Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 -92 *¤%&# riskokare*
1, 2, 3, 4   >>
17 besök senaste veckan (36356 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
För ett drygt år sedan köpte jag ytterligare en Nissan 200, den var billig och lagom buskig och det var tänkt att köra på isen med den. Jag köpte den med något enkelt fel på motorn som gjorde att den inte gick på alla cylindrar.
Efter lite felsökning kom jag fram till att motorn var kass, inget komp på 2 cylindrar och det som var skruvat på bilen ingav inget förtroende så jag ställde undan bilen i väntan på att jag skulle få tid och plats att ta tag i den.

Nu var det dags. Jag bestämde mig för att flytta över roliga delar från min nuvarande banbil och sälja den. Den nya har ingen taklucka så då får jag plats med både sportstol och mig och hjälm i, det fungerade inte alls med taklucka och jag hade fått kapa i golvet för att få ner stolen ytterligare.

Vid inköp såg skapelsen ut såhär:










Jag gjorde plats i verkstan och började riva ner den:





Intercoolern var lite lagom krokig



Även kylarbalken, svårt att få med på bild



Motorn var inte fullt så frisk som utlovat



Inte alls...



Fick rivit ner en hel del första dan, känns som det kommer ta lite längre tid att få ihop den.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Gött! thumbs up Påt igen bara.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
swahngbg skrev:
Gött! thumbs up Påt igen bara.

Javisst! Nu kör vi!


Gjorde en bruksbilstabbe idag som kunde gått betydligt värre, jag var på väg hem från en sen dag på jobbet körde i godan ro på motorvägen i civiliserad hastighet och kom ikapp en bil som i det närmsta hade parkerat. Den låg i 60-70 någonstans och jag reagerade alldeles för sent, insåg att det inte var någon idé att bromsa så jag väjde och fick lite sladd som jag lyckades häva...
...precis innan jag gick i mitträcket och gjorde en bredsida som tog från framskärm till bakskärm på den stackars beemern...
Nu hittar jag inte försäkringsbrevet och är 99% säker på att jag har helförsäkring. Den sista procenten gör att man funderar väldigt mycket...
Jag klarade mig oskadd och det är ju det viktigaste.


Nåväl, räserbil var det ja.


Det satt inte mindre än 8 extramätare i bilen, och ingen hade givare. Tre av mätarna fungerade litegrann, det var två
smalbandslambdamätare och varvräknaren där signalen var tjuvad vid styrboxen. Alla mätarna skall bort också klämmer jag dit
andra senare. Fick plockat ur den mesta av inredningen, men tvekade lite vid instrumentpanelen.




Rev ner främre hjulupphängningen, det blir D2 coilovers, Whiteline ställbar krängningshämmare och ställbara camberstag.
Sedan är jag sugen på att få ordning på vinklar på bärarmar och styrstag så jag kan sänka bilen onödigt mycket.




Det satt frambromsar från 300ZX på bilen, i behov av lite kärlek. Skall blästra och måla oken och svarva skivorna.
Sen är tanken att montera huvudbromscylinder och bakbromsar från samma modell.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Ska bli kul att följa, är ju inte varje dag man hittar s13 projekt som går åt rätt håll

Din gamla då, blev den någorlunda färdig eller stanna det av på vägen?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
NIzmo skrev:
Ska bli kul att följa, är ju inte varje dag man hittar s13 projekt som går åt rätt håll

Din gamla då, blev den någorlunda färdig eller stanna det av på vägen?

Precis, många går på tvären.
Detsamma, du verkar ha fått rätt bra ordning på din bil, otur för mig att du fick sålt fälgarna precis när jag vaknade till...
Letar efter fälgar fortfarande, vill ha mycket mer däck än förra säsongen (205 runtom), tänkte minst köra på 245 bak och 225-235 fram så det behövs mer fälg. Tror det blir breddning också med "Fender-flares" som det heter på eBay.

Den gamle hade funkat fint att bygga vidare på, det hade jag gjort om inte den här hade stått och skrotat. Den var tillräckligt färdig för att stressa en GTR på Vårgårda, men långt ifrån klar...

Den nye är finare än de flesta i karossen, inredningen var rejält möglig och äcklig, utvändigt var "rätt" delar buckliga och fula och utan takluckan blir den ett klockrent utgångsobjekt.
Den andra var för fin i inredning mm för att göra ett racebygge fullt ut, hade inte hjärta att slänga ut allt och sen gillar jag inte kjolpaketet något vidare.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare

Kabelgenomföring, var säkrad med en latexhandske. Lite pluspoäng på det, men jag är lite feg så den får ge vika för någon säkrare variant.



Fick bort instrumentpanelen och kopplat och skruvat loss allt inför motorlyft.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare

Borrade bort punktsvetsarna och tog bort kylarbalken, den var lite krokig. Har en till som är bättre och tänkte använda de två och göra
en delbar så det underlättar när man ska skruva i motorrummet eller byta motor.




Hivade ur motorn när jag ändå var igång. Glömde lossa slangarna till värmepaketet, men det var ingen nackdel, då synade jag de lite
extra och hittade vart det sprutade kylarvätska på hemvägen när jag köpte bilen.




Dags att skaffa bättre kamera/fotograf...



Bra att det satt baksäte i bilen så motorn har någonstans att vila över natten när jag blev trött.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Fick ett ryck och kände på asfaltsmattorna, från början tänkte jag vara lat och låta de sitta och satsa på annat, men jag behövde en paus för att fundera lite. Då rök mattan på passagerarsidan och nu finns det ingen återvändo.





Riktigt fri från rost, det brukar vara en del i skarven mellan torpedvägg och golv


Fick hängt på isdäcken på den andra räsern och höjt den någon decimeter. Det känns som sista chansen för i år att köra i morgon så det är bara att passa på.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Gick själv i S13 tankar för drygt 10år sedan då denna bil var riktigt popis. Undrade precis vart alla tagit vägen och skoj att någon fortfarande finns kvar och förädlas.

Bevakar denna så gör mig inte besviken

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Så grymt tråkigt att ta bort asfaltsmatta bara, har hållt på i några år och tagit bort lite här o där tills man tröttnar


robber skrev:
Gick själv i S13 tankar för drygt 10år sedan då denna bil var riktigt popis. Undrade precis vart alla tagit vägen och skoj att någon fortfarande finns kvar och förädlas.

Bevakar denna så gör mig inte besviken


Finns ju hur många projekttrådar som helst om s13 på andra forum men tyvärr är 99,99% för drifting eller överdriven styling

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
robber skrev:
Gick själv i S13 tankar för drygt 10år sedan då denna bil var riktigt popis. Undrade precis vart alla tagit vägen och skoj att någon fortfarande finns kvar och förädlas.

Bevakar denna så gör mig inte besviken

Det är 9,5 år sedan jag köpte min första S13, jag ville ha bakhjulsdrift och turbo, och inte för dyr bil så man kan leka utan att vara nervös för att stå skuldsatt resten av livet.

Vi får se om jag lyckas, det skall bli en enkel, lagom banleksak som förhoppningsvis ger mycket körning i förhållande till skruvandet sen när den är färdig. thumbs up


NIzmo skrev:
Så grymt tråkigt att ta bort asfaltsmatta bara, har hållt på i några år och tagit bort lite här o där tills man tröttnar


robber skrev:
Gick själv i S13 tankar för drygt 10år sedan då denna bil var riktigt popis. Undrade precis vart alla tagit vägen och skoj att någon fortfarande finns kvar och förädlas.

Bevakar denna så gör mig inte besviken


Finns ju hur många projekttrådar som helst om s13 på andra forum men tyvärr är 99,99% för drifting eller överdriven styling

Jag har kommit en liten bit på vägen, får se hur långt jag kommer, det är inte ett dugg upphetsande att sitta och hacka.



Idag var det mest lek, vi tog oss ut på isen och ställde upp lite koner och sladdade omkring. Gamla bilen skötte sig fint utan haverier och isdäcken bettade bra. Fantastiskt roligt! thumbs up

Vi får se om det dyker upp några bilder framöver.


Dagens uppdatering:


Mera matta!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



vafan niklas har juh helt missat denna tråd

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
jigab skrev:
vafan niklas har juh helt missat denna tråd

Det är inte så mycket att se än, finns ju hur många trådar som helst där folk river ner sina bilar, inte alls lika många där de blir färdiga...
Vi får hoppas jag kommer dit.



Fick tips för att få bort asfaltsmattorna, ordnade en tryckluftsdriven mejselhammare eller vad det heter, hackspett?
Resten av bilen gick lika fort som första fjärdedelen. thumbs up


Det blir en del att skura bort, tänkte prova rostlösare som jag såg någon hade haft i en annan tråd,
bra om det inte luktar för mycket så man får vädra bort all den goa värmen. Tvätt inför lack blir en annan historia långt senare.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Kul med flera 200sx. Jag har precis köpt en, började med att kamremmen gick av, så nu har jag lärt mig motorn utan och innan. Men jag är en av dem som bygger för drifting... Tror dock skillanderna inte är så stora. man bygger en bil med bra väghållning oavsätt.

Ska bli kul och se vad kommer göra med denna!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Har hört att mejselhammare ska kunna skada plåten men du verkar ju ha klarat det utan problem, ska se om jag kan få tag på en och testa.

Är rätt lika att bygga för drifting men att få ut baken på en 200sx är lätt, dock inte tvärt om

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lycka till Niklas

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Tobias Nyström skrev:
Kul med flera 200sx. Jag har precis köpt en, började med att kamremmen gick av, så nu har jag lärt mig motorn utan och innan. Men jag är en av dem som bygger för drifting... Tror dock skillanderna inte är så stora. man bygger en bil med bra väghållning oavsätt.

Ska bli kul och se vad kommer göra med denna!

Det var ingen vidare start på ägandet, jag har skruvat lite med motorerna och börjar också få lite koll. Som det är nu har jag tre motorer, en med smidd bottendel, o-ringat block, mm och två original.
Drifting är riktigt kul också, jag kommer säkert passa på att köra vid tillfälle, men det är inget jag bygger bilen för. Som Wisefab-kit med sjuka styrvinklar eller hydraulisk handbroms.

Lycka till, blir det någon projekttråd?


NIzmo skrev:
Har hört att mejselhammare ska kunna skada plåten men du verkar ju ha klarat det utan problem, ska se om jag kan få tag på en och testa.

Är rätt lika att bygga för drifting men att få ut baken på en 200sx är lätt, dock inte tvärt om

Jag fick till en buckla på ena hjulhuset bak och gick igenom golvet lite på ett ställe, fast det var när jag fastnade i ett borrat hål, så det blev inget nytt hål. Ställde in den så den slog så lite som bara möjligt, så var det perfekt för att bara mata på.

Ja det blir något att bita i, att få lite bättre grepp baktill. Skall man drifta är det bara att ställa bakre krängningshämmaren i hårdare läget så dansar den omkring lätt sen...


Kristian Hesselmark skrev:
Lycka till Niklas

Tack ska du ha!




Idag blev det inte mycket gjort, lite andra aktiviteter som tekniskt samråd med kommunen och repa med bandet. Så det blev bara ett lass kört till återvinningscentralen med inredningsgrejer. Skönt med lite bättre plats.
Jag behåller instrumentbräda, dörrsidor och stolar inför att fullburen skall regbesiktas.


Turbo är införskaffad också, en liten rebus nedan kanske kan avslöja vad det är:

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Kjellå
Vestfold, Norge
Här sen Mar 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


gt2840rs aka disco potato

_________________
Kjell-Åge Pedersen
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Niklas Rosell skrev:
Lycka till, blir det någon projekttråd?


Blir nog en projekttråd när jag börjar bygga roliga grejjer i den, istället för att bara laga trasig motor.

Nizmo skrev:
Är rätt lika att bygga för drifting men att få ut baken på en 200sx är lätt, dock inte tvärt om


Hehe, jag får försöka köra nån trackday med den i sommar på r-däck o se hur det går Jag tycker jag har hyffsat mjuk körstil så kanske kan gå!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Kjellå skrev:
gt2840rs aka disco potato

Rätt, jag antar att du slant på knapparna, gt2860rs... thumbs up

Tobias Nyström skrev:
Niklas Rosell skrev:
Lycka till, blir det någon projekttråd?


Blir nog en projekttråd när jag börjar bygga roliga grejjer i den, istället för att bara laga trasig motor.

Jo det är sant, lite roligare när det händer lite saker också, inte bara pilla motor eller elsystem. Det blir rätt tråkig tråd då. Jag var i valet och kvalet om jag skulle vänta lite med att dra igång tråden, men tänkte att jag får ha ett hyfsat tempo för att bli klar i tid så det ska nog funka.



Just elsystemet har jag kommit in på lite lätt och känner att det kommer ta mycket tid, men eftersom det är en del brända kablar efter någon misslyckad bilstereoinkoppling nån gång i tiden är det inte mycket att välja på.
Strömmatningen till stereon var helt bränd genom kabelmattan i instrumentpanelen ända in i säkringsboxen och en del kablar runt har tagit lite stryk.

Jag har tänkt rensa bort onödig el för att få det lite mer överskådligt och inte laga trådar jag inte tänkt använda ändå. Dessutom får jag lite överbliven kabel med rätt färgmarkeringar... thumbs up


Det blir rätt fint när man tvättar, funkar hyfsat smidigt med rostlösare som får ligga en stund och skrubba med den gröna sidan på en
kökssvamp (gröna har lite slipmedel i, vilket inte vita har, oftast)




Ingen rost alls, det bruna är bara klet/kitt, ett par av mina tidigare s13 har nästan gått isär i denna skarven



And so the tale begins...



Början på skethögen, lika bra att börja rensa lite kablar till stereo, antenn och baklucka

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Funderingarna är nu mest på hur breda fälgar som är lämpligt, tanken som slår mig direkt är "så breda som jag kan få tag på", och det blir väl på det spåret jag kör.
Skärmarna skall ändå breddas och har man tillräckligt med pulver borde det inte vara någon nackdel med massor med gummi i backen...

Sedan klurar jag på andra hubbar, med RC-korrigering för sänkning och gärna kortare stag till styrarmarna för rappare styrning och bättre styrvinkel ifall jag skall köra lite drifting med. Men alla jag hittar har kraftigt minskad ackerman (om jag fattat det rätt) för att det skall bli bättre när man sladdar, men jag tror det påverkar negativt vid vanlig bankörning och tycker framvagnen är riktigt trevlig från början. Så det blir nog inget om jag inte hittar någon variant som bibehåller ackerman.


Bonusbild från min föga imponerande BMW-bravad:


Väntar fortfarande spänt på besked från försäkringsbolaget.



En riktig kompis klipper givetvis kablarna så nära kontaktstycket som möjligt... Troligtvis är det gjort en sleepy-eyes-koppling
tidigare för att kunna ha grodögonen halvt nerfällda och tända. Det är väldigt tufft. Som väl är går kontakterna att dela på så
det går nog att ha isär och löda ihop igen.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 -92 *¤%&# riskokare*
1, 2, 3, 4   >>
17 besök senaste veckan (36356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande