Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX TURBO projekt
6227 besök totalt
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Tjena!
Bilen är en Honda CRX vtec-91 som jag nu tänker turbokonvertera.



Så här såg bilen ut i slutet av förra sommaren!

Motor
Då så satt det ett NitrousExpress NXL kit (lustgas system) på bilen som enda motor trim. Detta fogger kit är så underbart...

Invändigt
Momo treck ratt, Momo racer knopp samt mina underbara Momo kevlar stolar.
Vi skall inte glömma GA's 6-punkts lättviktsbälte.

Utvändigt
Bort blockad vinge, vita front o sido blinkers, 7*17" kosei fälgar

Chassi
Weitec dämpare o fjädrar sänkte bilen 55mm från orginal, nu blev bilen riktigt go att köra...
OMP övre fjäderbenstag i bak, det främre staget blockade jag bort då det gick snabbare i kurvorna utan

Det var nog allt som var då....

Detta är vad som inhandlats i år....

Td04 hl15t turbo snurra, HKS turbo grenrör, saab plast dump, iveco intercooler, civinco box, autometer's ultralite oljetryck o temp samt boost mätare, Rota slipstream fälgar (lätta), Toyo's r888 däck.

Nu saknas bara 400cc spridare eller större samt att snikra ihop allt

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



(OMP övre fjäderbenstag i bak, det främre staget blockade jag bort då det gick snabbare i kurvorna utan)

Du får gärna förklara

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
a_a86
Skurup
Här sen Feb 2004
Inlägg: 15



krister Andersson skrev:
(OMP övre fjäderbenstag i bak, det främre staget blockade jag bort då det gick snabbare i kurvorna utan)

Du får gärna förklara



Ibland går det fortare utan... Om den är för styv fram så lättar det innersta hjulet i kurvorna och då tappar man grepp... Så va det för mig i min golf också... thumbs up

_________________
//Anders Andersson

http://www.kip-racing.tk
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Är det inte lite bättre att mjuka upp i fjädring eller krängare istället för att mjuka upp karossen?
Jag tänkte på att han tog bort staget istället för krängningshämmaren?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Varför jag tog bort denna var för att när jag satte dit den så blev förutsättnigarna sämre, därför tog jag bort det som gjorde det sämre....
Visst det vore kanske bättre med krängningshämmaren, men jag ville ta det säkra före det osäkra, bilen kanske skulle bli omöjlig att köra tex..

När motor bygget är klart skall jag se över chassi o bromsar, ja jag vet att jag börjar i fel ordning
Men det är fan roligare så...

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Crx karossen är väldigt styv orginal ,trots att du har stort hål bak till bakluckan , när jag hadde min 88a så funderade jag mycke på bakändan , den är ju lite överstyrd ibland men det blev aldrig handling

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Det problemet har inte jag kan jag lova...
Suck, bilen måste nog upp i riktbänk efter en liten insident ;(
Det är frågan om bilen kommer ut i sommar..

Någon som har riktbänk eller utrustning att kolla detta?

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Berätta gärna mer om turbokonverteringen Hur du har/kommer att bygga om motorn med sänkt kompression, insprutning, kam inställning mm mm mm ALLT!! thumbs up
MKT kul bygge- var själv ute och testade en likadan här i umeå- blev dock ingen affär pga tveksamt skick på motorn..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
civinco piggyback box
503 cc spridare
orginal komp med endast 0,5 bar

Skall få det att funka först med grund mappen, sedan åker vi till Rototest för fin inställning och bänkning.
Kanske mer motor moddar till nästa år, så jag kan ladda ca 1,0++bar

Skämt o sidor, jag ville bara ha lite mer klös samt driftsäkerhet i bygget.

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Flodman skrev:
Suck, bilen måste nog upp i riktbänk efter en liten insident ;(


Men Richard !

Knappt hinner jag åka på semester, så sabbar du bilen.
Vad hände ?
Har du varit ute i skogen och åkt ?

M.v.h. Benci

P.S. Hoppas du inte har hunnit byta bussningarna än !

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX TURBO projekt
6227 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande