Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -94 *Silverpilen*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (30580 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Såååå, då var ett nytt banbilsobjekt inköpt.

Efter att ha sonderat marknaden i sydsverige föll valet på en i princip helt original 320 sedan. Relativt befriad från rost och allmänt välskött, fläckfri plyschklädsel i en bil som gått 27000 mil säger en del.. Chassie, drivlina och bromsar kommer att uppgraderas med bolt-on prylar enligt beprövade recept. Noll innovation och enkla, snabba och driftsäkra mods med standard-delar är det som gäller.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Ett objekt är ju inget om man inte byter ut större delen av bilen så nu är det köpt/beställt/levererat en helsikes massa delar till bilen. I stora drag ser receptet ut som följer:

328 motor och drivlina med M50 insug och 3,91 bakaxel.
330 e46 frambromsar och 328 touring ventilerade bakbromsar.
225/45-17 Toyo R888.
Stol, ratt och bälte från Compacten, ev en bur längre fram.
Exteriör pimpning med M3-optik
Lättning, dock ingen plast.

Skall också beställa ett XYZ RS med coilover bak, tips på hjulkonstanter mottages tacksamt.

Funderar också på bromsbelägg, leter efter ett belägg med bra slitstyrka och som är snällt mot skivorna. Bromsarna är ju tämligen överdimensionerade så det borde funka bra med ett snällare belägg med bra livslängd, frågan är bara vilket? Tips mottages tacksamt även här!

I princip är alla delar bolt-on och finns enkelt att få tag på om man har itu något. Livslängd och driftsäkerhet prioriteras då tiden att hålla igång en leksak är knapp!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Schyst bil du skaffat

Jag har kört en del med Endless belägg och dessa kan jag rekommendera.
Jämfört med Carbotech som jag har åkt med tidigare håller Endless dubbelt så länge och överför mindre värme till skivorna. Med Carbotech blå nyans på skivorna och med Endless ser de ut som vanligt.
Kör med en blandning som heter ME20 och de som sitter på bilen har hittills pallat med ca 135mil på Knutan och jag kan nog få ut två träffar till på beläggen.

Ha dé

_________________
Johan Christensson
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Johan Christensson skrev:
Schyst bil du skaffat

Jag har kört en del med Endless belägg och dessa kan jag rekommendera.
Jämfört med Carbotech som jag har åkt med tidigare håller Endless dubbelt så länge och överför mindre värme till skivorna. Med Carbotech blå nyans på skivorna och med Endless ser de ut som vanligt.
Kör med en blandning som heter ME20 och de som sitter på bilen har hittills pallat med ca 135mil på Knutan och jag kan nog få ut två träffar till på beläggen.

Ha dé



Endless ME20 thumbs up thumbs up håller över 1 1/2 säsong!

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053



Var köper man Endless belägg?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Markus97 skrev:
Var köper man Endless belägg?


http://www.scm-engineering.se/

BMW SC rabatt, se längst ner till vänster.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Rikard Ahlin skrev:
Skall också beställa ett XYZ RS med coilover bak, tips på hjulkonstanter mottages tacksamt.


Såg ditt sms och baserat på indatan så har jag gjort ett förslag på springrates. Coilover bak. Kan diffa på 5-10% men det får du leva med. Kostar en öl den 1 februari
PM skickat.


Rikard Ahlin skrev:
Funderar också på bromsbelägg, Tips mottages tacksamt även här!


Min ranking avseende pedalkänsla, hållbarhet och prestanda:
1. Endless ME20
2. PFC 01
3. Carbotech XP12

Kan bara instämma att Endless är en klass för sig. Man får vad man betalar för, den som tror något annat blir alltid lurad.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Har en komplett M52B28 med boxar mm, men silverpilen hara bara kontakt X20 enligt nedan, men inte de andra 2. Behövs dem? Inte sugen på att riva hela kabelhärvan ur donatorbilen..

Tips mottages tacksamt! Vet ju att detta gjorts i E30 några gånger..


_________________
Rikard Ahlin
Citera
clew
Eskilstuna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 15



Rikard Ahlin skrev:
Har en komplett M52B28 med boxar mm, men silverpilen hara bara kontakt X20 enligt nedan, men inte de andra 2. Behövs dem? Inte sugen på att riva hela kabelhärvan ur donatorbilen..

Tips mottages tacksamt! Vet ju att detta gjorts i E30 några gånger..



Du lär nog titta över lite elscheman för att vara 100% säker, men i grova drag av vad jag kommer ihåg av ett liknande projekt så är det ungefär såhär:
X20 - huvudkoppling mellan motorns kabelhärva och bilens kabelhärva, innehåller det som ska till mätarhus, plus från tändingslåset etc. Det väsentliga mao.

X69 - kommunikation mellan ABS/ASC, motorns styrbox samt strypspjäll. Är bilen automat så går de kablarna här också. Farthållare går också via här om jag minns rätt.

X6031 - kablar till OBD-kontakt i kupen, om jag minns rätt går lite som har med kolkanistern att göra här i med. Inte så mycket som är intressant på en banbil kanske

I det projektet jag var inblandad i så skrotades X69 och X6031 och de fåtal kablar vi hade användning för i de kontakterna hamnade i tomma hål i X20-kontakten.
Vi rev isär härvorna en hel del, rensade bort oönskat kablage, kopplade in oljetemp med m3 mätarhus etc så det är väl kanske inte helt överförbart till ditt projekt.
Jag skulle nog bli förvånad om det inte räckte med att koppla in X20 för att få bilen att starta.
Resten är nog mest en fråga om hur många felkoder man får

_________________
Lars Lengstrand
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Komplett kopplingsschema finns i Lödde. Vill du ha?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Vi ritar ett nytt, "förbättrat" på fredag...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Grattis herr Ahlin till din nya glidarbil.
Må den pimpas och putsas ofta thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Jag kollade här när jag kopplade min originalmotorhärva till mitt egenbyggda elsystem
http://www.gbnetwork.co.uk/bmw/downloadetm.html

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Det här är ju lysande! Med samlade expertisens hjälp (och öl) så löser det sig säkert.

Efter godkänd besiktning igår släppte alla hämningarna och i princip allt "skräp" bakom B-stolpen förpassades till containern utanför garaget. Nu är det igång!

Planen är att den här tidsoptimisten skall ha bilen klar 1 mars..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Rikard Ahlin skrev:
Det här är ju lysande! Med samlade expertisens hjälp (och öl) så löser det sig säkert.

Efter godkänd besiktning igår släppte alla hämningarna och i princip allt "skräp" bakom B-stolpen förpassades till containern utanför garaget. Nu är det igång!

Planen är att den här tidsoptimisten skall ha bilen klar 1 mars..


När det gäller BMW verkar det alltid finnas folk som vet och kan! thumbs up
(Och efter en öl eller två blir det säkert extra bra... )

En liten fundering - passar de ventilerade 328 Touring bakbromsarna även bak på Z3/Compact?
Kommer jag ihåg rätt är det samma bakok på de flesta E36 som inte har ventilerade skivor men okhållare och fästöron i hjulnavet kanske skiljer?

Har du hittat fälgar Rikard eller är du kanske sugen på ett set 8,5x17" RC?
(Funderar så smått på om jag skall sälja...)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
328an bromsar passar inte compact/Z3 bak. Dock finns det nån Z4 skiva som skall passa med Adapter, kolla med Sjöström, han vet.

RC är alltid intressant PMa info och pris!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Sakta men säkert tar det sig. Motorn är hemkommen, tvättad och försedd med M50 insug, återstår bara småpill med kabelhärva och spridare. Fick ett ryck och rensade det mesta av inredning i helgen, perfekt att passa på medan vi har container precis utanför garaget. Att återställa är det inte tal om..
Nästa steg är att plocka ner donatorbilens drivlina och sen skall "bara" hela paketet ner i 320n.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Rikard Ahlin skrev:
Att återställa är det inte tal om.. :


Vackra ord

Ska bli kul att följa detta thumbs up

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604


Trådstartare
Ligger hemma i elak förkylning vilket sinkar hela projektet, men fick precis lite bilder på diffen som får en lättare översyn. Inte ett öga är torrt!

XYZ- RS chassiet med coilover bak är beställt, hoppas bara inte att asiaterna nyårsfirande skall göra allt för mycket på levtiden.

Problemet med att ligga sjuk i soffan gör att man har tid att slösurfa E36-bra-att-ha grejor, får se var detta slutar..




_________________
Rikard Ahlin
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



På operationsbordet
"...peang syster.."

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -94 *Silverpilen*
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (30580 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande