Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S2 1988
tråden läst  
45976 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa sida>>
 
   
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jan 2013 21:27     Porsche 924S2 1988 Citera

Har letat efter någon lämplig bil för att köra lite banträffar och trackdays. Min Mustang är "fel" bil att busa med, dessutom är det automat...

Tänkte egentligen köpa en 944:a men så dök den här upp, och hade det inte varit för det där S:et så hade det inte varit intressant. Prislappen var fördelaktig så jag åkte och tittade.
Skicket var sådär men den var nybesiktigad och motor-växellåda-bromsar fungerade bra, det blev affär.



924S är precis samma bil som 944 under skalet, 2,5 liter motor på 163 hästar, ventilerade skivor runt om, 5-bultade nav, osv.



Jag är förvånad hur bra den går, det är bra drag i motorn, balansen i chassiet är fin, bromsarna förtroendeingivande.

Lite omsorg behövs, elsystemet hade varit utsatt för glada amatörer, krockskador fanns lite varstans, sätet var sprucket, mm.



Janne


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB


Senast ändrad av Janne J, 30 Jul 2015 14:51, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Klingan75
Frillesåstrakten






Här sedan: 18 Mar 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jan 2013 22:55     Citera

Blir roligt när du är klar med vinterns uppgraderingar, jag ser fram mot att provköra thumbs up Kollade lite på möjliga tillfällen att köra tillsammans med CAR i mån av utrymme, finns mer info om anmälningstider för Gelleråsen på det forumet. Kinnekulle är i mitten av Augusti:

http://rejsa.nu/Bankalender.asp?Show=&bilar=&Arrang%F6r=28&Bana=

Kanske är läge att rasta Alfan...


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2013 07:27     Citera

Uppgraderingar och banåka, underbara ord!

Just nu är det oxveckor både i verkligheten och med bilen. Karossen behöver lite omsorg med rostreparation och bucklor som ska rätas ut:


Elsystemet har fått tillbaka grundläggande funktioner som blinkers, belysning, elspeglar och lite annat. Kvar är elfönsterhissarna som jag inte gett mig på ännu.
Luftavfuktaren stod i bilen 1 vecka så nu är inomhusmiljön klart trevligare. Lukten av blöt 80-talsbil är inte behaglig på något sätt men tyvärr alltför välbekant.

Förarstolen är sprucken, ett slitage som verkar drabba många Porschar från den perioden. Jag funderar på om det ska bli reparation eller om jag ska ta det som ett tecken att den ska bytas ut till något annat lite kramigare.
Ratten sitter för långt fram för att jag ska sitta behagligt, där behövs en lösning, kanske en spacer på originalratten? Att bara byta till en ny, djupare ratt är ju också en lösning men det kan vara roligt att behålla originalet.

Gasdämparna till baklucka och motorhuv är bytta, gott att slippa ha en träregel/stötta till hands så fort man ska meka under huven.

Funderar på hur planen för modifieringar ska se ut, vill gärna ta originalet så långt som möjligt till att börja med.

Janne


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
P.P.
Kalmar




Hjälpmoderator

Här sedan: 05 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2013 10:20     Citera

Så länge orginalprylarna är fräscha så funkar de bra. Men det rullar många bilar med taskiga bussningar och stötdämpare som mest liknar cykelpumpar i sin funktion. Skruva fram lite aggresivare hjulvinklar, skaffa en uppsättning bra däck och tåliga belägg och testa sen hur det känns.

Jag saknar min...


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2013 11:24     Re: Citera

P.P. skrev:
Så länge orginalprylarna är fräscha så funkar de bra. Men det rullar många bilar med taskiga bussningar och stötdämpare som mest liknar cykelpumpar i sin funktion. Skruva fram lite aggresivare hjulvinklar, skaffa en uppsättning bra däck och tåliga belägg och testa sen hur det känns.

Jag saknar min...


Jag var lite inne på samma resonemang. En omgång ställbara Koni, lite nya bussningar, bra belägg och en stoor service med byte av alla vätskor/filter/slangar. Lite mer caster och camber och sedan ut på bana och testa hur det känns.
Har en omgång 7*17 fälgar från 996 liggande, får se om jag ska använda dem eller skaffa något 15 tum istället.


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
P.P.
Kalmar




Hjälpmoderator

Här sedan: 05 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2013 11:33     Citera

Caster är inte ställbart utan att byta/bygga om topplagringarna. Men 0 i toe och all den camber orginalexcentern tillåter (runt 2,5 grad) räcker långt.

Det är inte så värst gott om utrymme under framskärmarna, så se upp lite med bredd, omkrets och ET.

Och du, glöm inte remmarna i servicen.


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2013 11:41     Citera

Remmarna ska bytas, det finns ingen trovärdig servicehistorik på bilen...

Caster är lite intressant, ställbara topplagringar eller en liten justering/flytt av undre bärarmsinfästning kan vara tänkbara möjligheter.
Caster gör ju gott på camber on turn så där ska vi gräva lite mer


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jan 2013 21:44     Citera

Några ställen var lite rostiga, karossen är galvad men på en del ställen verkade det som det var gamla krockskador som börjat rosta.







Efter att alla skador var lagade och diverse bucklor utdragna bar det av till lackeraren:



Där står den nu och väntar på att få komma in för behandling.


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Cédric
Sthlm-Bromma






Här sedan: 23 Mar 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jan 2013 21:53     Re: Citera

P.P. skrev:
Caster är inte ställbart utan att byta/bygga om topplagringarna. Men 0 i toe och all den camber orginalexcentern tillåter (runt 2,5 grad) räcker långt.

Det är inte så värst gott om utrymme under framskärmarna, så se upp lite med bredd, omkrets och ET.

Och du, glöm inte remmarna i servicen.


Kan man inte flytta bakre bärarmsinfästningen på s:en? Är väl vanliga plåtbärarmar? Kommer bli bra det här, dom är kul även med orginalgrejer, se till att ha bra däck :-)


_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jan 2013 22:13     Re: Citera

Cédric skrev:
P.P. skrev:
Caster är inte ställbart utan att byta/bygga om topplagringarna. Men 0 i toe och all den camber orginalexcentern tillåter (runt 2,5 grad) räcker långt.

Det är inte så värst gott om utrymme under framskärmarna, så se upp lite med bredd, omkrets och ET.

Och du, glöm inte remmarna i servicen.


Kan man inte flytta bakre bärarmsinfästningen på s:en? Är väl vanliga plåtbärarmar? Kommer bli bra det här, dom är kul även med orginalgrejer, se till att ha bra däck :-)


Här finns det kunskaper förstår jag, alla tips välkomnas!

Janne


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
P.P.
Kalmar




Hjälpmoderator

Här sedan: 05 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jan 2013 22:47     Re: Citera

Cédric skrev:
P.P. skrev:
Caster är inte ställbart utan att byta/bygga om topplagringarna. Men 0 i toe och all den camber orginalexcentern tillåter (runt 2,5 grad) räcker långt.

Det är inte så värst gott om utrymme under framskärmarna, så se upp lite med bredd, omkrets och ET.

Och du, glöm inte remmarna i servicen.


Kan man inte flytta bakre bärarmsinfästningen på s:en? Är väl vanliga plåtbärarmar? Kommer bli bra det här, dom är kul även med orginalgrejer, se till att ha bra däck :-)


Det går säkert, men till vilken nytta? Vinklar man iväg den åt nåt håll borde främre bussningen nypa åt. Om man inte modifierar i den änden också, förstås... Eller har jag missat något nu?


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jan 2013 07:40     Citera

Att inte förstöra balansen i bilen känns viktigt, samtidigt vet jag att det kommer att behövas lite hårdare chassie för att känna att det är roligt med banåka. Nu tänkte jag inte överdriva, bilen ska fortfarande gå bra på gata ( läs: gropig hoppig, vägbulefylld asfalt ) så det blir naturligtvis en kompromiss.

Bra stötdämpare ligger först på listan, bussningar kommer samtidigt. Frågan är hur mycket man kan öka hårdheten på framfjädern innan man förstör balansen, när måste man börja öka även bak? Och är tanken på en coilover bak isåfall ett vettigt alternativ för att lättare kunna anpassa hårdheten?

Har länge haft en tanke på att någon gång bygga ett chassie där jag går på mjukare fjädrar men mer krängare, kanske det kan vara en väg att testa på Porschen.


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
P.P.
Kalmar




Hjälpmoderator

Här sedan: 05 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jan 2013 09:25     Citera

Har man en BRA dämpare kan man åka med hårda fjädrar utan att det blir obekvämt. "Hjälp"fjädrar som ett komplement till torsionstaven bak är inget nytt koncept och funkar bra till de som inte skall gå hela vägen med viktjakt osv.


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jan 2013 09:52     Re: Citera

P.P. skrev:
"Hjälp"fjädrar som ett komplement till torsionstaven bak är inget nytt koncept och funkar bra till de som inte skall gå hela vägen med viktjakt osv.


Någon våldsam viktjakt kommer det inte att bli så det kan vara ett alternativ med coilover bak. Några tips på färdiga fjäderben som kan användas?

På mustangen sitter det duktigt hårda fjädrar tillsammans med konidämpare och jag håller med dig om att rätt kombination av grejor gör att man inte upplever bilen som såå stötig.

Janne


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jan 2013 10:11     Citera

Dom här verkar inte helt fel...

http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=749/CA=219


_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Cédric
Sthlm-Bromma






Här sedan: 23 Mar 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jan 2013 13:44     Citera

Du kan vrida in castern med bakre bärarmsinfästningen utan att oroa dig för att bärarmen kilar fast. Mina är justerade in i maxläge vilket gav 3 grader caster om jag minns rätt från hjulinställningsprotokollet.

Ska du byta fjädrar så gör inget dumt och sabba balansen . Nu är ju visserligen S:en tyngre i fronten än en vanlig 924, men jag skulle inte byta fjädrar bara fram. I min blåa stdbil fann jag balansen mycket bra med Rdäck och max negativ camber fram samt ca -1 bak. Då var den neutra/lätt understyrtl i steady state och gick lätt att leka bilen till överstyrning genom ett litet gasuppsläpp.

Beror på hur mycket pengar du tänkt lägga ner men här är några förslag.

Steg 1

Gaz eller Konidämpare runt om. Coil over rör fram från rallydesign.co.uk (BILLIGT) med 250lb/43N/mm fjädrar fram och 25,5mm stavar bak (från 968).

Jag har 60 N/mm fram tillsammans med 28mm stavar bak från cip1.com.


Steg 1.5

Coiloverkit fron GAZ + matchande stavar bak. (prisvärt kit)


STeg2

Coiloverkit från GAZ med coilovers även bak (antingen med stav eller tjonga staven)

Steg 3

Lyxiga fina coil over kit, kasta ur staven.


Fina dämpare som är riktigt fint inställd brukar även vara skapligt komfortabla. Men det blir lätt mycket pengar.


Krängare:

Krängare m030 från 968. (har inte provat med själv dock). Överkomliga priser)

Weltmeister 28/22 justerbara (Deessa har jag, relativt stöddiga, men suverän justerbarhet och rätt mycket rollstyvhet trots att jag inte har benhårda fjädrar). Nackdelen är att dom är rätt tunga, och om man inte har bra kontakter även rätt dyra.

Elephant racing gör ju lätta grejer, men nu börjar pengarna skena


_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jan 2013 17:11     Citera

Tack, Johan, Patrik och Cédric

Mycket bra handfasta tips, nu har jag bra underlag för att bestämma mig.


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
gegge
Malmö






Här sedan: 13 Nov 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jan 2013 03:43     Citera

Kan du tänka dig köra prisvärda Bilsteindämpare så finns de till Golf mk I:

V36-0059 som finns i båda i riktig rally och race dämpning. Billiga NASCAR 5x10" fjädrar passar perfekt och ger ungefär orginalhöjd med 400-500lbs beroende på vikt. Tyvärr inte ställbara men ser orginal ut. Betydligt bättre än de lösa B6 insatserna du kan stoppa i orginalbenen.

V36-0103 är fungerar bara om du tänkt sänka en 10cm men ställbar i höjd.

Sedan kan du beställa AK1131 från deras Motorsport avdeling(Eller hette de något annat ) Jag kan kolla upp om det är intressant.

Ska du beställa nya torsionsfjädrar, så överväg ihåliga. Den högre kostnaden sparas på fraktvikten


_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Janne J
Kinna






Här sedan: 11 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jan 2013 07:11     Citera

Tack Gegge. Bra input.

Funderar lite runt totalkostnaden:
4 st koni ställbara = ca 7500:-
4 st Bilstein B6 = ca 5800:-
Gaz GGA038 coiloverkit = ca 850£
Frakter tillkommer

Man kan ju fundera på om GAZ dämparna är så mycket sämre eller om det är de andra som har så mycket mer marginal på sina grejor.
Det känns mer frestande att satsa på ett kit med ställbara coilovers än att ta omvägen via "vanliga" stötdämpare först för att sedan upptäcka att man ändå måste/vill byta till ställbart chassie.
Vet ni om någon säljer GAZ i Sverige?


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Figgz
Göteborg






Här sedan: 16 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jan 2013 09:26     Citera

Jag har köpt GAZ från England och märkt att priserna är väldigt bra om man köper direkt därifrån, vilken coilovermodell är det från GAZ? Såg ut som GAZ Gold? Finns det även Pro eller Pro II till 924an? Engelsmän som kör med sina bilar året om har behövt renovera GAZ ibland, men en genomgång tror jag kostar 20£/dämpare eller liknande normalt sett där.

Skruva på, kul med projekt som ska användas thumbs up


_________________
Fredrik Boivie

Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Cédric
Sthlm-Bromma






Här sedan: 23 Mar 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jan 2013 10:01     Citera

En stor fördel med att köra smala "rejs"fjädrar fram är ju att man kan ha mycket större frihet med fälgvalet.. Vill duha billigare finns även gaz utan coil over bak, sjukt prisvärt.

Jag gillar mina gaz, än efter ett par år i tjänst så läcker ingenting och dom funkar som dom alltid gjort. Helst skulle jag vilja kunna justera lågfart och högfart separat för att kunna få ett bättre förhållande mellan dom båda, men det är svårt att kräva mer än vad dom levererar för dom pengarna.

Tror det blir ett bra val med gold kittet, säkert sjukt lättsålt om du ångrar dig. :-)


_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S2 1988
tråden läst  
45976 ggr 
1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>