Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -94 ver 2.0 | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 13 besök idag (111575 totalt) |
Har redan haft en vit så det går bli nåt annat nu. Men har tittat massor på stw bilarna genom åren och att den blev orange var ifrån Jägermeisterbilarna.
_________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||
Japp! Detta var en av mina bättre dagar på länge. Men den började inte optimalt då släphjulen frusit. Hade dagen till ära fått låna ett täckt men kom som sagt inte iväg. Väldigt imponerad av jordnära världsmästaren som helt prestigelöst kl 7:30 på morgonen slängde sig under släpet för att fixa. Nånting säger mig att inte alla förare av den kalibern gör sånt. Det brukar vara mer av rockstjärnestatus över dom. Var i alla fall väldigt roligt att få se bilen lackad. Arctic silver. Kunde förstås inte hålla mig utan påbörjade monteringen så smått. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||
Kan någon där ute hjälpa mig reda ut styrväxeldjungeln? Jag vill som så många andra ha en snabbare och har förstått att "purple tag" varianten är önskvärd?
Satt den endast på E46? Ebayade bland alla RHD växlar och hittade just en "purple tag" som man hävdade kom från E90. Kan det stämma? Eller är inte alla lila växlar lika så man måste ha en från just E46? Någon som har en liggande att sälja eller vet nån som har? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||
Just purple tag sitter på E46or - Exakt vilka modeller diskuteras det friskt om, men på vissa sitter de iaf. Dock ska väl en viss Z3 styrväxel vara ännu kortare, minns inte riktigt vad den heter, men den är mycket mer sällsynt. Det bästa valet av allt är nog att höra med typ Sellholm, som bygger om e36 styrväxlar och man kan få den i några olika utföranden! Men PM'ar dig länk till ett ställe där det finns ett gäng purple tag till salu _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||
Till min e46 köpte jag en med gul lapp där nr slutade på 712 vill jag minnas.
Den skulle vara bland de snabbaste. Konstigt nog blev jag aldrig bland de snabbaste Satt på vissa e46 dieslar bla. Hittade på skrot här i Sverige. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Det är en viss yellow tag du vill ha, men det finns olika. Purple har samma utväxling men inte samma sportiga känsla på servot som jag förstått. Har "rätt" yellow tag på compacten. Hade purple tag på min 330 och det var rätt olika känsla.
Köp från skroten. Blir ofta inte rätt spec med en utbytes via autodoc etc. Det står lite på sid 16 o 17 i min tråd. Tror det är 712 precis som Davve säger Den här tråden är bra https://forum.e46fanatics.com/showth _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Tack Frapp, Marcus S och Doggelol, er input har varit värdefull! Nu har jag denna beställd: Ska bli intressant att testa då styrväxeln har varit nåt jag ogillat hela tiden. Nu är planen 6vxl låda, annan diffklump med original utväxling och 40% diffverkan. Och mjukare fjädrar och mindre camber. Precis tvärtemot alla andra! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||
Just en 712:a kollade jag också på när jag hade nere styrväxeln. Nu valde jag ändå att behålla original då jag får högre utväxling iom rollcenterkittet jag köpt. Hursom, det skulle vara intressant om du kunde mäta slaget på ett rattvarv. Även känslan runt nollan hade varit intressant att se om det är någon skillnad. Jag köpte en ny led till rattstången helt i metall för att förhoppningsvis få en mer direkt styrning.
Värt att tänka på är att denna styrväxel från E46 inte har intern luftning som e36:orna har. Luftningen sker genom ett litet spår i styrleden istället. Vet inte hur stor inverkan detta har i praktiken dock men kan vara bra att kolla om du tänker använda styrled från E36. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Detta har jag inte hört något om tidigare. Har du sett detta spår i verkligheten och kan beskriva mer eller har du någon bild el liknande? Jag har tänkt använda E36 grejor i övrigt så frågan är aktuell i mitt fall. Någon mer därute som har funderat runt detta, gjort åtgärder eller helt enkelt struntat i det och kört bara? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||
E36 till vänster och E46 till höger. Du ser spåret i gängan. Detta är en bild jag hittade på nätet.
Edit: Lite mer info https://www.bimmerforums.com/forum/s _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Har funderat på spåret, nu fick jag reda på varför det finns där:) //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Tack för mycket bra info! Då antar jag att den stora frågan är om E46 och E36 har samma längd på inre styrleder. Nån som vet? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||
Om man bara återmontera damaskerna med buntband, så är det nog inget reellt problem med avluftningen.
Angående känslan i styrväxeln så är det servon som ger den, beroende på torosionsstav i servot (se min länk), Så det är vid körning man känner skillnad. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Man måste väl ändå ha spåret i gängan för att det ska funka? För det är där det luftas mellan in och utsida av styrväxel? Nästa förutsättning är kanske att inte göra tätt med damasken? Och man kan inte använda E46 inre styrleder? Många frågetecken? 🤣 _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -94 ver 2.0 | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 13 besök idag (111575 totalt) |