Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2.0 -74 - Såld.
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 28, 29, 30   >>
16 besök senaste veckan (240482 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Grattis!

Jag ska besiktiga min nästa fredag...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Trots avklarad besiktning så verkar inte Murphy helt lämnat garaget.

Har haft problem att få till Toe in på vänster bakhjul och i söndags så plockade jag ner båda trailing armarna bak för att kunna jämföra dom sida vid sida. Både min egen och kompisens mätning fick samma resultat, den vänstra är 5 mm längre mellan drivaxelns centrum och axeln som armen roterar runt.

Har beställt en vänster bakarm och lite nya hjullager.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Plockade ner båda länkarmarna bak



Trädde en bit rör genom båda hålen där stötdämparen sitter fast.



Här kan man se att axlarna som armarna roterar runt inte linjerar.



Vänster länkarm ligger inte parallellt med vattenpasset.



Medans höger är parallell.



Beställde en begagnad arm från Tyskland i måndags och igår fredag dök den upp.
Började direkt ta isär den för att få bort de gamla bussningarna (ett riktigt skitjobb!) och navet som
satt kvar på länkarmen. Klockan 17:20 ringde jag till min kontakt som pulverlackar och frågade om det gick att lösa nåt i helgen. Han kunde inte förrän söndag kväll.....eller nu direkt? Satte mig i bilen och åkte de 8 milen och fick blästrat och målat länkarmen. 20:30 var jag hemma igen.



Nu hoppas jag bara att de nya bakhubbarna är klara på måndag som lovat så jag kan få ihop bilen och göra en hjulinställning nästa vecka. Nästa lördag bär det förhoppningsvis av till Skåne och årets 914-träff!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Ser som vanligt riktigt trevlig ut! Var i Skåne är träffen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Utanför Skivarp
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


De senaste två kvällarna har bilen monterats ihop igen och idag tog jag ledigt från jobbet.
Hade bokat hjulinställning kl 10 på däck och fälg i Trollhättan (tredje försöket) och lättnaden var stor när datorn den här gången visade 4 mm toe in på vänster bak. Vi justerade till 1mm toe runt om och nöjde oss där.



Passade på att ta lite välbelysta bilder underifrån, från och med nu kan den ju bara bli skitigare.



Blankt och fint ska det vara....



Väl hemma så fick jag byta till kryssekerfälgarna med 195/50-15 däck på inför helgens långtur då vänster bak är lite för tight mot bakskärmen för att det ska kännas bra. Får fixa lite valsning av den skärmkanten framöver. Tidigt lördag morgon bär det av mot Skåne, bara eller brista! thumbs up
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Den är ju så fin så fin!

Men jag funderar på vad det är som sitter i tråget vid avtappningen... Oljefilter? på Typ 1 sitter det ju bara en sil...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Det är en så kallad "Tuna-can" budget variant av djupare sump som låter oljepumpen suga ur den nersänkta burken. Filtret sitter längre fram på höger sida av motorn under orginal oljekylaren.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Aha, till typ1 finns det något liknande men då är det ett minimalt filter inuti. Dessa motorer har alltså ett filter original. Luxury!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Igår kördes det Skåne tur och retur. totalt 82 mil så jag var lite trött men väldigt nöjd igårkväll.
Första riktiga långkörningen och bilen klarade det utmärkt.



914 träff nere i Skivarp, 8 st 914 närvarande vara 7 st körbara. Bland besökarna fanns det minst 3 st till som vi hoppas är klara till nästa år.



Kul att träffa alla och att få prata 914 i några timmar, äta lite korv och sen var det bara att köra hemmåt igen.
Stort tack till Pontus som körde följebil åt mig i sin Cayman.
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Var nära att köra dit med Rudolf men det kom målningsarbete emellan.
Hade varit kul att se bilen irl.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Var nära att köra dit med Rudolf men det kom målningsarbete emellan.
Hade varit kul att se bilen irl.


Det skulle du ju ha gjort Pehr var ju där med sin 964 så du hade inte varit ensam.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
felpost
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare



Var på Vårgårda flygfält igår och körde lite slalom, väldigt blött men det gjorde mig inget då jag fortfarande kör runt på finhjulen med billiga Nokia Line däck. Gick helt ok, lite mer ratt tid behövs dock för att vänja sig med bilen. Stort tack till Pontus för filmningen.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Nu när bilen är "färdig", de flesta här vet ju vad det innebär så såg jag fram mot en lugn helg. Det enda jag skulle göra var att ta och undersöka varför tankmätaren visar 3/4 tank när tanken är full.

Igår plockade jag bort lite omgivande delar och lossade skruvarna som håller givaren, det jag hittar är att den nya packningen till givaren är helt sönderfrätt där den varit i kontakt med bensinen och det ligger lite gummikorvar i botten på tanken.

Ska skaffa en bit gummi idag och göra en ny packning som tål bensin. Har även kontaktat företaget jag
köpte packningen av.

Givaren verkar dock funka som den skall, ska rengöra den ordentligt innan jag sätter tillbaka den. Får kolla vidare om det är nåt fel på själva mätaren.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Så härlig bil! Och motorljudet sen!!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Onsdagskväll betyder veteranbilsträff vid Slussarna i Trollhättan. Denna veckan fick jag en lite bättre plats än förra veckan. Kul kväll med massor med tjöt med nyfikna och intresserade människor.
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Jäklar! Jag har inte fått in i skallen än att det är onsdagsträffarna. Nästa onsdag får jag försöka ta mig ner. Det får kanske bli med Jackson som har åldern inne

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Oj, här har det inte hänt nåt på länge.....men det finns det ju orsaker till.
Hela sommaren så har ett vinande ljud ökat i styrka från växellådan. Efter en slalomtävling med PCS på Vårgårda flygfält 19:e juli så var vinandet oroväckande högt vid hemfärden. Bilen parkerades i princip och kördes bara ett par korta 5 km's turer till och i september år gjordes motor+ låda ur.

Jag lastade lådan i bruksbilen och körde upp den till Perrys motor där den nu får en översyn. Orsaken till ljudet var ett lager som helt separerat och ett annat som var lite nerslitet. Även syncringar på 1:an och 2:an kommer bytas, ettan var sopslut och tvåan på gränsen till slut.

Mycket falukorv och makaroner framöver...
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Men det är det värt...
Alltid trevligt att se och höra din bil på slalomen...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2.0 -74 - Såld.
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 28, 29, 30   >>
16 besök senaste veckan (240482 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande