Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Jag hittade ett nytt ej vattenbaserat kylmedel verkar kanon | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13660 totalt) |
Satt ock slösurfade ock hittade ett kylmedel som uppfyller alla kriterier
som vi bilåkare vill ha ! kokpunkt + 180 c fryspunkt - 40 c trycklöst till + 180 c www.evanscoolants.se _________________ Niklas Rådegård |
||||||
Hur halkigt är det?
Det lär ju inte dunsta snabbt alls med den kokpunkten (förmodligen lågt ångtryck också). |
||||||
Har tidigare diskuterats här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
vad det gäller hur halt det blir !prov på betong visar att det är snarligt vanlig blandning glykol-vatten ! men sannoligheten för vätskan att läcka ut är minimal pga ej ökat tryck i kylsystem ang water wetter så är det här någonting helt annorlunda pga att det här ej är vattenbaserat ! _________________ Niklas Rådegård |
||||||
eftersom du förmodligen håller på och säljer det här.... vad kostar det i Heavy Duty versionen om man vill ha det i en amerikansk stor husbil med kontinuerliga värmebekymmer så fort man anstränger den i uppförsbackar? |
||||||
nej jag säljer inte evans cooling men mail info ang pris o annan info fins på info@flandersmotorsport.se _________________ Niklas Rådegård |
||||||
_________________ /Per |
||||||
Nytt o nytt... kanske för sverige.
Finns lite olika tillverkare på samma tema, det jobbiga är att om du toppar med vatten så tappar evans alla sina egenskaper. Har man inte värmeproblem så känns det bara jobbigt. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
vet inte men om ferrari F1 åker på Evans så är det inte beroende på värmeproblem ! Evans tappar inte alla sina egenskaper om man späder med vatten men varför slå på vatten när man kan ha en flaska Evans i reserv? _________________ Niklas Rådegård |
||||||
Ok Evans tappar sina positiva effekter om du späder det med vatten. Vet en del som kör det i sina trackday/race rx-8or i usa, ok trick om du ligger på gränsen men ersätter inte rätt dimensionerad kylare, rätt luftflöde m.m.
Men visst har du med dig mer evans ut på banan så är det ju onödigt att fylla på vatten, dock ställer ju tillgången till det på sikt. Varför Ferrari kör med det? ingen aning, gör de? Alla bäckar små är väl bra, Evans har ju lite högre kokpunkt men det är ändå bättre att dimensionera och utforma kylsystemet på rätt sätt. Känns lite som en smygannons detta _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
ingen smygreklam !ang kylsystem har du rätt ! bra dim tror jag oxo är det bästa men alla kan inte bygga om kylsystemet ! så då kanske det här är ett alt för ock slippa tryckhöjning i systemet! _________________ Niklas Rådegård |
||||||
Värmeledningsförmåga (thermal conductivity) för Power Cool 180? Hittar bara att det är sämre än vatten men mycket bättre än vattenånga, seriöst?
Evans waterless HDTC verkar ha lite drygt hälften så god värmeledningsförmåga som 50/50 glykol/vatten, vilket innebär lite mer än en tredjedel så bra som rent vatten. http://www.minexpo.com/component/doc Intressant läsning om olika sorters kylvätskor. http://www.lytron.com/Tools-and-Tech Verkar som att 25-30% etylenglykol + vatten trots allt är en rätt bra kompromiss för en trackdaybil? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Power cool kyler bättre än vatten, när vatten/glykol tex punkt kokar vilket sker hela tiden (det som gör det höga trycket i kylstemet) så blir det en isolerande barriär som hindrar ångan att bli vatten/glykol igen. Dvs vattenånga leder ingen värme alls, detta kan även leda till vattenpumps kavitation. Power cool blir inte till ånga, blir den det blir det återigen vätska direkt då det inte kan bli någon isolerande barriär. Vatten och glykol har funnits och har fungerat väldigt länge. Men många bilar har problem med efterkokning och punkt kokning. Kan man få ett kylsystem med *Trycklöst *ingen mer korrosion *-40 slippa tänka på att titta till inför vintern *Kokpunkt på 180c *ingen mer punk kokning/efter kokning (för dom som har problemet) *Inte giftigt Många race bilar tex för strippen körning går rätt varmt mot slutet på rakan för att man kör små kylare samt att man inte får ha något annat än rent vatten. Vatten är rent när man häller i det, efter en liten stund blir det rostvatten och det fungerar väldigt dåligt i kylväg. _________________ anders reineborg |
||||||
kör just nu me ingenting ! ef ha köpt en evo som rasa ef 2 dgr har jag o min mentor byggt i hop något som jag tro på !o allt jag gjort är så säkert o välbyggt som det går ! har man inte snålat på något kommer jag inte snåla på småsaker häller därför kommer jag köre Evans till sommaren !gillar inte tryckhöjningar i kylsystemet ! _________________ Niklas Rådegård |
||||||
Intressant med kunskap kring alternativ till vanlig blandning med glykol. Jag hade inga värmeproblem med bilen förra året men jag vet att det inte är några stora marginaler så "alla bäckar små" är inte fel tänkt på min bil (som jag vill behålla original, inga ombyggnationer aktuella med kylare osv alltså)
Det ena är vilken som är den optimala produkten bland de som finns, klart intressant med den kunskap flera av er har! Ett problem som inte tagits upp som jag inte vet om det går att påverka med olika produkter är kavitering (om det nu heter det ) när vattenpumpen går på väldigt höga varv. Jag har hört att i vissa bilar kan man på riktigt höga varvtal få vattenpumpen att piska sönder vattnet vilket gör att det pumpas dåligt milt sagt på höga varv. Att "dreva om" och ta ner farten på pumpen är ju den uppenbarliga lösningen men det är IMHO en intressant fråga när det gäller de här alternativen till glykol/vatten. Om det nu går att påverka? _________________ Magnus Thomé |
||||||
F.Vad är vattenpumpskavitation och hur kan det uppstå?
S. Vattenpumpen skapar ett lågt tryck i området runt pumpens inlopp. Pumpkavitation uppstår när kylvätskan och dess kokpunkt möter lågt tryck i området och förångas Flash (skapar ånga) i pumpen. Det skapas en Gasficka i vattenpumpen som gör att kylvätskan slutar att cirkulera. Vattenpumps kavitation leder direkt till katastrofala kylsystems misslyckanden med resultat av misslyckanden med att ångtrycket överstiger inställningen för tryckavlastning av kylarlocket. _________________ anders reineborg |
||||||
Är Evans halt som glykol, tänker närmast på hoj där det är förbjudet med glykol i kylvätskan pga halkrisk för mottävlare vid eventuell läcka efter haveri/krasch?
(vatten torkar upp snabbt på banan) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Jay Leno's Garage: Waterless Engine Coolant
http://www.youtube.com/watch?v=t7Pyk
Dunken i mitten (NPG+): http://www.hrpworld.com/client_image
Vad jag vet så dör man om man dricker 1dl etylenglykol? Fast om man blandar i propylenglykol så blir det ju äckligt och därmed ofarligt? Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylen
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Evans är halt när det kommer ut på marken.
Dock får man se det såhär, risken att skjuta en kylarslang när man ligger å pressar på banan/strippen är mycket större om man har vatten i systemet. Iochmed att evans är trycklöst så är risken minimal att man ska skjuta en slang. Vid en avåkning eller krock så brukar det ofta vara många moment att återställa vilket oftast en sanering är oundviklig. Fredrik Evans tillverkas i europa så det är det man ska gå efter. Yes jag har säkerhetsdatablad, har du nån mail adress kan jag alltid skicka det till dej. Vatten har bättre värmeledningsförmåga under 100 c dock bara några få % Vatten kokar alltid vid hundra c oavsett om det är glykol i eller inte. Med högre tryck på kylar locket så kommer kokpunkten att höjjas, även trycket som uppkommer av kokningar. Evans är trycklöst och har ett bredare register att jobba på, dvs det fungera lika bra vid 80c som vid 140c som exempel. Många Bmw lider av punkt kokningar, punkt kokningar leder till ett ganska högt tryck vilket frestar på kylare, slangar, topp packning. Med Evans så slipper man dom många sakerna som leder till att motorn kan jobba och prestera bättre med ett trycklöst kylsystem. Detta är som sagt ganska nytt i sverige men jag vet att detta är något många kommer att välja, jag är en av dom som kör mycket och jag kommer välja evans i mitt kylsystem. Mitt kylsystem rymmer mindre än 5liter, så det betyder om jag inte slarvar och tappar ut Evans oavsiktligt att jag faktiskt inte behöver köpa mer än 1 dunk något mer. Det dunstar inte som vatten gör vid 100c och min bil verkar gilla att efterkoka, dels för att jag byggt om och får inte plats med en helstor kylare och måste ha en jätte liten kylare. I go for evans _________________ anders reineborg |
||||||
Allmänt banåkaforum Jag hittade ett nytt ej vattenbaserat kylmedel verkar kanon | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13660 totalt) |