Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2.0 -74 - Såld.
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 28, 29, 30   >>
16 besök idag (240598 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Fick den nya motorn i måndags och har nu konstaterat att jag troligtvis måste skicka tillbaka den till firman som byggt den....

Enligt receptet den är byggd med så har byggaren valt vevstakar som gör motorn 15 mm bredare än orginal.
Detta gör att luftplåtarna som sitter runt motorn inte passar så bra och att mitt nya avgasystem inte alls kommer passa och jag tänkte inte modifiera en väldigt dyr ljuddämpare eller leva med att luftplåtarna inte passar för att byggaren inte upplyst mig om det faktum att motorn blir 15 mm bredare än orginal...


Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Mats Karlsson skrev:
Fick den nya motorn i måndags och har nu konstaterat att jag troligtvis måste skicka tillbaka den till firman som byggt den....

Enligt receptet den är byggd med så har byggaren valt vevstakar som gör motorn 15 mm bredare än orginal.
Detta gör att luftplåtarna som sitter runt motorn inte passar så bra och att mitt nya avgasystem inte alls kommer passa och jag tänkte inte modifiera en väldigt dyr ljuddämpare eller leva med att luftplåtarna inte passar för att byggaren inte upplyst mig om det faktum att motorn blir 15 mm bredare än orginal...



Trist!
Fast hade det gått att bygga med kortare utan att det skulle bli knasiga vinklar på stakarna?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Dom flesta andra som bygger den storleken på motor verkar välja 5,4" då blir motorn 5 mm bredare eller 5,325" då blir motorn lika bred som orginal.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Motorn har skickats tillbaka till byggaren som ska åtgärda ett antal detaljer som jag inte är nöjd med.

I övrigt har det trillat in lite nya delar men jag får återkomma med bilder på dessa när jag fått en stund i garaget. Har spenderat senaste månaden med att bygga en 16 meter lång mur av 20 ton sten.
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 805



Hur går det för dig? Några uppdateringar kring motorn?

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Raz skrev:
Hur går det för dig? Några uppdateringar kring motorn?


Jodå det går bra, den bör skickas tillbaka ganska snart. Det som är gjort är att byggaren har
bytt block till det 914 block som jag skickade ner istället för det VW buss block han använt. Han har även bytt till kortare stakar som ska göra motorn något smalare.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Hoppla....



Ojsan...



Sådärja...

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Gillar att det går framåt! Grymt snyggt bygge. Nu ska jag stick ut hakan och visa min okunskap och ovilja att i detta fallet söka information själv. Är denna motorn på något sätt samma som dom som sitter i folkabubblorna? T.ex. bultmönster mot transaxel.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Gillar att det går framåt! Grymt snyggt bygge. Nu ska jag stick ut hakan och visa min okunskap och ovilja att i detta fallet söka information själv. Är denna motorn på något sätt samma som dom som sitter i folkabubblorna? T.ex. bultmönster mot transaxel.


Jag får väl demonstrera min okunskap om allt som inte är Porsche 914 och erkänna att jag inte vet. Jag vet att Frallan här på forumet använder en typ 4 motor i sin bubbla men vad han kör med för växellåda vet jag inte.
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Plötsligt händer det

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Snyggt Mats! thumbs up Spännde att ser vad den presterar på dynon.

Ang. bultmönster har alla luftkylda VW och Porschemotorer samma mönster. T.o.m. mezgerbaserade motorer i 996 och 997.1 (dvs. turbo, GT2 och GT3) har samma bultmönster som bubblan.

Bubblor kom dock aldrig med typ4 från fabrik.

_________________
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Hallå.
Får börja med att berömma för ett fint bygge.
Hur har du tänkt göra angående mappning? För du kör kör väl med ett Max ECU?
Jag vet att i Mellerud, hos Auto-gruppen, kan du mappa den. Det är ju lite närmare för dig om inte annat
Bara ett förslag från min sida.
Mvh Berbel

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Berbel skrev:
Hallå.
Får börja med att berömma för ett fint bygge.
Hur har du tänkt göra angående mappning? För du kör kör väl med ett Max ECU?
Jag vet att i Mellerud, hos Auto-gruppen, kan du mappa den. Det är ju lite närmare för dig om inte annat
Bara ett förslag från min sida.
Mvh Berbel


Tack för tipset.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Motorplåtarna monterade, alltid ett pyssel att få dom på plats. Fick lite hjälp av Pontus med att skruva dit
skruvarna då det är svårt att vara både över och under bilen samtidigt.



Tändspolarna fick byta plats till torpedväggen mot det bakre bagageutrymmet.



Nya tändstift BKR7ES och nya värmetåliga tempgivare på cylinder 1 och 3.



Har bockat lite rör istället för att dra en massa bökiga slangar för avluftningen av ventilkåporna.



Insug och oljetorn m.m. smågrejer monterade.



Blev även ett rör för vevhusventilationen.
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Veldig kult prosjekt!

Av nyfikenhet - hva er vinkelen på anleggsflaten til innsugsmanifolden på toppene?

Jeg lurer på om jeg kunne modifisert slike manifolder til Type4 motoren til å passe min Daimler V8

Beklager min Svorsk

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Sonus skrev:
Veldig kult prosjekt!

Av nyfikenhet - hva er vinkelen på anleggsflaten til innsugsmanifolden på toppene?

Jeg lurer på om jeg kunne modifisert slike manifolder til Type4 motoren til å passe min Daimler V8

Beklager min Svorsk


Jag ska se om jag kan mäta upp det när jag kommer hem ikväll.
Din svorska är mycket bedre än min norska, trots att jag jobbat två år i Norge.
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Blir stiligt detta thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare
Sonus skrev:
Veldig kult prosjekt!

Av nyfikenhet - hva er vinkelen på anleggsflaten til innsugsmanifolden på toppene?

Jeg lurer på om jeg kunne modifisert slike manifolder til Type4 motoren til å passe min Daimler V8

Beklager min Svorsk







Ca 65 graders vinkel.
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Tack så mycket! Tyvärr er det for mycket da min V8 er 90 grader så de må modifkseres ganske mye om de skal passe. Neste gang du er i garasjen kan du måle diameter på porten mot toppen og senteravstand på portene?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036


Trådstartare


Att göra listan.....



Sandwichplatta till oljekyl.



Olja och filter, måste komma ihåg att beställa nya oljefilter då jag tog det sista idag.



Filter på, oljeplugg monterad och olja påfylld.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2.0 -74 - Såld.
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 28, 29, 30   >>
16 besök idag (240598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande