Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Budda Super Seven
1, 2, 3   >>
20888 besök totalt
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
Tjo.. inspirerad av Westfilds tråd skapar jag nu en egen tråd för min lilla "budda"...


nå.. varför "budda" tänker ni kanske ?? Jo, den långa historien är att jag å tjejen kallade min mage för budda.. varför skulle ni förstå om ni såg den..
Men då Bilen (med stort B ) inhandlades så insåg jag att den var så låg å fet att den fick överta smeknamnet "Budda"..
( plus att jag lovade mig själv att magen skulle bort... <-- jag på friskis å svettis.. fast jag ser nog inte så glad ut.. )

Nåväl.. lite bilder och information....



BIL: Esther Super Seven 1998
Byggare: Björn Svensson
Ägare: Marcus Maehlum

Övrig Info:
BMW M5 mörkblå
volvo 140 spindlar
volvo 240 bakaxel
volvo 240 skivor ventilerade
justerbara dämpare AWo

Nuvarande Motor:
B20
dellorto 48:or
4 + över växel

Kommande Motor:
Honda F20c1 (s2000)
Honda växellåda 6-växlad (s2000)

Uppdateringar som kommer göras:

    Backspeglar för MC (kolfiberfejk?) inköpta (96 gram styck)
    Autometer 5" varvräknare med shiftlight inköpt
    Ny diffklump till 1031 bakaxeln inköpt
    Kevlarstol inköpt och byggs nu om för att få plats + att den kommer kläs om
    4-punkts bälten
    Instrumentpanel i kolfiber kommer tillverkas
    Ny hastighetsmätare och mätare för vatten/oljetemp oljetryck m.m m.m ( alla vita så dom passar snyggt med kolfiberpanelen )
    Nya skärmar fram och bak
    bygga förvaringslåda i armstödet (kardantuneln) och över bakaxeln
    Byta till mindre tank (saab v4?)
    Byta baklampor till mindre/snyggare
    slitsa bromsskivorna
    bygga nytt avgassystem
    Klä om sittbrunnen i läderimitation så den matchar kevlarstolen


Jag har säkert glömt massa men jag får uppdatera allt eftersom...


Här nedan finner ni länkar till hemsidan och forumet där ni finner massor av bilder samt filmer på "Budda"
HEMSIDA: http://www.trampebil.se
FORUM: http://www.trampebil.se/forum/index.php?s=b75b2024abda61feed68ef51dfd5caf9&showforum=7



edit: uppdaterade till fungerande länkar... (2006-02-14)

_________________
MackeMaehlum
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Är den där gatlegal? Hur blir det med en S2000-motor i?

Edit: Glömde det väsentliga! Fin bil! thumbs up
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
den är gatlegal nu..

Vet dock inte hur jag skall göra när jag får i motorn..

Det blir att strypa motorn elektroniskt inför besiktningen..
sätter jag varvstoppet på ca: 5000 rpm så kommer jag ner i ca 150 Hkr.. ( varvar ju 9000 rpm orginal.. ;D )

Å tack.. den är inte så snygg nu, men jag jobbar på det..


edit: förfinade mitt svar lite.. :0)

_________________
MackeMaehlum
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Acke skrev:

ett mycket lättare allternativ är att strypa motorn elektroniskt inför besiktningen..
sätter jag varvstoppet på ca: 5000 rpm så kommer jag ner i ca 150 Hkr.. ( varvar ju 9000 rpm orginal.. ;D )

det senare är givet att föredra och något jag kommer försöka i första hand...

..


Sväljer SBP ett effektintyg från bromsning på rullande landsväg t.ex? Jag ha defått för mig att dom inte nöjer sig med mindre än orginaleffekt på aktuell motor?

Hade ju dock varit en väldans praktiskt och enkel lösning!

_________________
Pär Hylander
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3357



Man kan nog ha tur ibland men annars skall de visst gå enbart på motornumret (om bilen inte uppenbart är toktrimmad ). Dock verkar de lite konstiga med detta - jag köpte en motor där motornumret är bortrostat pga att tillverkaren varit väldigt dåliga med märkningen och i princip bara ristat lite i färgen . Därför kontaktade jag SBP och frågade om det var OK att själv stansa in motornumret igen och det var det... Med andra ord kunde jag alltså valt en motor med mer effekt och sedan "trimmat ner den" med ett annat motornummer!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Pär Hylander skrev:
Sväljer SBP ett effektintyg från bromsning på rullande landsväg t.ex? Jag ha defått för mig att dom inte nöjer sig med mindre än orginaleffekt på aktuell motor?

Hade ju dock varit en väldans praktiskt och enkel lösning!

therealpinto kan väl detta lite bättre än mig, men jag har fått för mig att bromsningsintyg kan godkännas om ändringen verkar tillräckligt bestående. Men t.ex. en elektrisk strypning har jag väldigt svårt att tro kommer gå igenom, tyvärr.
Citera
a_a86
Skurup
Här sen Feb 2004
Inlägg: 15



Det ska räcka med ett intyg från rulland landsväg... Vi la en B23 a i en lätt lastbil... (BEDFORD) och där va på tok för mycket effekt i den enligt besiktningen. Då åkte vi till en som bromsar i malmö så frågade han vad vi tyckte va lagom i antal hästar så sa vi vad vi ville ha. Så skrev han de på pappret och då gick den rakt igenom! Med samma effekt som innan...

_________________
//Anders Andersson

http://www.kip-racing.tk
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Acke: Riktigt grymmt bygge! Helt rätt! Bilen kommer flyga med F20 spisen i den

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
som Tobias säger så skall det tydligen vara "bestående" strypning, men kommer en Cyklone en Impala SS och ett gäng Supror igenom besiktningen med 800-1000 hästar så skall jag nog slinka igenom med min oxså..

_________________
MackeMaehlum
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Det är ju lite skillnad på att göra en regbesiktning för motorbyte och att slinka igenom en kontrollbesiktning med en bil redan är reggad med rätt motor...

Det är egentligen upp till Bilprovningsstationerna att välja vilka bromsintyg de godtar, vissa är "snälla" och accepterar rätt kraftiga strypningar.

I detta fall lär det krävas intyg från SFRo på att motorbytet är okej och vi är kanske inte lika "lättlurade". Om det vore jag som skulle göra SFRo-besiktningen på denna, så skulle jag vilja köra bilen både med och utan strypning, för att vara säker på att den klarar effekten även om strypningen skulle "gå sönder".

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337





Acke - du får gärna vara lite mer diskret om vad du tänker göra och hur du tänker få igenom ditt bygge. Det räcker med att rätt person läser sånt här så sätts hela möjligheten till amatör/ombyggt fordon ur spel. Det vore väldigt trist.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



Lånar tråden lite...när jag regbesiktade min Lotus så hadde den 8kw för mycket enligt tjänsteviken
Sbp godtog inte ett bromsintyg thumbs down standard Ford Dohc..
Men viktning däremot gick bra.. thumbs up 80 kilo bly.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Nisse - det kallar jag för en smärre justering (ev. behöver även jag göra liknande). Dock när det saknas 500kg kanske man ska vara lite mer försiktig.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
Lite OT, men "min" kära motor vann för 5:e (!) gången på raken Engine of The Year..... thumbs up
imponerande med tanke på att den vunnit alla år den varit med och framförallt iår då den bara säljs i Europa och Asien...

(USA S2000 levereras med en 2.2L maskin... dom ville tydligen ha mer vrid än å kunna varva 9000RPM.. )


mer info...

http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/winners/18_2.html





_________________
MackeMaehlum
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Acke skrev:
mer info...

Ja tack gärna, fast kanske inte just om motorn utan mer om hur det har gått för dig vid monteringen av den nya maskinen eller kanske snarare förberedelsen till detta

Kort sagt, hur går det?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
Mmmm.. mellan Greklandresan å en nervskada i ryggen så har jag lyckats stuka höger fot (kicka igån supermotarden kan vara farligt) samt 3 veckor senare stuka vänster fot (vi var i tyskland å köpte 76 flak med öl... )

så det har inte hänt så mycket med budda....
dock så börjar bägge vristerna bli bättre men ryggen får jag tydligen leva med...

skall försöka ta mig i kragen och få jobbat lite mer med budda framöver.... ja har inte varit i garaget på 3 veckor nu...

_________________
MackeMaehlum
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3357



Barbapappa skrev:

Ja tack gärna, fast kanske inte just om motorn utan mer om hur det har gått för dig vid monteringen av den nya maskinen eller kanske snarare förberedelsen till detta

Kort sagt, hur går det?


Jag hoppades också på bilder och info om monteringen av motorn

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
oroa er inte... jag kommer documentera både med bilder och film... ( polaren jobbar på tv kanal så han tar me någon videokamera för 70.000:- ... då borde tillåme jag bli snygg på bild.. )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Acke skrev:
kicka igån supermotarden kan vara farligt

Det är bättre att du säljer den väldigt förmånligt till mig istället...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
kom å köp...


är iof vårpris på 30.000:- nu.. som hittat..
http://www.youfindall.com/blackrace2/smacke/annat/610sm/

_________________
MackeMaehlum
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146



Hej
Fick flacha igenom din tråd o kolla in din bil.
Ser mkt bra ut har dock inte fått riktigt koll på din hemsida ännu så jag har inte kollat
alla bilder ännu,''

Däremot blev jag klart intresserad av ditt projekt att stoppa i en s2000 motor,
tanken har funnits för mig med men helt utom ekonomiskt räckhåll idag.

Har du kvar planerna ännu? eller har du gjort det redan?

Ska kolla alla dina bilder så for jag hinner.


mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Budda Super Seven
1, 2, 3   >>
20888 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande