Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E24 5.0-84
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38850 totalt)
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
För flera år sedan lade min vän Fredrik upp en byggtråd om en helt vanlig e30 som blev helt ovanlig när vi fick en m5-sexa över i garaget, jag minns att jag var avundsjuk på honom för att han samtidigt som han dokumenterade sitt bygge fick massor med feedback. Nu när jag nyss påbörjat mitt nästa projekt så tänker jag att denna gången skall jag också göra en tråd .

Bilen i centrum är en svart bmw 635csi från 1984, tillverkad för dom yuppisarna som inte lyckades ta sig in och ut ur en porsche 911 på ett vettigt sätt . Original sättning är inte direkt sportig om jag säger så, och kupén är rymlig och fin

Jag inhandlade bilen förra vintern, det var en ren impulsgrej. Jag hade visserligen kikat efter e24-karossen ett bra tag. Men det var mest för att vila ögonen på nåt en stund. Jag tillhör den skaran som älskar formerna på e24, ibland hajar man till och tänker rackarns va rå den är hehe. Det var naturligtvis inte min avsikt att börja riva i den när jag köpte den. jag tänkte att ballare somma bruksis kan man inte ha, så det är klart jag MÅSTE! ha en sån

Så till det väsentliga då. Tanken är som följer.

Jag börjar med motor och växellåda eftersom jag gillar den punkten Det blir en S62B49 från BMW m5 99-04 motorn är i skrivande stund inte inhandlad, men jag för diskussioner med några olika säljare om trivialiteter som pris och annat som tex pris . Som tur är så misslyckades jag med att slutföra ett dubbelturboprojekt på en v8 för en tid sedan, så många av dom fina bitarna jag ville ha till det, ligger redan och väntar på hantering, där ibland en 6vxl get-raggg den heter 420G eller nåt sånt, den sitter originalmonterad tillsammans med s62:an, det finns även en tvåskivig koppling från sachs rcs med organiska lameller jag minns dåligt, men jag tror att den är 170 el 190mm.

Chassi då. Jag tänker mig att lämna bort hela bekymret med att räkna på dämpare och fjädrar och i stället ängna mig åt sånt jag reder ut, som att banka slipa svetsa etc. . Så det blir troligt så att jag skickar iväg pärssonbenen och får tillbaka dom som jag vill ha dom, fjäderbenen bak blir helt nya, dom är av okomplicerad fjäderövermodell thumbs up . Bussningar blir uteslutande av s.k delrinplast. tanken med chassit är rent racingorienterat kompromisslöst, det betyder inte att jag bara tänker använda fina delar som det tydligen gör i vissa sammanhang, utan det betyder i detta fall det skall byggas helt utan hänsyn till komfort eller duglighet i trafik.

Kaross. Förutom förstärkningsrbeten i balkar och infästningar till länkarmar och dyl. är det inte planerat några ändringar ja inredningen ska juh naturligtvis ut, men det blir nog inget burbygge i sommar, det känns i nuläget inte realistiskt att hinna med och ha råd med innan sommarn, men sen till hösten vintern -11 så är det en självklarhet. Det känns rätt dumt egentligen eftersom jag VET att jag hade rått vem som helst som tillfrågat mig att prioritera bur från start, jag får väl vara extra försiktig helt enkelt
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Här står hon sjöodjur ehrm skönheten

Här ligger halva inredningen se så fint jag har staplat den


Jag hittade ett slutsteg av nån sort hihi bonusitem!!


Här kippar Magnus efter andan... knäckehäxan har varit här o trollat. jag högg första bästa stämjärn och satte till att skrapa, som tur var så var det inte så farligt, grundfärgen sitter fortfarande kvar i stort sett överallt, men jag skall städa bort detta ordentligt så får jag kanske se var det kommer ifrån, det var allt lite fuktigt under mattan, det har säkert kommit från takluckan pga igensatt dränering.
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Hoppla hoppla!
Vilken makeover garaget har fått då!!!
Nu kan det ju t.o.m. vara kul att vara där

Rosten ser ju inte allt för illa ut.

Nu är du på väg, lycka till!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Sonic
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 6



Får hålla tummarna på att massvis med bilder och uppdates kommer =)
:fly:

_________________
Sonic Sjöholm

Tack till
http://stockholmunnamed.se/
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Skip skrev:
Hoppla hoppla!
Vilken makeover garaget har fått då!!!
Nu kan det ju t.o.m. vara kul att vara där

Rosten ser ju inte allt för illa ut.

Nu är du på väg, lycka till!


Tja... makeover och makeover jag iofs sopat golvet dom två skrothögarna verkar inte försvinna av sig själv så jag får kanske byta taktik där.

Jag pratade med skrotaren idag och han lovade att skicka bilder på topparna på måndag, motorn är reserverad tills vidare, känns juh som att jag vill ha hem spisen så fort som möjligt nu, så jag kan se hur den kommer att sitta.
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Sonic skrev:
Får hålla tummarna på att massvis med bilder och uppdates kommer =)
:fly:


Det kommer mera på måndag natt, jag jobbar nu i helgen thumbs down
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Då var en lång jobbhelg i Malmönatten till ända. det var inte utan att jag kände mig lite sliten idag när jag gick upp.........första gången , Jag kom hur som helst iväg till garaget till sist!

Det är väl inte jätteintressanta bilder i detta skedet, men det finns ändå ett par frågetecken ang det hydrauliska bromsservot, jag har ingen erfarenhet av hur det funkar att bromsa efter målrakan med 1300 kilo bil om man inte har bromsservo.
Styrservo är inget jag skall ha tänker jag, så då är ju frågan....? Är det någon som har erfarenhet av en såhär tung bil utan bromsservo, så tveka inte att komentera! det hade sparat plats och vikt. abs-enhet finns också, den får inte vara med nå mer, det blir två t-koplingar så är det ur världen.

Hunnit med i natt:
Lyft ur motorn
funderat över om trågen m62 och s 62 ser liika dana ut (Hoppas det!!!), jag har en m62 som jag kan måtta med i så fall.
mätt i motorrum (nya kaminen kommer att passa jättefint) motorfästena sitter rakt under burk 1, o de e najs
plockat bort A/C systemets slangar och kondensor.
Finkammat garaget efter minsta lilla spännbandsstump, det kändes inte helt tryggt att ha motorn hängandes sådär högt i det jäkla lumpet jag hittade! Nästa gång jag är på biltema, ska jag handla det bästa dom har eller....?
plockat ner länkarmar och fjäderben fram, samt krängaren (ska iväg på blästring sen tillsammans med bakbalken

här kommer lite bilder och som sagt, hur ska jag göra med bromshurauliken??



Fridens liljor!!
Citera
Dannemann79
Malmö
Här sen Feb 2011
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Den här tråden blir spännande att följa!
Shit vad roligt vi ska ha på Knutstorp i sommar =)

/Daniel

_________________
Daniel Johansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



om du inte har tänkt byta till kuggstångsstyrning så lär du ha kvar servopumpen till snäckan som sitter på dessa bilar.

Varför inte bromsservo?

Mvh erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Härligt projekt!

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
erikjakan skrev:
om du inte har tänkt byta till kuggstångsstyrning så lär du ha kvar servopumpen till snäckan som sitter på dessa bilar.

Varför inte bromsservo?

Mvh erik


Eftersom broms och styservo sitter ihop helt enkelt. Jag har ingen erfarenhet alls av att köra utan bromservo på bana . Jag inbillar mig att jag gillar att köra utan styrservo, för det gör jag nu, på regn tex. så tycker jag att det är tacksamt, med lite extra känsla i ratten. Jag har i och för sig ingen erfarenhet av styrservo i racingsammanhang, så det är kanske bara som jag inbillar mig, det kan helt klart vara så. Vad tycker ni?, fördelen med att plocka bort hydraliken är förutom lite viktbesparing, att jag kan använda bromsvåg. Styrväxeln går ev att köra utan hydralik, jag tror inte att den blir så farligt tung, men jag har inte testat (bästa hade klart varit kuggstång med alu-hus).

Mvh / Magnus
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Sportvagnskonsult.com skrev:
Härligt projekt!


Då tycker vi samma hehe
Tack Kristian
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Motor är beställd och betald.... PHEW!
Det är tydligen helt fel årstid att handla kamin, det kostade lite extra...
Fråga helst inte vad den kostade, för finns det risk att jag blir ledsen om jag blir påmind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Vad kostade den?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Du vill inte veta hur tungkört det blir utan servo på broms/styrning, e28 och e24 har samma värdelösa system!
Så behåll servoverkan:)


Sjukt kul projekt

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
erikjakan skrev:
Vad kostade den?

Mummel Mummel
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Du vill inte veta hur tungkört det blir utan servo på broms/styrning, e28 och e24 har samma värdelösa system!
Så behåll servoverkan:)


Sjukt kul projekt


Det mest troliga är att jag tillverkar ett nytt fäste till pumpen och låter prylarna sitta kvar, i alla fall över sommarn. Kanske man till och med kan bygga bromsvåg och ändå behålla bromshydraliken.
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
kom nyss hem från garaget och nu har jag lite mer klart för mig hur detta kommer se ut.
Jag provmonterade m62:an med lådan och rent placeringsmässigt så sitter den kalasbra, men det är väääldingt trångt i kardantunneln

Styrväxeln kan jag till att börja med bara glömma, den sitter klockrent i vägen för vänster grenrör. Jag hade iofs lite heads up på denna punkt eftersom jag läste på ett svenskt e28-forum igår att bapelsin racing hade blivit tvungna att använda en kuggstång från en högerstyrd golf när dom gjorde sin konvertering. jag har dock inga planer på att lägga massa tid på att hitta en sådan, jag ska mäta upp en stång till en e39 tror jag (man kan juh ha tur), annars så finns det tydligen en mercedesstång som har rätt bredd, dock har den lägre utväxling och det är inte precis i rätt riktning tycker jag > . Är det nån som har tips på snabbare stänger så hojta till, det här kan ta tid att forska i...

Bromsservo och huvudcylinder måste flyttas lite, men det blir nog inga problem, visserligen rätt trångt bland pedalerna, men det ska säkert gå att tillverka nåt länkage eller nåt (kanske får flytta kopplingen me då


Batteriet i telefonen var tvärslut, så det blev inga bilder denna gången, jag ska ut ikväll igen, så då ska jag knäppa några på den fina placeringen av m62.... nya kaminen kommer nog på tisdag eller onsdag, det ska bli intressant att se om det skiljer nåt väsentligt..

ha det fint så länge

Mvh Magnus
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



roligt projekt

vad har en S62B49 för effekt och vrid?
kör själv BMW V8, dock "bara" en M60B40.. men man borde ju kunna slänga i en vassare maskin utan att besiktningen märker något eftersom dom nästan ser likadana ut..

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
^MeTaNOLiC^ skrev:
roligt projekt

vad har en S62B49 för effekt och vrid?
kör själv BMW V8, dock "bara" en M60B40.. men man borde ju kunna slänga i en vassare maskin utan att besiktningen märker något eftersom dom nästan ser likadana ut..


Detta är en riktigt bra sida, med all väsentlig info, jag tror dock inte att det skulle undgå en besiktningsman
http://www.mrm-racing.se/bag/BMWEngines.pdf

Mvh Magnus
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Ännu en natt i garaget till enda, Det känns inte som att jag har fått gjort ett dugg, men jag har haft i och ur motorn säker tio gånger, jag antar att det handlar om att bli van vid sakerna och passformen och så.

Först såg det ut som att jag skulle behöva ta upp en bit av kardan-tunneln över växellådan, men med en liten domkraft på tvären i tunneln och så löste sig dom besvären .

Motorfästena passade sisådär, men inte värre än att jag kan boxa upp frambalken med lite 2 el 3mm plåt så att den räcker fram till ett fäste, dessutom så vet jag i nuläget inte om motorfästena ens är samma, så det får vi se på tis el ons, när motorn kommer.

Nästa klurighet kommer med pedalstället, det ser inte bättre ut än att jag får flytta bromcylindern, med ev. servo. Min första tanke var att helt sonika flytta huvudcylinder till till passagerarsidan och sen sätta en axel från bromspedalen över dit, ena problemet med det är att den tänkta axeln skulle gå rakt genom värmepaketet. Andra svårigheten blir att i så fall bygga om pedalstället. det kommer nog att bli ett skissande utan dess like i morgon

Sista bilden kommer nog också att bli en källa till skaparglädje, ett mycket kort spakställ blir det nog hur som helst

Hej på er så länge!

//Magnus







Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E24 5.0-84
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande