Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 1988. M60B30 Kan en tegelsten flyga? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 6 besök senaste veckan (92895 totalt) |
Tråden tog slut!!!
Det var ju så nära att bli klar med dethär... Jag ska köpa ny tråd tills nästa tisdag. Jag passade på att ställa upp prylarna och ta några bilder, när jag endå inte kom vidare. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Fantastiskt jobb du har gjort med avgassystemet. Jag önskade jag hade hälften av handlaget... Några uppdateringar sedan juni? _________________ Piotr Winciorek |
||||||
Åh! Tack! Jo lite har hänt, massa strul med bruksbilar och en hel del VR-Sim racing, och byggen till det, har gjort att det inte har blivit så mycket. Men, efter att systemet vart ihop ska det ju läcktestas och tätas om det är något, men det är ju så j**la tråkigt. Så jag har börjat svarva fram hylsorna som skall vara i bussningarna till fasthållningen av bakvagnen. Jag har en jätteliten hobbysvarv, men det går _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Det här är vad jag har hållt på med senaste tiden.
Jag har svarvat ner 2mm på var sida på 4st ca 100mm långa 40mm stänger. Borrat ena endan Och gängat den samma med M14X1,5 Fixat Svetsfog på 8st 40x2mm burrör Pressat på rören på hylsan med gängan i. Jag använde orginal E39 silentblock skruv för att pressa. Svetsat ihop kalaset Sen har jag svarvat ner svetsen så rören blev släta igen. På jobbet har jag fräst fram plastbussningar i POM som här sitter på ett alurör 50x5 som skall agera innerhyllsa. Jag har öven gjort 4st 95 i diameter flänsar, av 3mm plåt, med ett 40mm hål i. Och svetsat fast de i rören med den gängade hylsan i. Jag har även gjort 4st flänsar som skall vara undertill, eller en 95mm bricka om man så vill. Jag fick även på lite mer 4-kants rör ovanför bakvagnen. Det sitter en 2delan bussning i POM som är pressad ner i bakvagnen, sen pressade jag i alu röret samt distansbussningarna på var sida. Bussningarna ligger i en "låda" av plywood, som bussningen passar i, som i sin tur är skruvad i bordet som jag bygger ramen på. Så Bakvagnen står nu på jäkligt rätt ställe. Sen var det bara att notcha rören med hylsa i, som jag lagt så jäkla massa tid på. Nochen funkade såklart inte då det var en stor fläns i vägen, så jag fick göra en specialare med lite plywood Alting passade helt kanon!! Tils jag svetsade och det slog sig som fan. Så nu återstår att justera lite för att fåtill det ordentligt så det passar igen. Det är egentligen bara den diagonala strävan som pekar lite inåt, så jag ska straffa lte på den och så får jag väl slipa lite, innan det går att svetsa fast den i ramen. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Mycket snyggt! Använder du fortfarande Evolution-kapen till ramen?
Jag har tittat lite på en sådan och om den funkar bra till en hel ram och mer därtill så blir det nog ett köp! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||||||
Jag ser att du har en likadan verktygshållare på svarven som jag är på väg att köpa. Nöjd med den?
Alltid lika roligt att faktiskt se byggbilder och inte bara bilder på saker som monteras. |
||||||
Alltså JA! den andvänds och fungerar mycket bra tycket jag. Det är ingen Festool direkt, ingen Devalt heller. Mer åt Bosh hållet. Men vet en vad en gör så funkar den skit bra. Klingan voblar lite ibland när man går in så snittet blir lite bredare i början, men är en försiktig så blir det kanon och om klingan inte är slö. Jag köpte en extra klinga, och jag har slipat båda två en gång var sen köp. Till priset är den mycket ändamålsenlig. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Kul att det uppskattas! Även om det inte är samma kvalitet på bilderna som vissa andra här Ska se om jag inte lyckas byta lysrören ovanför min plats så det åtminstone blir lite bättre ljus.
Jag tycker den fungerar som det är tänkt, fick göra en distans för att få upp den till rätt höjd. En prisvärd pryl helt klart, har blivit några svarvningar och det är inte den som sviktar på min lilla maskin iaf. Dock har handtaget som en draråt med gängat upp sig när det varit mycket vibrationer. Men efter att jag försökte draåt en gång när det var utgängat så det blev lite snett. Så var det ganska trögt att skruva in, och har inte rört sig sen dess. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Något i den här stilen kanske skulle kunna passa i framvagnen för att justera övre armarna, Camber med shimsning och Caster med multipel hålbild eller steglös justering i längsled. (bultade istället för svetsade L-järn)
Grymt jobb hittills! // _________________ Andreas Jensen 93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org |
||||||
Jag har inte heller operationssalsljus i mitt garage. Tricket är stativ, bra objektiv och lite längre exponeringstider. |
||||||
Ja för fasen! Just så! Tror endå att det blir något liknande med brickor bakom bultarna i en plåt, som är justerbar för caster precis som du föreslår Jag har lurat lite till på det och jag känner att övriga lösningar blir för komplicerade och/eller vikt krävande. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Hehe.. jo låter som jag för överge telefonen till förmån för något annat om bilderna skall närma sig dina _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 1988. M60B30 Kan en tegelsten flyga? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 6 besök senaste veckan (92895 totalt) |