Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTI Mi16 -89
3 besök senaste veckan (8996 totalt)
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Om du vill se ett jättedyrt superunikt bygge, bara vända och gå härifrån.
Men vill du se en bil som antagligen ger mest körglädje för pengarna oavsett bil, välkommen till min tråd. 205or är lite smått "kända" för att få bilar som kostar 10-20ggr mer att se långsamma ut på bana. Och det är lite det som kommer bli nöjet med denna...

Fick tag på denna 205a i somras för ett riktigt bra pris. Den har många godsaker för att vara en 205a. Bilen har stått helt still utomhus i 2 år, så lite kärlek har krävts för att få den inte alldeles för äcklig. Senaste besiktning var 2004.

En bild från just 2004 när den såg bra ut:



Först och främst. Den klassiska Mi16-motorn som är poppis att konvertera till. Original sitter det en 8v-snurra på 122hk i denna bil, men nu sitter det en 16v-motor på 150hk från en 405a i den.
De rätt så ovanliga sakerna på bilen är estetiska:

Zender sidokjolar
Zender bakkjol
Golf 3 frontläpp
Okänd frän vinge
Fondmetal 4000-fälgar 7x15" ET11

Och framförallt så saknar bilen taklucka (vilket är rätt så ovanligt då i princip alla 205or hade tillvalet soltaklucka).
Som gjort för en banbil/busbil alltså... =) Istället för att lägga ner tusentals kronor på att trimma så tänker jag lägga ner tiden på att LÄTTA. Har vikten på min sida redan från början. 990kg tjänstevikt! :

Här var den just hemkommen i Augusti i år:




Rörde inte bilen förrän för ett par veckor sedan då jag tänkte ta tag i denna och försöka få den körbar och besiktigad till sommaren.

Det första jag gjorde när bilen tog sin plats i garaget var att börja putsa på den. Som den såg ut så ville man ju knappt röra vid den...

Såhär såg hela bilen ut i princip:


Men så började jag putsa.. och där under fanns ju en bil med fräsch lack...



I dagsläget så är hela bilen putsad..


Hade även problem med att bilen inte ville starta också, så jag felsökte lite när jag väl fått in den i garaget, rekade i lite kablar och så. Det visade sig att en kabel till ÖDP-givaren var av, vilket orsakade att bilen var stendöd. Fixade den och bilen gick igång i princip direkt.

När bilen var uppfräschad så började jag ta tag i inredningen. Eftersom detta ska bli en rejäl busbil så ska allt rivas ur. Ska inte finnas mer än två stolar och en instrumentbräda..

Såhär såg det ut efter en dags rivande och borttagande av isolering.. Det fina med Peugeot är att de inte använder sig av asfaltsmatta så då slipper jag det jobbet att skrapa invändigt..



Tomt och fint.. Har uppskattningsvis gjort mig av med 60-70 kilo som det är nu.

De fixen som är kvar innan man ens kan tänka på besiktning är:

* Köpa nytt värmepaket (läcker)
* Renovera bromsarna
* Byta bakaxel.
* Serva motorn (nya tänddelar, olja etc)

Angående bakaxel så har jag en nyrenoverad liggande som jag tänkte ha på min 309a egentligen. Men den ska jag sätta på denna istället. 25mm stavar och 25mm krängare, original är det typ 18/19. Säger nog inte så mycket till den som inte är insatt.
Men kort och gott så är det top of the line, det blir inte hårdare och bättre än så. Alltså rally/racingsetup som dom körde med i Grupp A.
309-bakaxeln kommer ge 50mm bredare spårvidd. Kommer såsmåningom även köpa 309-bärarmar till fram så jag får 50mm bredare där också.

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Senaste inköpet jag gjort är en oljefälla/skvalpplåt vilket är viktigt för dessa motorer då de gärna lider av oilsurge-problem i långa snabba kurvor annars (oljepumpen suger luft = orsakar motorras - been there, done that).



Kommer använda mig av dessa "semi"-sportstolar tills ekonomin tillåter några riktiga stolar.



Tanken är att köra på rött/vitt tema på bilen. Följde med en vit grill som jag lekte lite med vinyl på.



Ska nog köra med vita fälgar sen också. Eventuellt dekaler i ett senare skede också för att få till den riktiga buslooken..

Kommer uppdateras lite eftersom, men det blir nog inga drastiska saker, mest få en körbar bil till att börja med..

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Några siffror på ett ungefär vad dessa bilar (lättade med mi16-motor) presterar:

Med R-däck eller dylikt så man inte spinner bort allt i starten så ska 0-100 avverkas på runt 6.5 sekunder. Helt okej.
402m görs nog på runt 15 skulle jag tippa på.
Toppfart är ointressant..

Och alla gammrävar som kört 205or förr i tiden vet ju hur roliga dessa bilar är redan original så denna kommer definitivt inbringa mycket körglädje..

Framtidsplaner:
Motorn ska jag nog behålla som den är. Bromsarna räcker gott o väl till, 247mm ventilerade skivor fram. Har rejsbelägg från 309an (Carbon Lorraine RC5+) som ska på. Det största fokuset läggs nog på att lätta mer och mer eftersom.
Glasfiberhuv står högt på listan.
Mindre gelbatteri.
En Quaife-diff hade varit nice, men det är lite längre fram i tiden..
Coilovers fram kommer det också bli såsmåningom, men måste prova bilen först med enbart sänkfjädrarna fram och med nya bakaxeln bak så jag vet hur balansen är i bilen.. Men något välbeprövat är ju annars Coilovers med runt 600lbs fram. Ptja, vi får se..

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Låter som ett kul koncept!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Finns ett par som rasat diffen när man kör stillastående start med R-däck. Det jag sett var iofs på klistrad bana, men tänkte jag kunde förvarna så du slapp lådbyte.
Kul med putsen, visst blir man förvånad ibland?

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Jag har gjutform på en automat huv. Så jag kan gjuta upp en huv till dig

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
@Sonett7: Tackar!
@Fnatte: Tack för förvarningen. Jag är dock inte mycket för raktframåka eller tokdumpa kopplingen från stillastående, man ska vara snäll mot sin drivlina.
@Henke_HJCC: Jaså, trevligt! Vad snackar vi för prisklass? Dessvärre är det inget brådskande för min del att fixa huv, har lite andra bilar att fixa i ordning innan sommaren också..

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



pät skrev:
Senaste inköpet jag gjort är en oljefälla/skvalpplåt vilket är viktigt för dessa motorer då de gärna lider av oilsurge-problem i långa snabba kurvor annars (oljepumpen suger luft = orsakar motorras - been there, done that).




När jag körde med 405an en gång i tiden så vet jag vilka problem du pratar om, den där jäkla oljelampan lös ju för det mesta, även vid inbromsningar, men motorn höll iaf som tur var.


Nåväl, det var inte min poäng, jag lekte lite med ett löst oljetråg och la i plåtar och fyllde med spillolja och vickade runt för att se hur det betedde sig. Just lösa plåtar som bara ska förhindra skvalp fick jag uppfattningen att de hindrade snabba korta rörelser, men om man lutade tråget i en vinkel i några sekunder så försvann ju oljan ändå, oavsett plåtarna.
Denna lösning påminde väl lite om din bild, men inte lika snygga plåtar.

Mitt nästa experiment skulle bli med envägsluckor som hindrar oljan från att läcka ut. Men det blev aldrig av så det kan jag inte uttala mig om.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
pät skrev:
Senaste inköpet jag gjort är en oljefälla/skvalpplåt vilket är viktigt för dessa motorer då de gärna lider av oilsurge-problem i långa snabba kurvor annars (oljepumpen suger luft = orsakar motorras - been there, done that).




När jag körde med 405an en gång i tiden så vet jag vilka problem du pratar om, den där jäkla oljelampan lös ju för det mesta, även vid inbromsningar, men motorn höll iaf som tur var.


Nåväl, det var inte min poäng, jag lekte lite med ett löst oljetråg och la i plåtar och fyllde med spillolja och vickade runt för att se hur det betedde sig. Just lösa plåtar som bara ska förhindra skvalp fick jag uppfattningen att de hindrade snabba korta rörelser, men om man lutade tråget i en vinkel i några sekunder så försvann ju oljan ändå, oavsett plåtarna.
Denna lösning påminde väl lite om din bild, men inte lika snygga plåtar.

Mitt nästa experiment skulle bli med envägsluckor som hindrar oljan från att läcka ut. Men det blev aldrig av så det kan jag inte uttala mig om.


Jag förstår vad du menar. Däremot tror jag denna skvalpplåt gör sitt jobb. Jag blev nämligen rekommenderad denna vara av en Peugeot-återförsäljare som vet vad han pratar om. Ska ta en bild sen när tråget kommit hem..

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Orangebullit
Noraström, Höga kusten.
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Tror att denna bil har ägts av en klasskompis till mig i Ö-vik medans den var fin. Fruktansvärt rolig bil var det:)

_________________
Toyota Supra, rescued from the AbFlug madness!

https://www.youtube.com/watch?v=hR5qqIVdJv4

Rikard Fritzell
Citera
Orangebullit
Noraström, Höga kusten.
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Tror att denna bil har ägts av en klasskompis till mig i Ö-vik medans den var fin. Fruktansvärt rolig bil var det:)

_________________
Toyota Supra, rescued from the AbFlug madness!

https://www.youtube.com/watch?v=hR5qqIVdJv4

Rikard Fritzell
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Kul bygge! Helt rätt tänk! :-)

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Orangebullit skrev:
Tror att denna bil har ägts av en klasskompis till mig i Ö-vik medans den var fin. Fruktansvärt rolig bil var det:)


Jaså, där ser man.. Kul!
Den är dock fin nu igen, det var bara all smuts som fick en att tro att den såg förjäklig ut..

Björnbusen skrev:
Kul bygge! Helt rätt tänk! :-)


Tack!

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Kul bil!

Är den reggad med den motorn eller brukar de glida igenom ändå?

Peugeot har helt klart ett av de bästa om inte det bästa chassiet av gamla gti bilar, kränger inte alls som konkurrenterna.

Jag har kört under 1.40 på mantorp med en 309gti16 som var "standard" förutom urkastad inredning, sänksats och sportiga bromsklossar.
En bra chaufför kapar nog ett par sekunder till på det och det är prisvärt då bilen bytte vi till oss mot en uppsättning 15" fälgar som visserligen hade nya däck.

Inte lika fin som din kan dock tilläggas! thumbs up

_________________
Dennis Mollberg
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
t16 skrev:
Kul bil!

Är den reggad med den motorn eller brukar de glida igenom ändå?

Peugeot har helt klart ett av de bästa om inte det bästa chassiet av gamla gti bilar, kränger inte alls som konkurrenterna.

Jag har kört under 1.40 på mantorp med en 309gti16 som var "standard" förutom urkastad inredning, sänksats och sportiga bromsklossar.
En bra chaufför kapar nog ett par sekunder till på det och det är prisvärt då bilen bytte vi till oss mot en uppsättning 15" fälgar som visserligen hade nya däck.

Inte lika fin som din kan dock tilläggas! thumbs up


Tack!

Den är inte reggad med denna motor, de brukar oftast glida igenom.. Om den inte gör det så blir det lite mer ändringar för att se till att den blir reggad med den motorn. Inga stora ingrepp som krävs..

Kul läsning! Har inte kört denna än, men min 309GTI16 gick också riktigt bra på bana, och det med hela inredningen kvar.. Denna har ju likadan motor men säkert 200kg mindre... Kommer nog bli riktigt skoj...

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Fick det stora nöjet att ratta just en sådan här på en konbana i Hultsfred i somras.
Klart underhållande är väl ett så kallat understatement.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 GTI Mi16 -89
3 besök senaste veckan (8996 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande