Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra 'DTM' *Over and out*
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (30430 totalt)
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
En kompis hade en annons på OSC:s forum som jag inte kunde låta bli att nappa på

Planerna för Calibran är RWD med C20XE, R25/28-låda och Omega-klump/drivaxklar, bur och två skalstolar, lackas vit och DTM-stripning.
Lackning kommer att ske i Mars/April är det tänkt så jag har lite eld i arslet

Hoppas att denna tråd kan ge lite inspiration även om det är mycket lägre nivå än dom flesta byggena här på Rejsa thumbs up

Bilen såg ut såhär vid avhämtning en eftermiddag i höstas i Åkersberga:


I onsdags 2/1 -13 flyttades Calibran in i garaget och det ser ut såhär, hann att rensa ur alla lösa delar innan hemgång också:


Rensat ur karossen en hel del såsom vattenindränkta mattor osv, rätt tomt:




Men hur tänkte man här? Klippa kabelstammen mitt på C-stolpen när kontakten sitter nere vid kabelstammen till bakljusen?
Nåja det gör inte så mycket då det enbart är kablarna till bakrutevärmen som skall finnas kvar
Får trycka på att det var inte förra ägarens fel att klippa kabelstammen, är någon tidigare ägare som troligtvis inte viste om kontakten


Här bakom sitter kontakten, ca 40-50 cm från där den var klippt, i övrigt har jag inte hittat några dumheter


Igår (7/1) fortskred arbetet med att plocka ur instrumentbrädan, lite ljuddämpningsmattor, fästen till dessa kapades och slipades bort, sedan påbörjades det underbara arbetet med asfaltsmattor, hann med rätt mycket av dom innan jag drog hem, kör värmepistol och kniv


Har även hunnit med att ta lite mått på dekalerna och börjat ta bort dom, så jobbet fortskrider i sakta mak.

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Struve skrev:
En kompis hade en annons på OSC:s forum som jag inte kunde låta bli att nappa på

Planerna för Calibran är RWD med C20XE, R25/28-låda och Omega-klump/drivaxklar, bur och två skalstolar, lackas vit och DTM-stripning.
Lackning kommer att ske i Mars/April är det tänkt så jag har lite eld i arslet

Hoppas att denna tråd kan ge lite inspiration även om det är mycket lägre nivå än dom flesta byggena här på Rejsa thumbs up

Bilen såg ut såhär vid avhämtning en eftermiddag i höstas i Åkersberga:



Har även hunnit med att ta lite mått på dekalerna och börjat ta bort dom, så jobbet fortskrider i sakta mak.


Är det genuina däcksskrap på vänster framskärm? Då måste du ju behålla lacken, blir ju inte mer racing (även om jag tror det hänt på gatan) med lite genuin patina

_________________
Roland Johansson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3323



Är detta någon specialmodell av Calibran? Berätta gärna mer för oss oinsatta

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Är det genuina däcksskrap på vänster framskärm? Då måste du ju behålla lacken, blir ju inte mer racing (även om jag tror det hänt på gatan) med lite genuin patina

Tyvärr inga däckskrap på skärmen, den har varut blågrön tidigare och är numera lite ojämnt grundad.

RS 1800 skrev:
Är detta någon specialmodell av Calibran? Berätta gärna mer för oss oinsatta

Det var en "specialversion" en gång i tiden men tyvärr var karossen ordentligt upprostad under breddarna.
Den karossen var en Irmscherversion av DTM-Calibrorna med ett 'DTMpaket' monterat.

En liten bild på hur "mycket" breddarna breddar, det sitter även en tröskelbreddare på den som inte kom med på bilden

Dagens arbete bestog i att skrapa asfaltsmattor, bara en stor kvar plus dom i bagagen, pust men skam den som ger sig

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Bra jobbat Struve!

OT, måste bara säga att det är en riktigt tuff volvo i bakgrunden , samt att den röda pallen ser riktigt rejsig ut så nära calibran.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
swahngbg skrev:
Bra jobbat Struve!

OT, måste bara säga att det är en riktigt tuff volvo i bakgrunden , samt att den röda pallen ser riktigt rejsig ut så nära calibran.

Tack, det var riktigt kul ikväll, tack för sällskapet Henrik thumbs up

Den där "Volvon" eller vad Vi nu ska kalla den lär bli tuff när den blir klar om 20 år thumbs up

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
Liten update idag:

Ajaaa, jag körde bara 2½-timma i garaget idag, en tur om Biltema och Göteborgs Skruvcenter.

Biltemaärendet för att komma vidare med asfaltsmattorna, fick ett tips av en garagegranne att köra med Biltemas Rostlösare 36-4505


Gbg Skruvcenterbesöket var för att inhandla 20st M12 * 1,5mm, 40mm långa, återkommer senare varför dessa införskaffades

Skam den som ger sig, spraya på, stålborsta och torka av så blir det sjukt rent.
Här ser man före till höger, sprayat i mitten och stålborstat och torkat en gång till vänster:


Körde två vändor för att få det ska bli 100% rent vilket det blir när det är klart:


Körde lite skrapa matta, spraya, stålborsta och torka i bagagen innan jag åkte hem:


En bild till, det ser ut som rost med det är karosserikittet som är missfärgat av asfaltsmattan:


Lite fundersam om jag skall stålborsta bort all utanpåliggande karosserikitt, ska man eller ska man inte, vad tycker Ni????

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3323



Fräckt, men det verkar som du ska sälja DTM-kitet, jag tycker du ska montera det. Tillsammans med en uppsättning sådana här:

(ber om ursäkt för MB-stjärnan, går givetvis att få med Opel bultmönster, en bekant i Tyskland har tagit fram kopioar på OZ fälgen, går att få centrumbultat också)





_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
Här ska inget DTM-kit säljas, tror Du har missat att jag ändrat mig på den punkten thumbs up

Det där är jäkligt fina fälgar men troligen bra bit över min budget, centrummutter är coolt men tyvärr mindre gatlegalt annars hade det nog satsats på det direkt
Inget fel på Mercastjärnan, dock passar den inte såååå bra på en Opel

Blir 17" BBS-fälgar av denna typ:

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Nikkelilltroll
Fisketorp
Här sen Feb 2010
Inlägg: 29



Struve skrev:
centrummutter är coolt men tyvärr mindre gatlegalt annars hade det nog satsats på det direkt

Vad gör att centrummutter skulle vara mindre gatlegalt?

//Niklas

_________________
Niklas Eriksson

Escort Cosworth 92 (under byggnation)
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
Nikkelilltroll skrev:
Struve skrev:
centrummutter är coolt men tyvärr mindre gatlegalt annars hade det nog satsats på det direkt

Vad gör att centrummutter skulle vara mindre gatlegalt?

//Niklas

Jag har uppfattat att man inte får ha centrummutter på en bil som inte har det original, den som sitter med uppgifter om att det ÄR ok och vart informationen som stöder detta finns får gärna uppge detta thumbs up

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
Tråkuppdatering, inga bilder

Skrapat asfaltsmattor så nu är det nästan klart, tvättat bort en massa klister efter dem, borrat bort punktsvetsar och tagit bort alla fästen till baksätet, måttat upp spacersplattor som kommer tillverkas på jobbet, tur man har lite maskinpark så man kan fixa själv

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



FRÄÄÄÄN som jag skrev på fäjsbooken thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Struve skrev:

Hoppas att denna tråd kan ge lite inspiration även om det är mycket lägre nivå än dom flesta byggena här på Rejsa thumbs up



Högst nivå har de som blir klara =)
Tuff bil!

Vad är C20XE för motor? För en som inte har koll på Opel alls

_________________
Daniel Steiner
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Daniel Steiner skrev:

Vad är C20XE för motor? För en som inte har koll på Opel alls


Opel Kadett motor från slutet på 80-talet. Stryktålig och stabil 2L rak 4:a med original 150hk. Går att utan större ingrepp få till 200+ genom kammar, spjäll och programmerbart sprut. 220plus kräver lite mer.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Westfield skrev:
Daniel Steiner skrev:

Vad är C20XE för motor? För en som inte har koll på Opel alls


Opel Kadett motor från slutet på 80-talet. Stryktålig och stabil 2L rak 4:a med original 150hk. Går att utan större ingrepp få till 200+ genom kammar, spjäll och programmerbart sprut. 220plus kräver lite mer.


16V är det åxå! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Lillen skrev:
Westfield skrev:
Daniel Steiner skrev:

Vad är C20XE för motor? För en som inte har koll på Opel alls


Opel Kadett motor från slutet på 80-talet. Stryktålig och stabil 2L rak 4:a med original 150hk. Går att utan större ingrepp få till 200+ genom kammar, spjäll och programmerbart sprut. 220plus kräver lite mer.


16V är det åxå! thumbs up


http://en.wikipedia.org/wiki/C20XE

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
Inte skett mycket den senaste veckan, började jobba sent och samtidigt en släng av den där förkylningen som går, kan bero delvis på kallras på jobbet thumbs down

Oavsett så har jag börjat kolla på om man isblästra bort underredsmassan, är det någon som testat denna metod? Tydligen skall det vara effektivt iallafall thumbs up

Imorgon blir det minst en åttatimmars i garaget

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
Fått grejat lite, snart dax o ta fram kapen

Har inte gillat dekalkitten jag hittat på nätet så en kompis som börjat pilla med detta fick lov att testa lite, tror det kommer att bli görbra.

Ett par smakprov på hans verk, två storlekar på dessa:



_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
Ännu en kväll i garaget tillända, när jag lämnade garaget idag såg det ut såhär:


När jag började var det aningen tomt, plus att en del grejer har fått sätta livet till:


Trångt är det så motorn skall fram 4-5cm men först måste subframen ändras lite:


Så projektet rullar på iallafall
Burhämntning senare under dagen i Örero

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 717


Trådstartare
Lite plock hann jag med innan jobb idag.
Plocka av dörrarna, ur med dörrläsen också, frågan är om man skall köra utan lås och bara lita på larmstyrning?

Testmonterade ena röret till buren, sjukt otroligt bra passform på den, ligger som slickad efter a-stolpe/tak. Funderar på om jag skall plocka bort takluckemekanismen och spara ett gäng kg till på det.

Det har suttit en lite bredare vinge på denna bagageluckan så hålen stämmer inte mot min så det blir att svetsa igen dom gamla och borra nya hål, även torkararmshålet läggs igen thumbs up

Vingen slängdes ihop lite snabbt och ställdes på bagageluckan, den skall vinklas ner mera:

_________________
Per Erik Struve
Miata MX-5 NB 1998 1.8
Corsa OPC 2007
Vectra OPC 2006
Volvo XC60 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra 'DTM' *Over and out*
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (30430 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande