Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94 ver 2.0
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
13 besök idag (111575 totalt)
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Har redan haft en vit så det går bli nåt annat nu. Men har tittat massor på stw bilarna genom åren och att den blev orange var ifrån Jägermeisterbilarna.


_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Spenderade några timmar med masken på idag. Supertouring front, tror det är -96 modell.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Så blev det när jag satt ihop med överdelen.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Blir fint Markus, har du bestämt färgen än?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Blir fint Markus, har du bestämt färgen än?

//Lasse


Japp!

Detta var en av mina bättre dagar på länge. Men den började inte optimalt då släphjulen frusit. Hade dagen till ära fått låna ett täckt men kom som sagt inte iväg. Väldigt imponerad av jordnära världsmästaren som helt prestigelöst kl 7:30 på morgonen slängde sig under släpet för att fixa.
Nånting säger mig att inte alla förare av den kalibern gör sånt. Det brukar vara mer av rockstjärnestatus över dom.

Var i alla fall väldigt roligt att få se bilen lackad. Arctic silver.
Kunde förstås inte hålla mig utan påbörjade monteringen så smått.







_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Snyggt! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Helt rätt färg👍

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
Kan någon där ute hjälpa mig reda ut styrväxeldjungeln? Jag vill som så många andra ha en snabbare och har förstått att "purple tag" varianten är önskvärd?
Satt den endast på E46? Ebayade bland alla RHD växlar och hittade just en "purple tag" som man hävdade kom från E90. Kan det stämma? Eller är inte alla lila växlar lika så man måste ha en från just E46?

Någon som har en liggande att sälja eller vet nån som har?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Markus97 skrev:
Kan någon där ute hjälpa mig reda ut styrväxeldjungeln? Jag vill som så många andra ha en snabbare och har förstått att "purple tag" varianten är önskvärd?
Satt den endast på E46? Ebayade bland alla RHD växlar och hittade just en "purple tag" som man hävdade kom från E90. Kan det stämma? Eller är inte alla lila växlar lika så man måste ha en från just E46?

Någon som har en liggande att sälja eller vet nån som har?


Just purple tag sitter på E46or - Exakt vilka modeller diskuteras det friskt om, men på vissa sitter de iaf.

Dock ska väl en viss Z3 styrväxel vara ännu kortare, minns inte riktigt vad den heter, men den är mycket mer sällsynt.

Det bästa valet av allt är nog att höra med typ Sellholm, som bygger om e36 styrväxlar och man kan få den i några olika utföranden!

Men PM'ar dig länk till ett ställe där det finns ett gäng purple tag till salu

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Till min e46 köpte jag en med gul lapp där nr slutade på 712 vill jag minnas.
Den skulle vara bland de snabbaste. Konstigt nog blev jag aldrig bland de snabbaste
Satt på vissa e46 dieslar bla. Hittade på skrot här i Sverige.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Det är en viss yellow tag du vill ha, men det finns olika. Purple har samma utväxling men inte samma sportiga känsla på servot som jag förstått. Har "rätt" yellow tag på compacten. Hade purple tag på min 330 och det var rätt olika känsla.

Köp från skroten. Blir ofta inte rätt spec med en utbytes via autodoc etc.

Det står lite på sid 16 o 17 i min tråd.

Tror det är 712 precis som Davve säger

Den här tråden är bra

https://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=954523#/topics/954523?p . . . .


_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
frapp skrev:
Det är en viss yellow tag du vill ha, men det finns olika. Purple har samma utväxling men inte samma sportiga känsla på servot som jag förstått. Har "rätt" yellow tag på compacten. Hade purple tag på min 330 och det var rätt olika känsla.

Köp från skroten. Blir ofta inte rätt spec med en utbytes via autodoc etc.

Det står lite på sid 16 o 17 i min tråd.

Tror det är 712 precis som Davve säger

Den här tråden är bra

https://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=954523#/topics/954523?p . . . .



Tack Frapp, Marcus S och Doggelol, er input har varit värdefull!
Nu har jag denna beställd:

Ska bli intressant att testa då styrväxeln har varit nåt jag ogillat hela tiden.

Nu är planen 6vxl låda, annan diffklump med original utväxling och 40% diffverkan.
Och mjukare fjädrar och mindre camber. Precis tvärtemot alla andra!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Ska bli kul att se skillnaden!

Kan du göra någon "mätning" så man får se hur stor skillnad det är mellan en yellowtag och en original?

Isåfall kanske man ska satsa på en sån!

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Just en 712:a kollade jag också på när jag hade nere styrväxeln. Nu valde jag ändå att behålla original då jag får högre utväxling iom rollcenterkittet jag köpt. Hursom, det skulle vara intressant om du kunde mäta slaget på ett rattvarv. Även känslan runt nollan hade varit intressant att se om det är någon skillnad. Jag köpte en ny led till rattstången helt i metall för att förhoppningsvis få en mer direkt styrning.

Värt att tänka på är att denna styrväxel från E46 inte har intern luftning som e36:orna har. Luftningen sker genom ett litet spår i styrleden istället. Vet inte hur stor inverkan detta har i praktiken dock men kan vara bra att kolla om du tänker använda styrled från E36.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
GTIDave skrev:
Just en 712:a kollade jag också på när jag hade nere styrväxeln. Nu valde jag ändå att behålla original då jag får högre utväxling iom rollcenterkittet jag köpt. Hursom, det skulle vara intressant om du kunde mäta slaget på ett rattvarv. Även känslan runt nollan hade varit intressant att se om det är någon skillnad. Jag köpte en ny led till rattstången helt i metall för att förhoppningsvis få en mer direkt styrning.

Värt att tänka på är att denna styrväxel från E46 inte har intern luftning som e36:orna har. Luftningen sker genom ett litet spår i styrleden istället. Vet inte hur stor inverkan detta har i praktiken dock men kan vara bra att kolla om du tänker använda styrled från E36.


Detta har jag inte hört något om tidigare.
Har du sett detta spår i verkligheten och kan beskriva mer eller har du någon bild el liknande?
Jag har tänkt använda E36 grejor i övrigt så frågan är aktuell i mitt fall.
Någon mer därute som har funderat runt detta, gjort åtgärder eller helt enkelt struntat i det och kört bara?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



E36 till vänster och E46 till höger. Du ser spåret i gängan. Detta är en bild jag hittade på nätet.



Edit: Lite mer info
https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2088946-How-does-the . . . .

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



GTIDave skrev:
E36 till vänster och E46 till höger. Du ser spåret i gängan. Detta är en bild jag hittade på nätet.



Har funderat på spåret, nu fick jag reda på varför det finns där:)

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
GTIDave skrev:
E36 till vänster och E46 till höger. Du ser spåret i gängan. Detta är en bild jag hittade på nätet.



Edit: Lite mer info
https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2088946-How-does-the . . . .


Tack för mycket bra info! Då antar jag att den stora frågan är om E46 och E36 har samma längd på inre styrleder. Nån som vet?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Verkar som den gängade delen är längre på e46. Så den får du väl kapa om det behövs. Om du skaffar inre E46 vill säga.


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Om man bara återmontera damaskerna med buntband, så är det nog inget reellt problem med avluftningen.
Angående känslan i styrväxeln så är det servon som ger den, beroende på torosionsstav i servot (se min länk), Så det är vid körning man känner skillnad.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054


Trådstartare
frapp skrev:
Om man bara återmontera damaskerna med buntband, så är det nog inget reellt problem med avluftningen.
Angående känslan i styrväxeln så är det servon som ger den, beroende på torosionsstav i servot (se min länk), Så det är vid körning man känner skillnad.


Man måste väl ändå ha spåret i gängan för att det ska funka? För det är där det luftas mellan in och utsida av styrväxel? Nästa förutsättning är kanske att inte göra tätt med damasken?
Och man kan inte använda E46 inre styrleder?
Många frågetecken? 🤣

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -94 ver 2.0
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
13 besök idag (111575 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande