Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S2 1988
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
61362 besök totalt
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
P.P. skrev:
Varifrån tog du camberplattorna?


Det blev från Gaz, jag tror att de ska passa bra ihop med dämparna. Hur kvaliten är återstår att se.

Har testat ca 30 mil på gata med det nya chassiet och har bara gott att säga, provar olika inställningar och börjar få lite känsla för vad som händer. Jämförelser med originalet från -88 går inte att göra, detta är något helt annat

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
Camberplattorna har anlänt:


Allting passade direkt, monteringen gick på rekordtid.



Satte höjden lite på känn, provkörning i eftermiddag om vädret tillåter.

Bjuder på en bild från en tidigare provtur, höjden är fel och bilen är skitig minst sagt..


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Jag köpte camber plattor från Tyskland. Mina är något högre, dvs. ger lägre höjd på bilen. Får se hur det funkar.



_________________
Ragnar Joensen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
Mina plattor är av samma fabrikat som mina coilover, stämmer bra med höjden på bilen och var arbetsläget hamnar på dämparna. med original fjäderbenslagringar låg jag farligt nära ändläget på dämparen när jag hade den höjd jag ville fram.

Tog en runda med lite "inspirerad" körning på ett öde industriområde. Först måste jag säga att mina farhågor om att det skulle bli slamrigt med fjäderbenslagringarna var helt obefogade. Original trötta gummimuppar slamrade mer än dessa, kan också bero på att dämparen hamnade i bättre läge då jag inte behöver förspänna fjädern lika hårt för att få rätt höjd på framvagnen, fjäderbenslagringarna höjer nämligen 30 mm jämfört med gummimupparna.
Körupplevelsen är grym, det biter i kurvorna på ett mycket bra sätt. Kör man i stor cirkel och ökar farten känns bilen i det närmaste neutralstyrd. Reaktionerna i simulerad slalom är kvicka, nästan så man börjar längta efter en snabbare styrväxel.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Har du inte servo på din bil finns det risk att du kommer önska en annan styrväxel i slaloms, ja. Att kliva över till min E36 compact var en helt annan värld...

Vad kostade era (ja, du också Ragnar) lagringar? Jag hade såna här http://www.ebay.com/itm/FRONT-CASTER-CAMBER-ALIGNMENT-PILLOWBALL-UPPER . . . . i ett tidigare utförande, men de var inget bra...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Mina kostade 1800:- för båda med frakt.

Hur menar du att dina inte var bra - vad gick snett ?

_________________
Ragnar Joensen
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

E-bay?

Efter ett par år kände jag ett glapp när man tog tag i hjulet. Först trodde jag det var hjullagren, men efter byte var det kvar. Och alla bussningar var fräscha... Så kom jag på att det satt i fjäderbenslagringen, vilket jag efter mycket våld, värme och svärande kom på hur man delade.

Vad jag också kom på var att det var inte själva ledlagret som glappade, utan det faktum att muttrarna med "kjol" på som skruvar ihop allt ovanifrån bara var en 1/3 så långa i mitt fall, så de "kantrade" inne i ledlagret. Tyvärr hade lagren tagit stryk under demonteringen, så de måste ändå bytas. Och givetvis är de i en storlek som inte är i närheten av vad jag hittat.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
PSC hade bankörning på Knutstorp helgen 20-21/4, jag anmälde mig och fick plats i klassik på söndagen. I den gruppen kör frontmotorporschar, 914 och 911 upp till 1989.
Fartskillnaderna blir rimliga så man slipper få en GT3RS som blåser om i 250km/h på rakan.

Det var första gången jag provade bilen på bana så jag fokuserade på att köra så mycket som möjligt för att hitta känslan i bilen. Körde ca 10 varv åt gången, gick in i depå, kollade så att allt såg bra ut, lät bromsar och däck svalna lite och chauffören dricka.
Efter ett par omgångar började jag få känsla för bilen och kunde trycka på lite mer. NGK partiet med vänstern upp mot idioten gick bättre och bättre, bilen var i bra balans och det gick att ligga på ordentligt.
Idioten frammanade naturligtvis understyrning och jag testade olika varianter för att komma genom men allt resulterade i mer eller mindre kasande framhjul.
Ner mot kvällsposten och lito var det skön balans i bilen och i den kuperade delen innan rakan fick jag med mig bra fart ut på rakan.
I inbromsningen på rakan satt jag och önskade mig lite mer pedalkänsla, bromsarna tog som de skulle men jag vill gärna känna tydligare när det närmar sig gränsen för att låsa upp.
Högern efter rakan var också ett ställe där det var understyrt, men där är det mer chassiejusteringar som krävs.

För att vara första gången med bilen var jag nöjd, balansen var riktigt bra och den känns väldigt lätthanterlig. Mina Bridgestone RE002 klarade sig riktigt bra för att vara ett gatdäck.

Nu blir det några små åtgärder inför nästa banmöte..



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Jag hade nöjet att vara med på samma banmöte, och göra motsvarande erfarenheter med min 924S.

I början la jag i tvåan innan Idioten och låg helt tajt i högerkant. Men det blev ett tuggande tills man passerade Apex, och sen bra ax ut. Men knappast något som växelåda och drivaxlar tyckte om. Så jag ändrade upplägg och höll trean hela vägen. Med den svaga motorn fick jag ha en större radius i kurvan för att ha en skaplig hastighet ur kurvan. Detta gav lugnare körning och bättre flöde.

Även jag saknade en mer konsistent känsla i bromsarna vid inbromsning efter rakan. Men bromsarna svek inte. Bara känslan som var lite otydlig.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
Jag beställde stålomspunna slangar till bromsarna idag, ska mäta mina skivor så att de inte ligger på gränsen till att vara för tunna. Någon enkel form av kylning kommer det också att bli.

Kul att jämföra våra bilar Ragnar, du borde ha fördel med din då den är lättad och har R-däck,
Kommer du att åka till kinnekulle den 9 juni?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



924S åkare, vill ni ha nåt att bita i så boka in er på Gelleråsen(aug) och Mantorp(Juli) (klassik på båda). Då har jag planerat köra så har ni någon att jaga

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
Cédric skrev:
924S åkare, vill ni ha nåt att bita i så boka in er på Gelleråsen(aug) och Mantorp(Juli) (klassik på båda). Då har jag planerat köra så har ni någon att jaga


Känner mig frestad att anta utmaningen, det vore riktigt skoj att stressa dig lite....
Mantorp gillar jag, men där gäller det att ha ordning på bromsarna. De 170 km/h som jag har på Knutstorp innan inbromsningen borde jag ha redan strax förbi mitten på Mantorpsrakan. Läge för att fixa uppdateringar innan dess med andra ord.

Funderar också på hur jag ska minimera understyrningen. Tar nog till några olika grepp som:
Ökad caster, flytta fjäderbenslagringarna lite bakåt, borde gå bra då de ligger helt under fjäderbenstornet.
Lite mer camber, inte för mycket, kanske till 2º.
Byta k-hämmaren bak från original 14 mm till nästa storlek.
Sänka bilen 1-2 cm bak.

Sammantaget bör det ge lite mindre understyrning, men det visar sig när man är på plats. Camber går ju alltid att justera i depån om man har tid över.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Hejsan,
vilken modell är det som du har på sparco stolen? Trivs du bra med den? eller har du något att klaga på?

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
Hej, det är en sådan här: http://www.sparcousa.com/product/chrono-road

Jag sitter kanonbra, inga problem att köra 50 mil på en dag ( inklusive ca 10 mil på bana ). En bra kompromiss för gata/bana om du inte har något Fia-krav.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ragnar Joensen skrev:
Jag köpte camber plattor från Tyskland. Mina är något högre, dvs. ger lägre höjd på bilen. Får se hur det funkar.




De där såg intressanta ut även till min bil (som ju är långt ifrån en Porsche). Men för att veta om de går att anpassa skulle jag behöva veta diametern på den runda delen (dvs motsvarande hålet i fjäderbenstornet). Är det någon som har lust att mäta?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
Hålet i fjäderbentornet är 10 cm i diameter.

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Tack! Då borde den ju passa perfekt!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
Körde med PCS på Kinnekulle i början på juni, tyvärr fick jag lite strul som slutade med att det bara blev ett körpass den dagen. Under banvisningen upptäckte funktionärerna att en bil läckte något... det var min.
Det visade sig att den främre vevaxeltätningen blivit mer än nådigt inkontinent, den olja som hade samlats på hasplåten rann glatt ut vid vänster framhjul när bilen stod parkerad på lutande underlag, typ i en av Kinnekulles doserade kurvor under genomgången.
Jag torkade rent och körde första passet men läckaget var så stort att jag kastade in handsken och gav upp. Upplevde kinnekulle som betydligt sämre än vad jag kom ihåg från tidigare besök, gropigt och dåligt grepp jämfört med Knutstorp.

Främre packboxen byttes någon vecka senare, inte helt utan besvär. Fick tillverka ett låsverktyg som jag kunde montera mot startkransen för att få loss bulten till främre remskivan. Sedan kunde mutterknacken med 1300 Nm moment jobba loss bulten.

Allt var frid och fröjd några veckor, Porschen användes av mig och min ena son till vardags, men i skuggorna lurade större fel.
Vid ett besök på ett berömt varuhus i Ullared fick porschen stå lite för länge på tomgång i en kö, plötsligt badade bakomvarande bilar i vit dimma. Här är boven:



Det kom inte som någon total överraskning, jag har haft det lite på känn ända sedan jag köpte bilen. Ett lite för högt tryck i kylsystemet och lite "fel" lukt i expansionskärlet.

Som tur var hade toppen klarat sig, inga skevheter någonstans:


Rengöring av alltsammans och montering av ny packning



I med ny olja och filter, en dos kylarrensning och provstart


Efter varmkörning tog jag en tur på ca 2 mil för att kylarrensningen skulle få jobba


Efter byte av kylvätska och mer renspolning har jag nu kört ca 20 mil och allt verkar fungera bra. Tempmätaren ligger betydligt lägre än innan och bilen startar direkt på alla cylindrar, tidigare var det en som var lite seg i starten.

Är anmäld till Anderstorp den 26 aug, hoppas inget mer händer innan dess.

Ha det gött

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Janne J skrev:

[URL=http://s1229.photobucket.com/user/JanneJos/media/Porsche/Topp2_zpsdb926aa2.jpg.html]
Janne


Hmm...ska det inte vara hål i topplockspackningen däromkring så vattnet kan cirkulera in i toppen? Det kanske förklarar varför det sprack.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096


Trådstartare
Under sommaren hann jag med 4 banmöten med Porscheklubben. Knutstorp 2 gånger, Kinnekulle med oljeläcka, blev inte mer än 20 min körning den dagen och Anderstorp.
På Knutstorp hade jag problem med flytet i körningen, upplevde att jag överkörde bilen på några ställen i min iver att få till snabba varv. Helt klart behöver jag mer träning och lite feedback från någon som kan se vad jag gör för några fel.
Anderstorp kändes riktigt bra
Underbart väder, se själva hur det såg ut under bangenomgången:



Jag har mer körvana från Anderstorp och trivs bättre på snabba banor. Inställningar av dämpare, anpassning av fjäderhårdhet och trixande med hjulvinklar har successivt gjort bilen bättre och bättre under säsongen och den passade mycket bra på mossen.
Balansen gör att man kan ta med sig förvånansvärt mycket fart in i kurvorna, att 160 hk inte är mycket att skryta med på rakan får man acceptera när helheten blir så rolig.
Bästa banmötet i år, helt klart!

Nu står det en Heigo-båge och väntar i garaget inför nästa säsong, kul med lite vinterpyssel.

( P.P, den bruna 944:an som tidigare gick i Kalmar var också med på Anderstorp! )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Mmmmmm... gnugga in det bara. Låt min totala bantid av 15 minuter i år svida lite extra...


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S2 1988
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
61362 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande