Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1,8T -95 "R4"
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (15711 totalt)
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Ja men då var det väl dax att lägga upp en tråd här också. =)

Det hela började med att jag köpte mig en Grön Audi A4:a ifrån jönköping. ca: 6 år sedan. Jag var jätte nöjd med bilen och höll mig i ca: ett halv år då det var dax för at chippa bilen.
skitballt och snabb var den. måste ha avgassystem och filter också.
Jojjo uj uj uj nu var man väl värst?!

... Inte då.. efter ett tag så blev man ju även där van med effekten och man ville ju ha ut mer effekt. och jag började genast läsa trådar på olika forum. Och höra runt om andra 1,8T trimmare riket runt.

500-1000 kr hästkraften varnade folk om .. men det lät väl ändå dyrt?... (dom hade rätt) haha
så jag köpte mig ett nytt grenrör och en garret gt28R turbo byggde downpipe , monterade på front monterad Intercooler köpte dumpventil.. bytte till ett civinco sprut. osv..

300HK?! nuuu var man värst?! ut å rejsa. ........ PANG kolv-ras. okey ena spridaren lossnade under 6500 rpm och 1,6 bar.. blev ett hål lika stort som lillfingret i kolven.

Jahopp... var man fast i träsket nu?.. mjooo det var man. ingen somhelst utväg.. !

en ny motor hittades på skroten och monterades och dit med allt " trim" igen. nu gick bilen hela sommaren och vad händer?!... blev jag nöjd? .. N E J .! "suck"



Det är nu det hela spårar ut.... . ... nu blir det dyrt. fel skitdyrt. =)

Jag sliter ut gamla motorn skrotar allt som har med "orginal" att göra kastar AC kylaren åt älgarna kapar bort hela fronten skrotar bensintank ledningar pumpar.

dax att beställa nytt! =)


orginal Block 1,8 Borrat planslipat och line-honat
smidd vev
H-profil stakar
Wössner smidda kolvar 8:5:1 komp.
Nya lager och packningar
Toppen är från audi TT portad planad och matchportad mot grenrör och insug.
Rostfria ventiler och titan brickor fjädrar och knaster.
sachs kammar.
atp grenrör (sålänge)
Turbo garret 30-76R turbo med 4" kompressorhus och coatat avgashus 63 ar
3 " rostfritt avgas.
griffin alu kylare.
summit oljekyl
kina 3" intercooler.
Aeromotive bränslepump och
Aeromotive regulator.
summit stålomspunna ledningar.
skumm-fylld tank i reservhjuls "balja"
o34 motorsport bränsleräls.
800 cc spridare.
3,5 " rostfria tryckrör.
50 mm dumpventil.
civinco sprut.
separata 034 tändspolar med inbyggda "drivers".
Stumma motorfästen.
innovate bredbandslambda.
sachs tryckplatta och lamell 034 svänghjul .
Dahlbäck ställbart kammdrev,
allt är balanserat och viktsjusterat.


och 2 år senare står det klart! Lägger upp lite bilder nu från början till slut så det inte blir massa läsning bara! börjar med bilder från bilens "start"

Så här såg bilen ut vid köp.


Första turbokittet.

Front inpassas på gamla intercoolern

Nu börjas rivingen av gamla motorn

Emil nöjd efter urlyft av maskin! =)

Gamla delar säljs. detta är ett insugsrör med uttag för lmm!

Intercooler kit !




Så börjar uppbyggnaden av den nya maskinen. jag försökte passa in den nya kylaren men blev snart väldigt arg och kapade bort hela fronten (av det som fanns kvar)



Reservhjulsbaljan åker väck!


En ny tank byggs ihop

Tanklåda på plats

Underifrån


Så låg tyngdpunkt som möjligt! =)

Motorn börjar byggas ihop.

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



det var fan på tiden...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
DavidAx
Göteborg
Här sen Jul 2005
Inlägg: 76



Sådär, ytterligare en -95:a 1,8T... skall bli kul att följa din vidare utveckling.

_________________
David Axelsson
Audi Clubsport
A4 racingprojekt.
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
jo jag vet emil , det va fan på tiden hahaha =)

skoj att intresset finns! vi är ju inte så många som tar steget över 350 hk =)

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



niiice kommer följa denna tråden

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Ja då kom vi till dag 2 lägger upp några bilder till.
än sålänge så är vi bara vid motorbygget. chassi drivlina och bromsar kommer senare! =)



Toppen hämtad från ultra motor planslipad portad match portad och färdigfräst för nya ventiler. och nya ventilstyrningar in monterat








Blocket borrat tvättat målat linehonat. och planslipat. detta är enda delen som är orginal! =)

Lite godis ! =)

Notera den händiga mekanikern i toffler! har mkt att tacka emil! =)


Kamdrevet kom dit senare!. om nu någon undrar.




och slutligen bästa garagekompisen! v.a.g racing! =) haha



fler bilder i morgon!

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Mer mer nu inte hålla oss på sträckbänken!! thumbs up

_________________
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
hehe!

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Dag 3 ... lägger upp några bilder till !











och slutligen en bild från scf -06! =)



hoppas det smakar!





_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Du har inga ambitioner att kliva upp i samma klass som Tobbe från Skellefteå? För 3-4 år sen hade han (om han inte har kvar den fortfarande kanske...) en röd 1.8TQ med RS4 paket tror jag. Målet för den var 600hk och jag vet att den mappades av Turbocenter till 2.2 kilo vid 9000rpm! Dom testade då också 10 000rpm och 2.5 kilo Kammarna ska ha varit de värsta som gick att använda! Dom fick den dock aldrig att gå ordentligt..

Skulle vara kul om fler byggde sånna motorer meters eldkvast vid varje växling och ett skri som inte var av denna värld!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Jag har faktist ingen aning om vart jag landar i hk. ! =) ska bli skoj att se, självklart når man siffror som +500 med en 1,8 liters maskin så skall man vara sjukt nöjd. även 400+, kommer nog röra på sig ändå ! haha kommer ihåg att ts racing i norge har en a4 avant med 1,8 t motor med bra potential.
vet du om det finns något info om den röda ? kul att läsa och jämföra! =)
motornord beställde mina kammar efter mina önskemål. den är väldigt snäll tycker jag, även utan ladd. men bilen är ju en gatbil, så hyfsat " rent" måste den gå.

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Idag var jag ute på en premiär tur! =) åkte ca 2 mil och allt fungerade klockrent!
testade och ladda på lite den är något mer seg dragen än förra motorn (inte så konstigt! :P ) men när väl laddtrycket kom så spann jag loss hjulen direkt. haha och gissa ett leende på mina läppar! lambda värden stog klockrent på "14" under gaspådrag och temgivaren visade 90 grader konstant. lyckad dag! =)
ville bara dela med mig av min glädje. 2 år och sjuhelvetes massa pengar senare så kanske ni förstår.

mvh /

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



Grattis till åkturen då! och ett lyckat bygge såklart!
Ska följa det här nogrannt, och väntar på film nu hehe.

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



mycket bra synd att det inte går lika bra för mig...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



mycket bra synd att det inte går lika bra för mig...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



R4Bjurs skrev:
Jag har faktist ingen aning om vart jag landar i hk. ! =) ska bli skoj att se, självklart når man siffror som +500 med en 1,8 liters maskin så skall man vara sjukt nöjd. även 400+, kommer nog röra på sig ändå ! haha kommer ihåg att ts racing i norge har en a4 avant med 1,8 t motor med bra potential.
vet du om det finns något info om den röda ? kul att läsa och jämföra! =)
motornord beställde mina kammar efter mina önskemål. den är väldigt snäll tycker jag, även utan ladd. men bilen är ju en gatbil, så hyfsat " rent" måste den gå.


Verkar inte finnas så mycket ute... men om du hör med Gällman kan du säkert få veta en del! http://www.arctictuning.se/ är firman han har som också varit mycke inblandade i Tobbes röda, under "kundbilar" finns en bild på motorrummet från den röda också!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Ja film kommer! jag lovar! =) ska bli lite väder först.
Emil : det där lilla startmotor felet var väl inte så mkt att bråka om? det fixar du ikväll så ringer du mig när du startat!

Har pratat med arctic innan jag började med motorn funderade på att beställa av dom men det blev inte så.. har faktist en kompis som beställde en helt nybyggd "longblock" av dom. iaf så såg det ju väldigt mumsigt ut där i den röda! såg att dom körde med 16v topp. faktist en hel del som gör. ska söka lite och se vad jag kan hitta. vore kul och veta hur det har gått såhär i efterhand.

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



R4Bjurs skrev:
Ja film kommer! jag lovar! =) ska bli lite väder först.
Emil : det där lilla startmotor felet var väl inte så mkt att bråka om? det fixar du ikväll så ringer du mig när du startat!

Har pratat med arctic innan jag började med motorn funderade på att beställa av dom men det blev inte så.. har faktist en kompis som beställde en helt nybyggd "longblock" av dom. iaf så såg det ju väldigt mumsigt ut där i den röda! såg att dom körde med 16v topp. faktist en hel del som gör. ska söka lite och se vad jag kan hitta. vore kul och veta hur det har gått såhär i efterhand.


KR toppen är ju eg en 5 cyl 20v topp med en cylinder mindre och den toppen är ju rätt bra! Kanske kan vara en anledning? Hur 5v toppen är har jag ingen aning om...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
jo den har ju bevisats pålitlig. 5v toppen finns det dock inte så mkt feedback om. det visar sig nog! =)

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
J.Eriksson
Piteå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 32



5v-toppen har väl en hel del värmeproblem?

16v-toppen har det plockats bra effekt ur.
1047hp bänkades det i tyskland, frågan är ju däremot hur länge det håller...
Några 500+ snurror finns det i Norge iaf, i Sverige vet jag inte?
Det börjar iaf ploppa upp fler och fler!

Skojj med 4cyl iaf, ger hyffsad viktfördelning (för att vara audi...)

_________________
Joakim Eriksson
Audi A6 2.4 - 1999
Audi 80 Competition - 1994
Audi S6 2.2 20vt - 1996
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Du har helt rätt värmeproblemen är väl största risken.

1047 hk haha imponerande effekter! thumbs up
jo det börjar ploppa upp fler och fler. mkt skoj! =)
ja viktfördelningen blir ju helt klart bättre.
ska ju i första hand använda bilen vid bankörning .

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1,8T -95 "R4"
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (15711 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande