 380mm skivorna. Blev samma sak med fästena bak för att para ihop de med en 345mm bromsskiva från en E60 550i, något som jag idag funderar på göra om till F8x 370mm skivan.





Färdiga resultaten, passade rätt bra på mina 18" fälgar!




Kort därpå blev det faktiskt avställning för vintern!

_________________
Anthony L ee
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Ser ut att vara en trevlig kärra! Vad ger det för effekt med det där kitet samt najs med stora bromsar också kollat på de.

Mycket motgång men skoj att du kämpar på!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
robber skrev:
Ser ut att vara en trevlig kärra! Vad ger det för effekt med det där kitet samt najs med stora bromsar också kollat på de.

Mycket motgång men skoj att du kämpar på!


Tack! Hade endast gatumappat bilen innan och numera ändrat setup igen... Gissningsvis så hade jag cirka 600hk innan men ogillar att ge "fantasi siffror". 100-200kph tider med passagerar och lite bagage landade på låga 7or.

Kommer skriva lite mer om nya setupen inom kort men lite trött i fingrarna haha. Den kommer landa på lite norr om 700 på naven troligtvis.

Mycket motgångar men man får hoppas på det är värt det inför nästa säsongen.

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
Efter att jag hade fixat bromsarna så ställdes bilen av och började preppa inför 2022. Hade en del motgångar redan innan vintern då jag behövde hitta nytt garage m.m.

Hur som helst, hittade ett garage där jag endast förvarade bilen och om man snabbspolar till våren 2022 så hände inte så mycket med bilen, tanken var att den bara skulle rulla "turnkey".

Första trippen med bilen med helt fräscha grejer så börja den strula... Vid gaspådrag så ser jag massvis med rök bakåt och fattar att något inte stämde. Åkte till garaget och öppnar oljelocket och det flåsar en massa rök... komptestade maskinen och 2 cylindrar mådde inte så bra.

Flyttade garage igen och började riva bilen. Det vi fann var att ringlanden hade spruckit på dessa 2 kolvar, ena i 2 bitar och andra i 4 bitar. Alla cylinderloppen såg dock OK ut och kammarna såg fantastiska ut. Motorn hade 18.000mil på sig varav 1-2k var rätt rejält trimmade.





Då var det bara att överväga valen, sälja bilen som rep objekt, köpa en till original motor eller bygga motorn?

_________________
Anthony L ee
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2527



Jag är nyfiken på vilket sätt du valt mappa om bilen för dom effekterna du skriver och vilket bränsle du körde på. Initialt låter det du råkat ut för spikningar. Vore intressant om att höra mera hur din motorsetup ser ut.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Jag är nyfiken på vilket sätt du valt mappa om bilen för dom effekterna du skriver och vilket bränsle du körde på. Initialt låter det du råkat ut för spikningar. Vore intressant om att höra mera hur din motorsetup ser ut.


Tjena! Tidigare mappades den på MHD+JB4 BEF. Piggyback som även hade extra spridare. Mappades endast på gatan och på distans kördes på e85. Inte ovanligt att ringlanden ger upp vid för mycket effekt.

Numera blir det MaxxECU, hoppades på få igång bilen idag faktiskt men blev tyvärr inte så...

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
Lång dag i garaget idag! Stressat och skyndat för att få ihop bilen nu när mitt MaxxECU och vad som skulle varit en "pnp" härva har kommit (precis idag).

Gjort allt för att kunna starta bilen men såklart gick det inte så som tänkt. Adaptern fungerade inte på tänkt sätt och kontakter var fel m.m....

Får hoppas att detta blir löst snabbt så jag kan ordna lite uppdateringar. Kommer skriva mer inom kort över nya receptet för maskinen och resten, men spoilar lite med denna post

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
Nu kommer en liten (rätt stor egentligen) uppdatering! Är lite bättre på uppdatera på instagram...

Försökt koppla in maxxecu med en "plug and play" adapter men det gick sisådär...
Adaptern i sig är endast ett kretskort med original kontakt och kontakter för maxxecu.


ECUn gick inte igång med tändningen så slet isär den och började felsöka. Ett relä gick inte igång som det skulle på 12v från bilen när tändning gick på (inte riktigt så enkelt men dummat ner). Efter felsökande och laborerande så kom vi fram till att ett relä i denna "pnp" box inte fungerade som det skulle, skickade tillbaka den till Tyskland och fick tillbaka den fungerande trots att tillverkaren påstår "vi har inte ändrat något"...




Vidare till nästa problem! Bilen startar och går, men som en påse skit. Trigger signalen var sisådär, beställde en ny vevaxelgivare imorse och bytte ut den efter jobbet. Perfekt, nu fanns det klara och tydliga signaler!

Nu var det ännu ett problem som dök upp när vi starta bilen, den gick fortfarande dåligt och vi såg att den titt som tätt dök ner till "0 RPM"... Nu har vi alltså trigger/RPM problem som gör att kammarna ville vrida sig som fan... Tillsammans med polarn så drog vi en logg och kikade om "in sync" var som det skulle, dvs konstant 1 som MaxxECU wikin säger, det var det inte. Men varför?

Precis innan vi skulle ge upp så gjorde jag ett sista ryck, jag plocka bort o-ringen för vevaxelgivaren som jag tyckte vid installation var lite kinkig men den såg ut att sitta så lät den vara. Vi snackar en glipa som man inte ens knappt kan se med ögat eller ens känna efter... men men, ur med o-ringen, dra runt motorn och kika triggerloggen, tada! 1-1-1-1-1, precis som vi ville.

Startade bilen utan o-ringen för vevaxelgivaren och den gick som en dröm!



Detta är den "lilla" uppdateringen jag hade för tillfället. Kan skriva mer vid senare tillfälle om motorreceptet för denna maskin, men nu efter 1 1/2 år slit så känns det otroligt att bilen äntligen är igång igen, bestämde mig verkligen att gå all-in så det har tagit sin tid främst då det kostat väldigt mycket, men snart är vi förhoppningsvis i hamn!

Nästa projekt blir väl antingen att mappa den eller att riva bakvagn och i med nya bussningar! Tyck gärna till

_________________
Anthony L ee
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Hur går det här?

Fått ihop allt och är bakvagnen nere nu?

Har köpt en E90 nu så alltid skoj med mer erfarenheter och byggen.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 410



Min erfarenhet av en lågmilad E91 kan sammanfattas med ett ord, rost! Bakvagnsramen rostar inifrån och ut. Även V-staget som finns på vissa modeller. Köper man en ny är den förzinkad. Ta bort plastinnerskärmarna bak och kolla hur det ser ut. I bästa fall har inte hjulhusen stora rosthål. Annars är det en trevlig bil, ju mer effekt desto bättre

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
robber skrev:
Hur går det här?

Fått ihop allt och är bakvagnen nere nu?

Har köpt en E90 nu så alltid skoj med mer erfarenheter och byggen.


Hallå! Allt är mer eller mindre ihop, saknas väl stötfångaren fram och hjulen
Bakvagnen har inte rörts alls, har knappt varit i garaget då jag åkte på en skada för inte så längesen men får se om jag tar ett par snabba tag snart på det.

Kul ju! Vad för E90 och vad är planen med den?

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
c311 skrev:
Min erfarenhet av en lågmilad E91 kan sammanfattas med ett ord, rost! Bakvagnsramen rostar inifrån och ut. Även V-staget som finns på vissa modeller. Köper man en ny är den förzinkad. Ta bort plastinnerskärmarna bak och kolla hur det ser ut. I bästa fall har inte hjulhusen stora rosthål. Annars är det en trevlig bil, ju mer effekt desto bättre


Hehe jag vet! Har en bakvagn på sidan som jag sett rostat jäkligt mycket men min på bilen är rätt fin än så länge. V-staget är borttaget pga avgassystemet som byggdes m.m.
Plastinnerskärmarna bak har varit bortplockad vid ett tillfälle, har inga stora rosthål alls där faktiskt.

Förklaringen gissar jag på är att bilen inte är vinterkörd på cirka 8 år.

_________________
Anthony L ee
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Zalle skrev:
robber skrev:
Hur går det här?

Fått ihop allt och är bakvagnen nere nu?

Har köpt en E90 nu så alltid skoj med mer erfarenheter och byggen.


Hallå! Allt är mer eller mindre ihop, saknas väl stötfångaren fram och hjulen
Bakvagnen har inte rörts alls, har knappt varit i garaget då jag åkte på en skada för inte så längesen men får se om jag tar ett par snabba tag snart på det.

Kul ju! Vad för E90 och vad är planen med den?


Livet kommer imellan ibland, låter inge bra med skadan hoppas det inte är allvarligt

Råkade köpa mig en e90 325 -05.

Spartansk ska agera banbus och lite brux kollar inspiration här nu för en del lär behöva behöva bytas.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 410



Kan vara en bidragande orsak att din inte är vinterkörd. Innerskärmarna skaver bort färgen på plåten. Så kallad bitumenpapp kan man limma i hjulhusen så håller det längre. Tror att M-modellerna av e9x är bättre på den punkten. De främre karossfästena i bakvagnsramen hade separerat från resten av ramen. När sen V-staget bröts av blev det ofrivillig 4-hjulsstyrning.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
robber skrev:
Zalle skrev:
robber skrev:
Hur går det här?

Fått ihop allt och är bakvagnen nere nu?

Har köpt en E90 nu så alltid skoj med mer erfarenheter och byggen.


Hallå! Allt är mer eller mindre ihop, saknas väl stötfångaren fram och hjulen
Bakvagnen har inte rörts alls, har knappt varit i garaget då jag åkte på en skada för inte så längesen men får se om jag tar ett par snabba tag snart på det.

Kul ju! Vad för E90 och vad är planen med den?


Livet kommer imellan ibland, låter inge bra med skadan hoppas det inte är allvarligt

Råkade köpa mig en e90 325 -05.

Spartansk ska agera banbus och lite brux kollar inspiration här nu för en del lär behöva behöva bytas.


Tack! Knäskadan går nog över snart, bättre besked idag hos fysioterapeuten (stavas det så?).

Har kanske lite delar om det skulle behövas så var inte blyg för att fråga, något jag vet spontant är PF Black bakre subframe inserts

_________________
Anthony L ee
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
c311 skrev:
Kan vara en bidragande orsak att din inte är vinterkörd. Innerskärmarna skaver bort färgen på plåten. Så kallad bitumenpapp kan man limma i hjulhusen så håller det längre. Tror att M-modellerna av e9x är bättre på den punkten. De främre karossfästena i bakvagnsramen hade separerat från resten av ramen. När sen V-staget bröts av blev det ofrivillig 4-hjulsstyrning.


Om det skulle få för sig att rosta där så kapar jag nog bort de och breddar med M3 skärmar... men det hoppas vi inte händer för plånbokens skull

Bra info!

_________________
Anthony L ee
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Zalle skrev:
robber skrev:
Zalle skrev:
robber skrev:
Hur går det här?

Fått ihop allt och är bakvagnen nere nu?

Har köpt en E90 nu så alltid skoj med mer erfarenheter och byggen.


Hallå! Allt är mer eller mindre ihop, saknas väl stötfångaren fram och hjulen
Bakvagnen har inte rörts alls, har knappt varit i garaget då jag åkte på en skada för inte så längesen men får se om jag tar ett par snabba tag snart på det.

Kul ju! Vad för E90 och vad är planen med den?


Livet kommer imellan ibland, låter inge bra med skadan hoppas det inte är allvarligt

Råkade köpa mig en e90 325 -05.

Spartansk ska agera banbus och lite brux kollar inspiration här nu för en del lär behöva behöva bytas.


Tack! Knäskadan går nog över snart, bättre besked idag hos fysioterapeuten (stavas det så?).

Har kanske lite delar om det skulle behövas så var inte blyg för att fråga, något jag vet spontant är PF Black bakre subframe inserts


Skönt att det är på bättringsvägen!

Du har pm

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Hur går det med bygget'?

Skoj att vara förbi och snacka lite skit och se pärlan.

Är bilen ihop nu och på hjul?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 113


Trådstartare
robber skrev:
Hur går det med bygget'?

Skoj att vara förbi och snacka lite skit och se pärlan.

Är bilen ihop nu och på hjul?


Tjabba! Det går bra

Det var trevligt att träffas o tjöta lite!

Bilen är nu mappad faktiskt, tänkte precis ta och skriva ihop en summering över helgen som varit.

_________________
Anthony L ee
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E91 335i -09
1, 2, 3   >>
282 besök senaste veckan (6319 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande